Secţiunea i - Despre menţiuni - Metodologia 1/1997 pentru aplicarea unitara a dispozitiilor Legii nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civila
M.Of. 318 bis
Ieşit din vigoare Versiune de la: 19 Noiembrie 1997
Secţiunea I:Despre menţiuni
Art. 65
Pe marginea actelor de naştere, de căsătorie şi de deces se înscriu, după caz, menţiunile prevăzute în anexa nr. 27.
Art. 66
(1)Ofiţerul de stare civilă care întocmeşte acte în registrele de stare civilă, care atrag după sine efectuarea de menţiuni pe alte acte de stare civilă, trimite comunicări de menţiuni, pentru a fi operate pe marginea actelor de naştere, exemplarul I, ale persoanelor în cauză.
(2)În cazul în care exemplarul I al actelor de naştere, de căsătorie şi de deces ale unei persoane au fost întocmite şi se află în păstrarea aceleiaşi primării, ofiţerul de stare civilă operează menţiunea corespunzătoare pe marginea acestora, după care întocmeşte şi trimite comunicarea de menţiune la serviciul de stare civilă care are în păstrare registrele de stare civilă exemplarul II.
Art. 67
Ofiţerul de stare civilă care primeşte decizii administrative, sentinţe judecătoreşti sau declaraţii de recunoaştere a unor copii născuţi în afara căsătoriei, care atrag efectuarea de menţiuni, operează, pe marginea actului de stare civilă din exemplarul I al registrului, menţiunea respectivă, apoi întocmeşte şi trimite comunicare de menţiune consiliilor judeţene, Primăriei Municipiului Bucureşti sau Arhivelor Naţionale, care au în păstrare registrele de stare civilă, exemplarul II.
Art. 68
Comunicările de menţiune pentru registrele de stare civilă, exemplarele I şi II, se întocmesc pe formulare tip (anexa nr. 28) şi se expediază, în termen de 10 zile, cu respectarea următoarelor reguli:
- pe documentele primare, care au stat la baza înregistrărilor, se scrie: "trimis comunicare de menţiune la ........ , cu nr ........din ...... " şi se semnează;
- formularul tip se semnează de către ofiţerul de stare civilă, după care se aplică sigiliul şi se completează cu numărul sub care s-a înregistrat lucrarea de bază.
Art. 69
(1)Ofiţerul de stare civilă care primeşte o comunicare de menţiune o înregistrează în registrul de intrare-ieşire, după care operează menţiunea pe exemplarul I al registrului de stare civilă. Pe comunicare se va scrie: "operat menţiunea, numărul actului/anul, data operării, semnătura ofiţerului de stare civilă", după care se scade lucrarea în registrul de intrare-ieşire, cu menţiunea "operat menţiunea, actul numărul ........... /anul".
(2)După operarea menţiunii pe exemplarul I al registrului cu acte de stare civilă, se trimite comunicare de menţiune la serviciul de stare civilă care are în păstrare exemplarul II al registrului.
(3)În cazul în care exemplarul II al registrului nu a fost predat, nefiind încheiat, operarea menţiunii se face şi în acesta, iar comunicarea se trimite consiliului judeţean, respectiv Primăriei Municipiului Bucureşti, pentru arhivare.
(4)Dacă exemplarul I al registrului de stare civilă este distrus sau pierdut, comunicările de menţiune se expediază pentru a fi operate pe exemplarul II al registrului, făcând menţiunea că pe actul de stare civilă exemplarul I nu s-a operat, registrul fiind distrus sau pierdut.
(5)Dacă şi registrul de stare civilă exemplarul II lipseşte, se va menţiona pe comunicare, după care se va arhiva în dosarul pentru comunicări neoperabile.
Art. 70
Comunicările de menţiuni, după operare pe exemplarele I şi II ale registrelor de stare civilă, se arhivează. Pentru menţiunile neoperabile se ţine o evidenţă separată.
Art. 71
(1)Dacă ofiţerul de stare civilă constată că datele de stare civilă din comunicarea de menţiune nu corespund cu actul pe care urmează a se opera menţiunea, restituie lucrarea la primăria de la care a primit-o, menţionând motivele pentru care nu se poate opera.
(2)La primirea adresei de restituire a comunicării ce nu poate fi operată pe actul de stare civilă indicat, ofiţerul de stare civilă verifică actul întocmit, pentru a stabili dacă comunicarea nu a fost greşit completată.
(3)În cazul în care constată că s-a comis o greşeală în completarea comunicării de menţiune, se trimite o nouă comunicare, cu datele exacte.
(4)Când se constată că în completarea comunicării de menţiune nu s-au comis greşeli, ofiţerul de stare civilă face verificări pentru stabilirea cauzei nepotrivirilor şi ia măsuri pentru punerea lor de acord.
(5)Dacă, în urma verificărilor făcute, nu s-a putut rezolva situaţia, despre aceasta se comunică formaţiunii de evidenţă a populaţiei, înaintându-se şi documentaţia necesară, pentru a face cercetări.
Art. 72
În cazul în care se constată că nu s-au făcut la timp unele menţiuni, acestea se efectuează din oficiu, pe baza înregistrărilor existente în registrele de stare civilă sau se solicită autorităţilor în cauză.
Art. 73
(1)Atunci când se primesc, direct, din străinătate comunicări de menţiuni, acestea se pot opera numai după obţinerea aprobării de la Direcţia de evidenţă a populaţiei.
(2)Menţiunile trimise de Direcţia de evidenţă a populaţiei se operează aşa cum au fost formulate în comunicarea scrisă (anexa nr. 29).
Art. 74
Arhivelor Naţionale le revin aceleaşi atribuţii, prevăzute în capitolul "Înscrierea menţiunilor în registrele de stare civilă", pentru registrele de stare civilă pe care le au în păstrare.