Capitolul iii - Schimbarea conturilor - Legea 258/2017 privind comparabilitatea comisioanelor aferente conturilor de plăţi, schimbarea conturilor de plăţi şi accesul la conturile de plăţi cu servicii de bază

M.Of. 1032

În vigoare
Versiune de la: 16 Iunie 2024
CAPITOLUL III:Schimbarea conturilor
SECŢIUNEA 1:Serviciul de schimbare a conturilor
Art. 20
Prestatorii de servicii de plată furnizează servicii de schimbare a conturilor, în conformitate cu prevederile art. 21, între conturi de plăţi deţinute în aceeaşi monedă, oricărui consumator care deschide sau deţine un cont de plăţi la un prestator de servicii de plată situat pe teritoriul naţional.
Art. 21
Serviciul de schimbare a conturilor este iniţiat de către prestatorul de servicii de plată destinatar la cererea consumatorului. Serviciul de schimbare a conturilor respectă prevederile art. 22, acestea fiind cerinţe minime.
Art. 22
(1)Prestatorul de servicii de plată destinatar furnizează serviciul de schimbare a conturilor la primirea autorizării din partea consumatorului. În cazul unui cont cu 2 sau mai mulţi titulari, autorizarea se obţine de la fiecare dintre aceştia.
(2)Cererea de autorizare permite consumatorului:
a)să prezinte acordul său expres prestatorului de servicii de plată care efectuează transferul cu privire la efectuarea fiecăreia dintre sarcinile prevăzute la art. 23;
b)să prezinte acordul său expres prestatorului de servicii de plată destinatar cu privire la efectuarea fiecăreia dintre sarcinile prevăzute la art. 26;
c)să identifice în mod clar încasările prin transfer credit, ordinele de plată programată pentru transferuri de credit şi mandatele de debitare directă care vor fi schimbate;
d)să precizeze data de la care ordinele de plată programată pentru transferuri de credit şi debitările directe trebuie executate din contul de plăţi deschis sau deţinut la prestatorul de servicii de plată destinatar.
(3)Data prevăzută la alin. (2) lit. d) este de minimum 6 zile lucrătoare după data la care prestatorul de servicii de plată destinatar primeşte documentele transferate din partea prestatorului de servicii de plată care efectuează transferul în conformitate cu prevederile art. 24.
(4)Autorizarea este redactată în limba română sau în orice altă limbă convenită în mod expres de consumator şi agreată de prestatorul de servicii de plată.
(5)Autorizarea din partea consumatorului se face în scris, iar o copie a documentului prin care consumatorul autorizează furnizarea serviciului în conformitate cu alin. (1) este furnizată consumatorului.
(6)Prestatorul de servicii de plată şi consumatorul stabilesc de comun acord, în mod clar şi neechivoc, mijloacele de comunicare utilizate.
(7)În momentul primirii autorizării din partea consumatorului, prestatorul de servicii de plată destinatar verifică dacă informaţiile cuprinse sunt complete şi dacă poate fi operată.
Art. 23
În termen de două zile lucrătoare de la primirea autorizării prevăzute la art. 22, prestatorul de servicii de plată destinatar solicită prestatorului de servicii de plată care efectuează transferul să îndeplinească, dacă sunt prevăzute în autorizarea consumatorului, următoarele sarcini:
a)să transmită prestatorului de servicii de plată destinatar şi, în cazul în care consumatorul solicită în mod expres aceasta, consumatorului o listă cu ordinele de plată programată existente pentru transferurile de credit şi informaţiile disponibile cu privire la mandatele de debitare directă care sunt schimbate;
b)să transmită prestatorului de servicii de plată destinatar şi, în cazul în care consumatorul solicită în mod expres aceasta, consumatorului informaţiile disponibile privind încasările recurente prin transfer credit şi debitările directe iniţiate de către creditor, executate în contul de plăţi al consumatorului în ultimele 13 luni;
c)să nu mai accepte debitări directe şi încasări prin transfer de credit începând cu data indicată în autorizare, în cazul în care prestatorul de servicii de plată care efectuează transferul nu pune la dispoziţie un sistem pentru redirecţionarea automată a încasărilor prin transfer de credit şi a debitărilor directe în contul de plăţi deţinut de consumator la prestatorul de servicii de plată destinatar;
d)să anuleze ordinele de plată permanentă începând cu data indicată în autorizare;
e)să transfere în contul de plăţi deschis sau deţinut de consumator la prestatorul de servicii de plată destinatar orice sold pozitiv rămas în contul de plăţi al consumatorului, la data indicată de către consumator;
f)să închidă contul de plăţi deţinut la prestatorul de servicii de plată care efectuează transferul, la data indicată de consumator.
Art. 24
La primirea unei cereri din partea prestatorului de servicii de plată destinatar, prestatorul de servicii de plată care efectuează transferul îndeplineşte următoarele sarcini, dacă sunt prevăzute în autorizarea consumatorului:
a)transmite prestatorului de servicii destinatar informaţiile indicate la art. 23 lit. a) şi b), în termen de 5 zile lucrătoare;
b)nu mai acceptă încasări prin transfer de credit şi debitări directe din contul de plăţi începând cu data indicată în autorizare, în cazul în care prestatorul de servicii de plată care efectuează transferul nu pune la dispoziţie un sistem pentru redirecţionarea automată a încasărilor prin transfer de credit şi a debitărilor directe în contul de plăţi deţinut sau deschis de consumator la prestatorul de servicii de plată destinatar;
c)anulează ordinele de plată permanentă începând cu data indicată în autorizare;
d)transferă soldul pozitiv rămas din contul de plăţi al consumatorului în contul de plăţi deschis sau deţinut de acesta la prestatorul de servicii de plată destinatar, la data indicată în autorizare;
e)fără a aduce atingere prevederilor art. 105-110 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 113/2009, aprobată cu modificări prin Legea nr. 197/2010, cu modificările şi completările ulterioare, închide contul de plăţi la data indicată în autorizare, cu excepţia situaţiilor în care:
(i)consumatorul are obligaţii restante în legătură cu contul de plăţi în cauză şi cu condiţia îndeplinirii sarcinilor prevăzute la lit. a), b) şi d);
(ii)contul curent este utilizat pentru alte servicii contractate de către consumator;
(iii)contul este poprit sau indisponibilizat, conform prevederilor legale, pentru îndeplinirea de către consumator a unor obligaţii asumate faţă de creditorul însuşi sau faţă de terţi.
Art. 25
(1)În cazul prevăzut la art. 24 lit. b), în termen de două zile de la data neacceptării, prestatorul de servicii de plată care efectuează transferul informează plătitorul sau beneficiarul plăţii cu privire la motivul neacceptării operaţiunii de plată.
(2)În cazul în care închiderea contului de plăţi nu este posibilă conform prevederilor art. 24 lit. e), prestatorul de servicii de plată informează imediat consumatorul.
Art. 26
În termen de 5 zile lucrătoare de la data la care sunt primite informaţiile solicitate de la prestatorul de servicii de plată care efectuează transferul, prevăzute la art. 23, prestatorul de servicii de plată destinatar îndeplineşte, dacă sunt prevăzute în autorizare şi astfel cum sunt prevăzute în aceasta şi în măsura în care informaţiile furnizate de prestatorul de servicii de plată care efectuează transferul sau de consumator împuternicesc prestatorul de servicii de plată destinatar să facă astfel, următoarele sarcini:
a)stabileşte ordinele de plată programată pentru transferurile de credit solicitate de consumator şi le execută începând cu data indicată în autorizare;
b)efectuează eventualele pregătiri necesare pentru a accepta debitările directe şi le acceptă începând cu data indicată în autorizare;
c)informează consumatorii, după caz, cu privire la drepturile lor în conformitate cu prevederile art. 5 alin. (3) lit. d) din Regulamentul (UE) nr. 260/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 martie 2012 de stabilire a cerinţelor tehnice şi comerciale aplicabile operaţiunilor de transfer de credit şi de debitare directă în euro şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 924/2009;
d)informează plătitorii menţionaţi în autorizare care efectuează plăţi recurente prin transfer credit în contul de plăţi al consumatorului în legătură cu detaliile contului de plăţi al acestuia deţinut la prestatorul de servicii de plată destinatar şi transmite plătitorilor o copie a autorizării consumatorului din care să reiasă acordul acestuia de schimbare a contului;
e)informează beneficiarii plăţilor menţionaţi în autorizare care folosesc o facilitate de debitare directă pentru a colecta fonduri din contul de plăţi al consumatorului în legătură cu detaliile aferente contului de plăţi deţinut de consumator la prestatorul de servicii de plată destinatar şi cu data de la care debitările directe sunt colectate din contul de plăţi respectiv şi transmite beneficiarilor plăţilor o copie a autorizării consumatorului.
Art. 27
(1)În cazurile prevăzute la art. 26 lit. d) şi e), dacă prestatorul de servicii de plată destinatar nu deţine toate informaţiile de care are nevoie pentru a-l informa pe plătitor, acesta solicită consumatorului sau, după caz, prestatorului de servicii de plată care efectuează transferul să furnizeze informaţiile care lipsesc.
(2)În cazul în care consumatorul alege să furnizeze personal informaţiile prevăzute la art. 26 lit. d) şi e) plătitorilor sau beneficiarilor plăţii, în locul oferirii, în conformitate cu prevederile art. 22, a acordului specific prestatorului de servicii de plată destinatar de a face acest lucru, prestatorul de servicii de plată destinatar furnizează consumatorului scrisori standard cuprinzând detalii privind contul de plăţi şi data începerii indicată în autorizare, în termenul prevăzut la art. 26.
Art. 28
Fără a aduce atingere prevederilor art. 123 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 113/2009, aprobată cu modificări prin Legea nr. 197/2010, cu modificările şi completările ulterioare, prestatorul de servicii de plată care efectuează transferul nu blochează instrumentele de plată înainte de data indicată în autorizarea consumatorului, astfel încât prestarea serviciilor de plată către consumator să nu fie întreruptă în timpul prestării serviciului de schimbare a conturilor.
SECŢIUNEA 2:Facilitarea deschiderii transfrontaliere de conturi pentru consumatori
Art. 29
(1)În cazul în care un consumator îl informează pe prestatorul său de servicii de plată că doreşte să deschidă un cont de plăţi la un prestator de servicii de plată aflat într-un alt stat membru, la primirea unei astfel de solicitări, prestatorul de servicii de plată acordă consumatorului următoarele tipuri de asistenţă:
a)furnizează în mod gratuit consumatorului o listă a tuturor ordinelor de plată programate pentru transferurile de credit active la momentul respectiv şi mandatele de debitare directă generate de către debitor, în cazul în care acestea sunt disponibile, şi informaţiile disponibile privind încasările recurente prin transfer de credit şi debitările directe iniţiate de către creditor executate în contul de plăţi al consumatorului în ultimele 13 luni;
b)transferă eventualul sold pozitiv rămas în contul de plăţi deţinut de consumator către contul de plăţi deschis sau deţinut de consumator la noul prestator de servicii de plată, cu condiţia ca solicitarea să includă informaţii complete care să permită identificarea noului prestator de servicii de plată şi a contului de plăţi al consumatorului;
c)închide contul de plăţi deţinut de consumator.
(2)Lista prevăzută la alin. (1) lit. a) nu implică nicio obligaţie pentru noul prestator de servicii de plată de a institui servicii pe care nu le oferă.
Art. 30
Fără a aduce atingere prevederilor art. 105-110 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 113/2009, aprobată cu modificări prin Legea nr. 197/2010, cu modificările şi completările ulterioare, şi în cazul în care nu este aplicabilă vreuna din situaţiile indicate la art. 24 lit. e) cu privire la imposibilitatea de închidere a contului de plăţi, prestatorul de servicii de plată la care consumatorul deţine contul de plăţi, respectiv acordă asistenţa prevăzută la art. 29 alin. (1) la data indicată de consumator, care este de cel puţin 6 zile lucrătoare calculate de la primirea de către prestatorul de servicii de plată, respectiv a solicitării consumatorului, cu excepţia cazului în care părţile au convenit altfel.
Art. 31
Prestatorul de servicii de plată informează imediat consumatorul în cazul în care închiderea contului său de plăţi nu este posibilă conform prevederilor art. 24 lit. e).
SECŢIUNEA 3:Comisioane aferente serviciului de schimbare a conturilor
Art. 32
Consumatorii au acces gratuit la informaţiile lor personale privind ordinele de plată programată existente şi debitările directe deţinute de prestatorul de servicii de plată care efectuează transferul sau de prestatorul de servicii de plată destinatar.
Art. 33
Prestatorul de servicii de plată care efectuează transferul furnizează informaţiile solicitate de către prestatorul de servicii de plată destinatar în conformitate cu prevederile art. 24 lit. a), fără a percepe nicio taxă consumatorului sau prestatorului de servicii de plată destinatar.
Art. 34
În cazul în care prestatorul de servicii de plată care efectuează transferul percepe consumatorului comisioane pentru închiderea contului de plăţi deţinut la acesta, comisioanele respective sunt stabilite în conformitate cu prevederile art. 106, 107 şi 109 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 113/2009, aprobată cu modificări prin Legea nr. 197/2010, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 35
(1)În cazul în care prestatorul de servicii de plată care efectuează transferul sau prestatorul de servicii de plată destinatar percepe consumatorului alte comisioane decât cele la care se face referire în cadrul art. 32-34, pentru orice serviciu furnizat în conformitate cu prevederile art. 20-28, aceste comisioane nu depăşesc costurile efective ale prestatorului de servicii de plată respectiv.
(2)Prestatorii de servicii de plată informează Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor cu privire la modificarea costurilor efective ale acestora şi la motivul modificării cu cel puţin două luni înainte de data propusă pentru aplicarea acestora.
SECŢIUNEA 4:Pierderi financiare ale consumatorilor
Art. 36
Orice pierdere financiară, inclusiv comisioane şi dobânzi, suferită de consumator şi care decurge direct din nerespectarea de către prestatorul de servicii de plată implicat în procesul de schimbare a conturilor a obligaţiilor ce îi revin în conformitate cu prevederile art. 20-28 îi este restituită consumatorului de către prestatorul de servicii de plată, fără întârziere, dar nu mai mult de 5 zile de la data producerii pierderii.
Art. 37
Răspunderea în temeiul art. 36 nu intervine în circumstanţe aflate în afara controlului prestatorului de servicii de plată care le invocă, ale căror consecinţe nu ar fi putut să fie evitate în pofida tuturor diligenţelor în acest sens, sau în cazul în care un prestator de servicii de plată are alte obligaţii juridice prevăzute în legislaţia naţională sau în acte juridice ale Uniunii Europene.
SECŢIUNEA 5:Informaţii privind serviciul de schimbare a conturilor
Art. 38
Prestatorul de servicii de plată pune la dispoziţia consumatorilor următoarele informaţii privind serviciul de schimbare a conturilor:
a)rolurile prestatorului de servicii de plată care efectuează transferul şi ale prestatorului de servicii de plată destinatar pentru fiecare etapă a procesului de schimbare a conturilor, potrivit prevederilor art. 20-28;
b)termenul de finalizare a fiecărei etape;
c)comisioanele percepute pentru procesul de schimbare a conturilor, dacă este cazul;
d)orice informaţii care vor fi solicitate consumatorului;
e)procedurile de soluţionare a litigiilor prevăzute la art. 73.
Art. 39
Informaţiile prevăzute la art. 38 se pun la dispoziţie în mod gratuit, pe suport tipărit sau pe alt suport durabil, la toate sediile prestatorului de servicii de plată la care consumatorii pot avea acces, şi sunt în permanenţă disponibile în format electronic pe site-ul de pe internet al acestuia şi se furnizează consumatorilor la cerere.