Capitolul ii - Coordonarea metodologică a examenelor de absolvire - Metodologie din 2002 de organizare si desfasurare a examenelor de absolvire a invatamantului profesional si postliceal

M.Of. 257

În vigoare
Versiune de la: 14 Aprilie 2003
CAPITOLUL II:Coordonarea metodologică a examenelor de absolvire
Art. 6
(1)Organizarea şi desfăşurarea examenelor de absolvire a învăţământului profesional şi postliceal sunt coordonate la nivel naţional de Comisia naţională de evaluare şi certificare (CNEC), care se constituie în fiecare an şcolar şi funcţionează în cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetării.
(2)În fiecare judeţ şi în municipiul Bucureşti se constituie anual comisii de evaluare judeţene/a municipiului Bucureşti (CJE).
(3)La nivelul fiecărei unităţi de învăţământ care organizează examene de absolvire, denumite centre de examen, se constituie comisii de examinare.
Art. 7
(1)Comisia naţională de evaluare şi certificare are următoarea componenţă:
a)preşedinte: secretarul de stat pentru învăţământ preuniversitar;
b)vicepreşedinţi: directorul general pentru învăţământ preuniversitar, directorul general pentru învăţământ în limbile minorităţilor, directorul general pentru evaluare, prognoze şi dezvoltare, directorul Serviciului naţional de evaluare şi examinare, directorul Centrului Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic;
c)secretar: un inspector de specialitate din cadrul Serviciului naţional de evaluare şi examinare;
d)7-9 membri: directori generali adjuncţi, şefi de serviciu, inspectori de specialitate din cadrul Direcţiei generale pentru învăţământ preuniversitar, Direcţiei generale pentru învăţământ în limbile minorităţilor, Direcţiei generale pentru evaluare, prognoze şi dezvoltare, inspectori de specialitate din cadrul Serviciului naţional de evaluare şi examinare, inspectori de specialitate din cadrul Centrului Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic, profesori din învăţământul preuniversitar.
(2)Componenţa nominală a CNEC se aprobă anual, până la data de 15 decembrie, prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
Art. 8
Comisia naţională de evaluare şi certificare are următoarele atribuţii:
a)centralizează datele cu privire la componenţa nominală a CJE;
b)instruieşte preşedinţii CJE;
c)primeşte de la inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti numărul necesar de plicuri cu subiecte, respectiv cu bareme de corectare şi notare, rezultat al opţiunii de înscriere a candidaţilor absolvenţi de şcoală profesională, centralizat pe judeţ;
d)stabileşte numărul variantelor de subiecte pentru proba scrisă susţinută la şcoala profesională şi coordonează elaborarea acestora şi a baremelor corespunzătoare de corectare şi notare, pe baza propunerilor profesorilor de specialitate din ţară, în conformitate cu dispoziţiile art. 23 alin. (2); din variantele elaborate se vor extrage, prin tragere la sorţi, subiectul de examen şi subiectul de rezervă;
e)coordonează multiplicarea subiectelor, în funcţie de numărul centrelor de examen şi de necesarul de plicuri comunicat de CJE;
f)controlează şi îndrumă acţiunile privind organizarea şi desfăşurarea examenelor de absolvire;
g)controlează modul în care îşi desfăşoară activitatea CJE;
h)analizează modul de desfăşurare a examenelor de absolvire, precum şi rezultatele acestora, pe baza rapoartelor întocmite de CJE şi de inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti;
i)întocmeşte şi prezintă ministrului educaţiei şi cercetării raportul naţional al examenului de absolvire;
j)propune ministrului educaţiei şi cercetării eventuale modificări în modul de organizare şi desfăşurare a examenelor naţionale de absolvire;
k)decide, în cazuri deosebite, precum fraudă în corectarea lucrărilor scrise de către comisia de examinare sau de comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti de contestaţii, recorectarea unor lucrări, în perioada desfăşurării examenului sau ulterior;
l)decide, în cazuri deosebite, folosirea subiectelor de rezervă;
m)dispune în orice alte situaţii nereglementate de prezenta metodologie.
Art. 9
Comisia naţională de evaluare şi certificare poate delega, pe perioada stabilită de aceasta, reprezentanţi pe lângă comisiile de evaluare judeţene/a municipiului Bucureşti. Reprezentantul CNEC are următoarele atribuţii:
a)controlează modul în care îşi desfăşoară activitatea CJE şi comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti de contestaţii, precum şi comisiile de examinare din centrele de examen, verificând respectarea dispoziţiilor prezentei metodologii;
b)consiliază comisiile de evaluare judeţene/a municipiului Bucureşti, comisiile de examinare şi comisiile judeţene/ a municipiului Bucureşti de contestaţii, în privinţa organizării şi desfăşurării examenelor de absolvire;
c)propune CJE sau CNEC schimbări în componenţa comisiilor de examinare şi ale supraveghetorilor, atunci când constată abateri de la aplicarea prezentei metodologii, şi informează CNEC cu privire la acestea;
d)verifică modul în care s-a stabilit numărul necesar de plicuri cu subiecte şi de plicuri cu bareme de corectare şi notare, precum şi existenţa numărului de plicuri comandat de CJE;
e)informează CJE sau CNEC în cazul în care constată disfuncţii în organizarea examenelor de absolvire, în vederea sancţionării persoanelor vinovate, în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare;
f)în situaţii deosebite, precum fraudă în corectarea lucrărilor scrise de către comisia de examinare sau de comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti de contestaţii ori alte situaţii, propune CJE sau CNEC recorectarea unor lucrări;
g)întocmeşte un raport cu privire la modul de desfăşurare a examenelor, pe care îl transmite CNEC.
Art. 10
(1)Comisiile de evaluare judeţene/a municipiului Bucureşti au următoarea componenţă:
a)preşedinte - inspector şcolar general adjunct;
b)2-4 vicepreşedinţi, respectiv un inspector şcolar de specialitate pentru discipline tehnice, preşedintele comitetului local pentru dezvoltarea parteneriatului social în formarea profesională sau un reprezentant al acestuia, fără a fi cadru didactic sau fără a avea funcţie de conducere în sistemul educaţional, preşedintele agenţiei judeţene pentru ocuparea forţei de muncă sau un reprezentant al acestuia şi, după caz, un inspector şcolar cu responsabilităţi pentru învăţământul particular;
c)3 secretari - cadre didactice de specialitate/metodişti, respectiv unul pentru şcoala de ucenici, unul pentru şcoala profesională şi unul pentru şcoala postliceală şi şcoala de maiştri.
(2)Cel puţin unul dintre membrii comisiilor de evaluare judeţene, în judeţele în care există candidaţi care susţin probe în limbile minorităţilor naţionale, este un cadru didactic de specialitate aparţinând minorităţilor naţionale.
(3)Componenţa nominală a CJE se aprobă anual, până la data de 15 decembrie, prin decizie a inspectorului şcolar general, se transmite la Ministerul Educaţiei şi Cercetării - Direcţia generală pentru învăţământ preuniversitar până la data de 15 ianuarie şi este valabilă pentru sesiunile examenelor de absolvire ale anului şcolar în curs.
Art. 11
Comisiile de evaluare judeţene/a municipiului Bucureşti au următoarele atribuţii:
a)transmit la Ministerul Educaţiei şi Cercetării - Direcţia generală pentru învăţământ preuniversitar componenţa nominală a CJE;
b)organizează, coordonează şi răspund de desfăşurarea examenelor de absolvire la nivelul judeţului/municipiului Bucureşti şi sesizează imediat CNEC orice situaţie care presupune luarea unei decizii de către aceasta;
c)stabilesc centrele de examen şi iau măsuri pentru dotarea acestora cu logistica necesară bunei desfăşurări a examenului şi a corectării lucrărilor: copiatoare, calculatoare pentru elaborarea listelor cu rezultate şi a altor documente necesare comisiei, televizor sau radio, telefon, fax etc.;
d)desemnează reprezentanţi ai CJE care pot controla desfăşurarea examenelor de absolvire în centrele de examen;
e)solicită direcţiilor judeţene de sănătate publică desemnarea personalului medical necesar în fiecare centru de examen;
f)se adresează în scris organelor de poliţie şi jandarmerie de la nivel judeţean/al municipiului Bucureşti, pentru a se asigura prezenţa poliţiştilor sau a jandarmilor la sediul CJE şi la centrele de examen, în vederea păstrării ordinii publice, precum şi pentru paza subiectelor şi lucrărilor scrise;
g)analizează propunerile consiliilor de administraţie ale unităţilor de învăţământ privind constituirea comisiilor de examinare la nivelul centrelor de examen, avizează componenţa acestora şi le înaintează inspectorului şcolar general pentru emiterea deciziilor de numire, cu cel puţin 10 zile înainte de începerea primei probe;
h)decid, în situaţii deosebite sau la propunerea reprezentantului CNEC, schimbarea componenţei comisiilor de examinare, precum şi a profesorilor supraveghetori; eventualele schimbări ale vicepreşedintelui, reprezentantului comitetului local pentru dezvoltarea parteneriatului social în formarea profesională, reprezentantului agenţiei judeţene pentru ocuparea forţei de muncă şi evaluatorului extern se fac respectându-se prevederile art. 12 alin. (1) lit. b) şi c);
i)realizează instruirea preşedinţilor comisiilor de examinare cu 24-48 de ore înaintea primei probe a examenului de absolvire;
j)comandă confecţionarea ştampilelor-tip pentru examenele de absolvire, care au următorul conţinut: "Examen de absolvire****-CJE" (**** - se completează anul în care se susţine examenul de absolvire); ştampilele nu se numerotează;
k)preiau de la Serviciul naţional de evaluare şi examinare, prin preşedintele CJE şi unul dintre secretarii acesteia, plicurile cu toate variantele de subiecte pentru proba scrisă a examenului de absolvire la şcoala profesională şi baremele de corectare şi notare; prin excepţie, acestea pot fi ridicate de alţi membri ai comisiei, pe bază de delegaţie specială;
l)păstrează în deplină siguranţă plicurile cu subiecte şi bareme de corectare şi notare şi transmit comisiilor de examinare din centrele de examen plicurile cu subiecte, cu cel mult o zi înainte de începerea probei scrise la şcoala profesională;
m)multiplică şi distribuie comisiilor de examinare din centrele de examen de la şcoala profesională baremele de corectare şi notare preluate de la Serviciul naţional de evaluare şi examinare; distribuirea se face după deschiderea subiectelor de examen, în timp util, pentru a putea fi afişate în centrele de examen;
n)primesc variantele de subiecte pentru proba scrisă, însoţite de bareme de corectare şi notare, de la fiecare unitate de învăţământ organizatoare de examen de absolvire a şcolii postliceale sau de maiştri, cu 30 de zile înainte de începerea examenului, în vederea verificării corectitudinii acestora, şi asigură securitatea acestora;
o)extrag numărul variantei de subiect în dimineaţa zilei susţinerii probei scrise la şcoala postliceală sau de maiştri, multiplică, sigilează şi distribuie fiecărei şcoli plicul conţinând varianta de subiect extrasă însoţită de baremul de corectare şi notare; predarea plicului se face pe bază de delegaţie specială preşedintelui şi secretarului comisiei de examinare;
p)controlează modul de organizare şi desfăşurare a examenelor de absolvire în centrele de examen;
q)decid, în cazuri deosebite, precum fraudă în corectarea lucrărilor scrise de către comisia de examinare sau de comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti de contestaţii ori alte situaţii, recorectarea unor lucrări, în perioada desfăşurării examenului sau ulterior, şi informează CNEC despre rezultatele acestor recorectări;
r)sesizează imediat CNEC orice situaţie deosebită a cărei rezolvare nu este prevăzută în prezenta metodologie, precum şi orice situaţie care impune anularea unor subiecte: pierderea unui plic, deteriorarea sau desfacerea sigiliului unui plic etc. şi solicită în acest caz folosirea subiectelor de rezervă;
s)decid, în funcţie de condiţiile meteorologice, schimbarea orarului probei practice, pentru a asigura desfăşurarea ei în condiţii optime şi protejarea sănătăţii candidaţilor; această schimbare poate însemna inclusiv prelungirea cu o zi a probei practice, fără a afecta graficul de desfăşurare a celorlalte probe de examen;
t)numesc, prin tragere la sorţi, membrii comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti de contestaţii;
u)primesc de la comisiile de examinare din centrele de examen contestaţiile şi lucrările scrise ale candidaţilor care contestă şi le transmit comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti de contestaţii;
v)transmit Serviciului naţional de evaluare şi examinare o situaţie cu privire la rezultatele examenului de absolvire la şcoala profesională, imediat după afişarea acestora, cât şi după contestaţii, care cuprinde următoarele: numărul de candidaţi înscrişi, numărul de candidaţi prezenţi şi numărul de candidaţi promovaţi;
x)primesc de la comisiile de examinare din centrele de examen rapoarte detaliate privind organizarea şi desfăşurarea examenelor de absolvire;
y)analizează, pe baza rapoartelor transmise de comisiile de examinare, modul de organizare şi desfăşurare a examenelor de absolvire, întocmesc şi transmit Direcţiei generale pentru învăţământ preuniversitar din cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetării, în termen de 15 zile de la afişarea rezultatelor, raportul cu privire la rezultatele examenului de absolvire a învăţământului profesional şi postliceal.
Art. 12
(1)Comisiile de examinare din centrele de examen au următoarea componenţă:
a)preşedintele - directorul/directorul adjunct al unităţii şcolare; în cazul în care numai unul dintre aceştia este cadru didactic de specialitate, este preferat acesta din urmă;
b)vicepreşedinte - reprezentantul agentului economic pentru una dintre meseriile/specializările evaluate sau, în lipsa acestuia, un reprezentant al comitetului local pentru dezvoltarea parteneriatului social în formarea profesională sau un reprezentant al agenţiei judeţene pentru ocuparea forţei de muncă. Pentru învăţământul postliceal, profilul sanitar, vicepreşedinte este un reprezentant al organizaţiei Ordinul Asistenţilor Medicali din România, cu studii superioare;
c)un cadru didactic de specialitate de la altă unitate de învăţământ decât cea în care se organizează examen de absolvire, care are rolul de evaluator extern, calitate în care evaluează modul de organizare şi desfăşurare a examenelor de absolvire, în vederea întocmirii raportului prevăzut la art. 14 lit. t). Pentru învăţământul postliceal, profilul sanitar, evaluatorul extern este un reprezentant al direcţiilor judeţene de sănătate publică - Compartimentul managementul îngrijirilor de sănătate;
d)secretar - secretarul unităţii de învăţământ la care se organizează examenul de absolvire sau un cadru didactic din respectiva unitate de învăţământ;
e)membrii subcomisiilor.
(2)Nu pot fi numiţi evaluatori externi inspectori şcolari de specialitate.
(3)Subcomisiile se constituie astfel: una la şcoala de ucenici, una la şcoala profesională, una la şcoala postliceală şi şcoala de maiştri. La şcoala postliceală şi şcoala de maiştri se constituie câte o subcomisie la fiecare 50 de candidaţi.
(4)Membrii subcomisiei la şcoala de ucenici, pentru fiecare meserie, sunt:
a)un profesor de specialitate, de regulă care a predat disciplina/disciplinele de specialitate;
b)un maistru-instructor de specialitate care a asigurat instruirea practică la clasa/grupa respectivă şi care este responsabil cu respectarea normelor de protecţie a muncii.
(5)Membrii subcomisiei la şcoala profesională sunt:
a)câte 2 profesori de specialitate pentru pregătirea de bază şi în meserie a absolvenţilor, pentru fiecare domeniu de bază;
b)două cadre didactice de specialitate care au asigurat instruirea practică a absolvenţilor, dintre care unul este responsabil cu respectarea normelor de protecţie a muncii, pentru fiecare meserie.
(6)La şcoala postliceală şi la şcoala de maiştri subcomisiile au în componenţă două cadre didactice de specialitate, dintre care unul este responsabil cu pregătirea practică, pentru fiecare specializare.
(7)O persoană nu poate face parte decât dintr-o singură comisie sau subcomisie de examinare.
(8)Numirea comisiilor de examinare din unităţile de învăţământ se face prin decizie a inspectorului şcolar general, cu avizul CJE, la propunerea consiliului de administraţie al şcolii, cu cel puţin 10 zile înainte de începerea examenelor de absolvire.
(9)Din comisiile de examinare nu pot face parte cei care au rude până la gradul al II-lea inclusiv printre candidaţi. Toţi membrii comisiilor de examinare au obligaţia de a da declaraţii scrise în acest sens, declaraţii care se păstrează împreună cu celelalte documente de examen.
(10)Comisiile de examinare funcţionează în mod legal în prezenţa tuturor membrilor acestora.
(11)Membrii subcomisiilor sunt cadre didactice din unitatea de învăţământ care organizează examenul de absolvire.
Art. 13
În fiecare subcomisie sunt înscrişi candidaţii în ordine alfabetică, pe meserii/specializări, indiferent de forma de învăţământ la care au absolvit ultima clasă şi tipul acesteia, respectiv de stat sau particulară.
Art. 14
Atribuţiile comisiilor şi subcomisiilor de examinare sunt următoarele:
a)organizează şi răspund de desfăşurarea examenelor de absolvire în centrul de examen în care au fost numite;
b)verifică respectarea condiţiilor de înscriere la examen şi întocmirea listelor de înscriere;
c)completează cataloagele de examen cu numele, iniţiala tatălui şi prenumele candidaţilor, precum şi cu probele de examen pe care aceştia le susţin. Cataloagele de examen tipizate se completează în două exemplare identice, se numerotează şi se ştampilează pe fiecare pagină;
d)repartizează candidaţii pe săli, în ordine alfabetică, şi afişează, la avizierul unităţii şcolare şi pe uşile sălilor în care se desfăşoară probele scrise sau susţinerea proiectului, listele cu candidaţii care urmează să susţină probele, cu 24 de ore înainte de prima probă, cu precizarea orei la care trebuie să se prezinte candidaţii;
e)sesizează CJE despre pierderea unui plic, deteriorarea sau desfacerea sigiliului unui plic, situaţiile care impun anularea unor subiecte, precum şi despre orice altă situaţie deosebită apărută în timpul desfăşurării probelor, în vederea luării măsurilor ce se impun;
f)păstrează în condiţii de securitate deplină plicurile cu subiecte;
g)stabilesc, prin tragere la sorţi, repartizarea pe săli a cadrelor didactice supraveghetoare;
h)instruiesc cadrele didactice care asigură supravegherea în sălile de examen;
i)multiplică subiectele pentru proba scrisă, imediat după extragerea variantei de examen, sigilând apoi originalul;
j)controlează, îndrumă şi asigură organizarea şi desfăşurarea corespunzătoare a probelor de examen;
k)controlează şi îndrumă activitatea tuturor persoanelor din centrul de examen care au sarcini privind organizarea şi desfăşurarea examenelor de absolvire;
l)iau măsuri pentru ca în spaţiile în care îşi desfăşoară activitatea comisia de examinare sau se desfăşoară probele scrise de examen să nu pătrundă persoane străine, neautorizate de CNEC sau CJE;
m)examinează şi notează candidaţii la probele de examen; corectează lucrările scrise, respectând baremul de corectare şi notare;
n)afişează rezultatele după fiecare probă, cu excepţia probei scrise, precum şi rezultatele finale ale examenului;
o)transcriu în cataloage notele la probele de examen; afişează baremele de corectare şi notare la încheierea probei scrise şi criteriile de evaluare a probei practice;
p)calculează mediile generale, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii, le trec în cataloage şi stabilesc rezultatul final pentru fiecare candidat: admis, respins, neprezentat, eliminat din examen;
q)primesc eventualele contestaţii la probele scrise şi efectuează prima etapă de soluţionare a acestora;
r)transmit comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti de contestaţii, în deplină siguranţă, lucrările scrise, sigilate, ale căror note au fost contestate de candidaţi/părinţi, împreună cu baremele de corectare şi notare, în cazul în care candidaţii/părinţii îşi menţin contestaţia după prima etapă de soluţionare a acestora;
s)afişează rezultatele finale, după rezolvarea contestaţiilor de către comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti de contestaţii;
t)întocmesc şi transmit CJE, în termen de 5 zile de la afişarea rezultatelor finale, rapoartele cu privire la organizarea şi desfăşurarea examenelor de absolvire;
u)predau directorului unităţii de învăţământ, cu proces-verbal, lucrările scrise, borderourile cu note, autentificate de preşedintele comisiei de examinare, proiectele absolvenţilor şi celelalte documente întocmite pe durata organizării şi desfăşurării examenelor de absolvire.
Art. 15
Plicurile cu subiectele pentru proba scrisă sunt preluate de preşedintele comisiei de examinare, cu cel mult o zi înainte de începerea probei, de la preşedintele CJE, sub semnătură, şi sunt păstrate în condiţii de securitate deplină; membrii comisiilor şi subcomisiilor de examinare au obligaţia să păstreze secretul subiectelor până la încheierea probei scrise.