Secţiunea 1 - Contribuţiile pentru campania electorală - Legea 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale - Republicată
M.Of. 446
În vigoare Versiune de la: 13 Februarie 2021
Arată norme de aplicare
Art. 28
(1)Cheltuielile aferente campaniilor electorale trebuie să respecte următoarele condiţii:
a)să provină numai din contribuţii ale candidaţilor sau ale formaţiunilor politice;
b)să fie angajate numai cu viza prealabilă a mandatarului financiar competent;
c)să se încadreze în limitele prevăzute de prezenta lege;
d)să fie efectuate de competitori electorali numai pentru promovarea candidaţilor şi a programelor electorale proprii.
(2)Încasarea contribuţiilor electorale şi plata cheltuielilor electorale pot fi efectuate numai prin intermediul conturilor bancare notificate în prealabil Autorităţii Electorale Permanente.
(3)La alegerile parlamentare, partidele politice şi candidaţii independenţi vor utiliza pentru finanţarea campaniei electorale câte un cont bancar distinct pentru fiecare circumscripţie electorală în care participă la alegeri. Organizaţiile cetăţenilor români aparţinând minorităţilor naţionale, care propun candidaţi numai la nivel naţional, utilizează un cont bancar la nivel naţional.
(4)La alegerile locale, partidele politice şi candidaţii independenţi vor utiliza pentru finanţarea campaniei electorale câte un cont bancar distinct pentru fiecare judeţ şi pentru municipiul Bucureşti, unde participă la alegeri.
(5)La alegerile pentru Parlamentul European şi la alegerile pentru Preşedintele României, partidele politice şi candidaţii independenţi vor utiliza pentru finanţarea campaniei electorale un singur cont bancar.
(6)Contribuţiile pentru campania electorală se depun sau se virează în conturile prevăzute la alin. (2)-(4) numai de către candidaţi, partide politice sau de către mandatarii financiari ai acestora.
(7)Prin excepţie de la alin. (5), la alegerile pentru Preşedintele României, candidatul propus de o formaţiune politică are posibilitatea de a primi contribuţii electorale şi de a efectua cheltuieli electorale prin intermediul unui cont bancar distinct de cel notificat de formaţiunea politică, cu aplicarea corespunzătoare a alin. (2) şi (6). Cheltuielile electorale efectuate de candidat şi de formaţiunea politică care l-a propus nu pot depăşi limita prevăzută la alin. (12) lit. p).
(8)Prin excepţie de la prevederile art. 25 alin. (1) şi (2), campania electorală pentru alegerea Parlamentului European şi a Preşedintelui României poate fi finanţată din veniturile prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. d), în acest caz, prin excepţie de la prevederile alin. (5), fiind utilizat un cont bancar distinct.
(9)În cel mult 3 zile lucrătoare de la data angajării cheltuielii de către formaţiunea politică sau de către candidat, după caz, mandatarul financiar competent aduce la cunoştinţa Autorităţii Electorale Permanente valoarea şi destinaţia acesteia conform art. 38 alin. (2).
(10)Contribuţiile pentru campania electorală au statut de afectaţiune specială şi nu sunt supuse executării.
(11)Contribuţiile candidaţilor pentru campania electorală proprie sau a formaţiunii politice care i-a propus pot proveni numai din donaţii primite de candidaţi de la persoane fizice, din venituri proprii ale acestora sau din împrumuturi contractate de aceştia de la persoane fizice sau instituţii de credit.
(12)Limitele maxime ale contribuţiilor candidaţilor pentru campania electorală sunt următoarele:
a)60 de salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare candidat la funcţia de deputat sau de senator;
b)un salariu de bază minim brut pe ţară pentru fiecare listă de candidaţi la consiliul local al comunei;
c)3 salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare listă de candidaţi la consiliul local al oraşului;
d)5 salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare listă de candidaţi la consiliul local al municipiului;
e)30 de salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare listă de candidaţi la consiliul local al municipiului reşedinţă de judeţ;
f)50 de salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare listă de candidaţi la consiliul de sector al municipiului Bucureşti;
g)500 de salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare listă de candidaţi la Consiliul General al Municipiului Bucureşti;
h)100 de salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare listă de candidaţi la consiliul judeţean;
i)5 salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare candidat la funcţia de primar al comunei;
j)7 salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare candidat la funcţia de primar al oraşului;
k)10 salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare candidat la funcţia de primar al municipiului;
l)50 de salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare candidat la funcţia de primar al municipiului reşedinţă de judeţ;
m)100 de salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare candidat la funcţia de primar de sector al municipiului Bucureşti;
n)200 de salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare candidat la funcţia de preşedinte al consiliului judeţean şi de primar al municipiului Bucureşti;
o)750 de salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare candidat la funcţia de parlamentar european;
p)20.000 de salarii de bază minime brute pe ţară pentru candidatul la funcţia de Preşedinte al României.
(13)În cel mult 3 zile lucrătoare de la data depunerii sau virării unei sume de bani în contul bancar notificat pentru campania electorală, candidatul sau partidul politic, după caz, are obligaţia de a preda mandatarului financiar competent o declaraţie cu indicarea sursei contribuţiei.
(14)Contribuţia pentru campania electorală este declarată Autorităţii Electorale Permanente de către mandatarul financiar competent, în cel mult 3 zile lucrătoare de la data încasării în contul bancar notificat Autorităţii Electorale Permanente.
(15)Contribuţiile pentru campania electorală pot fi depuse în conturile bancare notificate Autorităţii Electorale Permanente, numai până la data încheierii campaniei electorale.
(16)În cazul săvârşirii unei contravenţii prevăzute de prezenta lege, prin încălcarea prezentului articol, se confiscă şi se fac venit la bugetul de stat sumele de bani aferente cheltuielilor electorale efectuate cu încălcarea alin. (1).
Art. 30
(1)Partidul politic, alianţa politică sau organizaţia cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale poate contribui cu sume de bani la campania electorală proprie până la concurenţa limitelor totale prevăzute la art. 28 alin. (12), după caz.
(2)Suplimentar faţă de contribuţiile electorale prevăzute la alin. (1), partidul politic, alianţa politică sau organizaţia cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale poate contribui la campania electorală proprie cu până la 10 salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare candidat la funcţia de deputat sau de senator, respectiv cu până la 50 de salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare listă de candidaţi la consiliul judeţean şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti.
(3)Prin excepţie de la prevederile art. 25 alin. (1) şi (2), contribuţiile prevăzute de alin. (1) şi (2) pot proveni din veniturile prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. d), în acest caz, prin excepţie de la prevederile art. 28 alin. (3)-(5), fiind utilizat un cont bancar distinct.
SECŢIUNEA 1:Contribuţiile pentru campania electorală
Art. 28
(1)Cheltuielile aferente campaniilor electorale trebuie să respecte următoarele condiţii:
a)să provină numai din contribuţii ale candidaţilor sau ale formaţiunilor politice;
b)să fie angajate numai cu viza prealabilă a mandatarului financiar competent;
c)să se încadreze în limitele prevăzute de prezenta lege;
d)să fie efectuate de competitori electorali numai pentru promovarea candidaţilor şi a programelor electorale proprii.
(2)Încasarea contribuţiilor electorale şi plata cheltuielilor electorale pot fi efectuate numai prin intermediul conturilor bancare notificate în prealabil Autorităţii Electorale Permanente.
(3)La alegerile parlamentare, partidele politice şi candidaţii independenţi vor utiliza pentru finanţarea campaniei electorale câte un cont bancar distinct pentru fiecare circumscripţie electorală în care participă la alegeri. Organizaţiile cetăţenilor români aparţinând minorităţilor naţionale, care propun candidaţi numai la nivel naţional, utilizează un cont bancar la nivel naţional.
(4)La alegerile locale, partidele politice şi candidaţii independenţi vor utiliza pentru finanţarea campaniei electorale câte un cont bancar distinct pentru fiecare judeţ şi pentru municipiul Bucureşti, unde participă la alegeri.
(5)La alegerile pentru Parlamentul European şi la alegerile pentru Preşedintele României, partidele politice şi candidaţii independenţi vor utiliza pentru finanţarea campaniei electorale un singur cont bancar.
(6)Contribuţiile pentru campania electorală se depun sau se virează în conturile prevăzute la alin. (2)-(4) numai de către candidaţi, partide politice sau de către mandatarii financiari ai acestora.
(7)Prin excepţie de la alin. (5), la alegerile pentru Preşedintele României, candidatul propus de o formaţiune politică are posibilitatea de a primi contribuţii electorale şi de a efectua cheltuieli electorale prin intermediul unui cont bancar distinct de cel notificat de formaţiunea politică, cu aplicarea corespunzătoare a alin. (2) şi (6). Cheltuielile electorale efectuate de candidat şi de formaţiunea politică care l-a propus nu pot depăşi limita prevăzută la alin. (12) lit. p).
(8)Prin excepţie de la prevederile art. 25 alin. (1) şi (2), campania electorală pentru alegerea Parlamentului European şi a Preşedintelui României poate fi finanţată din veniturile prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. d), în acest caz, prin excepţie de la prevederile alin. (5), fiind utilizat un cont bancar distinct.
(9)În cel mult 3 zile lucrătoare de la data angajării cheltuielii de către formaţiunea politică sau de către candidat, după caz, mandatarul financiar competent aduce la cunoştinţa Autorităţii Electorale Permanente valoarea şi destinaţia acesteia conform art. 38 alin. (2).
(10)Contribuţiile pentru campania electorală au statut de afectaţiune specială şi nu sunt supuse executării.
(11)Contribuţiile candidaţilor pentru campania electorală proprie sau a formaţiunii politice care i-a propus pot proveni numai din donaţii primite de candidaţi de la persoane fizice, din venituri proprii ale acestora sau din împrumuturi contractate de aceştia de la persoane fizice sau instituţii de credit.
(12)Limitele maxime ale contribuţiilor candidaţilor pentru campania electorală sunt următoarele:
a)60 de salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare candidat la funcţia de deputat sau de senator;
b)un salariu de bază minim brut pe ţară pentru fiecare listă de candidaţi la consiliul local al comunei;
c)3 salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare listă de candidaţi la consiliul local al oraşului;
d)5 salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare listă de candidaţi la consiliul local al municipiului;
e)30 de salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare listă de candidaţi la consiliul local al municipiului reşedinţă de judeţ;
f)50 de salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare listă de candidaţi la consiliul de sector al municipiului Bucureşti;
g)500 de salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare listă de candidaţi la Consiliul General al Municipiului Bucureşti;
h)100 de salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare listă de candidaţi la consiliul judeţean;
i)5 salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare candidat la funcţia de primar al comunei;
j)7 salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare candidat la funcţia de primar al oraşului;
k)10 salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare candidat la funcţia de primar al municipiului;
l)50 de salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare candidat la funcţia de primar al municipiului reşedinţă de judeţ;
m)100 de salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare candidat la funcţia de primar de sector al municipiului Bucureşti;
n)200 de salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare candidat la funcţia de preşedinte al consiliului judeţean şi de primar al municipiului Bucureşti;
o)750 de salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare candidat la funcţia de parlamentar european;
p)20.000 de salarii de bază minime brute pe ţară pentru candidatul la funcţia de Preşedinte al României.
(13)În cel mult 3 zile lucrătoare de la data depunerii sau virării unei sume de bani în contul bancar notificat pentru campania electorală, candidatul sau partidul politic, după caz, are obligaţia de a preda mandatarului financiar competent o declaraţie cu indicarea sursei contribuţiei.
(14)Contribuţia pentru campania electorală este declarată Autorităţii Electorale Permanente de către mandatarul financiar competent, în cel mult 3 zile lucrătoare de la data încasării în contul bancar notificat Autorităţii Electorale Permanente.
(15)Contribuţiile pentru campania electorală pot fi depuse în conturile bancare notificate Autorităţii Electorale Permanente, numai până la data încheierii campaniei electorale.
(16)În cazul săvârşirii unei contravenţii prevăzute de prezenta lege, prin încălcarea prezentului articol, se confiscă şi se fac venit la bugetul de stat sumele de bani aferente cheltuielilor electorale efectuate cu încălcarea alin. (1).Art. 29
Primirea altor materiale de propagandă electorală decât cele prevăzute la art. 15 alin. (2) de către partidele politice, alianţele politice, alianţele electorale şi candidaţii independenţi este interzisă.
Art. 30
(1)Partidul politic, alianţa politică sau organizaţia cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale poate contribui cu sume de bani la campania electorală proprie până la concurenţa limitelor totale prevăzute la art. 28 alin. (12), după caz.
(2)Suplimentar faţă de contribuţiile electorale prevăzute la alin. (1), partidul politic, alianţa politică sau organizaţia cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale poate contribui la campania electorală proprie cu până la 10 salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare candidat la funcţia de deputat sau de senator, respectiv cu până la 50 de salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare listă de candidaţi la consiliul judeţean şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti.
(3)Prin excepţie de la prevederile art. 25 alin. (1) şi (2), contribuţiile prevăzute de alin. (1) şi (2) pot proveni din veniturile prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. d), în acest caz, prin excepţie de la prevederile art. 28 alin. (3)-(5), fiind utilizat un cont bancar distinct.Art. 31
(4)Prevederile art. 28 alin. (9)-(13) se aplică în mod corespunzător contribuţiilor destinate campaniei pentru referendum.
(1)În cel mult 5 zile de la data începerii campaniei pentru referendum, partidul politic, prin mandatar financiar, deschide câte un cont bancar la nivel naţional în cazul referendumului naţional sau la nivel judeţean/al municipiului Bucureşti în cazul referendumului local.
(2)Contribuţiile destinate campaniei pentru referendum care sunt depuse de către partidul politic pot proveni numai din transferuri ale fondurilor provenite din afara campaniei electorale.
(3)Limitele maxime ale contribuţiilor destinate campaniei pentru referendum sunt următoarele:
a)5 salarii de bază minime brute pe ţară pentru referendumul pentru demiterea consiliului local sau a primarului comunei;
b)7 salarii de bază minime brute pe ţară pentru referendumul pentru demiterea consiliului local sau a primarului oraşului;
c)10 salarii de bază minime brute pe ţară pentru referendumul pentru demiterea consiliului local sau a primarului municipiului;
d)30 de salarii de bază minime brute pe ţară pentru referendumul pentru demiterea consiliului local sau a primarului municipiului reşedinţă de judeţ/sectorului municipiului Bucureşti;
e)100 de salarii de bază minime brute pe ţară pentru referendumul pentru demiterea Consiliului General al Municipiului Bucureşti sau a primarului general al municipiului Bucureşti;
f)100 de salarii de bază minime brute pe ţară pentru referendumul pentru demiterea consiliului judeţean;
g)20.000 de salarii de bază minime brute pe ţară pentru referendumul pentru demiterea Preşedintelui României, pentru referendumul pentru probleme de interes naţional sau pentru referendumul pentru revizuirea Constituţiei.
(4)Prevederile art. 28 alin. (9)-(13) se aplică în mod corespunzător contribuţiilor destinate campaniei pentru referendum.Art. 32
(1)Este interzisă finanţarea campaniei electorale, în mod direct sau indirect, de către persoane fizice care nu au cetăţenia română sau de către persoane juridice de altă naţionalitate decât cea română, cu excepţia finanţării de către cetăţenii statelor membre ale Uniunii Europene care au domiciliul în România şi deţin calitatea de membru al partidului politic la a cărui campanie electorală contribuie financiar.
(2)Sumele astfel primite se confiscă şi se fac venit la bugetul de stat.
Art. 33
(2)Se interzice finanţarea în orice mod a campaniei electorale a unui partid politic, a unei alianţe politice, a unei alianţe electorale, a unei organizaţii a cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale şi a unui candidat independent de către sindicate, culte religioase, asociaţii ori fundaţii de naţionalitate română sau de altă naţionalitate decât cea română.
(1)Se interzice finanţarea în orice mod a campaniei electorale a unui partid, a unei alianţe a acestora sau a unui candidat independent de către o autoritate publică, instituţie publică, regie autonomă, companie naţională, societate reglementată de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ori instituţie de credit, la care sunt acţionari majoritari statul sau unităţi administrativ-teritoriale, ori de către societăţi reglementate de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care desfăşoară activităţi finanţate din fonduri publice. Interdicţia se aplică în cazul societăţilor reglementate de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care, cu 12 luni înainte de începerea campaniei electorale, au desfăşurat activităţi finanţate din fonduri publice.
(2)Se interzice finanţarea în orice mod a campaniei electorale a unui partid politic, a unei alianţe politice, a unei alianţe electorale, a unei organizaţii a cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale şi a unui candidat independent de către sindicate, culte religioase, asociaţii ori fundaţii de naţionalitate română sau de altă naţionalitate decât cea română.(3)Sumele primite cu încălcarea alin. (1) şi (2) se confiscă şi se fac venit la bugetul de stat.