Capitolul ii - Comparabilitatea comisioanelor aferente conturilor de plăţi - Legea 258/2017 privind comparabilitatea comisioanelor aferente conturilor de plăţi, schimbarea conturilor de plăţi şi accesul la conturile de plăţi cu servicii de bază

M.Of. 1032

În vigoare
Versiune de la: 16 Iunie 2024
CAPITOLUL II:Comparabilitatea comisioanelor aferente conturilor de plăţi
SECŢIUNEA 1:Lista celor mai reprezentative servicii aferente unui cont de plăţi care fac obiectul unui comision la nivel naţional şi terminologia standardizată
Art. 5
(1)Lista celor mai reprezentative servicii aferente unui cont de plăţi, denumită în continuare Lista, cuprinde termenii şi definiţiile pentru fiecare dintre serviciile identificate, utilizându-se un singur termen pentru fiecare serviciu pentru a se asigura utilizarea unei terminologii standardizate de către prestatorii de servicii de plată, astfel încât consumatorii să înţeleagă şi să compare comisioanele percepute.
(2)Lista se stabileşte în baza standardelor tehnice adoptate de Comisia Europeană privind terminologia standardizată pentru acele servicii care sunt comune unei majorităţi a statelor membre, în conformitate cu procedura prevăzută la art. 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1.093/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autorităţii europene de supraveghere (Autoritatea bancară europeană), de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE şi de abrogare a Deciziei 2009/78/CE a Comisiei.
(3)Lista se adoptă prin hotărâre a Guvernului, în termen de maximum 3 luni de la intrarea în vigoare a standardelor tehnice adoptate de Comisia Europeană.
(4)Lista cuprinde cel puţin 10 şi cel mult 20 dintre cele mai reprezentative servicii care fac obiectul unui comision, servicii oferite cel puţin de un prestator de servicii de plată la nivel naţional, şi integrează terminologia standardizată la nivelul Uniunii Europene.
(5)Lista cuprinde serviciile care:
a)sunt cel mai frecvent utilizate de consumatori în legătură cu contul lor de plăţi;
b)generează cel mai mare cost pentru consumatori, la nivel global şi pe unitate.
(6)Lista nu va cuprinde serviciile utilizate de consumatori pentru interogarea conturilor lor de plăţi, servicii pentru care nu se percep comisioane.
Art. 6
(1)La fiecare 4 ani de la data publicării Listei, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, cu sprijinul Băncii Naţionale a României, evaluează, în conformitate cu prevederile art. 5, Lista celor mai reprezentative servicii, în vederea actualizării acesteia.
(2)Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, cu sprijinul Băncii Naţionale a României, notifică serviciilor Comisiei Europene şi Autorităţii Bancare Europene rezultatul evaluării şi, acolo unde este cazul, propunerea de actualizare a Listei celor mai reprezentative servicii.
(3)Lista prevăzută la art. 5 alin. (1) se aprobă prin hotărâre a Guvernului, ca urmare a actualizării terminologiei standardizate de către Autoritatea Bancară Europeană.
(4)Prestatorii de servicii de plată utilizează, atunci când oferă informaţii consumatorilor, termenii şi definiţiile din Lista actualizată.
SECŢIUNEA 2:Documentul de informare cu privire la comisioane şi glosar
Art. 7
(1)Fără a aduce atingere prevederilor art. 99 pct. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 113/2009, aprobată cu modificări prin Legea nr. 197/2010, cu modificările şi completările ulterioare, şi cap. II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 288/2010, cu modificările şi completările ulterioare, prestatorul de servicii de plată pune la dispoziţia consumatorului, în timp util, înainte de a încheia un contract privind un cont de plăţi cu acesta, un document de informare cu privire la comisioane pe suport tipărit sau pe un alt suport durabil, conţinând termenii standardizaţi din Lista prevăzută la art. 5.
(2)În cazul în care prestatorul de servicii de plată oferă unul sau mai multe dintre serviciile prevăzute în Listă, acesta menţionează comisionul aferent fiecărui serviciu.
Art. 8
Documentul de informare cu privire la comisioane:
a)este succint şi separat de alte documente;
b)este prezentat şi aranjat în pagină astfel încât să fie clar şi uşor de citit, cu caractere de dimensiuni lizibile, fontul utilizat fiind Times New Roman, mărimea de minimum 12 p;
c)în cazul în care originalul este color, este cel puţin la fel de clar şi uşor de citit în eventualitatea în care este imprimat sau fotocopiat în alb şi negru;
d)este redactat în limba română sau într-o altă limbă, în cazul în care acest lucru a fost convenit de consumator şi de prestatorul de servicii de plată;
e)cuprinde informaţii precise, corecte, nu induce în eroare şi conţine informaţii exprimate în moneda contului de plăţi sau întro altă monedă utilizată în cadrul unui stat membru al Uniunii Europene, în cazul în care acest lucru a fost convenit de consumator şi de prestatorul de servicii de plată;
f)conţine titlul "Document de informare cu privire la comisioane" în partea de sus a primei pagini, lângă un simbol comun, pentru a distinge documentul de alte materiale de informare;
g)include o declaraţie a prestatorului de servicii de plată prin care se prevăd faptul că documentul conţine comisioane pentru cele mai reprezentative servicii aferente contului de plăţi, precum şi faptul că sunt furnizate în alte documente informaţii precontractuale şi contractuale cu privire la toate serviciile.
Art. 9
(1)În cazul în care se oferă unul sau mai multe servicii ca parte a unui pachet de servicii aferente unui cont de plăţi, documentul de informare cu privire la comisioane precizează comisionul pentru întregul pachet, serviciile incluse în pachet şi cantitatea acestora.
(2)În cazul în care unul sau mai multe servicii depăşesc numărul operaţiunilor acoperite de comisionul stabilit pentru pachet, documentul de informare cu privire la comisioane precizează comisionul suplimentar stabilit pentru fiecare dintre aceste servicii.
Art. 10
(1)Prestatorii de servicii de plată pun la dispoziţia consumatorilor un glosar conţinând cel puţin termenii standardizaţi stabiliţi în Lista prevăzută la art. 5 şi definiţiile acestora.
(2)Glosarul pus la dispoziţie conform alin. (1), precum şi alte definiţii, după caz, nu sunt de natură să inducă în eroare şi sunt redactate într-un limbaj clar, lipsit de ambiguitate şi de termeni tehnici.
Art. 11
(1)Documentul de informare cu privire la comisioane şi glosarul se pun la dispoziţia consumatorilor:
a)în orice moment;
b)într-un mod uşor accesibil, inclusiv persoanelor care nu sunt clienţi, în format electronic pe site-urile internet, după caz, precum şi în incintele prestatorilor de servicii de plată accesibile consumatorilor;
c)pe suport tipărit sau pe alt suport durabil, în mod gratuit, la cererea consumatorilor.
(2)Documentul de informare cu privire la comisioane şi simbolul comun din acesta respectă standardele tehnice de punere în aplicare în ceea ce priveşte un format de prezentare standardizat adoptate de Comisia Europeană.
SECŢIUNEA 3:Informaţii pentru consumatori
Art. 12
Prestatorii de servicii de plată utilizează, după caz, în cuprinsul informaţiilor contractuale, comerciale şi de promovare destinate consumatorilor termenii standardizaţi stabiliţi în Lista prevăzută la art. 5.
Art. 13
(1)Prestatorii de servicii de plată pot utiliza mărci în cadrul documentului de informare cu privire la comisioane şi în cadrul documentului referitor la situaţia comisioanelor, ca o desemnare secundară a serviciilor respective, cu condiţia ca astfel de mărci să fie utilizate în plus faţă de termenii standardizaţi stabiliţi în Lista prevăzută la art. 5.
(2)Prestatorii de servicii de plată pot utiliza mărci pentru aşi desemna serviciile în cuprinsul informaţiilor lor contractuale, comerciale şi de promovare destinate consumatorilor, cu condiţia ca acestea să identifice în mod clar, după caz, termenii standardizaţi corespunzători stabiliţi în Lista prevăzută la art. 5.
Art. 14
Prestatorii de servicii de plată informează consumatorii, în mod clar şi neechivoc, în timp util, înainte de a încheia un contract privind un cont de plăţi cu aceştia, cu privire la dreptul acestora de a alege între orice cont de plăţi şi un cont de plăţi cu servicii de bază, precum şi cu privire la costurile aferente respectivelor conturi de plăţi.
SECŢIUNEA 4:Situaţia comisioanelor
Art. 15
(1)Fără a aduce atingere prevederilor art. 112 şi 113 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 113/2009, aprobată cu modificări prin Legea nr. 197/2010, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 25 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2010, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 288/2010, cu modificările şi completările ulterioare, prestatorii de servicii de plată pun la dispoziţia consumatorilor, în mod gratuit, cel puţin o dată pe an, o situaţie a tuturor comisioanelor suportate pe parcursul unei perioade anterioare de 12 luni împlinite, precum şi, după caz, informaţii privind ratele dobânzilor prevăzute la art. 16 lit. d) şi e), pentru servicii legate de un cont de plăţi.
(2)Prestatorii de servicii de plată utilizează termenii standardizaţi stabiliţi în Lista prevăzută la art. 5, după caz.
(3)Mijlocul de comunicare utilizat pentru furnizarea situaţiei comisioanelor se stabileşte de comun acord cu consumatorul. Situaţia comisioanelor se poate pune la dispoziţie pe hârtie, iar, la solicitarea consumatorului, aceasta reprezintă o obligaţie.
Art. 16
În documentul referitor la situaţia comisioanelor prevăzut la art. 15 se precizează cel puţin următoarele informaţii:
a)comisionul unitar perceput pentru fiecare serviciu şi numărul de utilizări ale serviciului pe parcursul perioadei anterioare de 12 luni împlinite;
b)în cazul în care serviciile sunt combinate într-un pachet: comisionul perceput pentru pachet în ansamblu, numărul comisioanelor percepute pe parcursul perioadei anterioare de 12 luni împlinite şi comisionul suplimentar perceput pentru orice serviciu care depăşeşte cantitatea acoperită de comisionul perceput pentru pachet;
c)cuantumul total al comisioanelor suportate pe parcursul perioadei anterioare de 12 luni împlinite pentru fiecare serviciu, pentru fiecare pachet de servicii furnizat şi pentru serviciile care depăşesc cantitatea acoperită de comisionul perceput pentru pachet;
d)rata dobânzii pentru descoperitul de cont aplicată contului de plăţi şi cuantumul total al dobânzii percepute referitoare la descoperitul de cont pe parcursul perioadei anterioare de 12 luni împlinite, după caz;
e)rata dobânzii creditoare aplicată sumelor disponibile în contul de plăţi şi cuantumul total al dobânzii acumulate pe parcursul perioadei anterioare de 12 luni împlinite, după caz;
f)cuantumul total al comisioanelor percepute pentru toate serviciile furnizate pe parcursul perioadei anterioare de 12 luni împlinite.
Art. 17
(1)Documentul referitor la situaţia comisioanelor:
a)este prezentat şi aranjat în pagină astfel încât să fie clar şi uşor de citit, cu caractere de dimensiuni lizibile, fontul utilizat fiind Times New Roman, minimum 12 p;
b)cuprinde informaţii precise, corecte, nu induce în eroare şi conţine informaţii exprimate în moneda contului de plăţi sau într-o altă monedă, în cazul în care acest lucru a fost convenit de consumator şi de prestatorul de servicii de plată;
c)conţine titlul "Situaţia comisioanelor" în partea de sus a primei pagini, lângă un simbol comun, pentru a distinge documentul de alte materiale de informare;
d)este redactat în limba română sau, în cazul în care acest lucru a fost convenit în mod expres de consumator şi agreat de prestatorul de servicii de plată, într-o altă limbă.
(2)Documentul referitor la situaţia comisioanelor şi simbolul comun din acesta respectă standardele tehnice de punere în aplicare în ceea ce priveşte un format de prezentare standardizat adoptate de Comisia Europeană.
SECŢIUNEA 5:Site-uri internet de comparare
Art. 18
(1)Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor are obligaţia de a pune la dispoziţia consumatorilor un site internet cu acces gratuit unde sunt comparate comisioanele percepute de către prestatorii de servicii de plată, cel puţin pentru serviciile cuprinse în Lista prevăzută la art. 5 la nivel naţional. Site-ul internet oferă inclusiv informaţii cu privire la sediile prestatorilor de servicii de plată şi la localizarea bancomatelor şi a automatelor ce funcţionează pe baza acceptoarelor de bancnote şi monede ale acestora.

(2)Prestatorii de servicii de plată transmit Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, cel puţin o dată pe lună şi ori de câte ori operează modificări, precum şi la cererea acesteia, informaţii, în format deschis, prelucrabil automat, potrivit Legii nr. 109/2007 privind reutilizarea informaţiilor din instituţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, cu privire la:
a)comisioanele percepute pentru serviciile cuprinse în Lista prevăzută la art. 5 la nivel naţional, aplicabile la data transmiterii, precum şi serviciile aferente unui cont de plăţi şi comisioanele percepute ce vor fi aplicabile, cu cel puţin 5 zile înainte de modificarea sau introducerea acestora;
b)sediile şi localizarea bancomatelor şi a automatelor ce funcţionează pe baza acceptoarelor de bancnote şi monede, cu cel puţin 5 zile înainte de data propusă pentru schimbarea acestora.

(3)Site-ul internet de comparare prevăzut la alin. (1):
a)este independent din punct de vedere operaţional prin asigurarea faptului că prestatorilor de servicii de plată li se acordă egalitate de tratament în rezultatele căutării;
b)menţionează clar că este administrat de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor;
c)defineşte criterii clare şi obiective pe care se bazează comparaţia, criterii care vor fi publicate pe site;
d)foloseşte un limbaj clar şi lipsit de ambiguitate şi, după caz, termenii standardizaţi stabiliţi în Lista prevăzută la art. 5;
e)furnizează informaţii clare şi actualizate şi precizează momentul ultimei actualizări;
f)include o gamă largă de oferte de conturi de plăţi care acoperă o parte semnificativă a pieţei şi, în cazul în care informaţiile prezentate nu reprezintă o imagine completă a pieţei, o declaraţie clară în acest sens, înaintea afişării rezultatelor;
g)pune la dispoziţie o procedură eficace de raportare a informaţiilor incorecte cu privire la comisioanele publicate;
h)prezintă informaţiile şi în formate accesibile pentru persoanele cu dizabilităţi, conform prevederilor Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
i)furnizează date în format deschis prelucrabil automat, potrivit Legii nr. 109/2007, cu modificările şi completările ulterioare.
(4)Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor face toate demersurile pentru asigurarea publicităţii site-ului internet de comparare a comisioanelor percepute de către prestatorii de servicii de plată.
SECŢIUNEA 6:Conturi de plăţi oferite în cadrul unui pachet împreună cu un alt produs sau serviciu
Art. 19
În cazul în care un cont de plăţi este oferit ca parte a unui pachet împreună cu un alt produs sau serviciu care nu este aferent unui cont de plăţi, prestatorul de servicii de plată informează consumatorul, în mod clar şi neechivoc:
a)cu privire la posibilitatea achiziţionării separate a contului de plăţi şi, în caz afirmativ, oferă informaţii separate în ceea ce priveşte costurile şi comisioanele asociate fiecăruia dintre celelalte produse şi servicii oferite în cadrul pachetului respectiv care pot fi achiziţionate separat;
b)cu privire la dreptul consumatorului de a alege între orice cont de plăţi cu servicii de plată şi un cont de plăţi cu servicii de bază.