Secţiunea 2 - Indicatori de structură şi concentrare a pieţei - Metodologie din 2019 de monitorizare a pieţei cu amănuntul de energie electrică

M.Of. 656

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 7 August 2019
SECŢIUNEA 2:Indicatori de structură şi concentrare a pieţei
Art. 38
Concentrarea unei pieţe este determinată de numărul de participanţi existenţi pe piaţă şi de cotele de piaţă ale acestora pe piaţa respectivă. Indicatorii din această categorie au rolul de a detecta/aprecia posibilitatea exercitării puterii de piaţă, pornind de la premisa că un grad mare de concentrare a pieţei constituie un mediu prielnic pentru exercitarea abuzivă a puterii de piaţă.
Cei mai utilizaţi indicatori de concentrare a pieţei sunt:
a)cota de piaţă a celui mai mare participant la piaţă - C1 (%)
Semnificaţia valorilor indicatorului C1 este:
C1 > 20% - concentrare îngrijorătoare pentru piaţă;
C1 > 40% - existenţa unei poziţii dominante pe piaţă1;
1Pentru analizele de concurenţă sunt aplicabile prevederile art. 6 alin. (3) din Legea nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, referitoare la poziţia dominantă pe piaţa relevantă, aşa cum este definită aceasta în normele specifice emise de Consiliul Concurenţei.
b)suma cotelor de piaţă ale celor mai mari trei participanţi - C3 (%)
Semnificaţia valorilor indicatorului C3 este:
0% < C3 < = 40% - piaţă neconcentrată;
40% < C3 < = 70% - concentrare moderată a puterii de piaţă;
C3 > 70% - concentrare ridicată a puterii de piaţă;
c)indicele Herfindahl-Hirschman - HHI.
Indicele HHI se calculează prin însumarea pătratelor cotelor de piaţă ale participanţilor:
unde:
j = participantul la piaţă;
N = numărul total de participanţi la piaţă;
i = intervalul de timp pentru care se calculează;
Qj(i) = cota de piaţă a participantului j, în intervalul de timp i, exprimată în procente.
Semnificaţia valorilor indicelui HHI:
HHI tinde la 0 - concurenţă perfectă;
HHI < 1000 - piaţă neconcentrată;
1000 < HHI < 2000 - piaţă moderat concentrată;
HHI > 2000 - piaţă cu concentrare ridicată (excesiv concentrată);
HHI = 10000 - monopol.
Art. 39
Numărul de participanţi activi şi dinamica acestora pe componenta concurenţială a PAM, corelat cu indicatorii de concentrare aferenţi, oferă indicaţii privind nivelul de concurenţă din piaţă.
Art. 40
ANRE urmăreşte cel puţin următorii indicatori şi evoluţia acestora:

Nr. crt.

Indicatorul

Intervalul de procesare

Tipul de valori rezultate

1

Numărul participanţilor la PAM activi pe componenta concurenţială (pe tip client final, tranşe consum anual)

lunar/anual

lunare/anuale

2

Numărul FC activi noi/retraşi (pe tip client final, tranşe consum anual)

anual

lunare/anuale

3

Ponderea FC activi noi/retraşi din totalul participanţilor la PAM activi (pe tip client final, tranşe consum anual)

anual

lunare/anuale

4

Numărul clienţilor finali alimentaţi în regim concurenţial cu energie electrică (pe total PAM, tip client final, tranşe consum anual)

lunar/anual

lunare/anuale

5

Ponderea clienţilor finali alimentaţi în regim concurenţial din total clienţi finali

lunar/anual

lunare/anuale

6

Cota de piaţă individuală a FC activi (pe total PAM, componenta concurenţială, tip client final, tranşe consum anual)

lunar/anual

lunare/anuale

7

C1, C3 (pe total PAM, componenta concurenţială, tip client final, tranşe consum anual)

lunar/anual

lunare/anuale

8

HHI (pe componenta concurenţială, tip client final, tranşe de consum anual)

lunar/anual

lunare/anuale