Capitolul iv - Conţinutul examenului - Metodologie din 2002 de organizare si desfasurare a examenelor de absolvire a invatamantului profesional si postliceal

M.Of. 257

În vigoare
Versiune de la: 14 Aprilie 2003
CAPITOLUL IV:Conţinutul examenului
Art. 20
Examenul de absolvire a şcolii de ucenici constă într-o probă practică. Examenul de absolvire a şcolii profesionale, postliceale sau a şcolii de maiştri constă în: probă practică, probă scrisă şi susţinerea unui proiect pentru absolvirea şcolii profesionale, postliceale şi de maiştri.
Art. 21
(1)Proba practică are ca scop verificarea modului în care candidatul şi-a format deprinderile practice şi abilităţile necesare pentru realizarea lucrărilor specifice meseriei/specializării pentru care s-a pregătit.
(2)Subiectele pentru proba practică şi criteriile de evaluare se stabilesc de către comisia metodică de specialitate din centrul de examen, cu consultarea agenţilor economici, sunt avizate de inspectorul şcolar de specialitate şi sunt afişate cu cel puţin 30 de zile înainte de susţinerea examenului.
(3)În cazul în care la examenele de absolvire s-au înscris şi candidaţi care şi-au finalizat studiile la unităţi de învăţământ particular neacreditate, subiectele pentru proba practică şi criteriile de evaluare se stabilesc luându-se în considerare şi propunerile acestor unităţi de învăţământ.
(4)Fiecare lucrare practică presupune o activitate practică de 2-6 ore, astfel:
a)pentru şcoala de ucenici durata probei practice este de 2 ore;
b)pentru şcoala profesională durata probei practice se stabileşte de fiecare comisie de examinare, fără a depăşi 3 ore;
c)pentru şcoala postliceală şi şcoala de maiştri durata probei practice este de 3-6 ore; pentru specializarea asistent medical generalist proba practică are o durată de 6 ore şi se desfăşoară în spital sau în serviciile de asistenţă primară.
(5)Subiectul probei practice pentru fiecare candidat se stabileşte în ziua susţinerii acesteia, prin extragerea unui bilet dintre subiectele prevăzute în lista afişată.
(6)Rezultatul probei practice se apreciază cu note de la 10 la 1, se afişează în ziua susţinerii probei şi nu poate fi contestat.
Art. 22
Nota minimă de promovare a probei practice este 6 (şase). Promovarea probei practice dă dreptul candidaţilor la susţinerea probei scrise, conform graficului.
Art. 23
(1)Proba scrisă durează 3 ore şi se desfăşoară înaintea susţinerii proiectului.
(2)Subiectele probei scrise pentru şcoala profesională se stabilesc avându-se în vedere programele disciplinelor pregătirii de bază. Lista disciplinelor pregătirii de bază şi a manualelor şcolare valabile pentru aceste discipline se stabilesc prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării. Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic asigură consultanţă metodologică în elaborarea variantelor de subiecte, pentru care se primesc propuneri de la comisiile metodice de specialitate din unităţile de învăţământ. Variantele finale de subiecte pentru proba scrisă se elaborează de către Serviciul naţional de evaluare şi examinare şi se multiplică într-un număr de exemplare egal cu cel al centrelor în care se susţine examen de absolvire. Se elaborează mai multe variante finale de subiecte pentru proba scrisă, iar varianta pentru proba de examen şi varianta de rezervă se stabilesc prin tragere la sorţi dintre variantele finale elaborate, de către preşedintele CNEC.
(3)Subiectele probei scrise pentru şcoala postliceală şi şcoala de maiştri se stabilesc avându-se în vedere teme selectate din 3-4 module/2-3 discipline care au ponderea cea mai mare în pregătirea de specialitate. Tematica acestei probe este propusă de comisia metodică de specialitate din unitatea de învăţământ organizatoare a examenului de absolvire, este avizată de consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ şi este transmisă spre analiză inspectorului şcolar de specialitate cu cel puţin 60 de zile înainte de începerea sesiunii examenului de absolvire. Inspectorul şcolar de specialitate, împreună cu profesori metodişti de specialitate, stabileşte tematica unitară la nivelul judeţului/municipiului Bucureşti şi o transmite unităţilor de învăţământ care o afişează cu cel puţin 45 de zile înainte de începerea sesiunii examenului de absolvire. Pentru stabilirea probelor scrise la anumite specializări, precum domeniul sanitar, se pot elabora norme metodologice specifice. Comisiile metodice de specialitate din unităţile de învăţământ în care se organizează examen de absolvire elaborează, din tematica unitară, 3 variante de subiecte pentru proba scrisă, variante pe care le transmit CJE, însoţite de baremele de corectare şi notare, cu 30 de zile înainte de începerea examenului de absolvire; variantele de subiecte se transmit pe suport informatic şi tipărit, în plic sigilat. CJE stabileşte 3 variante finale de subiecte din care se aleg, prin tragere la sorţi, subiectul probei scrise şi subiectul de rezervă.
Art. 24
(1)Subiectele pentru proba scrisă se stabilesc ţinându-se seama de următoarele:
a)să fie în concordanţă cu conţinutul programelor de examene de absolvire aprobate şi publicate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării;
b)să fie astfel formulate încât tratarea lor să angajeze cât mai multe posibilităţi de analiză, de abstractizare şi de generalizare;
c)să asigure o cuprindere echilibrată a materiei studiate, să aibă grad de complexitate la nivelul conţinutului programelor şi manualelor şcolare, pentru a fi tratate în timpul stabilit.
(2)Subiectele şi baremele de corectare şi notare pentru şcoala profesională/învăţământul postliceal se elaborează astfel încât să se asigure unitatea de evaluare şi notare la nivel naţional/judeţean.
Art. 25
Nota minimă de promovare a probei scrise este 5 (cinci).
Art. 26
Proiectul are ca scop verificarea, conform curriculumului parcurs pe durata şcolarizării, a:
a)capacităţii candidatului de sistematizare şi sintetizare a cunoştinţelor generale în domeniu şi a celor de specialitate corespunzătoare specializării absolvite;
b)posibilităţii candidatului de a utiliza abilităţile şi competenţele formate în rezolvarea problemelor teoretice şi practice privind procesele tehnologice din specializarea absolvită;
c)măsurii în care candidatul propune/utilizează soluţii moderne de organizare şi eficientizare a producţiei şi a muncii;
d)disponibilităţii candidatului de a rezolva un studiu de caz sau situaţiile-problemă impuse de tema lucrării şi de a efectua lucrările de laborator necesare.
Art. 27
(1)Temele şi criteriile de elaborare a proiectului de stabilesc de unitatea de învăţământ de stat sau particular, sub îndrumarea cadrelor didactice şi, după caz, cu participarea reprezentanţilor partenerilor sociali interesaţi. Temele proiectelor se afişează şi se repartizează candidaţilor în timpul semestrului I.
(2)Pentru învăţământul postliceal, domeniul sanitar, temele proiectelor se comunică direcţiilor judeţene de sănătate publică şi organizaţiei Ordinul Asistenţilor Medicali din România.
(3)Îndrumătorii de proiect, cadre didactice care au predat disciplinele de specialitate sau au efectuat instruirea practică, au următoarele obligaţii:
a)definitivează împreună cu elevii planul de elaborare a proiectului înainte de începerea semestrului al II-lea al ultimului an de studiu;
b)recomandă bibliografia minimală şi stabilesc documentaţia necesară;
c)oferă consultaţii, îndrumă şi urmăresc modul de elaborare a proiectului;
d)verifică proiectul şi alcătuiesc un referat de evaluare a acestuia, propunând un calificativ: admis/respins.
(4)În vederea elaborării proiectului îndrumătorii pot recomanda sau solicita conducerii unităţii de învăţământ organizarea de consultaţii şi de către alte cadre didactice şi alţi specialişti în domeniu.
(5)Proiectul cuprinde:
a)memoriul explicativ;
b)conţinutul propriu-zis;
c)bibliografia;
d)anexe.
(6)În funcţie de specializare, se poate solicita candidaţilor, individual sau în grup, executarea unor machete, dispozitive, aparate etc. ca parte integrantă a temei proiectului.
(7)Proiectul se susţine în faţa comisiei de examinare, care stabileşte nota finală a acestei probe. Nota minimă de promovare la susţinerea proiectului este 6 (şase).
(8)Criteriile de evaluare a proiectului şi a susţinerii acestuia sunt următoarele:
a)criterii care vizează calitatea proiectului: validitatea proiectului; completitudinea proiectului; elaborarea şi structurarea proiectului; calitatea materialului documentar utilizat;
b)criterii care vizează calitatea activităţii candidatului: raportarea candidatului la tema proiectului; rezolvarea sarcinilor; documentarea; nivelul de elaborare şi comunicare; calitatea rezultatelor; creativitatea.
(9)Proiectul se depune la secretariatul unităţii de învăţământ însoţit de referatul de evaluare al îndrumătorului, cu o săptămână înainte de terminarea anului şcolar, primeşte un număr de înregistrare şi, după susţinere, se păstrează în arhiva şcolii timp de 3 ani.
(10)Proiectul scris se realizează individual.
(11)Rezultatul susţinerii proiectului nu se contestă.
Art. 28
Pentru susţinerea proiectului candidaţii sunt planificaţi după afişarea rezultatelor la proba scrisă.