Capitolul vii - Atribuţii şi competenţe ale A.S.F. - Legea 24/2017 privind emitenţii de instrumente financiare şi operaţiuni de piaţă - Republicare

M.Of. 772

În vigoare
Versiune de la: 5 Iulie 2024 până la: 7 Octombrie 2024
CAPITOLUL VII:Atribuţii şi competenţe ale A.S.F.
Art. 115
(1)Fără a aduce atingere competenţelor prevăzute la art. 2 alin. (9), care se aplică corespunzător, A.S.F. are, în scopul exercitării atribuţiilor ce îi revin în vederea aplicării prevederilor prezentului titlu, următoarele competenţe:
a)să solicite din partea auditorilor, emitenţilor, deţinătorilor de acţiuni sau alte instrumente financiare sau a persoanelor menţionate la art. 72 sau art. 75, precum şi din partea persoanelor care îi controlează sau care sunt controlate de aceştia furnizarea de informaţii şi documente;
b)să solicite ca emitentul să facă publice informaţiile prevăzute la lit. a) prin modalităţile şi în termenele considerate necesare de către A.S.F..În cazul în care emitentul sau persoanele care îl controlează sau care sunt controlate de acesta nu publică informaţiile, A.S.F. poate, după audierea emitentului, să publice din proprie iniţiativă informaţiile respective;
c)să solicite din partea conducerii emitenţilor şi a conducerii deţinătorilor de acţiuni sau alte instrumente financiare sau din partea persoanelor menţionate la art. 72 sau art. 75 să notifice informaţiile impuse de prezenta lege sau de reglementările A.S.F. şi, după caz, să furnizeze informaţii şi documente suplimentare;
d)să suspende sau să solicite pieţei reglementate în cauză suspendarea tranzacţionării instrumentelor financiare pentru o perioadă de cel mult 10 zile, în cazul în care aceasta are motive întemeiate să considere că emitentul nu a respectat dispoziţiile prezentului titlu sau ale reglementărilor A.S.F. sau dacă consideră că situaţia emitentului este de aşa natură încât tranzacţionarea ar fi în detrimentul investitorilor;
e)să interzică tranzacţionarea pe o piaţă reglementată în cazul în care constată că nu au fost respectate dispoziţiile prezentului titlu sau ale reglementărilor A.S.F. sau în cazul în care A.S.F. prezumă, pe baza unor motive întemeiate, că dispoziţiile prezentului titlu au fost încălcate;
f)să ia măsuri astfel încât emitentul să facă publice informaţiile la timp în vederea garantării unui acces optim şi egal al publicului din toate statele membre în care se tranzacţionează valorile mobiliare sau să ia măsuri adecvate, în cazul în care situaţia se prezintă altfel;
g)să facă public faptul că un emitent sau un deţinător de acţiuni sau alte instrumente financiare sau una dintre persoanele menţionate la art. 72 sau art. 75 nu se conformează obligaţiilor care îi revin;
h)să verifice dacă obligaţiile de raportare şi transmitere de informaţii prevăzute de prezentul titlu sunt îndeplinite cu respectarea formatelor şi a condiţiilor stabilite prin lege şi să ia măsurile necesare, în cazul în care constată existenţa unor nereguli;
i)să efectueze inspecţii la faţa locului în teritoriu, la sediul entităţilor reglementate sau supravegheate şi/sau, în cooperare cu alte autorităţi, la sediul altor entităţi ce intră sub incidenţa prevederilor prezentei legi, cu respectarea legislaţiei naţionale aplicabile, în scopul de a verifica respectarea dispoziţiilor prezentului titlu şi a reglementărilor emise în aplicarea acestuia;
j)să decidă ca valorile mobiliare admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată să fie retrase de la tranzacţionare, în condiţiile în care consideră că, datorită unor circumstanţe speciale, nu se mai poate menţine o piaţă ordonată pentru respectivele valori mobiliare.
(2)Fără a aduce atingere dispoziţiilor alin. (1), A.S.F. este învestită cu toate puterile de investigare necesare pentru exercitarea competenţelor sale.
(3)Comunicarea către A.S.F. de către un auditor a oricăror informaţii şi/sau documente ca urmare a solicitărilor formulate în acest sens de A.S.F. conform alin. (1) lit. a) nu constituie o încălcare a vreunei restricţii referitoare la dezvăluirea de informaţii impusă printr-un contract sau printr-un act cu putere de lege sau act administrativ şi nu angajează responsabilitatea auditorului respectiv.
Art. 116
(1)Obligaţia privind secretul profesional se aplică în cazul tuturor persoanelor care lucrează sau au lucrat pentru A.S.F. şi pentru entităţile cărora A.S.F. le-a delegat, eventual, anumite sarcini. Informaţiile supuse regimului privind secretul profesional nu pot fi comunicate niciunei persoane sau autorităţi, decât în conformitate cu legislaţia naţională şi actele administrative aplicabile.
(2)A.S.F. cooperează cu autorităţile competente ale celorlalte state membre atunci când este necesar pentru îndeplinirea funcţiilor şi exercitarea prerogativelor care îi sunt conferite prin prezentul titlu şi le oferă asistenţă.
(3)În exercitarea competenţelor sale de sancţionare şi de investigare, A.S.F. cooperează cu autorităţile competente ale celorlalte state membre pentru a se asigura că sancţiunile sau măsurile dispuse produc rezultatele dorite şi pentru a-şi coordona eforturile atunci când se ocupă de cazuri transfrontaliere.
(4)A.S.F. poate sesiza ESMA cu privire la situaţiile în care o cerere de cooperare a fost respinsă sau nu i s-a dat curs în termen rezonabil şi cooperează cu aceasta în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 1.095/2010, furnizându-i toate informaţiile necesare pentru îndeplinirea sarcinilor care îi revin ESMA în temeiul acestui regulament.
(5)Prevederile alin. (1) nu împiedică schimbul de informaţii confidenţiale între A.S.F. şi alte autorităţi competente. Informaţiile astfel schimbate sunt reglementate de secretul profesional, obligaţie care incumbă persoanelor angajate sau anterior angajate de autorităţile competente care primesc informaţiile.
(6)A.S.F. poate încheia acorduri de cooperare privind schimbul de informaţii cu autorităţile sau organismele competente din ţările terţe, abilitate de propria lor legislaţie să ducă la îndeplinire orice sarcină similară cu cele prevăzute de dispoziţiile legale referitoare la competenţele A.S.F. privind supravegherea respectării obligaţiilor de transparenţă ale emitenţilor ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată. Acest schimb de informaţii se supune unor garanţii de secret profesional cel puţin echivalente cu cele prevăzute de prezentul articol şi este destinat executării prerogativelor de supraveghere ale autorităţilor sau organismelor respective; în cazul în care provin din alt stat membru, informaţiile nu pot fi comunicate fără acordul expres al autorităţilor competente care le-au comunicat şi, după caz, exclusiv în scopul pentru care şi-au dat acordul.
Art. 117
(1)În cazul în care A.S.F., în calitate de autoritate competentă atunci când România este stat membru gazdă pentru un emitent ale cărui valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată, constată că emitentul sau un deţinător de acţiuni ori alte instrumente financiare sau persoana menţionată la art. 73 a comis nereguli sau şi-a încălcat obligaţiile, aceasta aduce la cunoştinţă aceste constatări autorităţii competente a statului membru de origine şi ESMA.
(2)În cazul în care, în ciuda măsurilor luate de autoritatea competentă a statului membru de origine sau dacă aceste măsuri se dovedesc inadecvate, emitentul sau deţinătorul de valori mobiliare continuă să nu îşi respecte obligaţiile ce îi revin, A.S.F., în calitate de autoritate competentă atunci când România este stat membru gazdă, după informarea autorităţii competente a statului membru de origine, ia toate măsurile necesare pentru protejarea investitorilor, în conformitate cu prevederile legale privind obligaţiile de raportare şi transparenţă în legătură cu emitenţii ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată, informând în acest sens, în cel mai scurt timp, Comisia Europeană şi ESMA.