Capitolul vi - Regimul sancţionator - Legea 50/2024 privind stabilirea unor măsuri pentru aplicarea Regulamentului (UE) 2022/2.065 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 octombrie 2022 privind o piaţă unică pentru serviciile digitale şi de modificare a Directivei 2000/31/CE (Regulamentul privind serviciile digitale), precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 365/2002 privind comerţul electronic
M.Of. 232
În vigoare Versiune de la: 19 Martie 2024
CAPITOLUL VI:Regimul sancţionator
Art. 32
(1)Constituie contravenţii, în măsura în care nu sunt săvârşite în astfel de condiţii încât să fie considerate potrivit legii penale infracţiuni, următoarele fapte:
1.nerespectarea de către furnizorul de servicii intermediare a obligaţiei de a informa autoritatea emitentă a ordinului sau orice altă autoritate indicată în ordin cu privire la modul în care s-a dat curs ordinului, precizând dacă şi când s-a dat curs ordinului, în condiţiile prevăzute la art. 9 alin. (1) din Regulament, nu mai târziu de 10 zile de la data primirii acestuia;
2.nerespectarea de către furnizorul de servicii intermediare a obligaţiei de a informa destinatarul serviciului în cauză cu privire la ordinul primit şi la modul în care s-a dat curs ordinului, în condiţiile prevăzute la art. 9 alin. (5) din Regulament;
3.nerespectarea de către furnizorul de servicii intermediare a obligaţiei de a informa autoritatea emitentă a ordinului sau orice altă autoritate indicată în ordin cu privire la primirea ordinului şi la modul în care s-a dat curs ordinului, precizând dacă şi când s-a dat curs ordinului, în condiţiile prevăzute la art. 10 alin. (1) din Regulament, nu mai târziu de 10 zile de la data primirii acestuia;
4.nerespectarea de către furnizorul de servicii intermediare a obligaţiei de a informa destinatarul serviciului în cauză cu privire la ordinul primit şi la modul în care s-a dat curs ordinului, în condiţiile prevăzute la art. 10 alin. (5) din Regulament;
5.nerespectarea de către furnizorul de servicii intermediare a obligaţiei de a desemna un punct unic de contact conform art. 11 alin. (1) din Regulament ori de a publica informaţiile necesare pentru a identifica şi a comunica cu uşurinţă cu punctele lui unice de contact conform art. 11 alin. (2) şi (3) din Regulament;
6.nerespectarea de către furnizorul de servicii intermediare a obligaţiei de a desemna un punct unic de contact conform prevederilor art. 12 alin. (1) din Regulament ori de a publica informaţiile necesare pentru ca destinatarii serviciului să poată identifica şi comunica cu uşurinţă cu punctele lui unice de contact conform prevederilor art. 12 alin. (2) din Regulament;
7.nerespectarea de către furnizorul de servicii intermediare care nu este stabilit în Uniunea Europeană, dar care oferă servicii în Uniune, a obligaţiei de a desemna în scris o persoană juridică sau fizică care să acţioneze ca reprezentant legal al acestuia în unul dintre statele membre ale Uniunii Europene în care furnizorul îşi oferă serviciile, în condiţiile prevăzute la art. 13 alin. (1) din Regulament;
8.nerespectarea de către furnizorul de servicii intermediare care nu este stabilit în Uniunea Europeană, dar care oferă servicii în Uniunea Europeană, a obligaţiei de a-şi împuternici reprezentantul legal pentru a fi contactat în plus faţă de furnizor sau în locul acestuia de către autorităţile competente, Comisia Europeană şi Comitetul european cu privire la toate aspectele necesare pentru primirea, respectarea şi executarea deciziilor emise în legătură cu Regulamentul, în condiţiile prevăzute la art. 13 alin. (2) din Regulament;
9.nerespectarea de către furnizorul de servicii intermediare care nu este stabilit în Uniunea Europeană, dar care oferă servicii în Uniunea Europeană, a obligaţiei de a notifica ANCOM informaţiile prevăzute la art. 13 alin. (4) teza I din Regulament sau de a se asigura că informaţiile sunt puse la dispoziţia publicului, că sunt accesibile, exacte şi se actualizează, în condiţiile prevăzute la art. 13 alin. (4) teza a II-a din Regulament;
10.nerespectarea de către furnizorul de servicii intermediare a obligaţiei de a include în condiţiile generale de utilizare informaţii cu privire la orice restricţii pe care le impune în legătură cu utilizarea serviciului lui în ceea ce priveşte informaţiile furnizate de destinatarii serviciului cu respectarea dispoziţiilor art. 14 alin. (1) din Regulament sau de a notifica destinatarii serviciului cu privire la orice modificare semnificativă a condiţiilor generale de utilizare, în condiţiile prevăzute la art. 14 alin. (2) din Regulament;
11.nerespectarea de către furnizorul de servicii intermediare, atunci când serviciul intermediar este destinat în primul rând minorilor sau este utilizat în mod predominant de minori, a obligaţiei de a explica condiţiile şi eventualele restricţii de utilizare a serviciului într-un mod pe care minorii îl pot înţelege, în condiţiile prevăzute la art. 14 alin. (3) din Regulament;
12.nerespectarea de către furnizorul de servicii intermediare a obligaţiei de a acţiona diligent, obiectiv şi proporţional în aplicarea şi asigurarea respectării restricţiilor prevăzute la art. 14 alin. (1) din Regulament, în condiţiile prevăzute la art. 14 alin. (4) din Regulament;
13.nerespectarea de către furnizorul de platforme online foarte mari şi de motoare de căutare online foarte mari a obligaţiei de a oferi destinatarilor serviciului un rezumat concis, uşor accesibil şi într-un format care poate fi citit automat al condiţiilor generale de utilizare, inclusiv al căilor de atac şi al mecanismelor reparatorii disponibile, într-un limbaj clar şi lipsit de ambiguitate, în condiţiile prevăzute la art. 14 alin. (5) din Regulament sau de a publica condiţiile generale de utilizare în limbile oficiale ale tuturor statelor membre în care îşi oferă serviciile, în condiţiile prevăzute la art. 14 alin. (6) din Regulament;
14.nerespectarea de către furnizorul de servicii intermediare a obligaţiei de a pune la dispoziţia publicului, într-un format care poate fi citit automat şi într-un mod uşor accesibil, cel puţin o dată pe an, rapoarte clare şi uşor de înţeles cu privire la orice moderare a conţinutului pe care a efectuat-o în perioada relevantă şi care trebuie să conţină, în special, numărul de ordine primite de la autorităţile statelor membre, inclusiv ordinele emise în conformitate cu prevederile art. 9 şi 10 din Regulament, clasificate în funcţie de tipul de conţinut ilegal în cauză, statul membru care emite ordinul şi durata de timp mediană necesară pentru a informa autoritatea care a emis ordinul sau orice altă autoritate indicată în ordin cu privire la primirea acestuia şi pentru a da curs ordinului, în condiţiile prevăzute la art. 15 alin. (1) lit. a) din Regulament;
15.nerespectarea de către furnizorul de servicii de găzduire a obligaţiei de a pune la dispoziţia publicului, într-un format care poate fi citit automat şi într-un mod uşor accesibil, cel puţin o dată pe an, rapoarte clare şi uşor de înţeles cu privire la orice moderare a conţinutului pe care a efectuat-o în perioada relevantă şi care trebuie să conţină, în special, numărul de notificări transmise în conformitate cu art. 16 din Regulament, clasificate în funcţie de tipul de conţinut presupus ilegal în cauză, numărul de notificări transmise de notificatorii de încredere, orice acţiune întreprinsă în urma notificărilor, făcând distincţie între acţiunile întreprinse în temeiul legii sau al condiţiilor generale de utilizare ale furnizorului, numărul de notificări prelucrate exclusiv prin mijloace automatizate, precum şi durata de timp mediană necesară pentru a întreprinde acţiunea, în condiţiile prevăzute la art. 15 alin. (1) lit. b) din Regulament;
16.nerespectarea de către furnizorul de servicii intermediare a obligaţiei de a pune la dispoziţia publicului, într-un format care poate fi citit automat şi într-un mod uşor accesibil, cel puţin o dată pe an, rapoarte clare şi uşor de înţeles cu privire la orice moderare a conţinutului pe care a efectuat-o în perioada relevantă şi care trebuie să conţină, în special, informaţii utile şi uşor de înţeles cu privire la moderarea conţinutului efectuată din proprie iniţiativă, inclusiv utilizarea instrumentelor automatizate, măsurile luate pentru a oferi formare şi asistenţă persoanelor responsabile de moderarea conţinutului, numărul şi tipul de măsuri luate care afectează disponibilitatea, vizibilitatea şi accesibilitatea informaţiilor furnizate de destinatarii serviciului şi capacitatea destinatarilor de a furniza informaţii prin intermediul serviciului, precum şi alte restricţii conexe ale serviciului, informaţiile raportate trebuind să fie clasificate în funcţie de tipul de conţinut ilegal sau de încălcarea condiţiilor generale ale furnizorului de servicii, de metoda de detectare şi de tipul de restricţie aplicată, în condiţiile prevăzute la art. 15 alin. (1) lit. c) din Regulament;
17.nerespectarea de către furnizorul de servicii intermediare a obligaţiei de a pune la dispoziţia publicului, într-un format care poate fi citit automat şi într-un mod uşor accesibil, cel puţin o dată pe an, rapoarte clare şi uşor de înţeles cu privire la orice moderare a conţinutului pe care a efectuat-o în perioada relevantă şi care trebuie să conţină, în special, numărul de plângeri primite prin intermediul sistemelor interne de soluţionare a plângerilor în conformitate cu condiţiile generale de utilizare ale furnizorului, în condiţiile prevăzute la art. 15 alin. (1) lit. c) din Regulament;
18.nerespectarea de către furnizorul de platforme online a obligaţiei de a pune la dispoziţia publicului, într-un format care poate fi citit automat şi într-un mod uşor accesibil, cel puţin o dată pe an, rapoarte clare şi uşor de înţeles cu privire la orice moderare a conţinutului pe care a efectuat-o în perioada relevantă şi care trebuie să conţină, în special, temeiul plângerilor respective, deciziile luate cu privire la plângerile respective, durata de timp mediană necesară pentru luarea deciziilor respective şi numărul de cazuri în care deciziile respective au fost anulate, în condiţiile prevăzute la art. 15 alin. (1) lit. d) din Regulament;
19.nerespectarea de către furnizorul de servicii intermediare a obligaţiei de a pune la dispoziţia publicului, într-un format care poate fi citit automat şi într-un mod uşor accesibil, cel puţin o dată pe an, rapoarte clare şi uşor de înţeles cu privire la orice moderare a conţinutului pe care a efectuat-o în perioada relevantă şi care trebuie să conţină, în special, orice utilizare a mijloacelor automatizate în scopul moderării conţinutului, inclusiv o descriere calitativă, o specificare a scopurilor exacte, a indicatorilor de acurateţe şi a ratei posibile de eroare a mijloacelor automatizate utilizate pentru îndeplinirea acestor scopuri, precum şi orice garanţii aplicate, în condiţiile prevăzute la art. 15 alin. (1) lit. e) din Regulament;
20.nerespectarea de către furnizorul de servicii de găzduire a obligaţiilor prevăzute la art. 16 alin. (1), (2), (4), (5) şi (6) din Regulament;
21.nerespectarea de către furnizorul de servicii de găzduire a obligaţiei de a furniza oricărui destinatar afectat al serviciului o expunere de motive, în condiţiile prevăzute la art. 17 alin. (1), (3) şi (4) din Regulament;
22.nerespectarea de către furnizorul de platforme online a obligaţiei de a oferi destinatarilor serviciului, inclusiv persoanelor fizice sau entităţilor care au transmis o notificare, acces la un sistem intern eficace de soluţionare a plângerilor în condiţiile prevăzute la art. 20 alin. (1) din Regulament;
23.nerespectarea de către furnizorul de platforme online a obligaţiei de a se asigura că sistemul intern de soluţionare a plângerilor este uşor de accesat, uşor de utilizat şi permite şi facilitează depunerea de plângeri suficient de precise şi justificate în mod corespunzător, în condiţiile prevăzute la art. 20 alin. (3) din Regulament;
24.nerespectarea de către furnizorul de platforme online a obligaţiei de a trata plângerile depuse prin intermediul propriului sistem intern de soluţionare a plângerilor, în condiţiile prevăzute la art. 20 alin. (4) din Regulament;
25.nerespectarea de către furnizorul de platforme online a obligaţiei de a informa reclamanţii fără întârzieri nejustificate cu privire la decizia motivată pe care a luat-o în legătură cu informaţiile la care se referă plângerea, la posibilitatea de soluţionare extrajudiciară a litigiului prevăzută la art. 21 din Regulament şi cu privire la alte căi de atac disponibile, în condiţiile prevăzute la art. 20 alin. (5) din Regulament, şi de a se asigura că deciziile prevăzute la art. 20 alin. (5) din Regulament sunt luate sub supravegherea unui personal calificat să analizeze plângerea, iar nu numai pe baza unor mijloace automatizate, în condiţiile prevăzute la art. 20 alin. (6) din Regulament;
26.nerespectarea de către furnizorul de platforme online a obligaţiei de a se asigura că informaţiile cu privire la posibilitatea destinatarilor serviciului de a apela la soluţionarea extrajudiciară a litigiilor prevăzută la art. 21 alin. (1) din Regulament sunt uşor accesibile pe interfaţa lui online, clare şi uşor de utilizat, în condiţiile prevăzute la art. 21 alin. (1) paragraful al doilea din Regulament;
27.nerespectarea de către furnizorul de platforme online a obligaţiei de a colabora cu bună-credinţă cu organismul certificat de soluţionare extrajudiciară a litigiilor selectat, în condiţiile prevăzute la art. 21 alin. (2) primul paragraf din Regulament;
28.nerespectarea de către furnizorul de platforme online a obligaţiei de a suporta toate taxele facturate de organismul de soluţionare extrajudiciară a litigiilor şi de a rambursa destinatarului respectiv, inclusiv persoanei fizice sau entităţii, orice alte cheltuieli rezonabile pe care acesta le-a suportat în legătură cu soluţionarea litigiului, în cazul în care organismul de soluţionare extrajudiciară a litigiilor dă câştig de cauză destinatarului serviciului, inclusiv persoanei fizice sau entităţii care a transmis o notificare, în condiţiile prevăzute la art. 21 alin. (5) primul paragraf, teza I din Regulament;
29.nerespectarea de către furnizorul de platforme online a obligaţiei de a lua măsurile tehnice şi organizatorice necesare pentru a se asigura că notificările transmise de notificatorii de încredere care acţionează în domeniul lor de competenţă sunt tratate cu prioritate şi că acestea sunt prelucrate şi că se ia o decizie în privinţa acestora fără întârzieri nejustificare, în condiţiile prevăzute la art. 22 alin. (1) din Regulament;
30.nerespectarea de către furnizorul de platforme online a obligaţiei de a suspenda, pe o perioadă rezonabilă de timp şi după ce a emis în prealabil un avertisment, furnizarea serviciilor către destinatarii serviciului care furnizează frecvent conţinut care este în mod vădit ilegal, în condiţiile prevăzute la art. 23 alin. (1) din Regulament;
31.nerespectarea de către furnizorul de platforme online a obligaţiei de a suspenda, pe o perioadă rezonabilă de timp şi după ce a emis în prealabil un avertisment, prelucrarea notificărilor şi a plângerilor transmise prin intermediul mecanismelor de notificare şi de acţiune şi al sistemelor interne de soluţionare a plângerilor prevăzute la art. 16 şi, respectiv, la art. 20 din Regulament, de către persoanele fizice sau entităţile ori de către reclamanţii care transmit frecvent notificări sau plângeri care sunt în mod vădit nefondate, în condiţiile prevăzute la art. 23 alin. (2) din Regulament;
32.nerespectarea de către furnizorul de platforme online, atunci când decide cu privire la suspendare, a obligaţiei de a evalua, de la caz la caz, cu diligenţă şi obiectiv, dacă un destinatar al serviciului, o persoană fizică, o entitate sau un reclamant întreprinde practicile de utilizare abuzivă prevăzute la art. 23 alin. (1) şi (2) din Regulament, ţinând seama de toate faptele şi circumstanţele relevante care rezultă din informaţiile aflate la dispoziţia furnizorului platformei online, în condiţiile prevăzute la art. 23 alin. (3) din Regulament;
33.nerespectarea de către furnizorul de platforme online a obligaţiei de a stabili, în mod clar şi detaliat, în condiţiile generale de utilizare, politica în ceea ce priveşte utilizarea abuzivă potrivit prevederilor art. 23 alin. (1) şi (2) din Regulament şi de a da exemple privind faptele şi circumstanţele pe care le iau în considerare atunci când evaluează dacă anumite comportamente constituie utilizare abuzivă şi durata suspendării, în condiţiile prevăzute la art. 23 alin. (4) din Regulament;
34.nerespectarea de către furnizorul de platforme online a obligaţiei de a include în rapoarte informaţiile prevăzute la art. 24 alin. (1) din Regulament;
35.nerespectarea de către furnizorul de platforme online a obligaţiei de a publica, pentru fiecare platformă online sau motor de căutare online, într-o secţiune accesibilă publicului a interfeţei lui online, informaţii privind numărul mediu lunar de destinatari activi ai serviciului în Uniunea Europeană, în condiţiile prevăzute la art. 24 alin. (2) din Regulament;
36.nerespectarea de către furnizorul de platforme online a obligaţiei de a transmite Comisiei Europene, fără întârzieri justificate, deciziile şi expunerile de motive prevăzute la art. 17 alin. (1) din Regulament, în condiţiile prevăzute la art. 24 alin. (5) teza I din Regulament;
37.nerespectarea de către furnizorul de platforme online a obligaţiei privind proiectarea şi organizarea interfeţelor online prevăzute la art. 25 alin. (1) din Regulament;
38.nerespectarea de către furnizorul de platforme online care prezintă comunicări cu caracter publicitar pe propriile interfeţe online a obligaţiei de a se asigura că, în privinţa fiecărei comunicări cu caracter publicitar specifice prezentate fiecărui destinatar individual, destinatarii serviciului pot identifica în mod clar, concis, lipsit de ambiguitate şi în timp real, aspectele prevăzute la art. 26 alin. (1) lit. a)-d) din Regulament;
39.nerespectarea de către furnizorul de platforme online a obligaţiei de a pune la dispoziţia destinatarilor serviciului o funcţie prin care să declare dacă conţinutul pe care îl furnizează reprezintă sau conţine comunicări comerciale, în condiţiile prevăzute la art. 26 alin. (2) din Regulament;
40.nerespectarea de către furnizorul de platforme online a obligaţiei de a nu prezenta comunicări cu caracter publicitar destinatarilor serviciului pe baza creării de profiluri în sensul definiţiei prevăzute la art. 4 pct. 4 din Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE, utilizând categoriile speciale de date cu caracter personal prevăzute la art. 9 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2016/679, în condiţiile prevăzute la art. 26 alin. (3) din Regulament;
41.nerespectarea de către furnizorul de platforme online care utilizează sisteme de recomandare a prevederilor art. 27 din Regulament;
42.nerespectarea de către furnizorul de platforme online accesibile minorilor a obligaţiei de a institui măsuri adecvate şi proporţionale pentru a asigura un nivel ridicat de confidenţialitate, siguranţă şi securitate a minorilor în cadrul serviciului lui, în condiţiile prevăzute la art. 28 alin. (1) din Regulament;
43.nerespectarea de către furnizorul de platforme online a obligaţiei de a nu prezenta pe interfeţele lui comunicări cu caracter publicitar bazate pe crearea de profiluri în sensul definiţiei prevăzute la art. 4 pct. 4 din Regulamentul (UE) 2016/679 pentru care se folosesc datele cu caracter personal ale destinatarului serviciului, atunci când ştiu cu un grad rezonabil de certitudine că destinatarul serviciului este minor, în condiţiile prevăzute la art. 28 alin. (2) din Regulament;
44.nerespectarea de către furnizorul de platforme online care le permite consumatorilor să încheie contracte la distanţă cu comercianţii a obligaţiei de a se asigura că comercianţii pot utiliza respectivele platforme online pentru a promova mesaje privind produsele sau serviciile ori pentru a oferi produse sau servicii consumatorilor situaţi în Uniunea Europeană doar dacă, înainte de utilizarea serviciilor lor în scopurile respective, dacă sunt aplicabile în cazul comerciantului, aceştia au obţinut informaţiile prevăzute la art. 30 alin. (1) lit. a)-e) din Regulament;
45.nerespectarea de către furnizorul de platforme online care le permite consumatorilor să încheie contracte la distanţă cu comercianţii, în momentul primirii informaţiilor prevăzute la art. 30 alin. (1) din Regulament şi înainte de a-i permite comerciantului în cauză să îi folosească serviciile, a obligaţiei de a depune toate eforturile pentru a evalua dacă informaţiile prevăzute la art. 30 alin. (1) lit. a)-e) din Regulament sunt fiabile şi complete, prin utilizarea oricărei baze de date online sau a oricărei interfeţe online oficiale şi accesibile în mod liber puse la dispoziţie de un stat membru sau de Uniunea Europeană sau prin cereri adresate comerciantului de a furniza documente justificative din surse fiabile, în condiţiile prevăzute la art. 30 alin. (2) din Regulament;
46.nerespectarea de către furnizorul de platforme online care le permite consumatorilor să încheie contracte la distanţă cu comercianţii a obligaţiei de a solicita comerciantului să remedieze situaţia respectivă fără întârziere sau în termenul stabilit în dreptul Uniunii Europene şi în dreptul intern, în situaţia în care obţine suficiente indicii sau are motive să considere că oricare dintre informaţiile prevăzute la art. 30 alin. (1) din Regulament obţinute de la comerciantul în cauză este incorectă, incompletă sau neactualizată, în condiţiile prevăzute la art. 30 alin. (3) din Regulament;
47.nerespectarea de către furnizorul de platforme online care le permite consumatorilor să încheie contracte la distanţă cu comercianţii a obligaţiei de a stoca informaţiile obţinute în temeiul prevederilor art. 30 alin. (1) şi (2) din Regulament în mod securizat pentru o perioadă de şase luni de la încetarea relaţiei contractuale cu comerciantul în cauză, în condiţiile prevăzute la art. 30 alin. (5) din Regulament;
48.nerespectarea de către furnizorul de platforme online care le permite consumatorilor să încheie contracte la distanţă cu comercianţii a obligaţiei de a divulga informaţii terţilor, în cazul în care această obligaţie este stabilită conform legii, inclusiv, dacă este cazul, ordinului prevăzut la art. 10 din Regulament şi oricărui ordin emis de autorităţile competente ale altor state membre ale Uniunii Europene sau de Comisia Europeană pentru îndeplinirea sarcinilor care le revin în temeiul Regulamentului, în condiţiile prevăzute la art. 30 alin. (6) din Regulament;
49.nerespectarea de către furnizorul de platforme online care le permite consumatorilor să încheie contracte la distanţă cu comercianţii a obligaţiei de a pune la dispoziţia destinatarilor serviciului, pe platforma sa online, informaţiile prevăzute la art. 30 alin. (1) lit. a), d) şi e) din Regulament în mod clar, uşor accesibil şi inteligibil, acestea trebuind să fie disponibile cel puţin pe interfaţa online a platformei online unde sunt prezentate informaţiile referitoare la produs sau la serviciu, în condiţiile prevăzute la art. 30 alin. (7) din Regulament;
50.nerespectarea de către furnizorul de platforme online care le permite consumatorilor să încheie contracte la distanţă cu comercianţii a obligaţiei de a se asigura că interfaţa sa online este proiectată şi organizată în aşa fel încât comercianţii să îşi poată respecta obligaţiile privind informaţiile precontractuale, conformitatea produselor şi informaţiile privind siguranţa produselor care le revin în temeiul dreptului aplicabil al Uniunii Europene, în condiţiile prevăzute la art. 31 alin. (1) din Regulament, şi că interfaţa sa online este proiectată şi organizată în aşa fel încât le permite comercianţilor să furnizeze cel puţin elementele prevăzute la art. 31 alin. (2) lit. a)-c) din Regulament;
51.nerespectarea de către furnizorul de platforme online care le permite consumatorilor să încheie contracte la distanţă cu comercianţii a obligaţiei de depune toate eforturile pentru a evalua dacă comercianţii respectivi au furnizat informaţiile prevăzute la art. 31 alin. (1) şi (2) din Regulament, înainte de a le permite să îşi ofere produsele sau serviciile prin intermediul respectivelor platforme online, sau de a verifica în mod aleatoriu, în orice bază de date online sau interfaţă online oficială, accesibilă în mod liber şi care poate fi citită automat, dacă produsele sau serviciile oferite au fost identificate ca fiind ilegale, după ce a permis comerciantului să ofere produse sau servicii prin intermediul platformei sale online, în condiţiile prevăzute la art. 31 alin. (3) din Regulament;
52.nerespectarea de către furnizorul de platforme online, care le permite consumatorilor să încheie contracte la distanţă cu comercianţii, a prevederilor art. 32 din Regulament;
53.nerespectarea de către furnizorul de platforme online a obligaţiei de a lua măsurile tehnice şi organizatorice necesare pentru a se asigura că plângerile depuse de organismele, organizaţiile sau asociaţiile prevăzute la art. 86 alin. (1) din Regulament în numele destinatarilor serviciului prin intermediul mecanismelor prevăzute la art. 20 alin. (1) din Regulament sunt prelucrate şi soluţionate cu prioritate şi fără întârzieri nejustificate, în condiţiile art. 86 alin. (2) din Regulament;
54.nerespectarea de către furnizorul de servicii intermediare sau de către persoana în cauză a obligaţiei de a transmite informaţii corecte, complete sau care nu induc în eroare, de a transmite un răspuns sau pentru nerectificarea informaţiilor incorecte, incomplete sau care induc în eroare şi pentru refuzul de a se supune unei inspecţii conform prevederilor art. 51 din Regulament.
(2)În cazul săvârşirii contravenţiilor prevăzute la alin. (1) de către furnizorul de servicii intermediare care nu este stabilit în Uniunea Europeană, dar care oferă servicii în Uniunea Europeană, sancţiunea se poate aplica, conform art. 13 alin. (3) din Regulament, reprezentantului legal desemnat conform art. 13 alin. (1) din Regulament.
Art. 33
(1)Constituie contravenţie nerespectarea de către entităţile cu statut de notificatori de încredere a prevederilor art. 22 alin. (3) din Regulament.
(2)Constituie contravenţie nerespectarea de către furnizorul de servicii intermediare din România a obligaţiei de a transmite ANCOM informarea prevăzută la art. 5 alin. (1), cu toate datele incluse în aceasta, inclusiv orice modificare a acestor date, în termenul dispus şi în formatul stabilit de ANCOM.
(3)Contravenţiile de la alin. (1) şi (2) se sancţionează cu amendă de la 5.000 lei la 30.000 lei.
(4)Contravenţiile de la alin. (1) şi (2) se constată şi se sancţionează de către personalul de control al ANCOM prin procesul-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii.
Art. 34
(1)Prin derogare de la dispoziţiile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, contravenţiile prevăzute la art. 32 alin. (1) se sancţionează astfel:
a)contravenţiile prevăzute la art. 32 alin. (1) pct. 1-53 se sancţionează cu amendă de la 5.000 lei la maximum 6% din cifra de afaceri anuală la nivel mondial înregistrată în exerciţiul financiar precedent de furnizorul de servicii intermediare;
b)contravenţia prevăzută la art. 32 alin. (1) pct. 54 se sancţionează cu amendă de la 5.000 lei la maximum 1% din venitul anual sau din cifra de afaceri anuală la nivel mondial înregistrată în exerciţiul financiar precedent de furnizorul de servicii intermediare sau de persoana în cauză.
(2)În cazul furnizorilor de servicii intermediare care au săvârşit una sau mai multe dintre contravenţiile prevăzute la art. 32 alin. (1) pct. 1-54 în anul în care şi-au început activitatea, cuantumul amenzii este cuprins între 5.000 lei şi 100.000 lei.
(3)În vederea dovedirii celor constatate prin procesul-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii, personalul de control al ANCOM poate utiliza inclusiv material probator rezultat ca urmare a unei expertize.
Art. 35
(1)Constatarea contravenţiilor prevăzute la art. 32 se realizează de către personalul de control al ANCOM prin procesul-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii.
(2)Sancţiunea pentru contravenţiile prevăzute la art. 32 se aplică, prin rezoluţie scrisă pe procesul-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii, de către preşedintele ANCOM sau de către o persoană împuternicită de către acesta.
(3)Până la data aplicării sancţiunii în condiţiile alin. (2), contravenientul are dreptul de a fi ascultat şi de a avea acces la constatările ANCOM, precum şi la concluziile rezultate ce vizează fapta imputată.
(4)În vederea exercitării drepturilor prevăzute la alin. (3), ANCOM comunică contravenientului o înştiinţare la adresa de poştă electronică transmisă de către acesta conform art. 5 alin. (1) lit. b).
(5)În cazul în care contravenientul nu dă curs înştiinţării de la alin. (4) în termenul indicat în cuprinsul acesteia se consideră că acesta a renunţat la drepturile prevăzute la alin. (3) şi se poate proceda la aplicarea sancţiunii conform dispoziţiilor alin. (2).
Art. 36
Prin derogare de la prevederile art. 32 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, procesul-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii poate fi contestat la judecătoria de la sediul coordonatorului serviciilor digitale în termen de 15 zile de la comunicare.
Art. 37
(1)Procesul-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii, încheiat în formă olografă, se comunică conform prevederilor art. 26 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)În cazul în care contravenientul refuză ori zădărniceşte primirea procesului-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii, prin derogare de la prevederile art. 27 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, acesta se comunică, în copie, prin serviciul "My ANCOM" în termen de cel mult două luni de la data aplicării sancţiunii.
Art. 38
(1)Procesul-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii se poate încheia şi ca înscris în formă electronică. Prin derogare de la prevederile art. 19 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, procesul-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii încheiat ca înscris în formă electronică se semnează de agentul constatator cu semnătură electronică calificată.
(2)Procesul-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii emis conform prevederilor alin. (1) se comunică prin serviciul "My ANCOM", în termen de cel mult două luni de la data aplicării sancţiunii.
(3)În situaţia în care procesul-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii emis conform prevederilor alin. (1) nu poate fi comunicat conform dispoziţiilor alin. (2), ANCOM transmite fişierul electronic la adresa de e-mail indicată de furnizorul de servicii intermediare conform prevederilor art. 5 alin. (1) lit. b).
(4)În cazul în care fişierul în format electronic nu poate fi comunicat în modalităţile prevăzute la alin. (2) sau (3), se consideră data comunicării acea dată în care a fost comunicat un exemplar al acestuia, imprimat pe suport hârtie, document ce poartă semnătura olografă a agentului constatator. Documentul se comunică potrivit prevederilor art. 27 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi poate fi consultat şi în contul individual de acces la serviciul "My ANCOM".
Art. 39
(1)În vederea executării amenzii contravenţionale, procesul-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii emis conform prevederilor art. 38 alin. (1) se transmite autorităţii publice competente prin mijloace electronice.
(2)În cazul în care procesul-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii nu poate fi transmis în modalitatea prevăzută la alin. (1), în vederea executării amenzii contravenţionale, se transmite o copie autorităţii publice competente, pe suport hârtie, fără să poarte semnătura olografă a agentului constatator.
(3)Procesul-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii emis conform prevederilor art. 38 alin. (1) poate fi accesat prin mijloace electronice. ANCOM va asigura accesul autorităţii publice competente la exemplarul procesului-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii încheiat ca înscris în formă electronică.
Art. 40
(1)În cazul constatării uneia dintre contravenţiile prevăzute la art. 32 alin. (1), ANCOM poate dispune încetarea încălcării fie imediat, fie într-un termen proporţional cu timpul necesar pentru remedierea încălcării, precum şi orice măsuri necesare pentru a asigura încetarea încălcării şi remedierea situaţiei produse. Măsurile corective vor fi proporţionale cu încălcarea săvârşită.
(2)Măsurile prevăzute la alin. (1) vor fi consemnate în procesul-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii prin rezoluţia prevăzută la art. 35 alin. (2).
Art. 41
(1)În cazul în care săvârşirea de către furnizorii de servicii intermediare a contravenţiilor prevăzute la art. 32 alin. (1) poate crea prejudicii grave terţilor, ANCOM poate lua măsuri urgente cu caracter provizoriu pentru remedierea situaţiei.
(2)În cazul în care săvârşirea de către furnizorii de servicii intermediare a contravenţiilor prevăzute la art. 32 alin. (1) prezintă un pericol grav şi iminent la adresa apărării naţionale, ordinii publice, securităţii naţionale sau sănătăţii publice, ANCOM înştiinţează şi, dacă este necesar, cooperează cu organele judiciare, precum şi cu instituţiile competente din domeniul apărării şi securităţii naţionale, ordinii publice sau sănătăţii publice, în vederea asigurării respectării dispoziţiilor legale. ANCOM poate lua măsuri urgente, proporţionale şi cu caracter provizoriu pentru remedierea situaţiei, cu consultarea sau la solicitarea motivată a acestor instituţii, după caz.
(3)Atunci când apreciază că este necesar, ANCOM poate menţine măsurile dispuse conform prevederilor alin. (1) şi (2) pentru o perioadă de cel mult 90 de zile. În cazul în care punerea în executare a acestora necesită o durată mai mare de timp, ANCOM poate dispune prelungirea aplicabilităţii pentru o perioadă suplimentară de cel mult 90 de zile. Furnizorului de servicii intermediare în cauză i se va acorda posibilitatea de a-şi prezenta punctul de vedere şi de a propune soluţii pentru remedierea definitivă a situaţiei create.
(4)Măsurile prevăzute la alin. (1)-(3) se dispun prin decizie a ANCOM.
Art. 42
Odată cu aplicarea sancţiunilor prevăzute la art. 34 alin. (1) se poate dispune şi confiscarea bunurilor destinate, rezultate sau folosite la săvârşirea contravenţiilor prevăzute la art. 32 alin. (1). Bunurile confiscate vor fi valorificate în condiţiile legii.
Art. 43
(1)În măsura în care prezenta lege nu dispune altfel, contravenţiilor prevăzute la art. 32 alin. (1) şi art. 33 alin. (1) şi (2) le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Prin derogare de la prevederile art. 16 alin. (1) şi ale art. 28 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul sancţiunilor aplicate pentru săvârşirea contravenţiilor prevăzute la art. 32 alin. (1) şi la art. 33 alin. (1) şi (2), contravenientul poate achita, în termen de cel mult 15 zile de la data înmânării sau comunicării procesului-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii, prevăzut la art. 33 alin. (4) şi la art. 35, jumătate din cuantumul amenzii aplicate, agentul constatator făcând menţiune despre această posibilitate în procesul-verbal.
Art. 44
(1)ANCOM poate aplica amenzi administrative, fără a se cumula cu altă sancţiune aplicată aceleiaşi fapte, în cuantum maxim zilnic de 5% din cifra de afaceri zilnică medie la nivel mondial sau din venitul zilnic mediu la nivel mondial înregistrat în exerciţiul financiar precedent de furnizorul de servicii intermediare în cauză, calculat de la data specificată în decizia de sancţionare şi până la data îndeplinirii obligaţiei, în cazul în care:
a)nu a furnizat în mod corect, complet şi fără a induce în eroare, în termenul şi condiţiile stabilite de ANCOM, informaţiile solicitate în temeiul prevederilor art. 27 şi art. 29 alin. (2);
b)nu a transmis răspunsul la solicitarea ANCOM sau nu a rectificat informaţiile incorecte, incomplete sau care induc în eroare;
c)nu se supune unei inspecţii dispuse conform prevederilor art. 28;
d)nu se conformează măsurilor dispuse în conformitate cu prevederile art. 40;
e)nu respectă decizia prin care s-au dispus măsuri provizorii în temeiul prevederilor art. 41;
f)nu furnizează în mod corect, complet şi în termenul şi condiţiile stabilite de ANCOM informaţiile solicitate în temeiul prevederilor art. 24 alin. (3) din Regulament.
(2)Decizia ANCOM prin care se aplică sancţiunile prevăzute la alin. (1) constituie titlu executoriu, fără vreo altă formalitate.
(3)Sumele rezultate din încasarea amenzilor administrative prevăzute la alin. (1) se reţin integral ca venituri proprii, cu titlu permanent, la dispoziţia ANCOM şi vor fi folosite în conformitate cu prevederile bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat potrivit legii.
(4)Prin derogare de la prevederile art. 7 din Legea nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, decizia ANCOM poate fi atacată în contencios administrativ la Curtea de Apel Bucureşti, în termen de 30 de zile de la comunicare, fără parcurgerea procedurii prealabile.
Art. 45
(1)În exercitarea atribuţiilor ce îi revin potrivit prezentei legi, ANCOM este sprijinită, acolo unde este cazul, de autorităţile administraţiei publice locale, de organele de poliţie ori de alte autorităţi publice, în vederea identificării şi localizării furnizorilor de servicii intermediare care săvârşesc fapte de natură contravenţională.
(2)În aplicarea prevederilor alin. (1), autorităţile sau instituţiile publice pot face schimb de date şi/sau informaţii, inclusiv de date cu caracter personal în condiţiile Regulamentului (UE) 2016/679 şi ale Legii nr. 190/2018, cu modificările ulterioare.
Art. 46
(1)Prin derogare de la prevederile art. 13 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, aplicarea sancţiunilor stabilite conform art. 34 se prescrie în termen de 3 ani de la data săvârşirii încălcării.
(2)În cazul încălcărilor care durează în timp sau al celor constând în săvârşirea, în baza aceleiaşi rezoluţii, la intervale diferite de timp, a mai multor acţiuni sau inacţiuni, care prezintă, fiecare în parte, conţinutul aceleiaşi contravenţii, prescripţia începe să curgă de la data constatării sau de la data încetării ultimului act ori fapt săvârşit, dacă acest moment intervine anterior constatării.
Art. 47
(1)Acţiunile întreprinse de către ANCOM în scopul investigării unei încălcări prevăzute de Regulament întrerupe cursul termenului de prescripţie prevăzut la art. 46. Întreruperea termenului de prescripţie produce efecte de la data comunicării acţiunii întreprinse de ANCOM în raport cu furnizorul de servicii intermediare care a săvârşit fapta.
(2)Acţiunile care întrerup cursul termenului de prescripţie sunt următoarele:
a)solicitări de informaţii transmise furnizorului de servicii intermediare, în scris;
b)efectuarea unei acţiuni de control la furnizorul de servicii intermediare în cauză.
(3)În cazul întreruperii termenului de prescripţie, un nou termen, cu o durată similară, începe să curgă de la data la care ANCOM a întreprins una dintre acţiunile prevăzute la alin. (2).
(4)Termenul de prescripţie pentru aplicarea sancţiunii contravenţionale sau administrative se împlineşte cel târziu în ziua în care s-a scurs o perioadă egală cu dublul termenului de prescripţie stabilit conform prevederilor art. 46 alin. (1) în situaţia în care ANCOM nu a impus niciuna dintre sancţiunile prevăzute de lege.