Secţiunea iii - Comisiile de concurs - Metodologie-Cadru din 2018 privind mobilitatea personalului didactic de predare din învăţământul preuniversitar în anul şcolar 2019 - 2020
M.Of. 993 bis
Ieşit din vigoare Versiune de la: 4 Septembrie 2019
Secţiunea III:Comisiile de concurs
Art. 66
(1)Pentru organizarea şi desfăşurarea concursului se numeşte comisia judeţeană/municipiului Bucureşti de organizare şi desfăşurare a concursului, prin decizia inspectorului şcolar general, în următoarea componenţă:
a)preşedinte - inspector şcolar general adjunct/inspector şcolar;
b)4-12 secretari - inspectori şcolari cu atribuţii referitoare la managementul resurselor umane/inspectori şcolari/directori;
c)4-15 informaticieni/analişti programatori;
d)consilierul juridic al inspectoratului şcolar;
e)persoană responsabilă cu activitatea de comunicaţii virtuale la nivelul inspectoratului şcolar/centrului de comunicare la nivel judeţean/nivelul municipiului Bucureşti.
(2)În componenţa comisiei de organizare şi desfăşurare a concursului de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate cu personal civil în judeţele în care există unităţi de învăţământ preuniversitar din sistemul de apărare, de informaţii, de ordine publică şi de securitate naţională se desemnează membri potrivit precizărilor Ministerului Apărării Naţionale, Ministerului Afacerilor Interne şi Ministerului Justiţiei.
(3)Comisia judeţeană/municipiului Bucureşti de organizare şi desfăşurare a probelor practice/orale în profilul postului şi a inspecţiilor speciale la clasă, numită prin decizia inspectorului şcolar general, are următoarea componenţă:
a)preşedinte - inspector şcolar general adjunct/inspector şcolar;
b)membri - câte doi profesori titulari, cu gradul didactic I, cu specializarea în profilul postului/responsabili ai comisiilor metodice cu specializarea în profilul postului/inspectori şcolari cu specializarea în profilul postului/metodişti ai inspectoratului şcolar cu specializarea în profilul postului, pentru fiecare disciplină de concurs la care s-au înscris candidaţi, pentru cel mult 40 de candidaţi;
c)1 -7 secretari - inspectori şcolari.
(4)În mod excepţional, pentru disciplinele la care nu se identifică profesori titulari cu gradul didactic I, inspectorul şcolar general poate numi membrii în comisia pentru evaluarea probei practice/orale în profilul postului sau inspecţiei speciale la clasă, profesori titulari din învăţământul preuniversitar care au dobândit gradul didactic II sau definitivarea în învăţământ ori cadre didactice din învăţământul universitar.
(5)Evaluarea probei practice/orale în profilul postului sau inspecţiei speciale la clasă în profilul postului se realizează de către membrii comisiei prevăzuţi la alin. (3) lit. b).
(6)Proba scrisă a concursului are loc în centre de concurs în care pot fi arondaţi cel mult 500 de candidaţi. Centrele de concurs cu mai mult de 500 de candidaţi se organizează cu avizul Ministerului Educaţiei Naţionale. Activitatea centrului de concurs este coordonată de o comisie, numită prin decizia inspectoratului şcolar general, în următoarea componenţă:
a)preşedinte - inspector şcolar;
b)secretar directorul/directorul adjunct al unităţii de învăţământ în care se desfăşoară proba scrisă;
c)6-18 membri - inspectori şcolari, directori/directori adjuncţi;
d)4-6 informaticieni/analişti programatori/ajutori analişti programatori;
e)persoană responsabilă cu derularea şi monitorizarea procesului de supraveghere audio-video.
La fiecare centru de concurs se repartizează, prin decizia inspectorului şcolar general, profesori asistenţi.
(7)Membrii comisiei din centrul de concurs, care au asigurat multiplicarea subiectelor, pot părăsi încăperea în care a fost asigurată multiplicarea, numai după cel puţin o oră de la începerea efectivă a probei scrise. Toţi membrii comisiei din centrul de concurs, înainte de începerea concursului, depun o declaraţie prin care se angajează să păstreze secretul subiectelor de concurs, până la afişarea baremului de evaluare. Nerespectarea confidenţialităţii atrage după sine sancţiuni administrativ-disciplinare, civile sau penale, după caz.
(8)La nivelul fiecărui centru de concurs se asigură securizarea lucrărilor scrise, în deplină siguranţă, conform procedurilor aprobate.
Art. 67
(1)Coordonatorii comisiilor pentru elaborarea subiectelor şi baremelor de evaluate sunt numiţi prin ordin al ministrului educaţiei naţionale.
(2)În situaţia în care se constată că subiectul/subiectele a/au fost formulat/e greşit sau în afara programei de concurs, candidaţii primesc punctajul integral aferent subiectului formulat greşit.
Art. 68
(1)Pentru evaluarea lucrărilor scrise şi soluţionarea contestaţiilor se constituie, la nivel naţional, centre de evaluare a lucrărilor scrise, respectiv de soluţionare a contestaţiilor, denumite în continuare centre de evaluare, respectiv centre de contestaţii.
(2)Comisia naţională de monitorizare a concursului:
a)nominalizează inspectoratele şcolare pe teritoriul cărora se organizează centre de evaluare/contestaţii în cadrul concursului;
b)elaborează Procedura specifică privind desfăşurarea activităţilor din centrele de evaluare/contestaţii şi o comunică inspectoratelor şcolare;
c)stabileşte arondarea disciplinelor de examen la centrele respective şi se comunică inspectoratelor şcolare.
(3)La nivelul inspectoratelor şcolare în care se organizează centre de evaluare/contestaţii în cadrul concursului, consiliul de administraţie desemnează unitatea de învăţământ în care se organizează activităţile de evaluare a lucrărilor scrise şi de soluţionare a contestaţiilor. Datele de identificare ale centrelor de evaluare/contestaţii se transmit Comisiei naţionale de monitorizare a concursului.
(4)La nivelul fiecărui centru de evaluare se constituie, prin decizia inspectorului şcolar general, comisia de evaluare a lucrărilor scrise, având următoarea componenţă: preşedinte - inspector şcolar general adjunct/inspector şcolar/cadru didactic universitar, lector sau şef de lucrări; membri - câte doi profesori evaluatori din învăţământul preuniversitar având gradul didactic I sau II pentru fiecare disciplină de concurs/80 lucrări scrise; 3-8 secretari - cadre didactice din învăţământul preuniversitar, 4-8 informaticieni. Decizia de numire a comisiei de evaluare a lucrărilor scrise este comunicată Comisiei naţionale de monitorizare a concursului.
(5)În mod excepţional, pentru disciplinele la care nu se identifică profesori evaluatori din învăţământul preuniversitar având gradul didactic I sau II, inspectorul şcolar general poate numi, cu avizul Ministerului Educaţiei Naţionale, membri în comisia de evaluare a lucrărilor scrise, profesori titulari din învăţământul preuniversitar care au dobândit definitivarea în învăţământ sau cadre didactice din învăţământul universitar.
(6)Comisia de evaluare are următoarele atribuţii:
a)aplică strict prevederile Procedurii specifice privind desfăşurarea activităţilor din centrele de evaluare/contestaţii;
b)primeşte, pe bază de proces-verbal. lucrările scrise transmise de inspectoratele şcolare spre a fi evaluate, conform procedurii de transport al lucrărilor scrise;
c)asigură securitatea şi integritatea lucrărilor scrise, pe perioada în care acestea se află în centrul de evaluare:
d)asigură evaluarea lucrărilor scrise, respectând baremul de evaluare, precum şi prevederile prezentei Metodologii;
e)înregistrează în aplicaţie nota obţinută de candidaţi la proba scrisă;
f)preia de la inspectoratele şcolare lista candidaţilor care contestă notele obţinute la evaluare, respectiv disciplina la care s-a depus contestaţia;
g)selectează şi sigilează lucrările scrise pentru care s-au depus contestaţii;
h)predă, pe bază de proces-verbal, comisiei din centrul de contestaţii, în deplină siguranţă, lucrările scrise ale căror note iniţiale au fost contestate, resigilate, precum şi toate celelalte lucrări scrise şi documentaţia aferentă, rezultată ca urmare a desfăşurării activităţii de evaluare.
(7)Fiecare evaluator stabileşte, prin raportare la baremul de evaluare şi notare, nota lucrării scrise. Pentru validarea evaluărilor, diferenţa dintre notele acordate de cei doi evaluatori nu trebuie să fie mai mare de 1 punct.
(8)Dacă diferenţa dintre notele acordate de cei doi evaluatori este mai mică sau egală cu 1 punct, notele sunt trecute pe teze de cei doi evaluatori, care semnează fiecare în dreptul notei acordate. Preşedintele comisiei de evaluare calculează şi scrie în borderoul centralizator şi pe fiecare lucrare, media aritmetică a celor două note, cu două zecimale, fără rotunjire, aceasta reprezentând nota obţinută de candidat la proba scrisă.
(9)În cazul în care diferenţa dintre notele acordate de cei doi evaluatori este mai mare de 1 punct, lucrarea respectivă este evaluată de un al treilea evaluator, asigurându-se respectarea baremului, în conformitate cu Procedura specifică privind desfăşurarea activităţilor din centrele de evaluare/contestaţii. Nota finală acordată lucrării este nota acordată de acest al treilea evaluator, care trece nota pe lucrare în spaţiul rezervat şi semnează în dreptul notei acordate. În acest caz, preşedintele trece nota respectivă pe lucrare în spaţiul rezervat notei finale şi semnează.
(10)Evaluarea lucrărilor de concurs şi comunicarea rezultatelor se realizează în perioada prevăzută de Calendar.
(11)Contestaţiile la proba scrisă se depun la inspectoratele şcolare, în perioada prevăzută de Calendar. Contestaţia la proba scrisă se depune personal de către candidat sau prin împuternicit acesta din urmă prezentând procura notarială în original. Nu pot fi contestate lucrările scrise ale altor candidaţi.
Art. 69
(1)Reevaluarea lucrărilor contestate este realizată de alte persoane decât cele care au evaluat iniţial lucrările scrise, conform prevederilor art. 68 şi Procedurii specifice pentru centrele de evaluare şi de soluţionare a contestaţiilor, în termenul prevăzut de Calendar.
(2)La nivelul fiecărui centru de contestaţii se constituie, prin decizia inspectorului şcolar general, comisia de soluţionare a contestaţiilor, având următoarea componenţă: preşedinte - inspector şcolar general/inspector şcolar general adjunct/inspector şcolar/cadru didactic universitar, lector sau şef de lucrări; membri - câte doi profesori evaluatori din învăţământul preuniversitar având gradul didactic I sau II pentru fiecare disciplină de concurs/80 lucrări scrise; 2-4 secretari - cadre didactice din învăţământul preuniversitar; 4-8 informaticieni. Decizia de numire a comisiei de soluţionare a contestaţiilor este comunicată Comisiei naţionale de monitorizare a concursului.
(3)În mod excepţional, pentru disciplinele la care nu se identifică profesori evaluatori din învăţământul preuniversitar având gradul didactic I sau II, inspectorul şcolar general poate numi, cu avizul Ministerului Educaţiei Naţionale, membri în comisia de soluţionare a contestaţiilor, profesori titulari din învăţământul preuniversitar care au dobândit definitivarea în învăţământ sau cadre didactice din învăţământul universitar.
(4)Comisia de contestaţii are următoarele atribuţii:
a)aplică strict prevederile Procedurii specifice privind desfăşurarea activităţilor din centrele de evaluare/contestaţii;
b)primeşte de la comisia de evaluare lucrările scrise ale căror note iniţiale au fost contestate, resigilate, precum şi toate celelalte lucrări scrise şi documentaţia aferentă, rezultată ca urmare a desfăşurării activităţii de evaluare;
c)răspunde de securitatea lucrărilor scrise pe perioada în care acestea se află în centrul de contestaţii;
d)reevaluează lucrările scrise, respectând baremul de evaluare şi prevederile prezentei Metodologii;
e)înregistrează pe lucrările scrise şi în aplicaţie nota acordată pentru fiecare lucrare scrisă contestată;
f)aplică prevederile alin. (6) şi înregistrează în aplicaţie şi pe lucrare nota acordată pentru fiecare lucrare scrisă recorectată;
g)predă, cu proces-verbal, prin preşedinte, lucrările scrise, borderourile de evaluare şi celelalte documente de examen către directorul unităţii de învăţământ în care s-a organizat activitatea de soluţionare a contestaţiilor şi unde, la final, se arhivează.
(5)În cazul în care diferenţa - în plus sau în minus - dintre nota acordată de comisia de soluţionare a contestaţiilor şi nota acordată de comisia de evaluare este mai mică de 1,5 puncte sau egală cu 1,5 puncte, rămâne definitivă nota acordată de comisia de contestaţii.
(6)Dacă diferenţa între nota finală stabilită de comisia de evaluare a lucrărilor scrise şi nota finală stabilită de comisia de soluţionare a contestaţiilor este mai mare de 1,5 puncte, diferenţă care poate fi în plus sau în minus, lucrarea scrisă este recorectată de o comisie de recorectare numită prin decizie de inspectorul şcolar general formată din alte persoane decât cele care au evaluat iniţial/reevaluat lucrarea scrisă. Rezultatul stabilit de comisia de recorectare, conform prevederilor art. 68 şi Procedurii specifice privind desfăşurarea activităţilor din centrele de evaluare/contestaţii, este definitiv. Inspectorul şcolar general dispune aplicarea măsurilor legale asupra celor care nu şi-au îndeplinit atribuţiile în cadrul concursului.
(7)Rezultatele finale se comunică la data prevăzută de Calendar.
(8)Contestaţia reprezintă plângerea prealabilă reglementată de art. 7 din Legea nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare. Rezultatele stabilite de comisia de soluţionare a contestaţiilor sunt definitive şi pot fi atacate numai la instanţa de contencios administrativ competentă.
(9)Ulterior evaluării lucrărilor scrise, conducerea Ministerului Educaţiei Naţionale poate desemna, după caz, comisii de reevaluare, prin sondaj, a unui număr de lucrări scrise, urmărindu-se corectitudinea respectării baremelor de evaluare. În cazul constatării unor nereguli flagrante, conducerea Ministerului Educaţiei Naţionale propune, conducerilor inspectoratelor şcolare, măsuri de sancţionare a persoanelor care nu şi-au îndeplinit atribuţiile în cadrul concursului, potrivit prevederilor legale. Reevaluarea nu conduce la modificarea notelor candidaţilor.
Art. 70
Atât la finalizarea evaluării cât şi a soluţionării contestaţiilor, candidaţii sunt informaţi cu privite la rezultatele obţinute la proba scrisă.
Art. 71
(1)Inspectoratul şcolar organizează concursul naţional pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate în învăţământul preuniversitar. Inspectoratul şcolar, prin inspectorul general şi conducerile unităţilor de învăţământ răspund integral de buna desfăşurare a concursului, potrivit prezentei Metodologii.
(2)Coordonarea metodologică a concursului de ocupare a posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate în învăţământul preuniversitar este asigurată de Ministerul Educaţiei Naţionale, prin Comisia naţională de monitorizare a concursului, numită prin ordin al ministrului educaţiei naţionale. Atribuţiile Comisiei naţionale de monitorizare a concursului se stabilesc prin ordin al ministrului educaţiei naţionale.