Capitolul ii - Fundamentarea şi stabilirea venitului reglementat unitar şi a venitului total unitar în primul an al perioadei a treia de reglementare - Metodologie din 2014 pentru stabilirea veniturilor reglementate unitare şi a veniturilor totale unitare aferente activităţii de furnizare reglementată şi de aprobare a preţurilor finale reglementate în sectorul gazelor naturale, pentru a treia perioadă de reglementare

M.Of. 121

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 31 Martie 2014
CAPITOLUL II:Fundamentarea şi stabilirea venitului reglementat unitar şi a venitului total unitar în primul an al perioadei a treia de reglementare
SECŢIUNEA 1:Venitul reglementat unitar aferent primului an al perioadei a treia de reglementare
Art. 8
Venitul reglementat reprezintă venitul aferent primului an al perioadei a treia de reglementare recunoscut şi permis de către ANRE unui titular de licenţă pentru acoperirea costurilor justificate, aflate sub controlul managementului titularului de licenţă şi necesare desfăşurării activităţii de furnizare reglementată.
Art. 9
(1)Formula generală pentru calculul venitului reglementat menţionat la art. 8, pentru oricare titular de licenţă, este următoarea:
unde:
VRfr (3)1 - venitul reglementat aferent desfăşurării activităţii de furnizare reglementată în primul an al perioadei a treia de reglementare;
OPEXfr (3)1 - cheltuielile operaţionale totale ale titularului de licenţă, recunoscute de către ANRE pentru primul an al perioadei a treia de reglementare, pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată;
RoRfr (3) - rata reglementată a rentabilităţii recunoscută de către ANRE pentru activitatea de furnizare reglementată, pentru perioada a treia de reglementare;
RABfr (3) - valoarea reglementată a activelor reprezentând valoarea imobilizărilor corporale şi necorporale la începutul primului an al perioadei a treia de reglementare, recunoscută de către ANRE pentru activitatea de furnizare reglementată;
ARfr (3) - amortizarea reglementată a imobilizărilor corporale şi necorporale, recunoscută de către ANRE pentru primul an al perioadei a treia de reglementare, pentru activitatea de furnizare reglementată;
CLPfr (3)1 - capitalul de lucru, conform prevederilor art. 20 lit. b);
RoRfr (3)*CLPfr (3)1 - compensaţia financiară ce reprezintă rata reglementată a rentabilităţii acordate capitalului de lucru pentru costurile recunoscute titularului de licenţă şi recuperate de la clienţi în termenele prevăzute în contractele comerciale încheiate în baza contractelor-cadru emise de către ANRE.
(2)Venitul reglementat nu acoperă costurile ce nu pot fi controlate şi asupra cărora conducerea titularului de licenţă nu poate acţiona direct pentru creşterea eficienţei activităţii desfăşurate, denumite în continuare costuri preluate direct, reprezentând:
a)contribuţii la fondul de sănătate, la fondurile speciale, altele de aceeaşi natură, aferente fondului de salarii;
b)taxe, impozite, contribuţiile la fonduri speciale, altele asemenea stabilite conform reglementărilor legale în vigoare.
(3)Pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată, venitul este reglementat la nivelul acoperirii costurilor justificate unitare aferente unui an al perioadei de reglementare efectuate într-o manieră prudentă, denumit în continuare venit reglementat unitar.
Art. 10
Venitul reglementat unitar aferent primului an al perioadei a treia de reglementare se determină, pentru fiecare operator licenţiat, prin împărţirea venitului reglementat aferent desfăşurării activităţii de furnizare reglementată în primul an al celei de-a treia perioade de reglementare, la cantitatea totală din acelaşi an, după următoarea formulă de calcul:
unde:
VRUfr (3)1 - venitul reglementat unitar aferent primului an al perioadei a treia de reglementare, pentru activitatea de furnizare reglementată;
VRfr (3)1 - venitul reglementat aferent desfăşurării activităţii de furnizare reglementată în primul an al perioadei a treia de reglementare, calculat potrivit art. 9 alin. (1) şi potrivit celorlalte prevederi ale prezentei metodologii;
Qfr (3)1 - cantitatea de gaze naturale furnizată în regim reglementat în primul an al perioadei a treia de reglementare.
SECŢIUNEA 2:Venitul total unitar aferent primului an al perioadei a treia de reglementare
Art. 11
(1)Pentru primul an al perioadei a treia de reglementare se calculează, pentru fiecare titular de licenţă, venitul total unitar aferent acestuia.
(2)Venitul total unitar aferent primului an al perioadei a treia de reglementare include venitul reglementat unitar aferent acestuia şi costurile preluate direct unitare aferente.
(3)Venitul total unitar aferent primului an al perioadei a treia de reglementare se determină cu următoarea formulă:
unde:
VUfr (3)1 - venitul total unitar aferent primului an al perioadei a treia de reglementare pentru activitatea de furnizare reglementată;
VRUfr (3)1 - venitul reglementat unitar aferent primului an al perioadei a treia de reglementare pentru activitatea de furnizare reglementată;
CPDUfr (3)1 - costurile preluate direct unitare din primul an al perioadei a treia de reglementare, pentru activitatea de furnizare reglementată, calculate prin împărţirea costurilor preluate direct totale, recunoscute titularului de licenţă pentru primul an al perioadei a treia de reglementare pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată, la cantitatea totală furnizată în regim reglementat.
(4)Venitul total unitar aferent fiecărui an al perioadei a treia de reglementare se include în determinarea preţurilor finale reglementate, pentru fiecare an în parte, preţuri pe care titularii de licenţă sunt îndreptăţiţi să le practice în contractele de furnizare reglementată.
Art. 12
La determinarea venitului total unitar pentru activitatea de furnizare reglementată, costurile pentru achiziţia gazelor naturale, inclusiv costurile serviciilor nu se includ în costurile operaţionale (OPEX).
SECŢIUNEA 3:Sporul de eficienţă realizat în cea de-a doua perioadă de reglementare
Art. 13
Sporul de eficienţă economică realizat anual este calculat ca diferenţă pozitivă între nivelul OPEX aflate sub controlul titularului de licenţă, permis de ANRE în respectivul an al perioadei de reglementare, şi nivelul costurilor efectiv realizate de către titularul de licenţă în acelaşi an.
Art. 14
(1)Suma sporurilor de eficienţă obţinute pe parcursul celei de a doua perioade de reglementare se compensează cu suma veniturilor nerealizate recunoscute de ANRE pentru cea de a doua perioadă de reglementare, aprobate de către Comitetul de reglementare al ANRE.
(2)Veniturile nerealizate reprezintă diferenţa dintre valoarea venitului pe care un titular de licenţă de furnizare este îndreptăţit să îl realizeze anual pentru desfăşurarea activităţii de furnizare într-o manieră prudentă şi valoarea venitului realizat prin aplicarea veniturilor unitare în vigoare în anul de reglementare, cu actualizarea anuală cu inflaţia a sumelor nerecuperate.
(3)Valoarea rezultată ca diferenţă dintre costurile de achiziţie determinate pe baza sumei fixe unitare estimate de ANRE pentru acoperirea costurilor legate de achiziţia gazelor naturale, inclusiv serviciile aferente, destinate revânzării în cadrul activităţii de furnizare reglementată şi costurile cu achiziţia gazelor efectiv realizate într-o manieră prudentă în a doua perioadă de reglementare, şi recunoscute, conform prezentei metodologii, operatorului care realizează furnizarea reglementată pentru anul respectiv vor fi incluse în elementul CUGfr CPET/NC, conform prevederilor art. 69 alin. (6).
(4)Diferenţele rezultate din procesul de compensare conform prevederilor alin. (1) şi (3) vor fi stabilite odată cu ajustarea anului 2014, urmând a fi recuperate/cedate ulterior, perioada şi modalitatea de recuperare/cedare urmând a fi agreate cu fiecare titular de licenţă.
(5)În situaţia în care nu se ajunge la un acord în ceea ce priveşte perioada şi modalitatea de recuperare/cedare a diferenţelor rezultate din procesul de compensare conform prevederilor alin. (1), ANRE are dreptul de a decide asupra acestora.
SECŢIUNEA 4:Alocarea şi justificarea costurilor
Art. 15
Alocarea costurilor între activităţile reglementate ale titularului de licenţă se va realiza cu respectarea obligaţiilor specifice prevăzute în Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările ulterioare.
Art. 16
(1)Titularii de licenţă au obligaţia ca, la înaintarea costurilor realizate/estimate a fi realizate, în vederea recunoaşterii în veniturile de furnizare reglementată, să justifice că acestea sunt costuri prudente.
(2)Se consideră costuri prudente acele costuri care se demonstrează a fi necesare, oportune, eficiente şi care reflectă condiţiile pieţei, respectiv:
- necesar - nevoia obiectivă a titularului de licenţă de a realiza un cost în vederea asigurării siguranţei în furnizare a gazelor naturale;
- oportun - amânarea costului este de natură a produce prejudicii operatorului şi/sau clientului;
- eficient - realizarea costului este de natură a aduce beneficii viitoare operatorului şi clientului;
- condiţiile pieţei - costul realizat de către operator raportat la cele mai bune condiţii ale pieţei, existente la data realizării şi în conformitate cu legislaţia română în materie.
SECŢIUNEA 5:Alocarea costurilor în costuri operaţionale (OPEX) şi costuri de capital (CAPEX)
Art. 17
Sunt considerate OPEX toate costurile care sunt generate de activitatea de furnizare reglementată a titularului de licenţă.
Art. 18
(1)OPEX includ:
a)cheltuielile cu materiile prime, materialele, altele asemenea;
b)cheltuielile cu energia, combustibilii, apa;
c)cheltuielile cu personalul - salarii, prime şi alte drepturi acordate conform prevederilor legale în vigoare;
d)alte cheltuieli cu serviciile executate de terţi;
e)cheltuielile cu primele de asigurare;
f)cheltuielile cu locaţiile de gestiune şi chiriile - alte contracte în afara celor încheiate cu autorităţile centrale şi locale - pentru aceste categorii de cheltuieli se va transmite la ANRE lista documentelor (contracte, facturi, fişe de cont etc.);
g)alte cheltuieli administrative generale;
h)cheltuielile de reclamă, publicitate, sponsorizare, acţiuni sociale, altele asemenea, în limita de deductibilitate la calculul impozitului pe profit.
(2)OPEX estimate în primul an al perioadei a treia de reglementare vor fi evaluate şi acceptate de ANRE ţinând cont de:
a)cheltuielile operaţionale înregistrate în anii anteriori;
b)evoluţia elementelor de cost (materiale, salarii, energie, servicii etc.), sectorial şi pe ansamblul economiei;
c)creşterea productivităţii muncii şi a eficienţei activităţii titularului de licenţă;
d)analiza cheltuielilor operaţionale realizate de către alţi operatori de furnizare reglementată în anii anteriori, în condiţii similare;
e)evoluţia indicatorilor economico-financiari realizaţi de către operatorii de furnizare în anii anteriori.
Art. 19
Nu se includ în OPEX aferente activităţii de furnizare reglementată:
a)contribuţiile la fondul de sănătate, la fondurile speciale, altele de aceeaşi natură, aferente fondului de salarii;
b)taxe, impozite, contribuţiile la fonduri speciale şi altele asemenea stabilite conform reglementărilor legale în vigoare;
c)amortizarea imobilizărilor corporale şi necorporale;
d)cheltuielile financiare şi extraordinare.
Art. 20
(1)CAPEX aferente activităţii reglementate includ costurile legate de:
a)imobilizările corporale/necorporale aferente activităţii de furnizare reglementată, puse în funcţiune până la data de 31 decembrie 2012, cu excepţia titularilor nou-licenţiaţi;
b)capitalul de lucru.
(2)Capitalul de lucru se referă la capitalul necesar titularului de licenţă pentru desfăşurarea activităţii curente din perioada de reglementare, pentru o durată medie de 30 de zile calendaristice, şi se determină ca fiind a 12-a parte din valoarea estimată de ANRE pentru acoperirea costurilor cu achiziţia gazelor naturale din producţia internă şi din import, exclusiv serviciile aferente şi TVA, pentru fiecare din cele două categorii de clienţi pentru care se stabilesc structuri distincte de amestec import/intern.

SECŢIUNEA 6:Criterii de respingere a costurilor
Art. 21
Analiza costurilor justificate se desfăşoară pe baza situaţiilor puse la dispoziţia ANRE de către titularii de licenţă, privind costurile estimate pentru primul an al perioadei a treia de reglementare pentru activitatea de furnizare reglementată. Costurile estimate pentru primul an al perioadei a treia de reglementare vor cuprinde, pentru titularii de licenţă care îşi desfăşoară activitatea de furnizare reglementată la data publicării prezentei metodologii, costurile realizate aferente primelor 11 luni ale anului 2013 şi costurile estimate aferente ultimei luni ale aceluiaşi an. Costurile vor fi transmise detaliat, în format anexe Evidenţe Contabile Reglementate (ECR), pentru toate activităţile desfăşurate de către titularul de licenţă.
Art. 22
(1)Pentru fundamentarea venitului reglementat unitar şi a venitului total unitar aferente primului an al celei de-a treia perioade de reglementare, titularii de licenţe vor transmite documentele necesare până cel târziu la data de 25 februarie 2014.
(2)Odată cu transmiterea datelor pentru fundamentarea venitului reglementat unitar şi a venitului total unitar aferente primului an al perioadei a treia de reglementare se va înainta şi Raportul de separare contabilă a activităţilor reglementate pentru a treia perioadă de reglementare, în conformitate cu prevederile legale în vigoare şi structurat pe:
a)activităţi reglementate din sector, detaliat pe:
1.a.1) activităţi şi operaţiuni desfăşurate de către titularul licenţei de furnizare;
2.a.2) alte activităţi reglementate din sector;
b)activităţi nereglementate din sector;
c)activităţi din afara sectorului.
Art. 23
ANRE are dreptul să solicite titularilor de licenţă informaţii suplimentare, inclusiv detalierea şi justificarea oricăror elemente din situaţiile prezentate.
Art. 24
(1)Nu sunt recunoscute următoarele costuri:
1.în cadrul OPEX:
a)OPEX prevăzute la art. 19;
b)amenzile, penalităţile şi majorările de întârziere pentru neplata în termen a obligaţiilor către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale, fondurile speciale, bugetele locale;
c)penalităţile şi majorările de întârziere pentru nerambursarea în termen a împrumuturilor;
d)cheltuielile cu despăgubiri, penalităţi sau altele asemenea rezultând din standardul de performanţă;
e)penalităţile, majorările de întârziere la plată şi/sau daunele-interese pentru nerespectarea clauzelor contractuale faţă de furnizori sau prestatorii de servicii.
2.în cadrul CAPEX:
a)valoarea neamortizată a imobilizărilor corporale şi necorporale, casate sau cedate terţilor ori către activităţile nereglementate ale titularului de licenţă, calculată conform regulilor ANRE;
b)provizioanele de orice natură;
c)cheltuieli de natura CAPEX care nu sunt finanţate din surse proprii.
(2)Pentru bunurile pentru care nu sunt recunoscute costuri de capital, nu sunt recunoscute amortizări.
Art. 25
ANRE are dreptul să refuze titularilor de licenţă recunoaşterea unor costuri sau părţi din acestea, altele decât cele menţionate anterior, pentru care nu s-a justificat că sunt costuri prudente, conform prevederilor art. 16 alin. (2).
SECŢIUNEA 7:Reguli privind calculul bazei de active reglementate (RAB)
Art. 26
RAB reflectă costurile de capital aferente imobilizărilor corporale şi necorporale prudent efectuate, necesare desfăşurării activităţii reglementate.
Art. 27
Pentru titularii nou-licenţiaţi, valoarea iniţială a RAB 0 utilizată la calculul venitului reglementat aferent primului an al perioadei de reglementare se determină pe baza valorii nete contabile a activelor aferente activităţii de furnizare reglementată.
Art. 28
(1)Determinarea valorii RAB(3)0, utilizată la calculul venitului reglementat aferent primului an al perioadei a treia de reglementare, se face cu următoarea formulă:
unde:
RAB(3)0 - valoarea RAB 0 pentru perioada a treia de reglementare;
RAB(2)0 - valoarea RAB 0 pentru perioada a doua de reglementare;
AR(2) - amortizarea reglementat cumulată în perioada a doua de reglementare;
INV(2) - valoarea reglementat cumulată a investiţiilor puse în funcţiune în perioada a doua de reglementare, reflectată în ECR; valoarea cumulată se calculează prin însumarea valorii investiţiilor anuale;
IE(2) - valoarea reglementat cumulată actualizată aferentă imobilizărilor corporale şi necorporale scoase din funcţiune în perioada a doua de reglementare.
Termenul AR(2), reprezentnd valoarea cumulată a amortizării reglementate în perioada a doua de reglementare, include:
- amortizarea calculată pe baza valorii RAB la începutul perioadei a doua de reglementare;
- amortizarea aferentă imobilizărilor corporale/necorporale puse în funcţiune pe parcursul perioadei a doua de reglementare; valoarea acestei amortizări este inclusă în formulele de corecţie anuală a venitului reglementat unitar prin termenul INV.
(2)Valoarea RAB aferentă activităţii de furnizare reglementată va fi ajustată la începutul perioadei a treia de reglementare ţinând cont şi de migrarea efectivă a clienţilor dinspre piaţa reglementată spre piaţa liberă concurenţială, în a doua perioadă de reglementare, prin recalcularea procentelor de alocare sau reconsiderarea criteriilor şi metodelor utilizate la alocarea imobilizărilor corporale/necorporale pe activităţi reglementate/nereglementate, din sector sau din afara sectorului.
SECŢIUNEA 8:Amortizarea reglementată a bazei activelor reglementate (RAB)
Art. 29
(1)Imobilizările corporale şi necorporale incluse în RAB se amortizează conform următoarelor reguli:
a)valoarea imobilizărilor corporale şi necorporale, care se supun amortizării în regim reglementat, este cea rezultată din aplicarea metodelor de calcul al RAB;
b)metoda de amortizare utilizată este cea liniară;
c)pentru imobilizările corporale şi necorporale puse în funcţiune după începutul primei perioade de reglementare, prin împărţirea valorii reglementate a acestora la duratele reglementate de amortizare.
(2)Duratele reglementate de amortizare a imobilizărilor corporale şi necorporale puse în funcţiune după începerea primei perioade de reglementare, precum şi durata tehnică şi economică rămasă pentru calculul amortizării reglementate pentru imobilizările corporale şi necorporale incluse în valoarea RAB 0 se regăsesc în anexa nr. 3.
SECŢIUNEA 9:Reguli suplimentare privind modul de determinare a bazei de active reglementate aferente activităţii de furnizare reglementată, la începutul celei de-a treia perioade de reglementare
Art. 30
La determinarea RAB aferente activităţii de furnizare reglementată, la începutul celei de-a treia perioade de reglementare, vor fi luate în considerare şi Regulile suplimentare privind modul de determinare a RAB aferente activităţii de furnizare reglementată, la începutul celei de-a treia perioade de reglementare, prevăzute în anexa nr. 4.
SECŢIUNEA 10:Evidenţe contabile reglementate
Art. 31
Titularii licenţelor de furnizare din sectorul gazelor naturale sunt obligaţi să organizeze şi să conducă evidenţe ale veniturilor, costurilor şi imobilizărilor corporale şi necorporale pentru fiecare dintre activităţile reglementate pe care le desfăşoară, denumite în continuare ECR, în conformitate cu principiile şi regulile stabilite de ANRE.
Art. 32
(1)ECR, organizate şi conduse conform principiilor şi regulilor stabilite de ANRE, sunt distincte de evidenţele contabile statutare organizate şi conduse conform reglementărilor legale în domeniu şi sunt utilizate exclusiv de către titularii de licenţă şi ANRE.
(2)În cazul în care regulile şi principiile stabilite de ANRE pentru organizarea şi conducerea ECR nu conţin prevederi specifice, pentru înregistrarea în evidenţele contabile patrimoniale se aplică prevederile legislaţiei contabile în vigoare.
Art. 33
ECR trebuie să aibă un grad de detaliere care să permită ANRE cunoaşterea exactă a veniturilor şi a elementelor de costuri pentru fiecare activitate reglementată. În cazul în care este necesar, ANRE are dreptul să ceară detalierea oricărui element cuprins în ECR.
Art. 34
(1)Titularii de licenţă sunt obligaţi să înainteze ANRE, anual, ECR distincte pentru fiecare dintre activităţile reglementate, elaborate în conformitate cu prezentele principii şi reguli.
(2)Formatele ECR sunt stabilite de ANRE şi se publică pe site la adresa www.anre.ro
Art. 35
La înaintarea ECR către ANRE, mai puţin datele de natura costurilor estimate pentru fundamentarea primului an al celei de-a treia perioade de reglementare, titularii de licenţă au obligaţia de a prezenta şi un raport de audit al situaţiilor financiare, raport întocmit de un auditor extern.
Art. 36
ANRE are dreptul să ceară, pe propria cheltuială, un audit separat al ECR, titularul de licenţă fiind obligat să asigure auditorului ales de ANRE accesul la toate datele, evidenţele şi informaţiile necesare. Un exemplar al raportului întocmit de auditorul numit de ANRE aparţine de drept titularului de licenţă.
SECŢIUNEA 11:Rata reglementată a rentabilităţii capitalului
Art. 37
Rata reglementată a rentabilităţii capitalului (RoR) se determină pentru fiecare activitate şi perioadă de reglementare şi reflectă costurile de capital implicate de realizarea activităţii reglementate într-o manieră prudentă, având în vedere condiţiile curente ale pieţei de capital.
Art. 38
(1)RoR este stabilită în termeni reali, înainte de impozitul pe profit. Calculul acesteia porneşte de la costul mediu ponderat al capitalului (WACC), determinat în termeni nominali, după impozitul pe profit.
(2)Formula utilizată de ANRE, prin care WACC (calculat în termeni nominali, după impozitul pe profit) este transformat în RoR (stabilit în termeni reali, înainte de impozitare), asigură recuperarea integrală a capitalului investit.
(3)Transformarea WACC nominal, post-tax, în RoR real, pretax, se face cu următoarea formulă:
unde:
RoR - rata reglementată a rentabilităţii capitalului din formula de calcul al venitului reglementat aferent primului an al perioadei de reglementare;
WACC - costul mediu ponderat al capitalului, determinat în termeni nominali, după impozitare, calculat pe baza formulei prevăzute la art. 39;
pi - rata medie a inflaţiei în perioada de reglementare;
T - rata impozitului pe profit în perioada de reglementare.
Art. 39
Formula de calcul al costului mediu ponderat al capitalului (WACC) este următoarea:
unde:
D/(CP+D) - ponderea estimată a datoriilor în structura financiară;
D - datoriile purtătoare de dobânzi, majorări de întârziere, penalităţi sau altele asemenea, la valoarea de piaţă;
CP - capitalul propriu, estimat la valoarea de piaţă;
C(d) - costul datoriilor, estimat în termeni nominali, înainte de impozitare;
C(cp) - costul capitalului propriu, estimat în termeni nominali, după impozitare;
TP - rata estimată a impozitului pe profit pentru activitatea reglementată.
Art. 40
WACC se determină pentru fiecare activitate reglementată şi reflectă costul capitalului pentru un operator de referinţă, care desfăşoară exclusiv activitatea reglementată, în condiţiile de piaţă şi de reglementare existente în România.
Art. 41
(1)Estimarea structurii financiare a operatorului de referinţă are în vedere structura financiară a companiilor existente pe piaţa gazelor naturale, care desfăşoară activităţi similare, precum şi optimizarea acestei structuri pentru a reduce costurile de capital.
(2)La estimarea structurii financiare a operatorului de referinţă sunt analizate structuri financiare ale unor companii străine, utilizate drept comparatori, care îndeplinesc următoarele condiţii:
- sunt cotate public;
- au activitatea reglementată ca activitate principală;
- funcţionează într-un sistem de reglementare asemănător celui românesc.
Art. 42
(1)Costul datoriei pentru perioada de reglementare, estimat în termeni nominali, înainte de impozitare, reflectă câştigurile generate de investiţiile în activele fără risc şi primele de risc specifice activităţii reglementate, observate la comparatori. Pentru calculul costului datoriei sunt considerate active fără risc obligaţiunile emise de statul român pe pieţele de capital.
(2)Costul capitalului propriu pentru perioada de reglementare, estimat în termeni nominali, după impozitare, se determină utilizându-se modelul de calcul al rentabilităţii unui activ pe piaţa de capital (CAPM). Costul capitalului propriu reflectă câştigurile generate de investiţiile în activele fără risc, tranzacţionate pe pieţele de capital, precum şi primele de risc specifice pieţei româneşti.
SECŢIUNEA 12:Procedura de stabilire a venitului reglementat unitar şi a venitului total unitar aferente primului an al perioadei a treia de reglementare
SUBSECŢIUNEA 1:A. Pentru titularii de licenţă care desfăşoară activitatea de furnizare reglementată la data intrării în vigoare a prezentei metodologii
Art. 43
(1)Titularii de licenţă care desfăşoară activitatea de furnizare reglementată înaintează ANRE fundamentările privind stabilirea venitului reglementat aferent primului an al perioadei a treia de reglementare până cel târziu la data de 25 februarie 2014.
(2)În situaţia în care documentaţia de fundamentare a venitului reglementat unitar şi a venitului total unitar aferente primului an al perioadei de reglementare, înaintată de către titularii de licenţă din sector, este incompletă, ANRE va solicita completarea acesteia în termen de 5 zile lucrătoare de la depunere, operatorii având obligaţia de a răspunde în termen de 5 zile lucrătoare. În perioada de analiză, în scopul corectării, clarificării sau justificării documentelor înaintate, ANRE are dreptul de a solicita orice informaţii şi documente, operatorii având obligaţia de a răspunde în termen de 5 zile lucrătoare. Aspectele pentru care s-au solicitat informaţii şi documente nu vor fi luate în considerare în situaţia în care operatorii nu răspund solicitărilor ANRE.
Art. 44
Fundamentările privind stabilirea venitului reglementat unitar şi a venitului total unitar aferente primului an al perioadei a treia de reglementare vor fi însoţite de toate datele şi informaţiile necesare pentru susţinerea elementelor de fundamentare. Datele şi informaţiile pentru susţinerea elementelor de fundamentare se referă în principal la:
a)informaţii referitoare la volume şi clienţi:
- cantităţile furnizate în regim reglementat, defalcate pe clienţi casnici şi producători de energie termică, numai pentru cantitatea de gaze naturale utilizată la producerea de energie termică în centralele de cogenerare şi în centralele termice, destinată consumului populaţiei (CPET), şi pe clienţi noncasnici de gaze naturale, cu excepţia producătorilor de energie termică, pentru cantitatea de gaze naturale utilizată la producerea de energie termică în centralele de cogenerare şi în centralele termice, destinată consumului populaţiei (NC);
- structura de clienţi, cu prezentarea caracteristicilor specifice fiecărei categorii (consum anual, vârfuri de consum etc.);
b)costuri în format ECR, pentru care se fundamentează venitul reglementat unitar şi venitul total unitar aferente primului an al perioadei a treia de reglementare (costurile realizate aferente primelor 11 luni ale anului şi costurile estimate aferente ultimei luni din an), însoţite de:
- lista contractelor de prestări de servicii în derulare şi a societăţilor cu care au fost încheiate, cu precizarea valorilor contractuale; în situaţia în care părţile contractuale sunt din cadrul aceluiaşi grup se vor demonstra prudenţa costurilor, precum şi modul de separare în cadrul grupului;
- raportul de separare contabilă a activităţilor reglementate pentru perioada de reglementare;
c)propunerea titularului de licenţă privind veniturile reglementate unitare şi veniturile totale unitare de furnizare.
Art. 45
Pe baza fundamentărilor şi a propunerilor înaintate şi a analizei efectuate, compartimentul de specialitate din cadrul ANRE calculează venitul reglementat unitar şi venitul total unitar aferente primului an al perioadei a treia de reglementare, venituri ce vor sta la baza ajustării venitului reglementat unitar şi a venitului total unitar aferente celui de-al doilea an al perioadei a treia de reglementare.
SUBSECŢIUNEA 2:B. Pentru titularii de licenţă care încep activitatea de furnizare reglementată ulterior datei intrării în vigoare a prezentei metodologii şi pentru titularii nou-licenţiaţi
Art. 46
(1)Venitul reglementat unitar şi venitul total unitar aferente primului an al perioadei de reglementare se aprobă prin ordin al preşedintelui ANRE, pentru fiecare titular de licenţă.
(2)În situaţia în care documentaţia de fundamentare a venitului reglementat unitar şi a venitului total unitar aferente primului an al perioadei de reglementare, înaintată de către aceştia, este incompletă, ANRE va solicita completarea documentaţiei în termen de 5 zile lucrătoare de la depunere, operatorii având obligaţia de a răspunde în termen de 5 zile lucrătoare. În perioada de analiză, în scopul corectării, clarificării sau justificării documentelor înaintate, ANRE are dreptul de a solicita orice informaţii şi documente, operatorii având obligaţia de a răspunde în termen de 5 zile lucrătoare. Aspectele pentru care s-au solicitat informaţii şi documente nu vor fi luate în considerare în situaţia în care operatorii nu răspund solicitărilor ANRE.
Art. 47
Fundamentările privind stabilirea venitului reglementat unitar şi a venitului total unitar aferente primului an al perioadei de reglementare vor fi însoţite de toate datele şi informaţiile necesare pentru susţinerea elementelor de fundamentare. Datele şi informaţiile pentru susţinerea elementelor de fundamentare se referă în principal la:
a)informaţii referitoare la volume şi clienţi:
- cantităţile estimate a fi furnizate în regim reglementat, defalcate pe clienţii casnici şi producătorii de energie termică, numai pentru cantitatea de gaze naturale utilizată la producerea de energie termică în centralele de cogenerare şi în centralele termice, destinată consumului populaţiei (CPET), şi pe clienţii noncasnici de gaze naturale, cu excepţia producătorilor de energie termică, pentru cantitatea de gaze naturale utilizată la producerea de energie termică în centralele de cogenerare şi în centralele termice, destinată consumului populaţiei (NC);
- structura de clienţi, cu prezentarea caracteristicilor specifice fiecărei categorii (consum anual, vârfuri de consum etc.);
b)costuri estimate în format ECR, pentru care se fundamentează venitul reglementat unitar şi venitul total unitar aferente primului an al perioadei de reglementare, însoţite de:
- lista contractelor de prestări de servicii şi a societăţilor cu care au fost încheiate, cu precizarea valorilor contractuale; în situaţia în care părţile contractuale sunt din cadrul aceluiaşi grup se vor demonstra prudenţa costurilor, precum şi modul de separare în cadrul grupului;
- raportul de separare contabilă a activităţilor reglementate pentru perioada de reglementare;
c)propunerea titularului de licenţă privind veniturile reglementate unitare şi veniturile totale reglementate de furnizare.
Art. 48
(1)Pe baza fundamentărilor şi a propunerilor înaintate şi a analizei efectuate, compartimentul de specialitate din cadrul ANRE elaborează un raport cuprinzând propunerile pentru stabilirea venitului reglementat unitar, a venitului total unitar aferente primului an al perioadei de reglementare şi a preţurilor finale reglementate.
(2)Pe baza elementelor prezentate, compartimentul de specialitate va analiza şi evalua propunerile înaintate, având dreptul să ceară lămuriri suplimentare.
(3)Raportul menţionat la alin. (1) se transmite operatorului în vederea formulării unui punct de vedere.
Art. 49
Compartimentul de specialitate înaintează Comitetului de reglementare următoarele:
1.raportul cuprinzând propunerile pentru stabilirea venitului reglementat unitar, a venitului total unitar aferente primului an al perioadei de reglementare şi a preţurilor finale reglementate;
2.punctul de vedere exprimat de către operatorul licenţiat.
Art. 50
(1)Pe baza aprobării de către Comitetul de reglementare a raportului prevăzut la art. 49 pct. 1, în forma propusă sau cu modificări aprobate în cadrul şedinţei, preşedintele ANRE emite ordinul privind stabilirea venitului reglementat unitar şi a venitului total unitar aferente primului an al perioadei de reglementare şi aprobarea preţurilor finale reglementate.
(2)Ordinul preşedintelui ANRE prevăzut la alin. (1) se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3)Raportul aprobat de către Comitetul de reglementare, menţionat la alin. (1), se comunică operatorului licenţiat în termen de 3 zile lucrătoare de la data şedinţei Comitetului de reglementare.
Art. 51
(1)În situaţia în care raportul menţionat la art. 49 nu a fost aprobat, în termen de 3 zile lucrătoare de la data şedinţei Comitetului de reglementare şi pe baza informaţiilor puse la dispoziţie de către Secretariatul acestuia, compartimentul de specialitate are obligaţia să comunice operatorului licenţiat decizia Comitetului de reglementare referitoare la respingerea/amânarea raportului, însoţită de motivarea deciziei.
(2)În termen de 30 de zile lucrătoare de la comunicarea de către Secretariatul Comitetului de reglementare a deciziei de respingere/amânare sau de la primirea eventualelor date suplimentare solicitate operatorilor, compartimentul de specialitate va elabora un nou raport, după caz, dacă Comitetul de reglementare nu a stabilit un alt termen în interiorul acestui interval.