Secţiunea 5 - Obligaţiile beneficiarilor de ajutor social - Legea 416/2001 privind venitul minim garantat

M.Of. 401

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 16 Septembrie 2021
SECŢIUNEA 5:Obligaţiile beneficiarilor de ajutor social
Art. 14
(1)Titularul ajutorului social are obligaţia să comunice primarului, în scris, orice modificare cu privire la domiciliu, venituri şi la numărul membrilor familiei, în termen de 15 zile de la data la care a intervenit modificarea.
(2)În cazul în care modificările nu conduc la majorări sau diminuări ale ajutorului social mai mari de 10 lei (RON) pe familie, ajutorul social stabilit anterior nu se modifică.

(3)Modificarea cuantumului sau încetarea dreptului la ajutorul social se face prin dispoziţie scrisă a primarului, începând cu luna următoare celei în care au intervenit modificările.
(4)Pentru situaţiile prevăzute la alin. (1), dispoziţiile art. 11 şi 12 se aplică în mod corespunzător.

Art. 141
(1)În vederea urmăririi respectării condiţiilor de acordare a dreptului la ajutorul social, primarii dispun efectuarea de anchete sociale la interval de 6 luni sau ori de câte ori este nevoie. În situaţia în care beneficiarii de ajutor social sunt şi beneficiari ai alocaţiei pentru susţinerea familiei prevăzute de Legea nr. 277/2010, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ancheta socială se efectuează o singură dată, pentru ambele beneficii de asistenţă socială acordate.
(2)În cazul în care solicitantul refuză să furnizeze informaţiile necesare pentru întocmirea anchetei sociale prevăzute la alin. (1), devin aplicabile prevederile art. 11 alin. (6).
(3)În cazul în care în urma anchetei prevăzute la alin. (1) se constată situaţii ce conduc la modificarea cuantumului, suspendarea sau încetarea dreptului la ajutor social, primarul emite o nouă dispoziţie scrisă.

O.U.G. 32/2020 art. VII: "Prin derogare de la prevederile art. 11 şi 141 din Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările şi completările ulterioare, şi de la prevederile art. 15 şi 25 din Legea nr. 277/2010 privind alocaţia pentru susţinerea familiei, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pe perioada instituirii stării de urgenţă prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgenţă pe teritoriul României, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 212 din 16 martie 2020, efectuarea anchetei sociale se suspendă. În cazul în care, după încetarea stării de urgenţă, în urma verificării ulterioare în condiţiile art. 141 din Legea nr. 416/2001, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 25 din Legea nr. 277/2010, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se constată că beneficiarul nu îndeplineşte condiţiile de acordare, dreptul încetează, în condiţiile legii."

Art. 15
(1)Pentru menţinerea dreptului la ajutorul social, pentru persoanele apte de muncă din familiile beneficiare, se verifică lunar dacă au încheiat un contract individual de muncă, că nu au refuzat un loc de muncă ori participarea la serviciile pentru stimularea ocupării forţei de muncă şi de formare profesională oferite de către agenţiile teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă.
(2)Agenţia teritorială pentru ocuparea forţei de muncă şi inspectoratul teritorial de muncă transmit agenţiei teritoriale, lunar, situaţia nominală cu persoanele din familiile beneficiare de ajutor social care s-au încadrat în muncă, inclusiv care au plecat cu contract de muncă în străinătate, au refuzat un loc de muncă oferit sau participarea la serviciile pentru stimularea ocupării forţei de muncă şi de formare profesională.
(21)Pentru menţinerea dreptului la ajutorul social în condiţiile art. 63, situaţia nominală prevăzută la alin. (2) cuprinde şi informaţii cu privire la perioada pentru care persoanele apte de muncă beneficiare de ajutor social se angajează cu contract individual de muncă sau în baza unui raport de serviciu.

(3)Pentru întocmirea situaţiilor prevăzute la alin. (2), agenţiile teritoriale, pe baza situaţiilor transmise de primar în termenul prevăzut la art. 131 alin. (3), în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea acestora, au obligaţia de a transmite lunar, în format electronic, atât la agenţia teritorială pentru ocuparea forţei de muncă, cât şi la inspectoratul teritorial de muncă, lista persoanelor apte de muncă din familiile beneficiare de ajutor social.
(4)În termen de 5 zile lucrătoare de la primirea listei prevăzute la alin. (3), agenţia teritorială pentru ocuparea forţei de muncă şi inspectoratul teritorial de muncă transmit agenţiei teritoriale situaţia nominală cu persoanele din familiile beneficiare de ajutor social care s-au încadrat în muncă, inclusiv cu cele care au plecat cu contract de muncă în străinătate, au refuzat un loc de muncă oferit sau participarea la serviciile pentru stimularea ocupării forţei de muncă şi de formare profesională.
(5)Modalitatea de colaborare şi schimbul de informaţii între agenţiile teritoriale şi agenţiile teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă, respectiv între agenţiile teritoriale şi inspectoratele teritoriale de muncă, în vederea aplicării prevederilor alin. (2)-(4) şi realizării atribuţiilor ce le revin potrivit prevederilor legale, se stabilesc prin protocol încheiat la nivel central între Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială şi Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, respectiv între Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială şi Inspecţia Muncii.
(6)[textul din Art. 15, alin. (6) din capitolul I, sectiunea 5 a fost abrogat la 22-oct-2018 de Art. I, punctul 5. din Legea 192/2018]
(7)Refuzul unui loc de muncă oferit sau refuzul de a participa la serviciile pentru stimularea ocupării forţei de muncă şi de formare profesională oferite de agenţiile teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă atrage încetarea dreptului la ajutorul social.

(8)În situaţia prevăzută la alin. (7), familia sau persoana singură poate solicita un nou drept după o perioadă de 12 luni de la data deciziei de încetare a dreptului la ajutorul social

(9)Se asimilează situaţiilor prevăzute la alin. (7) şi neprezentarea la solicitarea agenţiei teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă, în condiţiile prevăzute la art. 7 alin. (3), a persoanelor apte de muncă beneficiare de ajutor social.
(10)Nu sunt asimilate situaţiilor prevăzute la alin. (7) situaţiile în care persoanele apte de muncă beneficiare de ajutor social nu s-au prezentat la solicitarea agenţiei teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă din motive de sănătate, dovedite cu certificat medical eliberat de medicul de familie sau, după caz, de medicul specialist. Dovada neprezentării din motive medicale se prezintă la agenţia teritorială pentru ocuparea forţei de muncă, în termen de 30 de zile de la eliberare.

*) O.U.G. 32/2020 art. VIII: " Pe perioada instituirii stării de urgenţă prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgenţă pe teritoriul României, efectuarea de acţiuni şi lucrări de interes local prevăzute la art. 6 din Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările şi completările ulterioare, se suspendă. Pe perioada prevăzută la alin. (1) prevederile art. 15 şi 151 din Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările şi completările ulterioare, nu se aplică."

Art. 151
(1)Lunar, pe data de 1 a fiecărei luni, pentru luna următoare, beneficiarii lucrărilor au obligaţia de a transmite primarului, în scris, situaţia cu persoanele apte de muncă din familiile beneficiare de ajutor social care au efectuat activităţile sezoniere, precum şi numărul de ore efectuate.
(2)Pe baza situaţiei prevăzute la alin. (1), primarul stabileşte menţinerea acordării ajutorului social sau încetarea acestuia.
(3)Refuzul repetat de două ori al persoanelor apte de muncă din familiile beneficiare de ajutor social de a efectua activităţile sezoniere conduce la încetarea dreptului.
(4)Fac excepţie de la prevederile alin. (3) persoanele care au acceptat un loc de muncă oferit sau participă la serviciile pentru stimularea ocupării forţei de muncă şi de formare profesională oferite de agenţiile teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă, după aprobarea listei prevăzute la art. 61 alin. (2).
(5)În situaţia prevăzută la alin. (2) se aplică prevederile art. 15 alin. (8).

*) O.U.G. 32/2020 art. VIII: " Pe perioada instituirii stării de urgenţă prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgenţă pe teritoriul României, efectuarea de acţiuni şi lucrări de interes local prevăzute la art. 6 din Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările şi completările ulterioare, se suspendă. Pe perioada prevăzută la alin. (1) prevederile art. 15 şi 151 din Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările şi completările ulterioare, nu se aplică."

Art. 152
(1)Pentru facilitarea angajării, precum şi a participării la cursuri de formare profesională, în cazul persoanelor apte de muncă beneficiare de ajutor social care nu au un nivel de educaţie şcolară sau cunoştinţele necesare potrivit Cadrului naţional al calificărilor prevăzut în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 918/2013 privind aprobarea Cadrului naţional al calificărilor, cu modificările şi completările ulterioare, agenţiile teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă recomandă, în cadrul serviciilor de informare şi consiliere profesională, înscrierea şi parcurgerea cursurilor programului educaţional «A doua şansă» reglementate prin metodologia privind organizarea programului, elaborată şi aprobată de către Ministerul Educaţiei.
(2)Inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, denumite în continuare inspectorate şcolare, comunică lunar atât agenţiilor teritoriale, cât şi agenţiilor teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă numărul locurilor disponibile pentru înscrierea în cadrul programului educaţional «A doua şansă».
(3)Inspectoratele şcolare aprobă, după caz, majorarea numărului de locuri în formaţiunile deja existente, organizate în condiţiile Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, în situaţia în care numărul persoanelor apte de muncă beneficiare de ajutor social depăşeşte numărul de locuri disponibile pentru programul educaţional «A doua şansă». În funcţie de numărul solicitanţilor, inspectoratele şcolare pot aproba înfiinţarea de noi formaţiuni pentru anul şcolar următor.
(4)Refuzul persoanelor apte de muncă beneficiare de ajutor social de a participa la cursurile programelor educaţionale de tip «A doua şansă» conduce la încetarea dreptului la ajutorul social, în aceste situaţii fiind aplicabile prevederile art. 15 alin. (8).
(5)Comunicarea situaţiei centralizate a persoanelor apte de muncă beneficiare de ajutor social se realizează electronic sau prin preluarea datelor din Sistemul informatic integrat al învăţământului din România (SIIR) pentru activităţile din domeniul preuniversitar, organizat în baza Ordinului ministrului educaţiei naţionale nr. 4.371/2017. Transmiterea datelor se realizează în conformitate cu dispoziţiile protocolului încheiat între Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială şi Ministerul Educaţiei.

Art. 16
Neîndeplinirea obligaţiilor prevăzute la art. 6 alin. (2) atrage suspendarea dreptului la ajutorul social.

Art. 161
[textul din Art. 16^1 din capitolul I, sectiunea 5 a fost abrogat la 31-dec-2015 de Art. 1, punctul 5. din Legea 342/2015]
Art. 162
[textul din Art. 16^2 din capitolul I, sectiunea 5 a fost abrogat la 12-dec-2016 de Art. I, punctul 11. din Ordonanta urgenta 93/2016]
Art. 163
[textul din Art. 16^3 din capitolul I, sectiunea 5 a fost abrogat la 12-dec-2016 de Art. I, punctul 12. din Ordonanta urgenta 93/2016]
Art. 17
(1)Dispoziţiile primarului prevăzute la art. 13, art. 14 alin. (3) şi art. 141 alin. (3) se comunică agenţiei teritoriale în termenul prevăzut la art. 131 alin. (3), pe bază de borderou.

(2)Pe baza dispoziţiei primarului comunicate potrivit alin. (1), directorul agenţiei teritoriale emite, după caz, decizia de modificare a cuantumului ajutorului social, de modificare a titularului ajutorului, precum şi de suspendare a plăţii ajutorului social. Modelul deciziei se stabileşte prin normele metodologice.
(3)Decizia prevăzută la alin. (2) se comunică titularului în termen de maximum 30 de zile de la data emiterii acesteia şi se aplică începând cu luna următoare emiterii.

Art. 18
(1)Plata ajutorului social se poate suspenda numai prin decizie a directorului executiv, în următoarele situaţii:
a)în situaţia în care agenţia teritorială constată, pe baza documentelor transmise de primar, prevăzute la art. 131 alin. (3) lit. a)-c), că s-a stabilit un cuantum eronat al ajutorului social;
b)pe o perioadă de 3 luni consecutive se înregistrează mandate poştale returnate pentru titularul ajutorului social;
c)în urma controlului efectuat de inspectorii sociali sau de reprezentanţi ai Curţii de Conturi a României s-au constatat date eronate cu privire la componenţa familiei sau a veniturilor beneficiarilor;
d)[textul din Art. 18, alin. (1), litera D. din capitolul I, sectiunea 5 a fost abrogat la 16-sep-2021 de Art. II, punctul 9. din Ordonanta urgenta 101/2021]
(2)Plata ajutorului social se suspendă, în condiţiile alin. (1), începând cu luna următoare celei în care s-a făcut constatarea.
(3)În situaţia prevăzută la alin. (1), directorul agenţiei teritoriale solicită primăriei în a cărei rază teritorială locuieşte familia sau persoana singură verificarea situaţiei sau, după caz, dispune efectuarea de verificări de către inspectorii sociali de la nivelul agenţiei teritoriale.
(4)După verificare, drepturile neridicate de către titular se achită acestuia, din oficiu, după caz, în acelaşi cuantum sau în cuantum modificat, dacă cele constatate nu conduc la încetarea dreptului.

Art. 19
Efectuarea obligaţiilor prevăzute la art. 6 alin. (2) în luna următoare celei în care s-a produs suspendarea efectivă a plăţii are ca efect reluarea plăţii drepturilor începând cu luna următoare.

Art. 20
(1)Dreptul la ajutor social încetează în următoarele situaţii:
a)în cazul în care beneficiarii nu mai îndeplinesc condiţiile prevăzute de prezenta lege, cu excepţia situaţiei prevăzute la art. 63;

b)în cazul în care dreptul la ajutor social, respectiv plata acestuia au fost suspendate şi în termen de 3 luni de la data suspendării plăţii nu au fost îndeplinite obligaţiile prevăzute la art. 6 alin. (2);

c)în cazul în care, după verificarea prevederilor art. 18 alin. (3) se constată că beneficiarul ajutorului social nu mai îndeplineşte condiţiile prevăzute de lege;

d)în cazul în care pe parcursul acordării dreptului la ajutorul social beneficiarii refuză să furnizeze informaţii cu privire la membrii familiei sau la veniturile realizate, potrivit prevederilor art. 141 alin. (2);

e)în cazul în care se constată situaţiile prevăzute la art. 15 alin. (7) şi art. 152 alin. (4);

f)în cazul în care, după verificarea prevăzută la art. 14 alin. (1), se constată că familia sau persoana singură a realizat venituri din alte surse şi acestea nu au fost declarate de titular conform art. 14 alin. (1), se dispune încetarea dreptului la ajutor social;
g)în cazul neîndeplinirii obligaţiilor prevăzute la art. 151 alin. (3).

h)după finalizarea perioadei de prelungire a acordării ajutorului social prevăzute la art. 63;
i)în cazul încetării raporturilor de muncă sau de serviciu înainte de finalizarea perioadei de 6 luni prevăzute la art. 63.

(11)În vederea stabilirii situaţiilor de excepţie prevăzute la alin. (1) lit. a), agenţia teritorială are obligaţia de a comunica primarului, în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la primirea situaţiei prevăzute la art. 15 alin. (2), un tabel nominal cu persoanele apte de muncă beneficiare de ajutor social care s-au angajat pentru o perioadă de cel puţin 24 de luni.
(12)Verificarea situaţiei de încetare prevăzute la alin. (1) lit. i) se face cu sprijinul inspectoratelor teritoriale de muncă, pe baza Registrului electronic de evidenţă a salariaţilor.

(2)Încetarea dreptului la ajutor social se face prin dispoziţie scrisă a primarului. În situaţiile de încetare prevăzute la alin. (1) lit. e), h) şi i), agenţia teritorială are obligaţia de a comunica primarului înregistrarea situaţiilor prevăzute la art. 15 alin. (7) şi (9), precum şi la art. 152 alin. (4), în vederea emiterii dispoziţiei de încetare a dreptului.

(3)În situaţia prevăzută la alin. (2), primarul, în termenul prevăzut la art. 131 alin. (3), transmite agenţiei teritoriale dispoziţiile de încetare a dreptului la ajutor social, pe bază de borderou.
(4)Încetarea plăţii ajutorului social se face prin decizie a directorului agenţiei teritoriale, pe baza documentelor prevăzute la alin. (3), începând cu luna următoare celei în care s-au constatat situaţiile prevăzute la alin. (1).
(5)Decizia directorului agenţiei teritoriale se comunică titularului în termen de 30 de zile de la data emiterii.

Art. 201
(1)În cazul în care se constată că dreptul la ajutorul social a fost stabilit pe baza unor date eronate privind componenţa familiei sau veniturile realizate ori pe parcursul acordării au intervenit modificări ale acestora, primarul emite dispoziţie de suspendare a dreptului pe care o transmite directorului agenţiei teritoriale în vederea emiterii deciziei de suspendare a plăţii ajutorului social şi verifică cauzele care au generat această situaţie.
(2)În situaţia în care, în urma verificării prevăzute la alin. (1), se constată că familia sau persoana singură are dreptul în continuare la ajutorul social în cuantumul anterior stabilit, drepturile neridicate de către titular se achită acestuia, pe bază de cerere înregistrată la agenţia teritorială.
(3)În cazul în care, în urma verificării prevăzute la alin. (1), se constată că familia sau persoana singură are dreptul la un ajutor social în sumă mai mare sau, după caz, mai mică, noul cuantum se stabileşte printr-o nouă dispoziţie scrisă a primarului.

Art. 21
(1)Sumele încasate necuvenit cu titlu de ajutor social se recuperează de la titularul dreptului ajutorului în termenul general de prescripţie prevăzut de art. 2.517 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare.
(2)Recuperarea sumelor plătite necuvenit cu titlu de ajutor social se face de către agenţia teritorială, în condiţiile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 44/2014 pentru reglementarea unor măsuri privind recuperarea debitelor pentru beneficiile de asistenţă socială, precum şi pentru modificarea art. 101 din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, aprobată cu modificări prin Legea nr. 266/2015.
(3)Pentru recuperarea sumelor plătite necuvenit, titularul semnează un angajament de plată la solicitarea dreptului, aceste sume putând fi recuperate şi din alte drepturi plătite de agenţia teritorială. În situaţia în care titularul refuză semnarea angajamentului de plată, recuperarea sumelor plătite necuvenit se face, potrivit legii, direct de la beneficiar.

(4)Sumele acordate în perioada prevăzută la art. 63 nu constituie debit şi nu se recuperează de la titularul dreptului.
(5)În cazul în care se înregistrează situaţia prevăzută la art. 20 alin. (1) lit. i), sumele acordate se recuperează numai în situaţia în care încetarea raportului de muncă sau de serviciu are loc pentru motive care ţin de persoana salariatului, persoană aptă de muncă beneficiară de ajutor social, conform art. 61 lit. a) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(6)În situaţia prevăzută la alin. (5) sunt aplicabile dispoziţiile art. 15 alin. (8).