Capitolul iv - Coordonatorul serviciilor digitale - Legea 50/2024 privind stabilirea unor măsuri pentru aplicarea Regulamentului (UE) 2022/2.065 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 octombrie 2022 privind o piaţă unică pentru serviciile digitale şi de modificare a Directivei 2000/31/CE (Regulamentul privind serviciile digitale), precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 365/2002 privind comerţul electronic
M.Of. 232
În vigoare Versiune de la: 19 Martie 2024
CAPITOLUL IV:Coordonatorul serviciilor digitale
Art. 14
(1)ANCOM este desemnată drept coordonator al serviciilor digitale, în sensul art. 49 alin. (2) din Regulament, cu respectarea art. 50 alin. (1) teza a doua din Regulament.
(2)În exercitarea atribuţiilor sale în calitate de coordonator al serviciilor digitale, ANCOM deţine competenţele stabilite de prevederile art. 51 din Regulament.
(3)În exercitarea atribuţiilor sale în calitate de coordonator al serviciilor digitale, ANCOM se asigură că deţine personal suficient şi competent şi acţionează independent conform art. 50 alin. (2) din Regulament.
Art. 15
(1)ANCOM acordă sprijinul necesar Comisiei Europene, la solicitarea acesteia, în cazul în care Comisia efectuează o inspecţie conform art. 69 alin. (1) din Regulament.
(2)ANCOM solicită, atunci când este cazul, autorizarea judiciară necesară pentru efectuarea inspecţiei conform prevederilor alin. (1) sau art. 51 alin. (1) lit. b) din Regulament, fiind aplicabile, atunci când este cazul, şi prevederile art. 28 din prezenta lege.
Art. 16
(1)ANCOM este punct de contact unic în ceea ce priveşte aplicarea Regulamentului şi raportarea unor date şi/sau informaţii către Comisia Europeană şi/sau către ceilalţi coordonatori ai serviciilor digitale desemnaţi conform Regulamentului şi/sau către Comitetul european pentru servicii digitale, denumit în continuare Comitetul european, înfiinţat conform prevederilor art. 61 din Regulament.
(2)ANCOM, în calitatea sa de coordonator al serviciilor digitale, face parte, conform art. 62 alin. (1) din Regulament, din Comitetul european.
(3)ANCOM se poate consulta cu orice altă autoritate sau instituţie publică în cazul în care expertiza acestora este utilă în chestiunile examinate de Comitetul european.
Art. 17
(1)ANCOM are dreptul să solicite oricăror autorităţi relevante furnizarea de informaţii şi/sau date referitoare la cazurile în care au fost aplicate măsuri în conformitate cu prevederile Regulamentului sau în conformitate cu legislaţia naţională aplicabilă.
(2)Furnizarea de informaţii şi/sau de date conform prevederilor alin. (1) se realizează în cel mai scurt timp şi se vor utiliza cu precădere mijloace electronice de transmitere a acestora.
(3)ANCOM poate stabili, prin decizie, modalităţile de transmitere a informaţiilor şi/sau a datelor solicitate conform prevederilor alin. (1).
Art. 18
(1)ANCOM are competenţa de a supraveghea şi asigura respectarea Regulamentului de către furnizorii de servicii intermediare din România.
(2)Prevederile alin. (1) nu aduc atingere competenţelor stabilite în legislaţia în vigoare ce priveşte aplicarea art. 2 alin. (4) din Regulament.
(3)ANCOM nu se pronunţă cu privire la calificarea unui conţinut ca fiind ilegal şi care este existent în mediul online în calitatea sa de coordonator al serviciilor digitale.
(4)ANCOM se pronunţă cu privire la calificarea unui conţinut ca fiind ilegal şi care este existent în mediul online doar atunci când are şi calitatea de autoritate relevantă.
Art. 19
(1)Procedura de soluţionare a plângerilor întemeiate pe dispoziţiile art. 53 din Regulament, precum şi modalităţile de comunicare cu părţile implicate se stabilesc prin decizia ANCOM.
(2)Decizia prevăzută la alin. (1) se adoptă cu respectarea procedurii de consultare prevăzute la art. 135 alin. (2)-(4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicaţiile electronice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 140/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
(3)Plângerilor depuse conform art. 53 din Regulament nu li se aplică prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activităţii de soluţionare a petiţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 233/2002, cu modificările ulterioare.
Art. 20
(1)ANCOM acordă, la cerere, statutul de cercetător agreat acelor cercetători care solicită accesul la datele furnizorilor de platforme online foarte mari sau de motoare de căutare online foarte mari din România, cu condiţia respectării scopului stabilit prin art. 40 alin. (4) din Regulament şi a îndeplinirii condiţiilor cumulative prevăzute la art. 40 alin. (8) din Regulament.
(2)În cazul în care cercetătorul agreat în conformitate cu prevederile alin. (1) nu mai îndeplineşte condiţiile prevăzute art. 40 alin. (8) din Regulament, ANCOM emite o decizie de încetare a dreptului de acces la datele furnizorilor de platforme online foarte mari sau de motoare de căutare online foarte mari stabiliţi în România.
(3)Procedura de acordare a statutului de cercetător agreat în situaţia prevăzută la alin. (1), respectiv de emitere a deciziei de încetare a dreptului de acces la datele furnizorilor de platforme online foarte mari sau de motoare de căutare online foarte mari stabiliţi în România, precum şi modalitatea de comunicare cu cercetătorii solicitanţi, cu coordonatorii serviciilor digitale desemnaţi conform Regulamentului în cazul cererilor de acces la datele furnizorilor de platforme online foarte mari sau de motoare de căutare online foarte mari stabiliţi în alte state membre şi, după caz, cu Comisia Europeană şi Comitetul european se stabilesc prin decizia ANCOM.
(4)Decizia prevăzută la alin. (3) cuprinde şi procedura de efectuare a evaluării iniţiale prevăzute la art. 40 alin. (9) din Regulament, în cazul cererilor de acces formulate de cercetătorii afiliaţi unor organizaţii de cercetare din România cu privire la datele furnizorilor de platforme online foarte mari sau de motoare de căutare online foarte mari din afara ţării.
(5)Decizia prevăzută la alin. (3) se adoptă cu respectarea procedurii de consultare prevăzute la art. 135 alin. (2)-(4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 140/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 21
(1)ANCOM certifică organismele de soluţionare extrajudiciară a litigiilor în conformitate cu prevederile art. 21 alin. (3) din Regulament.
(2)ANCOM poate revoca, în condiţiile art. 21 alin. (7) din Regulament, certificarea acordată în condiţiile prevăzute la alin. (1).
(3)Revocarea certificării poate fi contestată în condiţiile prevăzute la art. 12 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 22/2009 privind înfiinţarea Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii, aprobată prin Legea nr. 113/2010, cu modificările şi completările ulterioare.
(4)ANCOM stabileşte, prin decizie, condiţiile şi procedura de acordare, încetare şi revocare a certificării organismelor extrajudiciare de soluţionare a litigiilor.
(5)Decizia prevăzută la alin. (4) se adoptă cu respectarea procedurii de consultare prevăzute la art. 135 alin. (2)-(4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 140/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 22
Iniţierea unei proceduri pentru soluţionarea extrajudiciară a unui litigiu de către orice destinatar al serviciului conform prevederilor art. 21 alin. (1) din Regulament are caracter voluntar şi nu aduce atingere dreptului de a se adresa instanţelor judecătoreşti competente, în condiţiile legii.
Art. 23
(1)ANCOM acordă, la cerere, statutul de notificator de încredere oricărei entităţi stabilite în România care îndeplineşte, în mod cumulativ, condiţiile prevăzute la art. 22 alin. (2) din Regulament.
(2)Notificatorul de încredere desemnat potrivit prevederilor alin. (1) are obligaţia respectării art. 22 alin. (3) din Regulament.
(3)ANCOM suspendă, în condiţiile prevăzute la art. 22 alin. (6) din Regulament, sau revocă, în condiţiile prevăzute la art. 22 alin. (7) din Regulament, statutul acordat conform alin. (1).
(4)ANCOM stabileşte, prin decizie, condiţiile şi procedura de acordare, suspendare, încetare şi revocare a statutului de notificator de încredere.
(5)Decizia prevăzută la alin. (4) se adoptă cu respectarea procedurii de consultare prevăzute la art. 135 alin. (2)-(4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicaţiile electronice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 140/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 24
ANCOM poate solicita autorităţilor sau instituţiilor publice cu atribuţii în domenii ori sectoare de activitate ce sunt relevante pentru aplicarea Regulamentului participarea în grupuri de lucru constituite în vederea aplicării unitare şi eficiente a prevederilor acestuia, fiind aplicabile, atunci când este cazul, şi prevederile art. 12.
Art. 25
(1)ANCOM oferă sau solicită asistenţă, cooperează transfrontalier cu ceilalţi coordonatori ai serviciilor digitale desemnaţi conform Regulamentului, Comisia Europeană şi Comitetul european, după caz, şi participă la investigaţii comune în conformitate cu prevederile art. 57-60 din Regulament.
(2)ANCOM poate solicita şi colaborarea altor autorităţi sau instituţii publice în situaţia în care expertiza acestora este necesară în vederea aplicării prevederilor alin. (1).