Legea 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor
B.Of. 148
Ieşit din vigoare Versiune de la: 5 Martie 1999
Legea 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor
Dată act: 12-nov-1968
Emitent: Marea Adunare Nationala
Marea Adunare Naţională a Republicii Socialiste România adoptă prezenta lege.
CAPITOLUL I:Dispoziţii generale
Art. 1
Contravenţie este fapta săvârşită cu vinovăţie, care prezintă un pericol social mai redus decât infracţiunea şi este prevăzută şi sancţionată ca atare prin legi, decrete sau prin acte normative ale organelor arătate în legea de faţă.
Art. 2
Au dreptul să emită acte normative de stabilire şi sancţionare a contravenţiilor:
a)Consiliul de Miniştri;
b)consiliile populare judeţene, Consiliul popular al municipiului Bucureşti şi consiliile populare municipale şi orăşeneşti, în următoarele sectoare de activitate: întreţinerea şi folosirea fondului locativ de stat, a drumurilor, străzilor şi celorlalte căi de comunicaţie, a plantaţiilor, parcurilor şi surselor naturale de importanţă locală; menţinerea liniştii publice, ocrotirea sănătăţii, salubritatea, menţinerea esteticii localităţilor, transportul în comun din cuprinsul localităţilor, aplicarea regimului preţurilor, precum şi comerţul în pieţe, târguri şi oboare.
În cazuri de epidemii, epizootii, inundaţii sau alte calamităţi, precum şi în orice alte situaţii care reclamă măsuri urgente, au dreptul să emită acte normative de stabilire şi sancţionare a contravenţiilor şi comitetele executive ale consiliilor populare prevăzute în alineatul precedent.
Art. 3
Actele normative emise de organele arătate în art. 2 vor cuprinde descrierea faptelor ce constituie contravenţii şi sancţiunea ce urmează a se aplica pentru fiecare contravenţie, iar în cazul amenzii, limita minimă şi maximă a acesteia; de asemenea, ele pot cuprinde tarife de stabilire a despăgubirilor pentru pagubele pricinuite prin săvârşirea contravenţiilor.
Art. 4
Actele normative prin care se stabilesc şi se sancţionează contravenţii intră în vigoare în termen de 10 zile de la aducerea lor la cunoştinţa publică, în afară de cazul când ele prevăd un termen mai lung.
În cazuri urgente, actele normative pot prevedea intrarea lor în vigoare într-un termen mai scurt.
Aducerea la cunoştinţă publică se face prin mijloacele prevăzute de lege.
Art. 5
Contravenţiile se sancţionează cu avertisment sau cu amendă.
Sancţiunile se aplică persoanelor fizice care au săvârşit contravenţiile.
Prin derogare de la dispoziţiile alineatului precedent, sancţiunile pot fi aplicate şi persoanelor juridice, dar numai dacă aceasta se prevede prin lege sau decret. Amenzile aplicate persoanelor juridice vor fi imputate de acestea persoanelor fizice vinovate.
În celelalte cazuri în care se săvârşesc contravenţii la norme ce prevăd obligaţii pentru organizaţiile socialiste, sancţiunea se aplică angajatului, membrului cooperativei sau al altei organizaţii obşteşti, care are îndatorirea să aducă la îndeplinire aceste norme, fie în baza dispoziţiilor unui act normativ, a contractului de muncă, regulamentului de ordine interioară sau statutului, fie în baza unei însărcinări scrise, date în acest scop de conducătorul organizaţiei socialiste care avea atribuţia de a da o astfel de însărcinare. Sancţiunea se aplică conducătorului organizaţiei socialiste, dacă însărcinarea scrisă nu a fost dată, deşi era necesară.
Art. 6
Prin avertisment se atrage atenţia contravenientului asupra pericolului faptei săvârşite şi i se recomandă ca pe viitor să respecte dispoziţiile legale.
Avertismentul se aplică în cazurile în care fapta este de mică importanţă şi se apreciază că acela care a săvârşit-o nu o va mai repeta chiar fără aplicarea unei amenzi.
Avertismentul se poate aplica chiar dacă actul normativ de stabilire şi sancţionare a contravenţiei nu prevede această sancţiune.
Art. 7
(2)Pentru contraventiile stabilite prin hotariri ale Guvernului Romaniei se pot prevedea amenzi intre 10.000 si 1.000.000 lei.
(3)Pentru contraventiile stabilite prin hotariri ale consiliilor locale ori ale consiliilor judetene se pot prevedea amenzi intre 5.000 si 500.000 lei.
Amenda are caracter administrativ.
(2)Pentru contraventiile stabilite prin hotariri ale Guvernului Romaniei se pot prevedea amenzi intre 10.000 si 1.000.000 lei.
(3)Pentru contraventiile stabilite prin hotariri ale consiliilor locale ori ale consiliilor judetene se pot prevedea amenzi intre 5.000 si 500.000 lei.Amenzile se fac venit la bugetul de stat.
Art. 71
Se autorizează Guvernul să actualizeze, anual, prin hotărâre, limitele amenzilor contravenţionale prevăzute în actele normative care conţin reglementări cu privire la stabilirea şi sancţionarea unor fapte ce constituie contravenţii, în funcţie de rata inflaţiei.Art. 8
Sunt expuse confiscării, dacă confiscarea este prevăzută expres în actul normativ de stabilire şi sancţionare a contravenţiei:
a)lucrurile produse prin contravenţie;
b)lucrurile care au servit la săvârşirea contravenţiei, dacă sunt ale contravenientului;
c)lucrurile dobândite prin săvârşirea contravenţiei, dacă nu sunt restituite persoanei vătămate.
Lucrurile a căror deţinere sau circulaţie este interzisă vor fi supuse confiscării independent de condiţiile prevăzute în alineatul precedent.
Art. 9
Dacă aceeaşi persoană a săvârşit mai multe contravenţii sancţionate cu amendă, sancţiunea se aplică pentru fiecare contravenţie în parte.
Când contravenţiile au fost constatate prin acelaşi proces-verbal, amenzile totalizate potrivit dispoziţiilor alineatului 1 nu pot depăşi dublul maximului prevăzut prin actul normativ pentru contravenţia cea mai gravă.
În cazul în care la săvârşirea unei contravenţii au luat parte mai multe persoane, sancţiunea se aplică fiecărui participant, separat.
Art. 10
Fapta prevăzută de lege sau alt act normativ ca fiind contravenţie se sancţionează chiar dacă este săvârşită fără intenţie, în afară de cazul în care prin actul normativ se dispune altfel.
Nu constituie contravenţie fapta săvârşită în stare de legitimă apărare, din cauza unei întâmplări ce nu putea fi prevăzută sau înlăturată, precum şi aceea săvârşită din constrângere, eroare de fapt sau în stare de necesitate.
De asemenea, nu constituie contravenţie fapta săvârşită de o persoană care din cauza stării mintale sau a vreunei infirmităţi nu poate răspunde de fapta imputată.
Art. 11
Fapta săvârşită de un minor sub 14 ani nu constituie contravenţie.
Pentru contravenţii săvârşite de minorii care au împlinit 14 ani, minimul şi maximul amenzii se reduc la jumătate din minimul şi maximul amenzii stabilite în actul normativ pentru fapta săvârşită.
Art. 12
Dacă printr-un nou act normativ fapta nu mai este socotită contravenţie, ea nu se mai sancţionează, chiar dacă a fost săvârşită înainte de data intrării în vigoare a noului act normativ, iar sancţiunea aplicată şi neexecutată până la această dată nu se mai execută.
Dacă sancţiunea prevăzută în noul act normativ este mai uşoară, se va aplica această sancţiune, iar amenda aplicată potrivit vechiului act normativ se va executa numai până la limita maximului prevăzut în noul act normativ. În cazul în care noul act normativ prevede o sancţiune mai gravă, contravenţia săvârşită anterior va fi sancţionată în conformitate cu prevederile actului normativ în vigoare la data săvârşirii ei.
Art. 13
Aplicarea sancţiunii pentru contravenţii se prescrie în termen de 3 luni de la data săvârşirii faptei.
Când fapta a fost urmărită ca infracţiune şi ulterior s-a stabilit că ea constituie contravenţie, prescripţia aplicării sancţiunii nu curge pe tot timpul cât pricina s-a aflat în faţa organului de urmărire penală sau a instanţei de judecată, dacă sesizarea s-a făcut înăuntrul termenului prevăzut în alineatul 1. Prescripţia operează totuşi, dacă sancţiunea nu a fost aplicată în termen de 1 an de la data săvârşirii faptei.
Dispoziţiile alineatului precedent se aplică şi în cazurile în care pricina s-a aflat în faţa comisiei de judecată.
În cazul contravenţiilor la normele privind impozitele, taxele, primele de asigurare prin efectul legii şi disciplina financiară, aplicarea sancţiunii se prescrie în termen de 1 an de la data săvârşirii faptei.
Art. 14
Executarea sancţiunii se prescrie, dacă procesul-verbal de constatare a contravenţiei, precum şi, când este cazul, înştiinţarea de plată a amenzii nu au fost comunicate celui sancţionat în termen de o lună de la data aplicării sancţiunii. Executarea sancţiunii se prescrie, de asemenea, în termenul de 1 an de la data aplicării ei, chiar dacă contravenientul a exercitat calea de atac. Prescripţia executării sancţiunii nu curge pe tot timpul cât, la cererea contravenientului, executarea a fost amânată sau eşalonată.
Art. 15
Dispoziţiile art. 13 şi 14 nu împiedică urmărirea despăgubirilor şi confiscarea lucrurilor supuse acestei măsuri.
CAPITOLUL II:Constatarea contravenţiei şi aplicarea sancţiunii
Art. 16
Contravenţia se constată printr-un proces-verbal încheiat de persoanele anume prevăzute în actul normativ care stabileşte şi sancţionează contravenţia, de primar, de ofiţerii ori subofiţerii de miliţie, precum şi de şefii de servicii sau secţii, ori asimilaţii acestora din organizaţiile de stat, anume împuterniciţi de conducătorul organizaţiei.
Primarul constată contravenţiile stabilite prin actele normative emise de consiliile populare şi comitetele lor executive, precum şi contravenţiile la dispoziţiile legale privind: apărarea ordinii publice, regulile generale de comerţ, vânzarea, circulaţia şi transportul produselor alimentare, circulaţia produselor agricole, producţia, vânzarea, circulaţia şi desfacerea vinului şi rachiurilor naturale, pescuitul, vânatul, prevenirea şi combaterea epidemiilor şi epizootiilor, întreţinerea drumurilor naţionale şi locale, a podurilor şi accesoriilor acestora, executarea lucrărilor edilitare, regimul construcţiilor, folosirea fondului locativ de stat, ocrotirea lucrărilor de îmbunătăţiri funciare şi a lucrărilor de gospodărire a apelor, precum şi contravenţiile silvice.
Ofiţerii şi subofiţerii de miliţie constată contravenţiile la dispoziţiile legale privind: apărarea ordinii publice şi celelalte sectoare de activitate care intră în atribuţiile miliţiei, regulile generale de comerţ, vânzarea, circulaţia şi transportul produselor alimentare, circulaţia produselor agricole, producţia, vânzarea, circulaţia şi desfacerea vinului şi rachiurilor naturale, pescuitul, vânatul, întreţinerea drumurilor naţionale şi locale, a podurilor şi accesoriilor acestora şi regimul construcţiilor.
Prin actele normative de stabilire şi sancţionare a contravenţiilor pot fi prevăzute şi alte persoane care constată contravenţiile arătate în alineatele 2 şi 3, precum şi alte contravenţii care se constată de primar sau de ofiţerii sau subofiţerii de miliţie.
Contravenţiile săvârşite de angajaţii organizaţiilor de stat la locul de muncă se constată atât de persoanele prevăzute în actele normative care stabilesc şi sancţionează contravenţiile, cât şi de şefii de servicii sau secţii ori asimilaţii acestora, anume împuterniciţi de conducătorul organizaţiei, dacă ele au fost săvârşite de personalul în subordine. Aceleaşi persoane constată şi contravenţiile săvârşite în incinta organizaţiilor de stat de către cei care nu sunt angajaţi ai acestora.
Dispoziţiile alineatului precedent se aplică în mod corespunzător şi în cazul contravenţiilor săvârşite la locul de muncă de angajaţii sau membrii organizaţiilor cooperatiste ori ai altor organizaţii obşteşti, precum şi în cazul contravenţiilor săvârşite în incinta acestor organizaţii de către alte persoane, dacă prin actele normative de stabilire şi sancţionare a contravenţiilor se prevede expres aceasta.
Dacă o persoană săvârşeşte mai multe contravenţii, constatate în acelaşi timp de acelaşi agent constatator, se încheie un singur proces-verbal.
Art. 17
Procesul-verbal de constatare a contravenţiei va cuprinde: data şi locul unde este încheiat, numele, prenumele şi calitatea celui care îl încheie; numele, prenumele, domiciliul, ocupaţia şi locul de muncă al contravenientului, numărul şi data actului de identitate al acestuia, cu menţiunea organului care l-a emis; descrierea faptei ce constituie contravenţie, cu indicarea datei şi orei când a fost săvârşită, precum şi cu arătarea tuturor împrejurărilor ce pot servi la aprecierea gravităţii acesteia şi la evaluarea eventualelor pagube pricinuite; indicarea actului normativ prin care se stabileşte şi se sancţionează contravenţia; menţiunea că contravenientul poate achita în termen de 48 ore jumătate din minimul amenzii în condiţiile art. 26. În cazul în care contravenientul este minor, procesul-verbal va cuprinde şi numele, prenumele şi domiciliul părinţilor sau ale tutorelui.
Agentul constatator va consemna în procesul-verbal, la cererea contravenientului, obiecţiunile acestuia cu privire la conţinutul procesului-verbal şi mijloacele de probă de care înţelege să se servească în cauză.
Lipsa din procesul-verbal a menţiunilor privind numele şi prenumele contravenientului, fapta săvârşită şi data comiterii acesteia sau a semnăturii agentului constatator atrage nulitatea procesului-verbal. Nulitatea se constată şi din oficiu.
Art. 18
Contravenientul este obligat să prezinte agentului constatator, la cererea acestuia, actul de identitate, iar pentru determinarea locului său de muncă, şi alte acte pe care le are asupra sa.
Pentru legitimarea contravenientului, agentul constatator poate apela, în caz de nevoie, la ofiţerii şi subofiţerii de miliţie, care sunt obligaţi să-i acorde sprijin.
Art. 19
Procesul-verbal se semnează pe fiecare pagină de cel care îl încheie şi de contravenient.
În cazul în care contravenientul nu este de faţă, refuză sau nu poate să semneze, agentul constatator va face menţiune despre aceste împrejurări, care trebuie să fie adeverite de cel puţin un martor. Procesul-verbal, în acest caz, va cuprinde şi numele, prenumele şi domiciliul martorului, numărul şi data actului său de identitate cu menţiunea organului care l-a emis, precum şi semnătura martorului. În lipsă de martori, agentul constatator va arăta în procesul-verbal din ce cauză acesta a fost încheiat astfel.
Art. 20
Dacă prin actul normativ de stabilire şi sancţionare a contravenţiei nu se prevede altfel, agentul constatator, prin procesul-verbal de constatare, aplică şi sancţiunea.
Sancţiunea se aplică în limitele prevăzute de actul normativ, ţinându-se seama de împrejurările în care fapta a fost săvârşită, de starea materială a făptuitorului, precum şi de celelalte date privitoare la contravenient cuprinse în procesul-verbal.
Art. 21
În cazul în care prin săvârşirea contravenţiei s-a pricinuit o pagubă şi există tarif de evaluare a acesteia, agentul constatator, dacă are dreptul să aplice sancţiunea, stabileşte şi despăgubirea pe bază de tarif, făcând menţiunea corespunzătoare în procesul-verbal.
Dacă nu există tarif de evaluare a pagubei, partea vătămată îşi va putea valorifica pretenţiile potrivit legii civile.
Art. 22
În cazul în care agentul constatator aplică sancţiunea, el dispune şi confiscarea. Atât în acest caz, cât şi atunci când sancţiunea se aplică de un alt organ, agentul constatator va descrie în procesul-verbal lucrurile supuse confiscării şi va lua în privinţa lor măsurile de conservare sau de valorificare prevăzute de dispoziţiile legale. Despre măsurile luate se fac menţiunile corespunzătoare în procesul-verbal.
Dacă lucrurile confiscate aparţin altei persoane decât contravenientului, în procesul-verbal se vor arăta numele, prenumele şi domiciliul persoanei fizice, ori denumirea şi sediul persoanei juridice, în măsura în care aceste date sunt cunoscute.
Art. 23
Dacă potrivit actului normativ de stabilire şi sancţionare a contravenţiei, agentul constatator nu este în drept să aplice şi sancţiunea, procesul-verbal de constatare se trimite de îndată organului competent, care aplică sancţiunea potrivit dispoziţiilor art. 20 alin. 2, prin rezoluţie pe procesul-verbal.
Odată cu aplicarea sancţiunii, organul competent stabileşte despăgubirea pe bază de tarif şi dispune confiscarea sau, după caz, restituirea către cel în drept a lucrurilor ori a sumelor rezultate din valorificarea acestora, procedând potrivit dispoziţiilor art. 21 şi 22 care se aplică în mod corespunzător.
Art. 24
Procesul-verbal se comunică în copie contravenientului, părţii vătămate şi persoanei fizice sau juridice prevăzute în art. 22 alin. 2, de către organul care a aplicat sancţiunea, în termen de cel mult o lună de la data aplicării sancţiunii.
Dacă contravenientul a fost sancţionat cu amendă, precum şi în cazul în care a fost obligat la despăgubire, odată cu procesul-verbal i se va comunica şi înştiinţarea de plată. În înştiinţarea de plată se va arăta că dacă nu se achită amenda şi despăgubirea în termen de 15 zile de la comunicare, se va proceda la executare silită.
În cazul în care agentul constatator aplică şi sancţiunea, iar contravenientul este de faţă la încheierea procesului-verbal, copia acestuia şi înştiinţarea de plată se înmânează contravenientului, făcându-se menţiune despre aceasta în procesul-verbal.
Dispoziţiile alineatului precedent se aplică şi faţă de celelalte persoane cărora trebuie să li se comunice copia procesului-verbal.
Art. 25
În cazul în care contravenientul achită pe loc agentului constatator jumătate din minimul amenzii prevăzute în actul normativ pentru fapta săvârşită, iar prin contravenţie nu s-a cauzat o pagubă şi nu există lucruri supuse confiscării, procesul-verbal nu se mai încheie şi orice urmărire încetează. Plata amenzii se face contra chitanţă, în care se va specifica contravenţia pentru care a fost încasată amenda.
Procesul-verbal nu se încheie nici dacă agentul constatator aplică avertismentul, iar prin contravenţie nu s-a pricinuit o pagubă şi nu există lucruri supuse confiscării, cu excepţia cazurilor când în actul normativ care stabileşte şi sancţionează contravenţia se prevede altfel.
Art. 26
Dacă contravenientul se angajează sub semnătură să achite, în cel mult 48 ore de la data încheierii procesului-verbal, jumătate din minimul amenzii prevăzute de actul normativ pentru fapta săvârşită, agentul constatator va face menţiune despre aceasta în procesul-verbal.
Plata amenzii se face la Casa de Economii şi Consemnaţiuni ori la organizaţia socialistă arătată în procesul-verbal, iar chitanţa se predă de către contravenient agentului constatator sau se trimite prin poştă organului din care face parte agentul constatator, în termenul prevăzut în alineatul precedent.
Dacă contravenientul achită în termenul pentru care s-a angajat jumătate din minimul amenzii prevăzute în actul normativ pentru fapta săvârşită, orice urmărire în ceea ce priveşte amenda încetează. În cazul în care contravenientul nu achită în acest termen jumătate din minimul amenzii prevăzute în actul normativ, se vor aplica dispoziţiile art. 20 sau 23 alin. 1, după caz.
Art. 27
Dispoziţiile art. 25 şi 26 se aplică şi în cazurile prevăzute de art. 9 alin. 2, dacă contravenientul achită pe loc sau, după caz, în cel mult 48 ore, jumătate din minimul amenzii prevăzute de actul normativ pentru fiecare dintre contravenţiile constatate, fără ca prin totalizare să se depăşească maximul prevăzut pentru contravenţia cea mai gravă.
Art. 28
Dacă în cazurile prevăzute în art. 25, 26 şi 27, prin contravenţie s-a cauzat o pagubă ori sunt lucruri supuse confiscării, organul competent potrivit dispoziţiilor prezentei legi stabileşte despăgubirea pe bază de tarif şi dispune confiscarea.
Art. 29
Dacă organul în drept să aplice sancţiunea apreciază că fapta socotită contravenţie a fost săvârşită în astfel de condiţii încât potrivit legii penale ea constituie infracţiune, sesizează organul de urmărire penală competent.
Art. 30
În cazul în care fapta a fost urmărită ca infracţiune şi ulterior s-a stabilit, prin rezoluţia sau ordonanţa procurorului ori prin hotărâre judecătorească, că ea ar putea constitui contravenţie, actul de sesizare sau constatare a faptei, împreună cu copia ordonanţei sau hotărârii, se trimit de îndată organului în drept să constate contravenţia.
CAPITOLUL III:Căile de atac şi executarea sancţiunilor, a despăgubirilor stabilite pe bază de tarif şi a confiscării
Art. 31
Impotriva actului de constatare a contraventiei si de aplicare a amenzii se poate face plingere in termen de 15 zile de la data comunicarii acestuia.
Partea vatamata poate face plingere numai in ceea ce priveste despagubirea stabilita pe baza de tarif, iar cel caruia ii apartin lucrurile confiscate, altul decit contravenientul, numai in ceea ce priveste masura confiscarii.
Plingerea se solutioneaza de judecatoria in a carei raza teritoriala a fost savirsita contraventia.
Plingerea suspenda executarea. Plingerea persoanelor prevazute la alin. 2 suspenda executarea numai in ceea ce priveste despagubirea sau masura confiscarii.
Impotriva actului de constatare a contraventiei si de aplicare a amenzii se poate face plingere in termen de 15 zile de la data comunicarii acestuia.
Partea vatamata poate face plingere numai in ceea ce priveste despagubirea stabilita pe baza de tarif, iar cel caruia ii apartin lucrurile confiscate, altul decit contravenientul, numai in ceea ce priveste masura confiscarii.
Plingerea se solutioneaza de judecatoria in a carei raza teritoriala a fost savirsita contraventia.
Plingerea suspenda executarea. Plingerea persoanelor prevazute la alin. 2 suspenda executarea numai in ceea ce priveste despagubirea sau masura confiscarii.Art. 32
[textul din Art. 32 din capitolul III a fost abrogat la 25-ian-1994 de Art. 2 din Ordonanta 12/1994]
Art. 33
[textul din Art. 33 din capitolul III a fost abrogat la 25-ian-1994 de Art. 2 din Ordonanta 12/1994]
Art. 34
[textul din Art. 34 din capitolul III a fost abrogat la 25-ian-1994 de Art. 2 din Ordonanta 12/1994]
Art. 35
[textul din Art. 35 din capitolul III a fost abrogat la 25-ian-1994 de Art. 2 din Ordonanta 12/1994]
Art. 36
Plângerea se depune la organul din care face parte agentul constatator şi va fi însoţită de copia procesului-verbal de constatare a contravenţiei.
Plângerea cât şi celelalte acte de procedură privind soluţionarea acesteia sunt scutite de taxa de timbru.
Art. 37
Plingerea impreuna cu dosarul cauzei se trimit de indata judecatoriei competente, care citeaza pe cel care a facut plingerea, organul care a aplicat sanctiunea, precum si orice alta persoana in masura sa contribuie la rezolvarea justa a cauzei.
Plingerea impreuna cu dosarul cauzei se trimit de indata judecatoriei competente, care citeaza pe cel care a facut plingerea, organul care a aplicat sanctiunea, precum si orice alta persoana in masura sa contribuie la rezolvarea justa a cauzei.Art. 38
Judecatoria care solutioneaza plingerea, dupa ce constata ca aceasta a fost introdusa in termen, asculta pe cel care a facut-o si pe celelalte persoane citate, daca acestia s-au prezentat, administreaza orice alte probe prevazute de lege, necesare verificarii legalitatii si temeiniciei procesului-verbal, si hotaraste asupra sanctiunii, despagubirii stabilite pe baza de tarif, precum si asupra masurii confiscarii.
Hotarirea judecatoreasca prin care s-a solutionat plingerea este definitiva si executorie.
Judecatoria care solutioneaza plingerea, dupa ce constata ca aceasta a fost introdusa in termen, asculta pe cel care a facut-o si pe celelalte persoane citate, daca acestia s-au prezentat, administreaza orice alte probe prevazute de lege, necesare verificarii legalitatii si temeiniciei procesului-verbal, si hotaraste asupra sanctiunii, despagubirii stabilite pe baza de tarif, precum si asupra masurii confiscarii.
Hotarirea judecatoreasca prin care s-a solutionat plingerea este definitiva si executorie.Art. 39
În caz de anulare a procesului verbal, lucrurile confiscate, cu excepţia celor a căror deţinere sau circulaţie este interzisă, se restituie celui în drept.
Dacă lucrurile prevăzute în alineatul 1 au fost valorificate, se va dispune să se achite celui în drept o despăgubire bănească egală cu suma realizată prin valorificare.
Art. 40
Punerea în executare a amenzii se face:
a)de către organul care a aplicat amenda, ori de câte ori procesul-verbal de constatare a contravenţiei a rămas definitiv prin neexercitarea căii de atac în termenul prevăzut de lege;
b)de către organul care a soluţionat plângerea, în celelalte cazuri.
În vederea executării amenzii, organele prevăzute în alineatul precedent vor comunica din oficiu, organului financiar al comitetului executiv al consiliului popular al localităţii în care domiciliază sau îşi are sediul contravenientul, procesul-verbal de constatare a contravenţiei sau, după caz, o copie a încheierii ori a dispozitivului hotărârii judecătoreşti de soluţionare a plângerii. Executarea se face asupra veniturilor sau celorlalte bunuri ale contravenientului, în condiţiile prevăzute de dispoziţiile legale.
Fiecare dintre actele prevăzute în alineatul 2 constituie titlu executor.
Art. 41
În scopul executării despăgubirii stabilite pe bază de tarif, actele prevăzute în art. 40 alin. 2 se comunică şi părţii vătămate, care va proceda potrivit dispoziţiilor legale privitoare la executarea silită a creanţelor, dispoziţiile art. 40 alin. ultim fiind aplicabile.
Art. 42
Confiscarea se aduce la îndeplinire de organul care a dispus această măsură, în condiţiile prevăzute de lege.
Art. 43
Avertismentul se adresează oral ori de câte ori contravenientul este prezent la constatarea contravenţiei şi sancţiunea este aplicată de agentul constatator.
În celelalte cazuri, avertismentul se socoteşte executat prin comunicarea procesului-verbal de constatare a contravenţiei cu rezoluţia corespunzătoare, iar dacă sancţiunea a fost aplicată de organul care a soluţionat plângerea, prin încunoştinţare scrisă.
CAPITOLUL IV:Dispoziţii speciale şi tranzitorii
Art. 44
Sancţiunile prevăzute în prezenta lege nu se aplică în cazul contravenţiilor săvârşite de militarii în termen. Procesul-verbal de constatare se trimite comandantului unităţii din care face parte contravenientul, spre a i se aplica, dacă procesul-verbal este întemeiat, măsuri disciplinare.
Dacă prin contravenţia săvârşită de un militar în termen s-a cauzat o pagubă sau dacă sunt lucruri supuse confiscării, organul competent potrivit dispoziţiilor prezentei legi va stabili despăgubirea pe bază de tarif şi va dispune asupra confiscării. Copie de pe procesul-verbal se comunică contravenientului, părţii vătămate şi celui căruia îi aparţin lucrurile confiscate.
Art. 45
Ministerul Forţelor Armate, Ministerul Afacerilor Interne şi Consiliul Securităţii Statului vor stabili organele care constată şi sancţionează contravenţiile săvârşite de ofiţeri, subofiţeri, maiştri militari sau angajaţi civili în cadrul unităţilor, formaţiunilor, eşaloanelor şi comenzilor respective în legătură cu serviciul, precum şi organele care soluţionează plângerile contra proceselor-verbale de constatare a acestor contravenţii.
Art. 46
Dispoziţiile prezentei legi se întregesc cu dispoziţiile codului de procedură civilă, care se aplică în mod corespunzător.
Art. 47
Dispoziţiile legii de faţă nu se aplică contravenţiilor la regimul vămilor.
De asemenea, dispoziţiile art. 25, 26 şi 27 nu se aplică în cazul contravenţiilor prevăzute în Decretul nr. 887 pentru stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor privind poluarea apelor mării de către nave maritime, din 8 septembrie 1967.
Art. 48
Termenele de prescripţie prevăzute în Decretul nr. 184/1954 rămân aplicabile prescripţiilor neîmplinite la data intrării în vigoare a legii de faţă, dacă nu sunt aplicabile dispoziţiile art. 12 alin. 1.
Art. 49
Dispoziţiile prezentei legi se aplică şi în cazul proceselor-verbale de constatare a contravenţiilor încheiate până la data intrării acesteia în vigoare şi care se mai află la agenţii constatatori.
Procesele-verbale de constatare a contravenţiilor, care la data intrării în vigoare a legii de faţă se află înaintate la organele prevăzute în art. 19 din Decretul nr. 184/1954, vor fi rezolvate de aceste organe.
Plângerile împotriva încheierilor de aplicare a sancţiunii şi a măsurii confiscării, precum şi de stabilire a despăgubirilor, date de organele prevăzute în art. 19 alin. 1 lit. a din Decretul nr. 184/1954, se soluţionează de organele imediat superioare acestora. Dacă prin actul normativ de stabilire şi sancţionare a contravenţiei se prevede pentru contravenţia săvârşită o amendă mai mare de 1.000 lei sau dacă despăgubirea stabilită pe bază de tarif ori valoarea lucrurilor confiscate depăşeşte 1.000 lei, plângerea persoanei fizice se soluţionează de judecătoria în a cărei rază teritorială a fost săvârşită contravenţia.
Dacă încheierea de aplicare a sancţiunii şi a măsurii confiscării, precum şi de stabilire a despăgubirilor a fost dată de una dintre comisiile prevăzute în art. 19 alin. 1 lit. b din Decretul nr. 184/1954, plângerea se soluţionează de preşedintele comitetului executiv al consiliului popular pe lângă care funcţionează comisia.
Plângerile împotriva încheierilor de aplicare a sancţiunii şi a măsurii confiscării, precum şi de stabilire a despăgubirilor, pendinte la judecătorii la data intrării în vigoare a legii de faţă, vor fi soluţionate de către acestea.
Art. 50
Decretul nr. 184/1954 pentru reglementarea sancţionării contravenţiilor, republicat la 28 mai 1955, cu modificările ulterioare, Decretul nr. 420 pentru exceptarea personalului Ministerului Forţelor Armate, respectiv Ministerului Afacerilor Interne, de la prevederile art. 25 din Decretul nr. 184/1954 în cazul contravenţiilor privind disciplina financiară, din 19 noiembrie 1959, precum şi orice alte dispoziţii contrare prezentei legi, se abrogă.
Rămân în vigoare dispoziţiile Decretului nr. 329 privind sancţionarea unor contravenţii la regulile de călătorie cu trenul, din 3 mai 1966, precum şi dispoziţiile din legi sau decrete care stabilesc fapte ce constituie contravenţii şi sancţiunile corespunzătoare. Dispoziţiile art. 21 din Decretul nr. 379 privind stabilirea impozitului pe veniturile agricole ale populaţiei, din 8 august 1957, art. 37 din Decretul nr. 18 pentru stabilirea impozitelor şi taxelor locale, din 18 ianuarie 1952 şi art. 38 din Decretul nr. 153 privitor la impozitul pe veniturile populaţiei, din 11 mai 1954, continuă să se aplice numai până la intrarea în vigoare a hotărârii Consiliului de Miniştri pentru stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la normele privind impozitele şi taxele.
Art. 51
Prezenta lege intră în vigoare la 1 ianuarie 1969.
Până la intrarea în vigoare a actelor normative de stabilire şi sancţionare a contravenţiilor ce se vor emite potrivit prezentei legi de organele arătate în art. 2, dar nu mai târziu de 1 an de la data prevăzută în alineatul 1, rămân aplicabile dispoziţiile privind determinarea faptelor ce constituie contravenţii, sancţiunile corespunzătoare şi persoanele cărora le sunt aplicabile, cuprinse în actele normative emise în temeiul Decretului nr. 184/1954.
Această lege a fost votată de Marea Adunare Naţională la 12 noiembrie 1968, întrunind din cele 417 voturi exprimate, 415 voturi pentru şi 2 voturi împotrivă.
-****-
Preşedintele |
Marii Adunări Naţionale, |
ŞTEFAN VOITEC |
ÎN CONFORMITATE CU DISPOZIŢIILE ARTICOLULUI 57 DIN CONSTITUŢIA REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA, SEMNĂM ACEASTĂ LEGE.
Preşedintele |
Consiliului de Stat, |
NICOLAE CEAUŞESCU |
Publicată în Buletinul Oficial cu numărul 148 din data de 14 noiembrie 1968
Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »
Acte numărul de obiecte din listă: (17)
Modificat de numărul de obiecte din listă: (7)
- Decizia 90/1999 [A] referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor alin. 1 si ale alin. 2 teza intai ale art. 12 din Legea nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor
- Legea 97/1998 pentru completarea Legii nr.32/1968 privind stabilira si sanctionarea contraventiilor
- Decizia 482/1997 [A] referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 din Legea nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor
Influenţat de numărul de obiecte din listă: (8)
- Decizia 5/2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 19 alin. 2 din Legea nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, preluate de art. 19 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor
- Decizia IV/2000 [A] referitoare la aplicarea dispozitiilor art. 37 din Legea nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 12 din 14 ianuarie 1994
- Hotararea 36/1996 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor la normele privind exploatarea si mentinerea in buna stare a drumurilor publice
Abrogat de numărul de obiecte din listă: (1)
Abrogate de acest act numărul de obiecte din listă: (1)
Jurisprudenţă numărul de obiecte din listă: (2316)
Hotarari judecătoresti numărul de obiecte din listă: (2316)
- Sentinta nr. RJ 65g23g383/2025 din 21-aug-2025, Judecatoria Racari, plangere contraventionala (Civil)
- Decizie nr. RJ 6245e78e6/2024 din 30-mai-2024, Tribunalul Braila, anulare proces verbal de contraventie (Contencios administrativ si fiscal)
- Sentinta nr. RJ ded8d7583/2024 din 01-apr-2024, Judecatoria Sighisoara, plangere contraventionala (Civil)
Comentarii, monografii, reviste şi webinarii numărul de obiecte din listă: (20)
Articole numărul de obiecte din listă: (20)
- Impactul abrogării prin Legea nr. 167/2020 a termenului special de prescripţie prevăzut de Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000 asupra combaterii discriminărilor, prin prisma relaţiei dintre ordinea juridică română şi cea a Uniunii Europene
- Consideraţii asupra măsurii confiscării venitului ilicit - sancţiuni complementare
- Jurisprudenţa în materie contravenţională, la graniţa dintre procedurile de natură administrativă, penală şi de drept comun