Secţiunea 3 - Indicatori privind eficienţa/performanţa pieţei - Metodologie din 2019 de monitorizare a pieţei cu amănuntul de energie electrică
M.Of. 656
Ieşit din vigoare Versiune de la: 7 August 2019
SECŢIUNEA 3:Indicatori privind eficienţa/performanţa pieţei
Art. 41
Indicatorii din această categorie au rolul de a aprecia efectele concurenţei asupra pieţei, reflectate în principal în gradul real de deschidere a pieţei, diferenţele de preţ între PAM şi PAN, rata anuală de schimbare a furnizorului de energie electrică de către clienţii finali, marjele de furnizare înregistrate anual de furnizorii de energie electrică.
Art. 42
Având în vedere că datele culese în baza prezentei metodologii sunt raportate în funcţie de numărul de clienţi finali, gradul real de deschidere a pieţei pentru clienţii casnici şi noncasnici se calculează prin determinarea ponderii cantităţii de energie electrică furnizată în regim concurenţial din consumul final total de energie electrică la nivel naţional.
Art. 43
Pe baza culegerii de date/informaţii lunare de monitorizare în conformitate cu prezenta metodologie se determină structura preţului mediu de vânzare în regim concurenţial către clientul final pe componenta referitoare la energie şi furnizare şi pe componenta referitoare la tarifele de reţea/servicii, aşa cum sunt definite prin Regulamentul (UE) nr. 1.952/2016.
Art. 44
În vederea aprecierii rezultatelor activităţii desfăşurate de participanţii la PAM pe segmentul concurenţial de furnizare a energiei electrice se determină indicatorul marja de furnizare pentru intervale de timp care permit obţinerea unor rezultate semnificative (1-5 ani). Acesta se calculează ca diferenţă între componenta referitoare la energie şi furnizare (Pmed_energie_PAM) şi preţul mediu de achiziţie a energiei electrice de pe PAN pentru participanţii la PAM (Pmed_achizitie_PAN), raportată la preţul mediu de achiziţie de pe PAN al acestora (Pmed_achizitie_PAN).
Art. 45
Un alt indicator este marja brută de furnizare, calculată ca diferenţă între componenta referitoare la energie şi furnizare (Pmed_energie_PAM) şi preţul mediu de achiziţie de pe PAN al participanţilor la PAM (Pmed_achizitie_PAN), reprezentând o măsură a profitabilităţii brute unitare obţinute din activitatea pe PAM a respectivilor participanţi.
Art. 46
Evaluarea legăturii dintre preţurile medii pe cele două pieţe (PAN şi PAM) se determină prin calcularea coeficientului de corelaţie dintre componenta referitoare la energie şi furnizare aferentă vânzării către clienţii finali alimentaţi în regim concurenţial şi preţul mediu de referinţă de pe PAN (de exemplu, ROPEX). O valoare apropiată de 1 a coeficientului de corelaţie între cele două preţuri, calculat pe baza seriilor de timp ale preţurilor medii lunare înregistrate pe cele două pieţe, indică o corelaţie directă puternică, preţurile practicate la vânzarea către clienţii finali urmărind preţul de referinţă din PAN, ceea ce semnifică transmiterea unor semnale corecte de preţ din PAN către clienţii finali.
Art. 47
Pentru determinarea gradului în care clientul final pe PAM poate profita de posibilităţile oferite de furnizarea energiei electrice în regim concurenţial se calculează rata de schimbare a furnizorului. Indicatorul caracterizează mişcarea voluntară a clientului final, de la un furnizor la altul (rata externă de schimbare a furnizorului) sau de la un produs la altul în cadrul aceluiaşi FC sau FUI, prin renegocierea contractului (rata internă de schimbare a furnizorului), oferind informaţii privind gradul de maturitate şi concurenţă al PAM.
Art. 48
Datele/Informaţiile necesare pentru calculul indicatorului rata anuală de schimbare a furnizorului sunt colectate anual de ANRE, pe formate stabilite de ACER şi CEER, în virtutea obligaţiilor de raportare ale României. În funcţie de gradul de detaliere solicitat, culegerea datelor se realizează prin intermediul FC, FUI şi/sau al operatorilor de distribuţie concesionari.
Art. 49
ANRE urmăreşte cel puţin următorii indicatori şi evoluţia acestora:
Nr. crt. | Indicatorul | Intervalul de procesare | Tipul de valori rezultate |
1 | Consum final de energie electrică (pe componenta concurenţială, tip client final, tranşe consum anual) | lunar/anual | lunare/anuale |
2 | Gradul real de deschidere a PAM (tip client final) | lunar/anual | lunare/anuale |
3 | Ponderea componentei referitoare la energie şi furnizare în preţul mediu de vânzare la clientul final alimentat în regim concurenţial (pe tip client final) | anual | anuale |
4 | Marja de furnizare pentru componenta concurenţială a PAM (pe participant la PAM) | anual | anuale |
5 | Coeficientul de corelaţie între componenta referitoare la energie şi furnizare şi preţ mediu referinţă PAN (pe total PAM, tip client final, tranşe consum anual) | anual | anuale |
Art. 50
În funcţie de evoluţia pieţei şi de necesităţile de analiză, alte elemente de interes sunt:
a)structura achiziţiei de energie electrică (cantităţi şi preţuri) a participanţilor la PAM pentru energia electrică furnizată în regim concurenţial clienţilor finali;
b)gradul de senzitivitate al preţului mediu de vânzare a componentei de energie electrică (pe tip de client şi tranşe de consum anual) la modificările de preţ apărute pe PAN sau la evenimente deosebite din piaţă (modificări de legislaţie/cadru de reglementare);
c)evoluţia preţurilor de vânzare la clienţii finali din alte ţări membre UE (tip clienţi, tranşe consum) şi comparaţia cu preţurile de la nivel naţional pe aceleaşi categorii;
d)impactul evenimentelor de tip fuziuni/reorganizări asupra PAM.