Capitolul 4 - Autoritatea Electorală Permanentă şi birourile electorale - Legea 68/1992 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului

M.Of. 164

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 1 Iulie 2004
CAPITOLUL IV:Autoritatea Electorală Permanentă şi birourile electorale
Art. 23
(1)În scopul asigurării condiţiilor logistice necesare aplicării întocmai a dispoziţiilor legale privitoare la exercitarea dreptului de vot, precum şi a condiţiilor corespunzătoare pentru buna desfăşurare a operaţiunilor electorale, se înfiinţează Autoritatea Electorală Permanentă. Pentru organizarea şi desfăşurarea fiecărei campanii electorale şi a fiecărui scrutin se organizează Biroul Electoral Central, birouri electorale de circumscripţie electorală şi birouri electorale ale secţiilor de votare.
(2)Organismele electorale prevăzute la alin. (1) sunt alcătuite numai din cetăţeni cu drept de vot. Candidaţii nu pot fi preşedinte sau vicepreşedinţi ai Autorităţii Electorale Permanente şi nici membri ai birourilor electorale.
(3)În îndeplinirea atribuţiilor ce revin organismelor electorale, membrii acestora exercită o funcţie ce implică autoritatea de stat. Exercitarea corectă şi imparţială a funcţiei de membru al organismelor electorale este obligatorie. Nerespectarea obligaţiei atrage răspunderea juridică.

Art. 231
(1)Autoritatea Electorală Permanentă este o instituţie administrativă autonomă, cu competenţă generală, care asigură, la nivel naţional, aplicarea unitară, în intervalul dintre două perioade electorale, a dispoziţiilor legale privitoare la organizarea şi desfăşurarea alegerilor, urmăreşte şi sprijină dotarea cu logistica necesară acestora, precum şi realizarea operaţiunilor specifice, în intervalul dintre două perioade electorale.
(2)În înţelesul prezentei legi, perioada electorală este intervalul de timp care începe la data aducerii la cunoştinţă publică a datei alegerilor şi se încheie o dată cu comunicarea oficială a rezultatului scrutinului. Perioada electorală cuprinde campania electorală, desfăşurarea efectivă a votării, centralizarea voturilor, stabilirea rezultatului votării, atribuirea mandatelor şi publicarea rezultatului alegerilor în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3)Autoritatea Electorală Permanentă este condusă de un preşedinte, cu rang de secretar de stat, numit prin hotărâre comună a Senatului şi a Camerei Deputaţilor dintre personalităţile cu pregătire şi experienţă în domeniul juridic sau administrativ.
(4)Preşedintele este ajutat de 2 vicepreşedinţi, cu rang de subsecretar de stat, unul numit de Preşedintele României, iar celălalt de primul-ministru.
(5)Preşedintele şi vicepreşedinţii nu pot fi membri ai unui partid politic.
(6)Mandatul preşedintelui şi mandatele vicepreşedinţilor Autorităţii Electorale Permanente sunt de câte 8 ani şi pot fi reînnoite.
(7)Preşedintele şi vicepreşedinţii pot fi revocaţi din funcţie, pentru motive temeinice, de către autorităţile care i-au numit.
(8)Cheltuielile curente şi de capital ale Autorităţii Electorale Permanente se asigură de la bugetul de stat.
Art. 232
(1)Autoritatea Electorală Permanentă are un aparat propriu de specialitate.
(2)Organizarea şi funcţionarea aparatului propriu al Autorităţii Electorale Permanente, numărul de posturi, statutul personalului, atribuţiile acestuia şi structura organizatorică se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare, aprobat prin hotărâre a Guvernului.
(3)Autoritatea Electorală Permanentă poate avea filiale de lucru în fiecare dintre regiunile de dezvoltare. Înfiinţarea filialelor de lucru, numărul de posturi, atribuţiile şi raporturile acestora cu Autoritatea Electorală Permanentă se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare a acesteia.
(4)Salarizarea personalului din aparatul de specialitate al Autorităţii Electorale Permanente se stabileşte prin lege.
Art. 233
Autoritatea Electorală Permanentă prezintă Parlamentului, anual, un raport asupra activităţii sale.
Art. 234
(1)Autoritatea Electorală Permanentă exercită următoarele atribuţii în intervalul dintre două perioade electorale:
a)elaborează propuneri privitoare la asigurarea logisticii necesare desfăşurării alegerilor şi urmăreşte modul de îndeplinire a propunerilor;
b)urmăreşte modul de identificare a localurilor secţiilor de votare şi a sediilor birourilor electorale;
c)urmăreşte şi asigură realizarea din timp a dotărilor specifice secţiilor de votare: urne şi cabine tipizate, ştampile, tuşiere, recipiente pentru transportul buletinelor de vot şi altele asemenea;
d)urmăreşte modul de asigurare a fondurilor necesare realizării eşalonate, din timp, a logisticii necesare;
e)elaborează sisteme de protecţie a secţiilor de votare, a buletinelor de vot şi a celorlalte documente specifice procesului electoral;
f)monitorizează şi controlează modul de întocmire, actualizare şi păstrare a registrelor cuprinzând listele electorale permanente, precum şi modul de efectuare a comunicărilor prevăzute de lege;
g)urmăreşte întocmirea şi eliberarea cărţilor de alegător, în concordanţă cu listele electorale;
h)urmăreşte şi controlează modul de asigurare a concordanţei dintre conţinutul listelor electorale permanente păstrate la consiliile locale şi exemplarul existent la judecătorii;
i)asigură, în limita competenţelor sale, aplicarea unitară a dispoziţiilor legale referitoare la organizarea alegerilor;
j)elaborează studii şi propuneri vizând îmbunătăţirea sistemului electoral, pe care le dă publicităţii şi le prezintă autorităţilor publice, partidelor politice, precum şi organizaţiilor neguvernamentale interesate;
k)publică, în maximum 3 luni de la încheierea, după caz, a alegerilor parlamentare, prezidenţiale sau locale, o Carte Albă care va cuprinde o analiză a alegerilor, vizând participarea la scrutin, modul de desfăşurare a alegerilor, abaterile constatate şi rezultatul alegerilor;
l)elaborează programe de informare şi instruire a alegătorilor asupra sistemului electoral românesc şi asupra respectării deontologiei electorale şi asigură popularizarea acestora;
m)elaborează programe specifice de instruire pentru secretarii unităţilor administrativ-teritoriale, urmăreşte şi organizează desfăşurarea acestor programe;
n)elaborează programe şi stabileşte reguli unitare privind exercitarea votului de către persoanele neştiutoare de carte sau cu handicap şi asigură popularizarea acestora;
o)elaborează proiectul bugetului propriu, care va fi aprobat prin legea bugetului de stat;
p)întocmeşte lista cu personalul de specialitate atestat de Institutul Naţional de Statistică, care va participa la centralizarea, prelucrarea datelor şi constatarea rezultatelor alegerilor;
q)organizează şi asigură baza materială pentru sistemul informaţional la nivel naţional, în vederea stabilirii rezultatelor alegerilor;
r)organizează licitaţii în vederea selecţionării programelor de calculator ce vor fi utilizate de Biroul Electoral Central pentru centralizarea rezultatelor votării;
s)elaborează şi supune Guvernului spre aprobare calendarul acţiunilor din cuprinsul perioadei electorale;
ş)elaborează şi supune Guvernului spre aprobare proiectele de hotărâri specifice bunei organizări şi desfăşurări a alegerilor;
t)elaborează propuneri de îmbunătăţire şi perfecţionare a sistemului electoral românesc, pe care le supune Guvernului spre însuşire şi exercitare a dreptului de iniţiativă legislativă;
ţ)prezintă Guvernului spre aprobare bugetul perioadei electorale; bugetul va fi aprobat în termen de cel mult 5 zile de la aducerea la cunoştinţă publică a zilei alegerilor;
u)certifică spre neschimbare, cu 10 zile înainte de data alegerilor, programele de calculator selecţionate în urma licitaţiei organizate potrivit prevederilor legale în vigoare şi le pune la dispoziţie partidelor înscrise în competiţia electorală, la cererea acestora.
(2)Autoritatea Electorală Permanentă îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de lege.

Art. 24
(1)Biroul Electoral Central este alcătuit din 7 judecători ai Curţii Supreme de Justiţie, preşedintele Autorităţii Electorale Permanente şi 15 reprezentanţi ai partidelor politice şi alianţelor acestora, care participă la alegeri.

(11)Aparatul de lucru al Autorităţii Electorale Permanente va sprijini Biroul Electoral Central în realizarea atribuţiilor ce îi revin şi a activităţilor pe care le desfăşoară în perioada electorală.

(2)Desemnarea celor 7 judecatori se face in sedinta publica, in termen de 5 zile de la stabilirea datei alegerilor, prin tragere la sorti, de presedintele Curtii Supreme de Justitie, dintre toti judecatorii in exercitiu ai Curtii. Rezultatul tragerii la sorti se consemneaza intr-un proces-verbal, semnat de presedinte si consultantul sef ai Curtii Supreme de Justitie, ce constituie actul de investire. Data sedintei se aduce la cunostinta publica prin presa, de presedintele Curtii Supreme de Justitie, cu cel putin 48 de ore inainte.
(3)In termen de 24 de ore de la investire, judecatorii desemnati aleg, din rindul lor, prin vot secret, presedintele Biroului Electoral Central. In aceasta organizare, Biroul Electoral Central va indeplini toate atributiile ce-i revin potrivit prezentei legi, urmind sa fie completat cu reprezentantii partidelor, formatiunilor politice si coalitiilor acestora.
(4)In termen de 2 zile de la data pina la care se pot depune candidaturile, partidele, formatiunile politice si coalitiile acestora care participa la alegeri vor comunica, in scris, Biroului Electoral Central, numarul listelor de candidati din toate circumscriptiile electorale, precum si prenumele si numele reprezentantilor. Comunicarile transmise dupa acest termen nu se mai iau in considerare.
(5)Desemnarea reprezentantilor partidelor, formatiunilor politice sau coalitiilor acestora in Biroul Electoral Central se face in ordinea descrescatoare a ponderii numarului listelor de candidati comunicate de fiecare partid, formatiune politica sau coalitie a acestora, potrivit alin. (4), in numarul circumscriptiilor electorale din intreaga tara. Un partid, formatiune politica sau coalitie a acestora nu poate avea mai mult de 5 reprezentanti.
(6)Persoanele care au calitatea de reprezentanti ai unui partid, formatiune politica sau coalitie a acestora in Biroul Electoral Central se stabilesc in ordinea mentionata in comunicarea prevazuta la alin. (4).
(7)In cazul in care mai multe partide, formatiuni politice sau coalitii ale acestora au depus acelasi numar de liste, desemnarea reprezentantilor acestora se va face, prin tragere la sorti, de presedintele Biroului Electoral Central, in prezenta persoanelor delegate de partidele, formatiunile politice sau coalitiile in cauza.
(8)Completarea Biroului Electoral Central cu reprezentantii partidelor, formatiunilor politice si ai coalitiilor acestora se face, in 24 de ore de la expirarea termenului prevazut la alin. (4), de presedintele Biroului Electoral Central, asistat de 3 judecatori, in prezenta persoanelor delegate de partidele, formatiunile politice si coalitiile acestora care au comunicat reprezentantii. Procesul-verbal intocmit de presedinte cu privire la modul de stabilire a reprezentantilor constituie actul de atestare a calitatii acestora de membri in Biroul Electoral Central.
Art. 25
(1)Biroul Electoral Central are urmatoarele atributii :
a)veghează la actualizarea listelor electorale permanente, urmăreşte aplicarea dispoziţiilor legale privitoare la alegeri pe întregul teritoriu al ţării şi asigură interpretarea lor uniformă;

b)rezolva intimpinarile referitoare la propria sa activitate si contestatiile cu privire la operatiunile birourilor electorale de circumscriptie ;
c)primeşte de la birourile electorale de circumscripţie procesele-verbale cuprinzând numărul de voturi valabil exprimate pentru fiecare listă de candidaţi şi constată dacă există partide, formaţiuni politice sau alianţe ale acestora care nu au întrunit pragul electoral prevăzut la art. 65 alin. (2); comunică birourilor electorale de circumscripţie şi dă publicităţii, în termen de 24 de ore de la constatare, partidele, formaţiunile politice sau alianţele acestora care se află în această situaţie;

d)verifica si inregistreaza rezultatul alegerilor, insumeaza pe intreaga tara voturile neutilizate pentru fiecare partid, formatiune politica sau coalitie a acestora care indeplineste conditia prevazuta la lit. c) si asigura repartizarea centralizata si desfasurarea pe circumscriptii electorale a mandatelor ce li se cuvin ;
e)atesta atribuirea unui mandat de deputat organizatiei cetatenilor apartinind minoritatilor nationale care a intrunit conditiile prevazute de art. 4 si elibereaza certificatul doveditor al deputatului desemnat pe aceasta baza ;
f)anuleaza alegerile dintr-o circumscriptie electorala in cazul in care votarea si stabilirea rezultatului alegerilor au avut loc prin fraude de natura sa modifice atribuirea mandatelor si dispune repetarea scrutinului ;
f1)transmite Autorităţii Electorale Permanente, după publicarea rezultatelor alegerilor în Monitorul Oficial al României, Partea I, materialele necesare redactării Cărţii Albe a alegerilor;

g)indeplineste orice alte obligatii ce ii revin potrivit prezentei legi.
(2)In cazul in care, pentru solutionarea unei contestatii, sint necesare verificari de fapt, acestea se efectueaza in prezenta unui judecator din Biroul Electoral Central. Asemenea verificari nu se pot face in ziua alegerilor.
(3)Cererea de anulare a alegerilor dintr-o circumscriptie electorala se poate face numai de partidele, formatiunile politice, coalitiile acestora sau candidatii independenti care au participat la alegeri, in termen de 48 de ore de la incheierea votarii, sub sanctiunea decaderii. Cererea trebuie motivata si insotita de dovezile pe care se intemeiaza. Cererea poate fi admisa numai daca cel ce a sesizat nu este implicat in producerea fraudei. Prevederile alin. (2) se aplica in mod corespunzator. Solutionarea cererii de catre Biroul Electoral Central se face pina la data publicarii rezultatului alegerilor in Monitorul Oficial al Romaniei.
(4)Hotaririle Biroului Electoral Central se aduc la cunostinta in sedinta publica.
Art. 26
(1)Biroul electoral de circumscriptie se constituie din 3 judecatori si din cel mult 8 reprezentanti ai partidelor, formatiunilor politice sau coalitiilor acestora ce participa la alegeri in circumscriptia electorala in care functioneaza biroul electoral.
(2)Desemnarea celor 3 judecatori se face in sedinta publica, in termen de 5 zile de la stabilirea datei alegerilor, de catre presedintele tribunalului, prin tragere la sorti, dintre judecatorii in exercitiu ai tribunalului judetean sau ai Tribunalului municipiului Bucuresti. Data sedintei se aduce la cunostinta publica, prin presa, de presedintele tribunalului, cu cel putin 48 de ore inainte. Rezultatul tragerii la sorti se consemneaza intr-un proces-verbal, semnat de presedinte, ce constituie actul de investire. In termen de 24 de ore de la desemnare, judecatorii, prin vot secret, aleg presedintele biroului electoral de circumscriptie. Biroul astfel constituit indeplineste toate atributiile ce ii revin potrivit prezentei legi, urmind a fi completat cu reprezentantii partidelor, formatiunilor politice sau coalitiilor acestora care participa la alegeri.
(3)In termen de 2 zile de la data pina la care se pot depune candidaturile, partidele, formatiunile politice si coalitiile acestora vor comunica, in scris, birourilor electorale de circumscriptie, numarul candidaturilor de pe listele de candidati depuse in circumscriptia electorala respectiva, precum si prenumele si numele reprezentantilor. Comunicarile transmise dupa acest termen nu se mai iau in considerare.
(4)Desemnarea reprezentantilor partidelor, formatiunilor politice si ai coalitiilor acestora in biroul electoral de circumscriptie se face in ordinea descrescatoare a ponderii numarului de candidati, comunicat de fiecare partid, formatiune politica sau coalitie a acestora, potrivit alin. (3), in numarul total al candidatilor din comunicarile primite. Un partid, formatiune politica sau coalitie a acestora nu poate avea mai mult de 3 reprezentanti.
(5)Completarea biroului electoral cu reprezentantii partidelor, formatiunilor politice sau coalitiilor acestora se face potrivit prevederilor art. 24 alin. (6) si (8), care se aplica in mod corespunzator. In cazul in care mai multe partide, formatiuni politice sau coalitii ale acestora au depus acelasi numar de candidati, desemnarea reprezentantilor se va face prin tragere la sorti, de catre presedintele biroului electoral de circumscriptie, in prezenta delagatiilor partidelor, formatiunilor politice sau coalitiilor in cauza.
Art. 27
(1)Birourile electorale de circumscriptie au urmatoarele atributii :
a)urmaresc aplicarea dispozitiilor legale privitoare la alegeri in circumscriptia electorala in care functioneaza, vegheaza la organizarea, din timp, a sectiilor de votare ;
b)inregistreaza candidaturile depuse si constata raminerea definitiva a acestora ;
c)fac publicatiile si afisarile prevazute de lege cu privire la listele de candidati si candidaturile independente ;
d)rezolvă întâmpinările referitoare la propria lor activitate şi contestaţiile cu privire la operaţiunile birourilor electorale ale secţiilor de votare sau, după caz, oficiilor electorale, din cadrul circumscripţiei electorale în care funcţionează;

e)distribuie, împreună cu primarii, birourilor electorale ale secţiilor de votare buletinele de vot, ştampila de control şi ştampilele cu menţiunea «Votat». Biroul electoral de circumscripţie al municipiului Bucureşti distribuie aceste materiale oficiilor electorale;

f)totalizează rezultatul alegerilor de la secţiile de votare şi comunică Biroului Electoral Central procesul-verbal cuprinzând numărul de voturi valabil exprimate pentru fiecare listă de candidaţi. Biroul electoral de circumscripţie al municipiului Bucureşti totalizează rezultatul alegerilor transmis de la oficiile electorale şi comunică Biroului Electoral Central procesul-verbal cuprinzând numărul de voturi valabil exprimate pentru fiecare listă de candidaţi;

g)pe baza constatării Biroului Electoral Central cu privire la partidele, formaţiunile politice sau alianţele acestora care nu întrunesc pragul electoral prevăzut la art. 65 alin. (2) constată rezultatul alegerilor pentru circumscripţia electorală şi eliberează deputaţilor sau, după caz, senatorilor certificatul doveditor al alegerii;

h)înaintează Biroului Electoral Central procesele-verbale cuprinzând rezultatul alegerilor, precum şi întâmpinările, contestaţiile şi procesele-verbale primite de la birourile electorale ale secţiilor de votare, iar în municipiul Bucureşti de la oficiile electorale;

i)indeplinesc orice alte atributii ce le revin potrivit legii.
(2)Hotaririle biroului electoral se aduc la cunostinta in sedinta publica.
Art. 271
(1)Oficiile electorale sunt alcătuite dintr-un preşedinte, un locţiitor al acestuia şi din cel mult 7 membri, reprezentanţi ai partidelor sau alianţelor politice care participă la alegeri în circumscripţia electorală în care funcţionează.
(2)Preşedintele şi locţiitorul sunt magistraţi, desemnaţi de preşedintele Tribunalului Bucureşti cu 20 de zile înainte de data alegerilor, prin tragere la sorţi, dintre judecătorii în exerciţiu ai tribunalului. Prevederile art. 28 alin. (6), (7), (8), (9), (10) şi (11) se aplică în mod corespunzător.
Art. 272
Oficiile electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti au următoarele atribuţii:
a)primesc buletinele de vot, ştampila de control şi ştampila cu menţiunea «Votat» de la biroul electoral de circumscripţie al municipiului Bucureşti şi distribuie aceste materiale, împreună cu primarii, birourilor electorale ale secţiilor de votare;

b)totalizează rezultatul alegerilor de la secţiile de votare şi comunică biroului electoral de circumscripţie al municipiului Bucureşti procesul-verbal cuprinzând numărul de voturi valabil exprimate pentru fiecare listă de candidaţi;
c)rezolvă întâmpinările referitoare la propria lor activitate şi contestaţiile cu privire la operaţiunile birourilor electorale ale secţiilor de votare;
d)înaintează biroului electoral de circumscripţie procesele-verbale cuprinzând rezultatul alegerilor, precum şi întâmpinările, contestaţiile şi procesele-verbale primite de la birourile electorale ale secţiilor de votare.

Art. 28
(1)Birourile electorale ale sectiilor de votare sint alcatuite dintr-un presedinte, un loctiitor al acestuia si cel mult 7 membri.
(2)Presedintele si loctiitorul sint, de regula, magistrati sau alti juristi, care nu fac parte din nici un partid sau formatiune politica, desemnati de presedintele tribunalului judetean sau al municipiului Bucuresti, cu 15 zile inainte de data alegerilor, prin tragere la sorti de pe o lista intocmita de prefecti si comunicata de acestia presedintelui tribunalului cu cel putin 5 zile inaintea tragerii la sorti.
(3)In cazul in care numarul juristilor este insuficient, lista va fi completata cu alte persoane care au o reputatie nestirbita si care nu fac parte din nici un partid sau formatiune politica.
(4)Lista propusa de prefect va cuprinde un numar de persoane mai mare cu 10% decit cel necesar, acestea fiind rezerva la dispozitia presedintelui tribunalului ; lista va contine : prenumele, numele, adresele, telefoanele si semnaturile de acceptare ale persoanelor propuse.
(5)Gruparea in lista a persoanelor, in vederea tragerii la sorti, se va face avindu-se in vedere necesitatea ca locuintele lor sa fie cit mai aproape de sediul biroului electoral al sectiei de votare.
(6)Birourile electorale ale sectiilor de votare se constituie pe data desemnarii membrilor acestora.
(7)Membrii birourilor electorale ale sectiilor de votare provin din cite un reprezentant al partidelor, formatiunilor politice si coalitiilor acestora care participa la alegeri, in ordinea descrescatoare a numarului de candidati propusi in circumscriptia electorala respectiva.
(8)In acest scop, presedintele biroului electoral de circumscriptie va comunica presedintilor birourilor electorale ale sectiilor de votare, in termen de 24 de ore de la desemnarea acestora, potrivit alin. (2), numarul de candidati propusi de fiecare partid, formatiune politica si coalitie a acestora. De asemenea, partidele, formatiunile politice si coalitiile acestora sint obligate sa comunice, fiecare, presedintelui biroului electoral al sectiei de votare, in acelasi termen, prenumele si numele reprezentantului lor.
(9)Daca doua sau mai multe partide, formatiuni politice ori coalitii ale acestora au acelasi numar de candidati, reprezentantii lor fac parte din biroul electoral al sectiei de votare, in limita locurilor neocupate de reprezentantii partidelor, formatiunilor politice si coalitiilor acestora, aflate, potrivit alin. (7), intr-o situatie mai favorabila ; daca prin aplicarea acestei prevederi nu este posibil ca toti reprezentantii sa fie inclusi in componenta biroului electoral, presedintele acestuia va proceda la tragerea la sorti, cu respectarea prevederilor art. 26 alin. (5), care se aplica in mod corespunzator. (10) In cazul in care partidele, formatiunile politice sau coalitiile acestora nu si-au desemnat reprezentantii sau numarul reprezentantilor este insuficient, completarea birourilor electorale ale sectiilor de votare se face de presedintele tribunalului de pe lista prevazuta la alin. (4), prin tragere la sorti.
(11)Desemnarea membrilor biroului electoral al sectiei de votare se face de presedintele acestuia, pe baza comunicarilor prevazute la alin. (8) sau, dupa caz, a prevederilor alin. (9), printr-un proces-verbal, cuprinzind modul de stabilire a reprezentantilor, constituie actul de atestare a calitatii acestora de membri in biroul electoral al sectiei de votare ; intocmirea procesului-verbal se face in termen de 24 de ore de la expirarea termenului prevazut la alin. (8), cu participarea partidelor, formatiunilor politice si coalitiilor acestora interesate, daca si-au trimis, in acest scop, cite un delegat.
Art. 29
Birourile electorale ale sectiilor de votare au urmatoarele atributii :
a)primesc copia de pe listele comunicate, potrivit art. 13 alin. (2), şi cărţile de alegător neridicate, potrivit art. 16 alin. (3), iar de la birourile electorale de circumscripţie, buletinele de vot pentru alegătorii care urmează să voteze la secţia de votare, ştampila de control şi ştampilele cu menţiunea «Votat». În municipiul Bucureşti buletinele de vot, ştampila de control şi ştampilele cu menţiunea «Votat» le primesc de la oficiile electorale;

b)conduc operatiunile de votare, iau toate masurile de ordine in localul sectiei de votare si in jurul acestuia ;
c)numara voturile si consemneaza rezultatele votarii ;
d)rezolva intimpinarile referitoare la propria lor activitate ;
e)înaintează birourilor electorale de circumscripţie sau, după caz, oficiilor electorale procesele-verbale cuprinzând rezultatul votării, împreună cu contestaţiile depuse şi cu materialele la care acestea se referă;

f)predau, cu proces-verbal, judecatoriei in a carei raza teritoriala isi au sediul, buletinele de vot intrebuintate si necontestate, precum si cele anulate, stampilele si celelalte materiale necesare votarii ; listele electorale speciale de la sectiile de votare constituite pe linga unitatile militare se transmit, sub paza militara, acestor unitati si se pastreaza de comandantul unitatii.
Art. 30
Birourile şi oficiile electorale lucrează în prezenţa majorităţii membrilor lor şi iau hotărâri cu votul majorităţii membrilor prezenţi.

Art. 31
Reprezentantii partidelor, formatiunilor politice sau ai coalitiilor acestora in birourile electorale nu pot primi alte acreditari prevazute de prezenta lege.
Art. 32
(1)Partidele şi alianţele politice care participă la alegeri, precum şi candidaţii independenţi pot contesta modul de formare şi componenţa birourilor şi oficiilor electorale în cel mult 48 de ore de la expirarea termenului de constituire sau, după caz, de completare a acestor birouri şi oficii electorale.
(2)Contestaţiile se soluţionează de biroul electoral de circumscripţie, dacă privesc biroul electoral al secţiei de votare, de Biroul Electoral Central, dacă privesc biroul electoral de circumscripţie sau de Curtea Supremă de Justiţie, dacă privesc Biroul Electoral Central, în termen de cel mult două zile de la înregistrare. Hotărârea dată este definitivă. În municipiul Bucureşti contestaţiile se soluţionează de oficiul electoral, dacă privesc biroul electoral al secţiei de votare şi de biroul electoral de circumscripţie, dacă privesc oficiile electorale.