Secţiunea 5 - înregistrarea decesului - Metodologie din 2011 cu privire la aplicarea unitară a dispoziţiilor în materie de stare civilă
M.Of. 151
Ieşit din vigoare Versiune de la: 16 Decembrie 2019
SECŢIUNEA 5:înregistrarea decesului
Art. 54
(1)Actul de deces se întocmeşte la S.P.C.L.E.P. sau, după caz, la primăria unităţii administrativ-teritoriale în a cărei rază s-a produs decesul ori s-a găsit cadavrul.
(2)Declaraţia de deces, pentru situaţia în care cauza decesului este naturală, se face în termen de 3 zile de la data încetării din viaţă a persoanei, de către persoanele prevăzute de lege; în acest termen se cuprinde atât ziua în care s-a produs decesul, cât şi ziua în care se face declaraţia.
Art. 55
(1)Odată cu declaraţia de deces, declarantul depune următoarele acte:
a)certificatul medical constatator al decesului, întocmit pe formular-tip, care va trebui să poarte număr de înregistrare, dată certă, semnătura şi parafa medicului care a făcut constatarea, sigiliul/ştampila unităţii sanitare, în care trebuie consemnată cauza decesului, fără prescurtări, înscrisă cu majuscule;
b)certificatul de naştere şi de căsătorie, după caz;
c)actul de identitate al decedatului;
d)livretul militar sau, după caz, adeverinţa de recrutare a celui decedat;
e)fotocopia actului de identitate al declarantului.
(2)În cazurile în care declarantul nu poate prezenta certificatele de stare civilă şi/sau actul de identitate al persoanei decedate, acesta declară, în scris, motivul neprezentării acestora, precum şi datele de stare civilă ale decedatului.
(3)După întocmirea actului de deces, pe certificatul de naştere şi/sau căsătorie, după caz, se aplică menţiunea "Decedat act. nr. .............. din ......................înregistrat la Primăria .................... ".
Art. 56
Ofiţerul de stare civilă este obligat să reţină actul de identitate al celui decedat şi să -l anuleze. Cartea de identitate se anulează prin tăierea colţului în care se află înscrisă perioada de valabilitate, iar în cazul buletinului de identitate şi al cărţii de identitate provizorii se aplică, pe prima pagină, respectiv pe verso-ul documentului, ştampila cu următorul conţinut: "DECEDAT, Act nr. .........../anul ......, luna ..........., ziua .........,înregistrat la Primăria .............., judeţul ............... ".
Art. 57
(1)În termen de 10 zile de la data înregistrării decesului, ofiţerul de stare civilă are obligaţia să trimită actele de identitate ale persoanelor decedate sau declaraţiile prevăzute la art. 55 alin. (2), cu adresă scrisă, întocmită potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 30, la structura de evidenţă din cadrul S.P.C.L.E.P. la care este arondată unitatea administrativ-teritorială pe raza căreia persoana decedată a avut ultimul domiciliu.
(2)În cazul decesului unui cetăţean străin, paşaportul, actul de identitate, permisul de şedere permanentă sau permisul de şedere temporară se înaintează de îndată, cu adresă, structurii teritoriale a O.R.I., împreună cu un extras de pe actul de deces.
(3)Dacă documentele prevăzute la alin. (2) nu s-au depus, la structura teritorială a O.R.I. se înaintează extrasul pentru uz oficial după actul de deces, împreună cu declaraţia motivată a declarantului.
(4)În cazul transcrierii/înscrierii certificatelor/extraselor de deces procurate din străinătate, ofiţerul de stare civilă are obligaţia de a transmite extras pentru uz oficial de pe actul de deces S.P.C.L.E.P. la care este arondată unitatea administrativ-teritorială pe raza căreia persoana decedată a avut ultimul domiciliu.
Art. 58
în actul de deces, la rubrica "cauza decesului fiind ................ ", se înscrie cu majuscule de tipar cauza decesului prevăzută la lit. c) şi d) din certificatul medical constatator al decesului.
Art. 59
(1)Când decesul se datorează unei sinucideri, unui accident sau altor cauze violente, precum şi în cazul găsirii unui cadavru, fie că este sau nu identificat, declaraţia se face în termen de 48 de ore, calculat din momentul decesului sau al găsirii cadavrului.
(2)În cazurile prevăzute la alin. (1), înregistrarea se face în baza certificatului medical constatator al decesului şi a dovezii eliberate de poliţie sau de parchet, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 31, din care să rezulte că una dintre aceste autorităţi a fost sesizată despre deces.
(3)În cazul în care decesul nu a fost declarat şi înregistrat în termenul legal de 48 de ore, întocmirea actului de deces se face numai cu aprobarea parchetului, iar declaraţia se face în scris, arătând motivele întârzierii.
Art. 60
(1)Întocmirea actului de deces privind cadavrul cu identitate necunoscută se face la S.P.C.L.E.P. sau, după caz, la primăria unităţii administrativ-teritoriale în raza căreia a fost găsit, în baza certificatului medical constatator al decesului, a dovezii eliberate de poliţie sau de parchet şi a procesului-verbal întocmit de medicul legist, care cuprinde:
a)vârsta şi sexul;
b)data şi locul unde a fost găsit cadavrul;
c)data şi cauza decesului.
(2)Pe marginea actului de deces se face următoarea menţiune: "Cadavru cu identitate necunoscută. Înscrierea s-a făcut în baza dovezii eliberate de ........................................,cu nr. .................. din ................... ".
(3)Dacă, ulterior întocmirii actului de deces privind cadavrul cu identitate necunoscută, parchetul sau poliţia stabileşte identitatea cadavrului, pe baza comunicării făcute de acestea, datele privind identitatea se înscriu, prin menţiune, pe actul respectiv; menţiunea se comunică S.P.C.L.E.P. sau, după caz, primăriei care are în păstrare actul de naştere al persoanei identificate.
(4)S.P.C.L.E.P. sau, după caz, primăria care a înregistrat actul de deces transmite un extras de deces pentru uz oficial, cu toate menţiunile existente pe marginea actului, la structura de evidenţă din cadrul S.P.C.L.E.P. la care este arondată unitatea administrativ-teritorială pe raza căreia persoana decedată a avut ultimul domiciliu.
Art. 61
(1)Ofiţerul de stare civilă care înregistrează un act de deces este obligat să comunice acest fapt S.P.C.L.E.P. sau, după caz, primăriei unde se păstrează actul de naştere - exemplarul I al celui decedat.
(2)După efectuarea menţiunii de deces în exemplarul I al registrului de naştere, ofiţerul de stare civilă este obligat să trimită comunicarea de menţiune la:
a)structura de stare civilă din cadrul S.P.C.J.E.P., respectiv D.G.E.P.M.B., pentru operarea în registrul de naştere - exemplarul II;
a)structura de stare civilă din cadrul S.P.C.J.E.P., respectiv D.G.E.P.M.B., pentru operarea în registrul de naştere - exemplarul II;b)S.P.C.L.E.P. sau, după caz, primăria unde s-a încheiat căsătoria.
(3)S.P.C.L.E.P. sau, după caz, primăria care are în păstrare actul de căsătorie trimite comunicarea de menţiune la S.P.C.L.E.P. sau, după caz, la primăria care are în păstrare actul de naştere al soţului supravieţuitor, pentru înscrierea menţiunilor corespunzătoare pe marginea acestuia.
Art. 62
(1)După întocmirea actului de deces, ofiţerul de stare civilă eliberează declarantului o adeverinţă de înhumare sau de incinerare a cadavrului, într-un singur exemplar, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 32, făcând menţiune despre aceasta pe verso-ul certificatului constatator al decesului sau al certificatului constatator al naşterii celui născut mort.
(2)Duplicatul adeverinţei de înhumare sau de incinerare pierdută ori distrusă se poate elibera numai cu aprobarea primarului unităţii administrativ-teritoriale care a eliberat adeverinţa.
(3)Înhumarea sau incinerarea cadavrului unui cetăţean român ori de origine română al cărui deces s-a produs în străinătate se face pe baza adeverinţei eliberate de S.P.C.L.E.P. sau de ofiţerul de stare civilă din cadrul primăriei unităţii administrativ-teritoriale în a cărei rază administrativ-teritorială urmează să se facă înhumarea ori incinerarea, la cererea scrisă a persoanei interesate, la care se anexează copia certificatului de deces, după caz, tradusă în limba română şi autentificată.
(4)Când decesul cetăţeanului român s-a înregistrat la misiunea diplomatică ori la oficiul consular de carieră al României, adeverinţa de înhumare sau de incinerare se eliberează în baza certificatului de deces întocmit de una dintre aceste autorităţi, în condiţiile prevăzute la alin. (3).
(5)Dacă decesul unui cetăţean român s-a produs pe o aeronavă aflată în afara teritoriului României sau pe o navă aflată în afara apelor teritoriale române, iar cadavrul este transportat în ţară, eliberarea adeverinţei de înhumare sau de incinerare se face pe baza dovezii eliberate de comandantul navei ori aeronavei, prevăzută la art. 8 alin. (6) din Legea nr. 119/1996, republicată, cu modificările ulterioare.
(6)Când decesul nu a fost înregistrat sau nu a fost eliberat certificatul de deces, adeverinţa de înhumare ori incinerare se eliberează numai cu aprobarea parchetului.
Art. 63
(1)În actul de deces, întocmit ca urmare a unei hotărâri judecătoreşti declarative de moarte, definitivă şi irevocabilă, se înscriu datele de stare civilă şi data decesului, aşa cum rezultă din această hotărâre; întocmirea actului de deces, în acest caz, se face la S.P.C.L.E.P. sau, după caz, la primăria competentă, din oficiu ori la cererea persoanei interesate, potrivit art. 42 din Legea nr. 119/1996, republicată, cu modificările ulterioare.
(2)S.P.C.L.E.P. sau, după caz, primăria care a înregistrat decesul, în condiţiile prevăzute la alin. (1), trimite comunicare la structura de evidenţă din cadrul S.P.C.L.E.P. al locului de domiciliu al persoanei decedate.
(3)În cazul în care în cuprinsul hotărârii judecătoreşti declarative de moarte nu este precizat domiciliul decedatului şi nu poate fi stabilit prin verificări, la rubrica "Domiciliu" se înscrie localitatea de domiciliu din actul de naştere; comunicarea de deces se transmite la structura de evidenţă din cadrul S.P.C.L.E.P. al locului de domiciliu astfel stabilit.
Art. 64
În cazul în care locul decesului este pe teritoriul altui stat, pentru procurarea din străinătate a actului respectiv se indică solicitantului să se adreseze direct M.A.E. - Dcons., conform art. 162; în cazuri deosebite, când nu există persoane interesate în procurarea documentului, certificatul sau extrasul, pentru uz administrativ, se obţine prin intermediul D.E.P.A.B.D.
În cazul în care locul decesului este pe teritoriul altui stat, pentru procurarea din străinătate a actului respectiv se indică solicitantului să se adreseze direct M.A.E. - Dcons., conform art. 162; în cazuri deosebite, când nu există persoane interesate în procurarea documentului, certificatul sau extrasul, pentru uz administrativ, se obţine prin intermediul D.E.P.A.B.D.Art. 65
(1)În vederea declarării judecătoreşti a dispariţiei sau a morţii unei persoane, structura de stare civilă din cadrul S.P.C.L.E.P. sesizată efectuează următoarele activităţi:
a)verifică datele persoanei în R.N.E.P., precum şi în evidenţele D.G.P.;
b)solicită informaţii de la ultimul loc de domiciliu şi de la ultimul loc de muncă, precum şi de la persoanele care pot da relaţii cu privire la împrejurările în care s-au produs dispariţia sau moartea ori despre data ultimelor ştiri/date privind persoana;
c)verifică la S.P.C.L.E.P. sau, după caz, la primăria care are în păstrare actul de naştere, precum şi la S.P.C.L.E.P. ori, după caz, la primăria ultimului loc de domiciliu, în anul în care se presupune că a dispărut/decedat şi următorii 5 ani, pentru a stabili dacă pe marginea actului de naştere sau de căsătorie există menţiunea de deces;
d)comunică instanţei judecătoreşti datele rezultate din verificări;
e)urmăreşte modul de soluţionare şi, în caz de admitere a acţiunii, în baza extrasului de deces pentru uz oficial primit de la S.P.C.L.E.P. sau, după caz, primăria care a înregistrat decesul, informează D.E.P.A.B.D.
(2)Cu adresă scrisă, D.E.P.A.B.D. comunică despre înregistrarea decesului Institutului de Criminalistică din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române, denumit în continuare I.G.P.R.