Capitolul iv - Finanţarea în timpul campaniilor electorale - Legea 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale - Republicată
M.Of. 446
În vigoare Versiune de la: 13 Februarie 2021
CAPITOLUL IV:Finanţarea în timpul campaniilor electorale
SECŢIUNEA 1:Contribuţiile pentru campania electorală
Art. 28
(1)Cheltuielile aferente campaniilor electorale trebuie să respecte următoarele condiţii:
a)să provină numai din contribuţii ale candidaţilor sau ale formaţiunilor politice;
b)să fie angajate numai cu viza prealabilă a mandatarului financiar competent;
c)să se încadreze în limitele prevăzute de prezenta lege;
d)să fie efectuate de competitori electorali numai pentru promovarea candidaţilor şi a programelor electorale proprii.
(2)Încasarea contribuţiilor electorale şi plata cheltuielilor electorale pot fi efectuate numai prin intermediul conturilor bancare notificate în prealabil Autorităţii Electorale Permanente.
(3)La alegerile parlamentare, partidele politice şi candidaţii independenţi vor utiliza pentru finanţarea campaniei electorale câte un cont bancar distinct pentru fiecare circumscripţie electorală în care participă la alegeri. Organizaţiile cetăţenilor români aparţinând minorităţilor naţionale, care propun candidaţi numai la nivel naţional, utilizează un cont bancar la nivel naţional.
(4)La alegerile locale, partidele politice şi candidaţii independenţi vor utiliza pentru finanţarea campaniei electorale câte un cont bancar distinct pentru fiecare judeţ şi pentru municipiul Bucureşti, unde participă la alegeri.
(5)La alegerile pentru Parlamentul European şi la alegerile pentru Preşedintele României, partidele politice şi candidaţii independenţi vor utiliza pentru finanţarea campaniei electorale un singur cont bancar.
(6)Contribuţiile pentru campania electorală se depun sau se virează în conturile prevăzute la alin. (2)-(4) numai de către candidaţi, partide politice sau de către mandatarii financiari ai acestora.
(7)Prin excepţie de la alin. (5), la alegerile pentru Preşedintele României, candidatul propus de o formaţiune politică are posibilitatea de a primi contribuţii electorale şi de a efectua cheltuieli electorale prin intermediul unui cont bancar distinct de cel notificat de formaţiunea politică, cu aplicarea corespunzătoare a alin. (2) şi (6). Cheltuielile electorale efectuate de candidat şi de formaţiunea politică care l-a propus nu pot depăşi limita prevăzută la alin. (12) lit. p).
(8)Prin excepţie de la prevederile art. 25 alin. (1) şi (2), campania electorală pentru alegerea Parlamentului European şi a Preşedintelui României poate fi finanţată din veniturile prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. d), în acest caz, prin excepţie de la prevederile alin. (5), fiind utilizat un cont bancar distinct.
(9)În cel mult 3 zile lucrătoare de la data angajării cheltuielii de către formaţiunea politică sau de către candidat, după caz, mandatarul financiar competent aduce la cunoştinţa Autorităţii Electorale Permanente valoarea şi destinaţia acesteia conform art. 38 alin. (2).
(10)Contribuţiile pentru campania electorală au statut de afectaţiune specială şi nu sunt supuse executării.
(11)Contribuţiile candidaţilor pentru campania electorală proprie sau a formaţiunii politice care i-a propus pot proveni numai din donaţii primite de candidaţi de la persoane fizice, din venituri proprii ale acestora sau din împrumuturi contractate de aceştia de la persoane fizice sau instituţii de credit.
(12)Limitele maxime ale contribuţiilor candidaţilor pentru campania electorală sunt următoarele:
a)60 de salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare candidat la funcţia de deputat sau de senator;
b)un salariu de bază minim brut pe ţară pentru fiecare listă de candidaţi la consiliul local al comunei;
c)3 salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare listă de candidaţi la consiliul local al oraşului;
d)5 salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare listă de candidaţi la consiliul local al municipiului;
e)30 de salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare listă de candidaţi la consiliul local al municipiului reşedinţă de judeţ;
f)50 de salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare listă de candidaţi la consiliul de sector al municipiului Bucureşti;
g)500 de salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare listă de candidaţi la Consiliul General al Municipiului Bucureşti;
h)100 de salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare listă de candidaţi la consiliul judeţean;
i)5 salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare candidat la funcţia de primar al comunei;
j)7 salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare candidat la funcţia de primar al oraşului;
k)10 salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare candidat la funcţia de primar al municipiului;
l)50 de salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare candidat la funcţia de primar al municipiului reşedinţă de judeţ;
m)100 de salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare candidat la funcţia de primar de sector al municipiului Bucureşti;
n)200 de salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare candidat la funcţia de preşedinte al consiliului judeţean şi de primar al municipiului Bucureşti;
o)750 de salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare candidat la funcţia de parlamentar european;
p)20.000 de salarii de bază minime brute pe ţară pentru candidatul la funcţia de Preşedinte al României.
(13)În cel mult 3 zile lucrătoare de la data depunerii sau virării unei sume de bani în contul bancar notificat pentru campania electorală, candidatul sau partidul politic, după caz, are obligaţia de a preda mandatarului financiar competent o declaraţie cu indicarea sursei contribuţiei.
(14)Contribuţia pentru campania electorală este declarată Autorităţii Electorale Permanente de către mandatarul financiar competent, în cel mult 3 zile lucrătoare de la data încasării în contul bancar notificat Autorităţii Electorale Permanente.
(15)Contribuţiile pentru campania electorală pot fi depuse în conturile bancare notificate Autorităţii Electorale Permanente, numai până la data încheierii campaniei electorale.
(16)În cazul săvârşirii unei contravenţii prevăzute de prezenta lege, prin încălcarea prezentului articol, se confiscă şi se fac venit la bugetul de stat sumele de bani aferente cheltuielilor electorale efectuate cu încălcarea alin. (1).Art. 29
Primirea altor materiale de propagandă electorală decât cele prevăzute la art. 15 alin. (2) de către partidele politice, alianţele politice, alianţele electorale şi candidaţii independenţi este interzisă.
Art. 30
(1)Partidul politic, alianţa politică sau organizaţia cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale poate contribui cu sume de bani la campania electorală proprie până la concurenţa limitelor totale prevăzute la art. 28 alin. (12), după caz.
(2)Suplimentar faţă de contribuţiile electorale prevăzute la alin. (1), partidul politic, alianţa politică sau organizaţia cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale poate contribui la campania electorală proprie cu până la 10 salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare candidat la funcţia de deputat sau de senator, respectiv cu până la 50 de salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare listă de candidaţi la consiliul judeţean şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti.
(3)Prin excepţie de la prevederile art. 25 alin. (1) şi (2), contribuţiile prevăzute de alin. (1) şi (2) pot proveni din veniturile prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. d), în acest caz, prin excepţie de la prevederile art. 28 alin. (3)-(5), fiind utilizat un cont bancar distinct.Art. 31
(4)Prevederile art. 28 alin. (9)-(13) se aplică în mod corespunzător contribuţiilor destinate campaniei pentru referendum.
(1)În cel mult 5 zile de la data începerii campaniei pentru referendum, partidul politic, prin mandatar financiar, deschide câte un cont bancar la nivel naţional în cazul referendumului naţional sau la nivel judeţean/al municipiului Bucureşti în cazul referendumului local.
(2)Contribuţiile destinate campaniei pentru referendum care sunt depuse de către partidul politic pot proveni numai din transferuri ale fondurilor provenite din afara campaniei electorale.
(3)Limitele maxime ale contribuţiilor destinate campaniei pentru referendum sunt următoarele:
a)5 salarii de bază minime brute pe ţară pentru referendumul pentru demiterea consiliului local sau a primarului comunei;
b)7 salarii de bază minime brute pe ţară pentru referendumul pentru demiterea consiliului local sau a primarului oraşului;
c)10 salarii de bază minime brute pe ţară pentru referendumul pentru demiterea consiliului local sau a primarului municipiului;
d)30 de salarii de bază minime brute pe ţară pentru referendumul pentru demiterea consiliului local sau a primarului municipiului reşedinţă de judeţ/sectorului municipiului Bucureşti;
e)100 de salarii de bază minime brute pe ţară pentru referendumul pentru demiterea Consiliului General al Municipiului Bucureşti sau a primarului general al municipiului Bucureşti;
f)100 de salarii de bază minime brute pe ţară pentru referendumul pentru demiterea consiliului judeţean;
g)20.000 de salarii de bază minime brute pe ţară pentru referendumul pentru demiterea Preşedintelui României, pentru referendumul pentru probleme de interes naţional sau pentru referendumul pentru revizuirea Constituţiei.
(4)Prevederile art. 28 alin. (9)-(13) se aplică în mod corespunzător contribuţiilor destinate campaniei pentru referendum.Art. 32
(1)Este interzisă finanţarea campaniei electorale, în mod direct sau indirect, de către persoane fizice care nu au cetăţenia română sau de către persoane juridice de altă naţionalitate decât cea română, cu excepţia finanţării de către cetăţenii statelor membre ale Uniunii Europene care au domiciliul în România şi deţin calitatea de membru al partidului politic la a cărui campanie electorală contribuie financiar.
(2)Sumele astfel primite se confiscă şi se fac venit la bugetul de stat.
Art. 33
(2)Se interzice finanţarea în orice mod a campaniei electorale a unui partid politic, a unei alianţe politice, a unei alianţe electorale, a unei organizaţii a cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale şi a unui candidat independent de către sindicate, culte religioase, asociaţii ori fundaţii de naţionalitate română sau de altă naţionalitate decât cea română.
(1)Se interzice finanţarea în orice mod a campaniei electorale a unui partid, a unei alianţe a acestora sau a unui candidat independent de către o autoritate publică, instituţie publică, regie autonomă, companie naţională, societate reglementată de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ori instituţie de credit, la care sunt acţionari majoritari statul sau unităţi administrativ-teritoriale, ori de către societăţi reglementate de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care desfăşoară activităţi finanţate din fonduri publice. Interdicţia se aplică în cazul societăţilor reglementate de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care, cu 12 luni înainte de începerea campaniei electorale, au desfăşurat activităţi finanţate din fonduri publice.
(2)Se interzice finanţarea în orice mod a campaniei electorale a unui partid politic, a unei alianţe politice, a unei alianţe electorale, a unei organizaţii a cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale şi a unui candidat independent de către sindicate, culte religioase, asociaţii ori fundaţii de naţionalitate română sau de altă naţionalitate decât cea română.(3)Sumele primite cu încălcarea alin. (1) şi (2) se confiscă şi se fac venit la bugetul de stat.
SECŢIUNEA 2:Mandatarul financiar
Art. 34
(4)Un partid politic, o alianţă politică, o organizaţie a cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale sau un candidat independent va numi un mandatar financiar coordonator. În cazul numirii mai multor mandatari financiari, se va numi un singur mandatar financiar coordonator.
(5)Mandatarul financiar coordonator are următoarele atribuţii:
a)asigură evidenţa operaţiunilor financiare;
b)supervizează activitatea celorlalţi mandatari financiari ai partidului politic şi centralizează evidenţele acestora;
c)întocmeşte raportul detaliat al veniturilor şi cheltuielilor electorale;
d)transmite Autorităţii Electorale Permanente documentele şi rapoartele prevăzute de prezenta lege, în scris şi în format electronic.
(6)Mandatarul financiar numit pe lângă mandatarul financiar coordonator organizează evidenţa operaţiunilor financiare efectuate în campania electorală şi verifică legalitatea acestora, la nivelul la care a fost desemnat.
(12)Calitatea de mandatar financiar se dobândeşte numai după înregistrarea oficială la Autoritatea Electorală Permanentă, pe baza împuternicirii partidului politic sau a organizaţiei cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale şi a acceptului acestuia. Înregistrarea mandatarului financiar se realizează în intervalul dintre momentul aducerii la cunoştinţă publică a datei alegerilor şi începerea campaniei electorale, făcându-se publică pe pagina de internet a Autorităţii Electorale Permanente.
(13)La data înregistrării oficiale, mandatarul financiar coordonator primeşte de la Autoritatea Electorală Permanentă un cod unic de identificare al partidului politic sau al candidatului independent, care va fi imprimat pe toate materialele de propagandă electorală aparţinând partidului politic sau candidatului independent pe care îl reprezintă.
(1)Evidenţa contribuţiilor şi a cheltuielilor pentru campania electorală aparţinând partidelor politice şi candidaţilor independenţi este organizată exclusiv de către mandatari financiari.
(2)Eficienţa şi oportunitatea cheltuielilor pentru campania electorală se hotărăsc de către organele de conducere ale partidelor politice, potrivit statutului lor, respectiv de către candidaţii independenţi.
(3)Mandatarul financiar este numit de conducerea partidelor politice, alianţelor politice, organizaţiilor cetăţenilor români aparţinând minorităţilor naţionale sau de către candidaţii independenţi.
(4)Un partid politic, o alianţă politică, o organizaţie a cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale sau un candidat independent va numi un mandatar financiar coordonator. În cazul numirii mai multor mandatari financiari, se va numi un singur mandatar financiar coordonator.
(5)Mandatarul financiar coordonator are următoarele atribuţii:
a)asigură evidenţa operaţiunilor financiare;
b)supervizează activitatea celorlalţi mandatari financiari ai partidului politic şi centralizează evidenţele acestora;
c)întocmeşte raportul detaliat al veniturilor şi cheltuielilor electorale;
d)transmite Autorităţii Electorale Permanente documentele şi rapoartele prevăzute de prezenta lege, în scris şi în format electronic.
(6)Mandatarul financiar numit pe lângă mandatarul financiar coordonator organizează evidenţa operaţiunilor financiare efectuate în campania electorală şi verifică legalitatea acestora, la nivelul la care a fost desemnat.(7)Mandatarul financiar răspunde solidar cu partidul politic care l-a desemnat de legalitatea operaţiunilor financiare efectuate în perioada campaniei electorale şi de respectarea prevederilor art. 28-33.
(8)Pot fi desemnate ca mandatari financiari coordonatori numai persoanele fizice care au calitatea de expert contabil sau contabil autorizat, respectiv numai persoanele juridice care oferă servicii specializate de contabilitate.
(9)Partidele politice, alianţele politice şi candidaţii independenţi care au desemnat mandatari financiari care nu au calitatea de expert contabil sau contabil autorizat au obligaţia de a încheia contract de asistenţă de specialitate cu persoane fizice autorizate sau persoane juridice, specializate în oferirea de servicii de contabilitate.
(10)Autoritatea Electorală Permanentă poate solicita, în cazul în care este necesar, documente suplimentare sau explicaţii mandatarilor financiari.
(11)Mai multe partide nu pot folosi serviciile aceluiaşi mandatar, cu excepţia situaţiei în care partidele fac parte din aceeaşi alianţă politică sau electorală.
(12)Calitatea de mandatar financiar se dobândeşte numai după înregistrarea oficială la Autoritatea Electorală Permanentă, pe baza împuternicirii partidului politic sau a organizaţiei cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale şi a acceptului acestuia. Înregistrarea mandatarului financiar se realizează în intervalul dintre momentul aducerii la cunoştinţă publică a datei alegerilor şi începerea campaniei electorale, făcându-se publică pe pagina de internet a Autorităţii Electorale Permanente.
(13)La data înregistrării oficiale, mandatarul financiar coordonator primeşte de la Autoritatea Electorală Permanentă un cod unic de identificare al partidului politic sau al candidatului independent, care va fi imprimat pe toate materialele de propagandă electorală aparţinând partidului politic sau candidatului independent pe care îl reprezintă.(14)Candidaţii nu pot fi mandatari financiari.
Art. 341
Atribuţiile mandatarilor financiari pot fi realizate în baza unui contract cu titlu gratuit sau cu titlu oneros, după caz.
Art. 342
Mandatarii financiari înregistraţi la Autoritatea Electorală Permanentă pot fi înlocuiţi oricând de către partidele politice, alianţele politice, organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale şi candidaţii independenţi care i-au desemnat, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 34.Art. 35
Cheltuielile legate de organizarea şi desfăşurarea operaţiunilor electorale se suportă de la bugetul de stat ori, după caz, de la bugetele locale sau judeţene, potrivit dispoziţiilor legilor electorale.
Art. 36
(3)Partidele şi alianţele politice, precum şi candidaţii independenţi care au comandat materialele de propagandă electorală prevăzute la alin. (2) lit. a), c) şi e) au obligaţia de a imprima pe acestea următoarele date:
a)numele candidatului independent, denumirea partidului politic, a alianţei electorale din care acesta face parte sau a alianţei politice, după caz;
b)denumirea operatorului economic care le-a realizat;
c)codul unic de identificare prevăzut la art. 34 alin. (13);
d)tirajul, pentru materialele prevăzute la alin. (2) lit. a) şi e).
(31)Înainte de difuzarea materialelor de propagandă electorală prevăzute la alin. (2) lit. b), mass-media audiovizuală are obligaţia să comunice datele prevăzute la alin. (3) lit. a), b) şi c).
(32)În termen de 30 de zile de la data încheierii campaniei electorale, competitorii electorali au obligaţia de a transmite la Autoritatea Electorală Permanentă o declaraţie cuprinzând informaţii privind descrierea materialelor de propagandă electorală online, producţia, perioada şi spaţiul de difuzare a acestora.
(1)În campania electorală, candidaţii, partidele politice, alianţele politice, alianţele electorale, organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, precum şi cetăţenii cu drept de vot au dreptul să îşi exprime opiniile în mod liber şi fără nicio discriminare, prin mitinguri, adunări, comunicare directă cu alegătorii, utilizare a televiziunii, a radioului, a presei scrise, a mijloacelor electronice şi a celorlalte mijloace de informare în masă.
(2)În campania electorală pot fi utilizate numai următoarele tipuri de materiale de propagandă electorală:
a)afişe electorale cu dimensiunile de cel mult 500 mm o latură şi 350 mm cealaltă latură; afişele electorale prin care se convoacă o reuniune electorală vor avea 400 mm o latură şi 250 mm cealaltă latură şi vor fi amplasate în locurile speciale pentru afişaj;
b)materiale de propagandă electorală audio sau video, difuzate de mass-media audiovizuală;
c)publicitate în presa scrisă;
d)materiale de propagandă electorală online;
e)broşuri, pliante şi alte materiale tipărite.
(3)Partidele şi alianţele politice, precum şi candidaţii independenţi care au comandat materialele de propagandă electorală prevăzute la alin. (2) lit. a), c) şi e) au obligaţia de a imprima pe acestea următoarele date:
a)numele candidatului independent, denumirea partidului politic, a alianţei electorale din care acesta face parte sau a alianţei politice, după caz;
b)denumirea operatorului economic care le-a realizat;
c)codul unic de identificare prevăzut la art. 34 alin. (13);
d)tirajul, pentru materialele prevăzute la alin. (2) lit. a) şi e).
(31)Înainte de difuzarea materialelor de propagandă electorală prevăzute la alin. (2) lit. b), mass-media audiovizuală are obligaţia să comunice datele prevăzute la alin. (3) lit. a), b) şi c).
(32)În termen de 30 de zile de la data încheierii campaniei electorale, competitorii electorali au obligaţia de a transmite la Autoritatea Electorală Permanentă o declaraţie cuprinzând informaţii privind descrierea materialelor de propagandă electorală online, producţia, perioada şi spaţiul de difuzare a acestora.(4)Cheltuielile privitoare la realizarea materialelor de propagandă electorală sunt suportate exclusiv de beneficiarii acestora - candidaţi independenţi, partide politice sau alianţe politice.
(5)Producerea şi difuzarea de materiale de propagandă electorală în alte condiţii decât cele prevăzute de prezenta lege este interzisă.
(6)Partidele şi alianţele politice, precum şi candidaţii independenţi sunt obligaţi să declare Autorităţii Electorale Permanente, prin mandatar financiar, numărul de materiale de propagandă electorală produse şi utilizate, defalcat pe categorii, în cel mult 15 zile de la data alegerilor sau a referendumului.
(7)Este considerat material de propagandă electorală orice material scris, audio sau video, care îndeplineşte următoarele condiţii:
a)se referă în mod direct la un candidat sau partid politic care participă la alegeri sau referendum, clar identificat;
b)este utilizat în perioada campaniei electorale, stabilită potrivit legilor privitoare la organizarea alegerilor;
c)are obiectiv electoral şi se adresează publicului larg;
d)depăşeşte limitele activităţii jurnalistice de informare a publicului.
SECŢIUNEA 3:Limitele maxime ale cheltuielilor
Art. 37
Limitele maxime ale cheltuielilor care pot fi efectuate în campania electorală sau pentru referendum într-o circumscripţie electorală naţională sau într-o circumscripţie electorală judeţeană/a municipiului Bucureşti/externă, după caz, trebuie să se încadreze în limitele maxime ale contribuţiilor pentru campania electorală sau pentru referendum, prevăzute la art. 28-31 pentru circumscripţia electorală respectivă.
Art. 38
(1)Cheltuielile aferente campaniei electorale pot fi efectuate numai prin intermediul conturilor prevăzute la art. 28 şi 30.
(2)Contribuţiile pentru campania electorală pot avea numai următoarele destinaţii:
f)cheltuieli aferente serviciilor de telefonie şi internet, cheltuieli de transport şi cazare ale candidaţilor, cheltuieli de hrană, cazare şi transport ale voluntarilor şi ale membrilor partidului politic, cheltuieli pentru închirierea de spaţii şi echipamente, cheltuieli pentru vestimentaţia voluntarilor şi a membrilor partidului politic inscripţionată cu denumirea sau numele competitorului electoral, cheltuieli de protocol destinate organizării de reuniuni electorale, cheltuieli pentru asistenţă juridică şi alte tipuri de consultanţă, precum şi pentru plata serviciilor mandatarilor financiari, în cuantum de maximum 30% din totalul cheltuielilor care pot fi efectuate în campania electorală;
a)cheltuieli pentru producţia şi difuzarea materialelor de propagandă electorală la radio, televiziune şi în presa scrisă în cuantum de maximum 40% din totalul cheltuielilor care pot fi efectuate în campania electorală;
b)cheltuieli pentru producţia şi difuzarea materialelor de propagandă electorală online, în cuantum de maximum 30% din totalul cheltuielilor care pot fi efectuate în campania electorală;
c)cheltuieli pentru cercetări sociologice, în cuantum de maximum 30% din totalul cheltuielilor care pot fi efectuate în campania electorală;
d)cheltuieli pentru afişe electorale, în cuantum de maximum 20% din totalul cheltuielilor care pot fi efectuate în campania electorală;
e)cheltuieli pentru broşuri, pliante şi alte materiale de propagandă electorală tipărite, în cuantum de maximum 50% din totalul cheltuielilor care pot fi efectuate în campania electorală;
f)cheltuieli aferente serviciilor de telefonie şi internet, cheltuieli de transport şi cazare ale candidaţilor, cheltuieli de hrană, cazare şi transport ale voluntarilor şi ale membrilor partidului politic, cheltuieli pentru închirierea de spaţii şi echipamente, cheltuieli pentru vestimentaţia voluntarilor şi a membrilor partidului politic inscripţionată cu denumirea sau numele competitorului electoral, cheltuieli de protocol destinate organizării de reuniuni electorale, cheltuieli pentru asistenţă juridică şi alte tipuri de consultanţă, precum şi pentru plata serviciilor mandatarilor financiari, în cuantum de maximum 30% din totalul cheltuielilor care pot fi efectuate în campania electorală;g)cheltuieli pentru comisioane bancare.
(3)Prevederile alin. (1) şi (2) se aplică în mod corespunzător campaniei pentru referendum.
(4)Sumele de bani primite de la candidaţii propuşi pentru alegeri de un partid politic sunt considerate donaţii şi li se aplică în mod corespunzător prevederile prezentei legi.
(5)Dispoziţiile prezentei legi nu se aplică depozitelor constituite în vederea depunerii candidaturilor pentru funcţia de deputat sau senator, prevăzute la art. 29 alin. (5)-(7) din Legea nr. 35/2008 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, a Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001 şi a Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 39
(1)În termen de 15 zile de la data desfăşurării alegerilor, partidele politice, alianţele politice şi candidaţii independenţi vor depune la Autoritatea Electorală Permanentă o declaraţie privind respectarea plafoanelor prevăzute la art. 37.
(2)Sumele ce depăşesc plafoanele prevăzute la art. 37 se fac venit la bugetul de stat.
Art. 40
Atunci când un candidat este propus pentru mai multe funcţii într-o campanie electorală, limita maximă a cheltuielilor ce pot fi efectuate se stabileşte la valoarea cea mai mare, potrivit art. 37.
Art. 41
Veniturile şi cheltuielile alianţelor electorale se încasează, respectiv se efectuează numai de către partidele politice, alianţele politice sau organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care le compun.
Art. 411
În cazul campaniei electorale aferente unui nou tur de scrutin din cadrul aceluiaşi proces electoral, limitele contribuţiilor electorale şi ale cheltuielilor electorale se reduc la jumătate.