Art. 22. - Poate fi numită registrator persoana care îndeplineşte în mod cumulativ următoarele condiţii: - Legea 7/1996 cadastrului şi a publicităţii imobiliare - Republicată

M.Of. 720

În vigoare
Versiune de la: 11 Decembrie 2025
Art. 22
(1)Activitatea de publicitate imobiliară în cadrul oficiilor teritoriale este îndeplinită de registratori de carte funciară, denumiţi în continuare registratori, numiţi prin ordin al directorului general al Agenţiei Naţionale, în urma unui concurs organizat de aceasta. Asistenţii-registratori efectuează înscrierile în cartea funciară în baza dispoziţiilor date de registratori, eliberează extrasele de carte funciară şi certificatele de sarcini şi îndeplinesc alte atribuţii stabilite prin reglementări specifice.
(11)Salarizarea asistenţilor registratori încadraţi la oficiile teritoriale, care şi-au exercitat anterior anului 2004 activitatea la birourile de carte funciară din cadrul judecătoriilor, va fi efectuată corespunzător funcţiei de asistent registrator principal gradul IA, prevăzută la anexa nr. VIII, cap. II, lit. A, pct. I, subpct. 2.4, lit. b) la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare.

(2)Numărul registratorilor pentru fiecare oficiu teritorial se stabileşte prin ordin al directorului general al Agenţiei Naţionale.
(21)La soluţionarea cererilor de înscriere, recepţie sau avizare depuse online prin intermediul sistemului informatic, competenţa personalului de specialitate este la nivel de oficiu de cadastru şi publicitate imobiliară.

(3)În cadrul oficiilor teritoriale, activitatea de publicitate imobiliară este în responsabilitatea unui registrator-şef, iar în cadrul birourilor teritoriale, în responsabilitatea unui registrator coordonator, numiţi prin ordin al directorului general al Agenţiei Naţionale, în urma unui concurs.
(4)Poate fi numită registrator persoana care îndeplineşte în mod cumulativ următoarele condiţii:
a)are cetăţenia română şi are capacitatea drepturilor civile;
b)este licenţiat în drept;
c)nu are antecedente penale;
d)se bucură de o bună reputaţie;
e)cunoaşte limba română;
f)este apt din punct de vedere medical pentru ocuparea funcţiei;
g)a îndeplinit timp de 5 ani funcţia de asistent-registrator sau a exercitat timp de 3 ani funcţia de notar public, judecător, procuror, avocat, consilier juridic sau altă funcţie de specialitate juridică.
(5)Vechimea în funcţia de registrator de carte funciară, respectiv în funcţia de asistent-registrator principal constituie vechime în specialitate juridică, cu condiţia ca persoana în cauză să aibă studii superioare de specialitate juridică.
(6)Până la data organizării concursului, registratorii pot fi numiţi din cadrul angajaţilor serviciilor de publicitate imobiliară care, deşi nu îndeplinesc condiţiile de studii, au cel puţin 5 ani de experienţă în domeniul publicităţii imobiliare.
(7)Registratorul răspunde pentru activitatea sa în condiţiile legii şi este subordonat profesional registratorului-şef. Registratorul de carte funciară are obligaţia să respecte reglementările speciale în materie de cadastru şi publicitate imobiliară şi practica unitară stabilită la nivel naţional prin deciziile cu caracter obligatoriu emise potrivit alin. (12).

(71)În soluţionarea unei încheieri de carte funciară, registratorul de carte funciară nu poate fi supus influenţelor, presiunilor, constrângerilor sau intimidărilor din partea niciunei persoane fizice sau juridice.

(8)Angajaţilor Agenţiei Naţionale şi ai unităţilor subordonate le este interzis să instrumenteze cauzele în care beneficiari sunt ei sau soţul/soţia, rudele sau afinii până la gradul al treilea inclusiv, persoanele juridice la care ei ori una dintre persoanele menţionate anterior deţin calitatea de acţionari, asociaţi, directori sau administratori, precum şi cauzele care au ca obiect documentaţii întocmite de ei anterior dobândirii calităţii de salariat al instituţiei, de persoanele fizice autorizate care sunt soţ/soţie, rudă sau afin până la gradul al treilea inclusiv cu aceştia ori de persoanele juridice autorizate la care ei sau una dintre persoanele menţionate anterior deţin calitatea de acţionari, asociaţi, directori sau administratori.
(9)În cazul în care se află în una dintre situaţiile prevăzute la alin. (8), angajatul este obligat să se abţină şi să înştiinţeze de îndată, în scris, conducerea instituţiei, pentru repartizarea lucrării unei alte persoane.
(10)Angajaţilor Agenţiei Naţionale şi ai instituţiilor subordonate le este interzis să execute, în calitate de persoane fizice autorizate sau de experţi judiciari, lucrări de specialitate în domeniul cadastrului, geodeziei, cartografiei şi publicităţii imobiliare, cu excepţia personalului desemnat să execute lucrările prevăzute la art. 4 lit. r1). Personalului prevăzut la art. 4 lit. r1) îi este interzis să înscrie, să recepţioneze sau să avizeze lucrările executate ca urmare a identificării acestora ca fiind necesare şi urgente şi aprobate ca atare prin ordin al directorului general ori să exercite atribuţiile prevăzute la art. 4 lit. l) cu privire la aceste imobile.

(11)În cadrul Agenţiei Naţionale funcţionează Direcţia de publicitate imobiliară, care organizează, coordonează şi controlează activitatea de publicitate imobiliară din cadrul oficiilor teritoriale, în vederea respectării legilor şi reglementărilor în materie.
(12)În exercitarea atribuţiilor de coordonare şi control, directorii Direcţiei de publicitate imobiliară şi Direcţiei de cadastru emit decizii cu caracter obligatoriu a căror nerespectare atrage pentru personalul de specialitate din Agenţia Naţională şi instituţiile subordonate, implicat în soluţionarea cererilor de recepţie şi înscriere, sancţiunile disciplinare prevăzute în regulamentele interne.
(13)În baza protocolului de colaborare privind modul de efectuare a operaţiunilor de publicitate imobiliară, în vederea unificării procedurilor de lucru, Agenţia Naţională şi Uniunea Naţională a Notarilor Publici din România organizează şedinţe de lucru periodice ale căror soluţii, consemnate în minutele de şedinţă, sunt obligatorii pentru notarii publici şi personalul de specialitate din oficiile teritoriale, de la data comunicării lor, cu privire la modul de soluţionare a situaţiei juridice analizate şi sunt urmate concomitent de emiterea deciziilor prevăzute la alin. (12).