Capitolul iv - Conducerea şi administrarea Fondului - Legea 88/2021 privind Fondul de compensare a investitorilor

M.Of. 420

În vigoare
Versiune de la: 25 Iunie 2024
CAPITOLUL IV:Conducerea şi administrarea Fondului
Art. 14
(1)Fondul este administrat de un consiliu de administraţie compus din 5 membri:
a)doi membri desemnaţi de către A.S.F., dintre care unul este preşedintele Consiliului de administraţie;
b)un membru desemnat de către A.S.F. la propunerea Ministerului Finanţelor;
c)un membru desemnat de către A.S.F. dintre reprezentanţii propuşi de către participanţii la Fond din rândul acestora;
d)un membru desemnat de către B.N.R.

(2)Membrii Consiliului de administraţie al Fondului sunt numiţi pentru un mandat de 5 ani, prin act administrativ individual emis de către A.S.F., cu excepţia membrului desemnat de către B.N.R., care este numit prin ordin al guvernatorului B.N.R., cu respectarea condiţiilor prevăzute la art. 15 şi 16.

(3)Membrii Consiliului de administraţie al Fondului ale căror mandate au expirat rămân în funcţie până la numirea succesorilor lor.
(4)Preşedintele Consiliului de administraţie al Fondului poate fi înlocuit, în caz de absenţă sau de imposibilitate temporară de a-şi exercita atribuţiile, de către un alt membru.
(5)În caz de incompatibilitate sau imposibilitate definitivă de exercitare a mandatului de către unul dintre membrii Consiliului de administraţie al Fondului, numirea înlocuitorului se face pentru durata rămasă a mandatului. Se consideră imposibilitate definitivă de exercitare a mandatului orice împrejurare care creează o indisponibilitate cu o durată de cel puţin 90 de zile consecutive.
(6)Membrii Consiliului de administraţie al Fondului primesc o indemnizaţie lunară raportată la salariul directorului general al Fondului, în limita a 25% pentru preşedinte, respectiv în limita a 20% pentru ceilalţi membri.
Art. 15
Membrii Consiliului de administraţie al Fondului trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
a)să fie absolvenţi de studii universitare de lungă durată cu diplomă de licenţă sau de studii universitare de scurtă durată cu diplomă de licenţă şi master;

b)să aibă o bună reputaţie şi probitate morală;
c)să aibă experienţă profesională dovedită în domeniul financiar bancar sau nebancar de minimum 8 ani, în cazul absolvenţilor de studii universitare în domeniul economic sau juridic, sau de minimum 10 ani, în cazul absolvenţilor de studii universitare în alte domenii.

Art. 16
Membrii Consiliului de administraţie al Fondului trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
a)să nu fie soţi, rude sau afini până la gradul al doilea între ei;
b)să nu fie senatori, deputaţi, membri ai Guvernului sau să deţină funcţii de conducere în cadrul vreunui partid politic ori organizaţie politică pe perioada exercitării mandatului;
c)să nu aibă înscrise în cazierul judiciar sancţiuni prevăzute de lege;
d)să nu aibă înscrise în cazierul fiscal sancţiuni prevăzute de lege;
e)să nu deţină în cadrul vreunei entităţi prevăzute la art. 3 alin. (1) calitatea de acţionar, angajat sau director, membru al consiliului de administraţie, consiliului de supraveghere ori directoratului, după caz;
f)să nu fi fost condamnaţi în ultimii 5 ani pentru săvârşirea unei infracţiuni prevăzute de legislaţia în domeniul financiar-bancar, legislaţia privind insolvenţa sau protecţia consumatorilor;
g)să nu fi fost sancţionaţi de A.S.F. sau Banca Naţională a României cu interzicerea desfăşurării de activităţi pe pieţele supravegheate de acestea.
Art. 17
(1)Calitatea de membru al Consiliului de administraţie al Fondului încetează în următoarele situaţii:
a)la încheierea mandatului;
b)prin demisie;
c)în caz de incompatibilitate;
d)în caz de imposibilitate definitivă de exercitare a mandatului, prin înlocuire conform art. 14 alin. (5);
e)prin revocare de către instituţia care l-a propus, din proprie iniţiativă sau la solicitarea motivată a A.S.F.
(2)În caz de încetare a mandatului, Ministerul Finanţelor, A.S.F. şi participanţii la Fond, după caz, au la dispoziţie un termen de 30 de zile pentru transmiterea nominalizărilor noilor reprezentanţi.
Art. 18
(1)Consiliul de administraţie al Fondului se întruneşte cel puţin o dată pe lună în şedinţă ordinară, la convocarea preşedintelui sau a înlocuitorului acestuia.
(2)Consiliul de administraţie al Fondului poate fi convocat în şedinţă extraordinară de către preşedinte, din proprie iniţiativă sau la cererea a 3 membri.

(3)Consiliul de administraţie al Fondului trebuie să fie convocat în scris, cu cel puţin 3 zile lucrătoare înainte de data şedinţei.
(4)Convocarea trebuie să conţină ordinea de zi, data şi documentele supuse discuţiei, precum şi locul de desfăşurare a şedinţei.
(5)Şedinţele au loc la sediul Fondului sau în orice alt loc convenit.
(6)În situaţia în care se solicită acţiuni urgente, termenul de 3 zile poate fi redus, iar convocarea se efectuează verbal şi se confirmă ulterior în scris.
(7)Deciziile Consiliului de administraţie al Fondului se iau cu votul majorităţii membrilor acestuia.
(8)Procesul-verbal al şedinţei, care conţine ordinea deliberărilor, deciziile luate, numărul de voturi întrunite şi opiniile separate, dacă este cazul, se semnează de către toţi membrii prezenţi la şedinţă.
Art. 19
Atribuţiile Consiliului de administraţie al Fondului sunt următoarele:
a)analizează, avizează şi supune spre aprobare Consiliului A.S.F. următoarele:
(i)statutul Fondului;
(ii)structura organizatorică şi de personal, precum şi politica salarială a personalului Fondului;
(iii)propunerile de numire în funcţie pentru directorul general;
(iv)procedurile şi instrucţiunile Fondului, inclusiv cele aferente exercitării calităţii de administrator al fondului de rezoluţie pentru firmele de investiţii;
(v)stabilirea contribuţiilor, majorarea, diminuarea, suspendarea sau reluarea plăţii contribuţiilor participanţilor la Fond;
(vi)bugetul de venituri şi cheltuieli;
(vii)situaţiile financiare anuale;
(viii)raportul anual de activitate al Fondului;
(ix)orice alte atribuţii rezultate din aplicarea dispoziţiilor legale;
b)analizează şi aprobă:
(i)modalităţile, plafoanele maxime, termenele şi condiţiile de plasare, în scopul fructificării disponibilităţilor Fondului;
(ii)încheierea de contracte de servicii privind servicii de asistenţă şi consultanţă de specialitate;
(iii)rapoartele întocmite de Fond, conform prevederilor legale;
(iv)raportul cu privire la selectarea auditorilor financiari cu respectarea legislaţiei privind achiziţiile publice;
(v)sistemul de control intern şi de audit intern;
(vi)orice alte atribuţii rezultate din aplicarea dispoziţiilor legale.
Art. 20
(1)Preşedintele Consiliului de administraţie al Fondului are următoarele atribuţii:
a)stabileşte ordinea de zi a şedinţelor Fondului şi convoacă Consiliul de administraţie al Fondului;
b)coordonează activitatea Consiliului de administraţie al Fondului şi conduce lucrările şedinţelor acestuia;
c)solicită directorului general prezentarea materialelor ce constituie obiectul ordinii de zi;
d)aprobă prime şi alte stimulente pentru conducerea executivă, la propunerea directorului general;
e)exercită orice alte sarcini în aplicarea prevederilor legale.
(2)Preşedintele Consiliului de administraţie al Fondului împreună cu directorul general au obligaţia să prezinte Consiliului A.S.F. raportul anual de activitate al Fondului. Raportul anual de activitate cuprinde activitatea Fondului atât în calitate de administrator al schemei de compensare a investitorilor, cât şi de administrator al fondului de rezoluţie pentru firmele de investiţii.
Art. 21
(1)Directorul general al Fondului asigură conducerea activităţii curente a acestuia, asigură îndeplinirea hotărârilor Consiliului A.S.F. şi ale Consiliului de administraţie al Fondului şi informează asupra modului de realizare a acestora.
(2)Directorul general asigură îndeplinirea următoarelor atribuţii:
a)reprezintă Fondul în raporturile cu A.S.F., cu entităţile participante la Fond, cu ministerele şi cu alte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, cu alte persoane fizice şi juridice, precum şi în faţa instanţelor judecătoreşti şi arbitrale;
b)propune Consiliului de administraţie al Fondului spre avizare, respectiv spre aprobare documentele prevăzute la art. 19;
c)asigură plasarea disponibilităţilor Fondului, urmărind minimizarea riscului şi lichiditatea plasamentelor, ca obiective principale, precum şi randamentul plasamentelor, ca obiectiv complementar, potrivit strategiei aprobate de Consiliul de administraţie al Fondului;
d)asigură aplicarea procedurilor necesare pentru efectuarea de către Fond a plăţilor prevăzute de prezenta lege şi de legislaţia privind redresarea şi rezoluţia instituţiilor de credit şi a firmelor de investiţii;
e)supraveghează desfăşurarea activităţilor Fondului în vederea realizării scopului prevăzut la art. 2 alin. (2) şi (3), cu respectarea obligaţiei de evidenţiere distinctă a veniturilor şi cheltuielilor aferente acestora, pentru scopul conformării la dispoziţiile privind utilizarea resurselor schemei de compensare a investitorilor şi la cele privind utilizarea resurselor fondului de rezoluţie prevăzute de legislaţia privind redresarea şi rezoluţia instituţiilor de credit şi a firmelor de investiţii;
f)încheie, modifică şi dispune încetarea contractelor individuale de muncă ale salariaţilor Fondului, cu respectarea dispoziţiilor legale incidente;
g)asigură angajarea cheltuielilor legate de funcţionarea Fondului, pentru fiecare dintre calităţile în care acesta acţionează potrivit art. 2, în limita prevederilor bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat;
h)aprobă propunerile de premiere a personalului;
i)propune preşedintelui Consiliului de administraţie al Fondului primele şi alte stimulente pentru conducerea executivă;
j)asigură organizarea şi exercitarea controlului intern şi auditului intern, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
k)îndeplineşte orice alte atribuţii date în aplicarea prevederilor legale ori date în sarcina sa de Consiliul de administraţie al Fondului;
l)solicită şi primeşte informaţiile solicitate de la organele abilitate legal, din care să rezulte dacă persoanele din lista de compensare sunt sau nu sunt implicate în operaţiuni de spălare a banilor şi colaborează cu A.S.F. pentru a identifica persoanele din listă care fac obiectul unor sancţiuni internaţionale.