Art. 14. - Art. 14 - Legea 255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes naţional, judeţean şi local
M.Of. 853
În vigoare Versiune de la: 18 Decembrie 2025 până la: 31 Ianuarie 2026
Art. 14
(1)Scoaterea terenurilor din circuitul agricol, precum şi scoaterea definitivă sau ocuparea temporară a terenurilor din fondul forestier naţional, necesare realizării obiectivelor de interes naţional, judeţean sau local, se realizează prin derogare de la prevederile art. 35 din Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi se exceptează de la plata taxelor prevăzute la art. 92 alin. (5) din Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi, respectiv, a taxelor şi a celorlalte obligaţii datorate potrivit art. 33 alin. (2) lit. h), art. 36 alin. (2), art. 37 alin. (3), art. 41 şi 42 din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)[textul din Art. 14, alin. (2) din capitolul III a fost abrogat la 18-dec-2025 de Actul din Decizia 481/2024]
(3)Coridorul de expropriere cuprinzând toate terenurile necesare realizării lucrării de utilitate publică se aprobă prin hotărârea de aprobare a indicatorilor tehnico-economici ai investiţiei.
(4)Masa lemnoasă de pe terenurile forestiere proprietate publică a statului, situate pe coridorul de expropriere al lucrărilor de utilitate publică prevăzute la art. 2 alin. (1), pentru care a fost emisă aprobarea de scoatere definitivă/ocupare temporară, revine administratorului fondului forestier proprietate publică a statului, iar exploatarea şi valorificarea acesteia se realizează de către ocoalele silvice prevăzute la art. 10 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(5)Masa lemnoasă de pe terenurile forestiere proprietate publică a unităţilor administrativ-teritoriale, situate pe coridorul de expropriere al lucrărilor de utilitate publică prevăzute la art. 2 alin. (1), pentru care a fost emisă aprobarea de scoatere definitivă/ocupare temporară, revine unităţii administrativ-teritoriale respective, iar exploatarea şi valorificarea masei lemnoase se realizează prin ocoalele silvice prevăzute la art. 12 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(6)Masa lemnoasă de pe terenurile forestiere proprietate publică rezultate în urma exproprierii, situate pe coridorul de expropriere al lucrărilor de utilitate publică prevăzute la art. 2 alin. (1), pentru care a fost emisă aprobarea de scoatere definitivă/ocupare temporară, revine expropriatorului, prin derogare de la prevederile art. 44 din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(7)Despăgubirea pentru terenurile forestiere proprietate privată, situate pe coridorul de expropriere al lucrărilor de utilitate publică prevăzute la art. 2 alin. (1), cuprinde valoarea aferentă terenurilor forestiere, precum şi valoarea masei lemnoase existente.
(8)În cuprinsul hotărârii prevăzute la art. 5 alin. (1) şi al deciziei de expropriere, despăgubirea prevăzută la alin. (7) pentru terenul forestier se evidenţiază distinct faţă de despăgubirea pentru masa lemnoasă existentă.
(9)Valoarea masei lemnoase pe picior de pe terenurile forestiere proprietate privată se determină de către un expert evaluator specializat în evaluarea proprietăţilor imobiliare membru al Asociaţiei Naţionale a Evaluatorilor din România - ANEVAR, prin raportare la volumul masei lemnoase inventariate pe suprafaţa imobilelor supuse exproprierii, identificate şi materializate în teren prin grija expropriatorului la întocmirea studiului de fezabilitate varianta finală sau a documentaţiei topocadastrale.
(10)Pentru determinarea valorii masei lemnoase prevăzute la alin. (9), experţii evaluatori utilizează, după caz:
a)preţul mediu de adjudecare (lei/mc), rezultat la licitaţiile de vânzare a masei lemnoase pe picior, pe direcţii silvice, provenită din fondul forestier proprietate publică a statului, publicat lunar, pe site-ul propriu, de către Regia Naţională a Pădurilor - Romsilva, preţ afişat la data întocmirii raportului de evaluare;
b)preţul mediu de adjudecare (lei/mc), rezultat ca medie a ultimelor trei licitaţii publice de vânzare a masei lemnoase pe picior, organizate de administratorul fondului forestier proprietate publică, în zona expropriată sau cât mai apropiată acesteia, în condiţii similare, comunicat de administratorul fondului forestier proprietate publică, la solicitarea expertului evaluator.
(11)Inventarierea şi calculul volumului masei lemnoase, întocmirea actelor de punere în valoare, autorizarea şi predarea spre exploatare a parchetelor se fac de către ocoalele silvice care asigură administrarea sau serviciile silvice, după caz, la solicitarea expropriatorului.
(12)Pentru terenurile forestiere proprietate privată pentru care nu este/sunt asigurată/asigurate administrarea/serviciile silvice, iar proprietarul nu se poate identifica sau al căror proprietar a decedat şi nu s-a realizat dezbaterea succesorală, situate pe amplasamentul lucrării de utilitate publică, se vor aplica prevederile art. 16 din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(13)Exploatarea masei lemnoase se realizează prin operatori economici atestaţi pentru lucrări de exploatare forestieră. Costurile de exploatare şi de valorificare a masei lemnoase, precum şi cele de prestări servicii silvice pe terenurile prevăzute la alin. (6) se suportă de către expropriator, prin reprezentantul acestuia.
(14)Valorificarea masei lemnoase de pe terenurile forestiere prevăzute la alin. (4)-(6) se face în condiţiile Regulamentului de valorificare a masei lemnoase din fondul forestier proprietate publică, inclusiv de către reprezentantul expropriatorului.
(15)Prin derogare de la prevederile art. 39 alin. (2) din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ocuparea temporară a terenurilor din fondul forestier proprietate publică prevăzute la alin. (1), necesare realizării obiectivelor de interes naţional, judeţean şi local, se aprobă, potrivit art. 40 din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pe durata solicitată de reprezentantul expropriatorului.
(16)Ocuparea temporară a terenurilor forestiere pentru executarea lucrărilor de foraje geotehnice, puţuri deschise/de vizitare, alte investigaţii geotehnice de acest fel, inclusiv pentru căile de acces şi platformele de lucru provizorii, necesare realizării lucrărilor de utilitate publică prevăzute la art. 2 alin. (1), se face fără plata taxelor şi a celorlalte obligaţii datorate potrivit art. 42 din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi fără obţinerea vreunui aviz de mediu ori a actului administrativ al autorităţii competente pentru protecţia mediului.
(17)Prin derogare de la prevederile art. 40 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul terenurilor necesare obiectivelor de interes naţional prevăzute în anexa la Hotărârea Guvernului nr. 666/2016 pentru aprobarea documentului strategic Master Planul General de Transport al României, cu modificările ulterioare, a căror suprafaţă depăşeşte suprafaţa de 10 ha, solicitările de scoatere definitivă sau de ocupare temporară de terenuri din fondul forestier naţional, în condiţiile prevăzute la art. 36-39 din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se aprobă prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură, cu avizul structurii de specialitate.Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »
Acte numărul de obiecte din listă: (1)
Influenţat de numărul de obiecte din listă: (1)
Jurisprudenţă numărul de obiecte din listă: (315)
Hotarari judecătoresti numărul de obiecte din listă: (315)
- Sentinta nr. RJ ggd9296d3/2025 din 01-aug-2025, Curtea de Apel Bacau, suspendare executare act administrativ (Contencios administrativ si fiscal)
- Sentinta nr. RJ 2369g9767/2025 din 04-iul-2025, Tribunalul Gorj, expropriere (Civil)
- Decizie nr. RJ 23d697593/2024 din 23-apr-2024, Curtea de Apel Timisoara, pretentii (Civil)
Comentarii, monografii, reviste şi webinarii numărul de obiecte din listă: (3)
Articole numărul de obiecte din listă: (3)
- Exproprierea unui teren în vederea realizării unei autostrăzi. Admisibilitatea acţiunii având ca obiect obligarea statului român la exproprierea întregului imobil. Modalitatea de cuantificare a prejudiciului
- Caracterizarea formelor prejudiciului - ca element specific al răspunderii civile. perspectiva jurisprudenţei constituţionale
- Instrumente de unificare a practicii judiciare în materia limitelor exercitării dreptului de proprietate