Capitolul iv - Evaluarea externă a calităţii - Legea 198/2023 a învăţământului preuniversitar
M.Of. 613
În vigoare Versiune de la: 19 Decembrie 2025
CAPITOLUL IV:Evaluarea externă a calităţii
SECŢIUNEA 1:Dispoziţii generale
Art. 235
(1)Evaluarea externă a calităţii educaţiei cuprinde:
a)evaluarea capacităţii instituţionale a unităţii de învăţământ preuniversitar;
b)evaluarea eficacităţii educaţionale a unităţii de învăţământ preuniversitar;
c)evaluarea managementului calităţii la nivel instituţional;
d)evaluarea calităţii programelor de studii sau de calificare oferite;
e)evaluarea concordanţei dintre evaluarea internă şi situaţia reală;
f)evaluarea comparativă interinstituţională a aceluiaşi tip de program de studii sau de calificare oferit de diferite unităţi de învăţământ preuniversitar.
(2)Evaluarea externă periodică a calităţii pentru unitatea de învăţământ preuniversitar este realizată de ARACIIP, prin colaboratori externi, experţi în evaluare şi acreditare, înscrişi în RNEE. Membrii RNEE participă la cursuri de formare iniţială şi, periodic, la cursuri de formare continuă în domeniul asigurării calităţii educaţiei, organizate de ARACIIP sau de alte structuri partenere.
(3)Selecţia membrilor RNEE se realizează astfel încât aceştia să realizeze activităţile de evaluare externă a calităţii, fiind independenţi prin respectarea prevederilor care nu permit existenţa conflictelor de interese.
(4)La evaluările externe pot participa, cu statut de observatori, reprezentanţi ai organizaţiilor sindicale reprezentative la nivel de ramură, reprezentanţi ai elevilor, reprezentanţi ai părinţilor, iar pentru învăţământul liceal tehnologic, reprezentanţi ai patronatelor şi ai angajatorilor.
Art. 236
Orice persoană juridică, publică sau privată, interesată în furnizarea de educaţie se supune procesului de evaluare şi acreditare.
SECŢIUNEA 2:Obţinerea autorizării de funcţionare provizorie
Art. 237
(1)Autorizarea de funcţionare provizorie conferă furnizorului dreptul de a face înscrieri şi de a desfăşura procesul de învăţământ. Pentru obţinerea autorizării de funcţionare provizorie, organizaţia interesată de furnizarea de servicii de învăţământ preuniversitar se adresează ARACIIP, în vederea demarării procedurii de obţinere a autorizării provizorii.
(2)În învăţământul preuniversitar, evaluarea şi autorizarea se fac pentru fiecare nivel de învăţământ, filieră, profil, domeniu sau specializare, limbă de predare, formă de învăţământ şi, după caz, locaţie. În cazul unităţilor de învăţământ acreditate, nivelul inferior se supune direct procesului de acreditare, respectiv nu parcurge procesul de autorizare provizorie anterioară acreditării.
(3)Autorizaţia de funcţionare provizorie se acordă prin ordin al ministrului educaţiei, la propunerea ARACIIP.
(4)Ordinul ministrului educaţiei de acordare a autorizaţiei de funcţionare provizorie şi de înfiinţare ca persoană juridică a unităţii de învăţământ se comunică autorităţii publice locale în vederea includerii, de drept, în reţeaua şcolară a unităţii administrativ-teritoriale.
(5)După obţinerea autorizaţiei de funcţionare provizorie, unitatea de învăţământ preuniversitar implementează mecanismul de asigurare internă a calităţii şi întocmeşte rapoarte de evaluare internă a calităţii educaţiei, pe care are obligaţia de a le face publice, anual, sub sancţiunea retragerii autorizării de funcţionare provizorie.
Art. 238
Organismul abilitat să efectueze evaluarea externă în vederea autorizării pentru funcţionare provizorie este ARACIIP.
Art. 239
Procedura de autorizare de funcţionare provizorie cuprinde următoarele activităţi:
a)furnizorul de educaţie elaborează un raport de evaluare internă, pe baza prevederilor art. 233, pentru fiecare nivel de învăţământ, filieră, profil, domeniu, specializare sau, după caz, locaţie;
b)raportul de evaluare internă se depune la ARACIIP împreună cu o cerere de declanşare a procedurii de evaluare externă şi de autorizare de funcţionare provizorie;
c)ARACIIP numeşte o comisie de experţi în evaluare şi acreditare, care analizează raportul de evaluare internă, verifică prin vizite la instituţia solicitantă îndeplinirea standardelor pe domeniile şi criteriile prevăzute la art. 233 şi elaborează propriul raport de evaluare;
d)ARACIIP validează raportul de evaluare prin verificarea respectării, după caz, a metodologiilor de evaluare externă, prevăzute la art. 233 alin. (1) şi (2), respectiv art. 247 alin. (1), iar agenţia propune Ministerului Educaţiei acordarea sau, după caz, neacordarea autorizaţiei de funcţionare provizorie.
SECŢIUNEA 3:Acreditarea furnizorului de educaţie
Art. 240
(1)Orice unitate de învăţământ preuniversitar autorizată provizoriu se supune procesului de monitorizare de ARACIIP, prin birourile judeţene/biroul Municipiului Bucureşti, în vederea acreditării instituţionale, în condiţiile legii.
(2)După trei evaluări anuale consecutive încheiate cu raport favorabil, unitatea de învăţământ preuniversitar autorizată provizoriu poate solicita acreditarea.
(3)ARACIIP propune Ministerului Educaţiei acreditarea unităţilor de învăţământ preuniversitar, pentru fiecare nivel de învăţământ, filieră, profil, domeniu, specializare sau, după caz, locaţie. Acreditarea se acordă prin ordin al ministrului educaţiei.
(4)Prin acreditare se certifică respectarea standardelor pentru înfiinţarea şi funcţionarea unităţilor de învăţământ preuniversitar şi a programelor de studii sau de calificare ale acestora.
(5)În învăţământul preuniversitar, evaluarea şi acreditarea se fac la nivelul unităţii de învăţământ cu personalitate juridică pentru fiecare nivel de învăţământ, filieră şi domeniu de calificare profesională, după caz.
(6)Analiza şi aprobarea rapoartelor de evaluare externă a calităţii se fac de către Consiliul ARACIIP.
(7)Acreditarea acordă pe lângă drepturile prevăzute de autorizarea de funcţionare provizorie şi dreptul de a emite diplome, certificate şi alte acte de studii recunoscute de Ministerul Educaţiei şi de a organiza, după caz, examen de absolvire.
Art. 241
(1)Procedura de acreditare cuprinde următoarele activităţi:
a)unitatea de învăţământ autorizată să funcţioneze provizoriu elaborează un raport de evaluare internă, folosind ca termeni de referinţă standardele specifice etapei de acreditare;
b)raportul de evaluare internă se depune la ARACIIP împreună cu o cerere de declanşare a procedurii de evaluare externă şi de acreditare;
c)ARACIIP numeşte o comisie de experţi în evaluare şi acreditare care analizează raportul de evaluare internă, verifică prin vizite la instituţia solicitantă îndeplinirea standardelor referitoare la domeniile şi criteriile prevăzute la art. 233 şi elaborează propriul raport de evaluare;
d)ARACIIP validează raportul de evaluare prin verificarea respectării, după caz, a metodologiilor de evaluare externă, prevăzute la art. 233 alin. (1) şi (2), respectiv art. 247 alin. (1), iar agenţia propune Ministerului Educaţiei acreditarea sau, după caz, neacreditarea furnizorului de educaţie care a solicitat acreditarea.
(2)Termenul maxim de depunere a cererii în vederea acreditării unităţilor de învăţământ preuniversitar este de 2 ani de la data absolvirii primei promoţii, sub sancţiunea încetării autorizaţiei de funcţionare provizorie de Ministerul Educaţiei. Acest termen se aplică şi în cazul acreditării unui nivel de învăţământ sau a unei specializări/calificări, program de studii în învăţământul preuniversitar de la data absolvirii complete a unui nivel de învăţământ de către prima promoţie, sub sancţiunea declanşării procedurii de lichidare, fără dreptul de a organiza admitere.
(3)Unităţile de învăţământ acreditate pot să înfiinţeze alte specializări în cadrul profilurilor deja autorizate să funcţioneze provizoriu/acreditate, pe baza acordului ARACIIP. Procedura privind acordul ARACIIP se stabileşte prin ordin al ministrului educaţiei.
Art. 242
După obţinerea acreditării, rapoartele anuale de evaluare internă a calităţii de la nivelul unităţii de învăţământ preuniversitar se transmit către ARACIIP, la cererea ARACIIP sau din propria iniţiativă a unităţii.
Art. 243
(1)Unităţile de învăţământ acreditate se supun, din 5 în 5 ani, evaluării externe obligatorii de către ARACIIP.
(2)În condiţiile în care, prin evaluarea externă, ARACIIP constată că nu sunt îndeplinite standardele de calitate asumate, propune Ministerului Educaţiei să emită ordinul de ministru de aplicare a măsurii de avertizare a furnizorului de educaţie şi acordarea unui termen de un an pentru aducerea activităţii educaţionale la nivelul standardelor naţionale în vigoare. Pe baza unui nou raport de evaluare internă întocmit de furnizorul de educaţie, Ministerul Educaţiei dispune o nouă evaluare externă de către ARACIIP. Dacă şi noul raport de evaluare externă este nefavorabil, Ministerul Educaţiei, la propunerea ARACIIP, dispune declanşarea procedurii de lichidare, fără dreptul de a organiza admitere.
(3)Evaluarea externă periodică a calităţii pentru unitatea de învăţământ preuniversitar se poate face printr-o procedură simplificată în urma obţinerii a trei calificative de menţinere a acreditării.
(4)Procedura simplificată este parte a metodologiilor prevăzute, după caz, la art. 233 alin. (1) şi (2) şi art. 247 alin. (1).
(5)În cazul în care unitatea şcolară nu îndeplineşte criteriile prevăzute în cazul acestui tip de evaluare, ARACIIP declanşează procedura de evaluare externă prevăzută, după caz, la art. 233 alin. (1) şi (2) şi art. 247 alin. (1).
Art. 244
(1)Nerespectarea de către unitatea de învăţământ preuniversitar a criteriilor, standardelor şi normelor privind calitatea educaţiei constituie abateri, care aduc atingere bunului mers în funcţionarea sistemului naţional de învăţământ, pentru care Ministerul Educaţiei, la propunerea ARACIIP, are dreptul să dispună prin ordin al ministrului următoarele măsuri:
a)avertizarea unităţii de învăţământ preuniversitar cu perioada de implementare a măsurilor de îmbunătăţire;
b)monitorizarea unităţii de învăţământ preuniversitar;
c)demararea procesului de reorganizare, în cazul unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat;
d)desfiinţarea unităţii de învăţământ preuniversitar şi demararea procesului de lichidare, cu aplicarea principiului respectării interesului superior al elevului.
(2)În ordinul menţionat la alin. (1) se stabilesc în mod obligatoriu măsurile privind situaţia şcolară a elevilor, precum şi cele privind baza materială a unităţii de învăţământ.
Art. 245
(1)Desfăşurarea activităţilor de învăţământ preuniversitar, sub orice denumire, precum şi eliberarea actelor de studii în alte condiţii decât cele prevăzute de lege atrag răspunderea civilă, contravenţională sau penală, după caz. Sesizarea organelor de urmărire penală se face de Ministerul Educaţiei sau de către orice persoană fizică ori juridică lezată în drepturile sale prin funcţionarea entităţii în cauză.
(2)Pot desfăşura activităţi de învăţământ preuniversitar şi pot utiliza denumirile de liceu, şcoală, grădiniţă sau altele similare numai unităţile de învăţământ preuniversitar autorizate să funcţioneze provizoriu ori acreditate.
(3)În cazul în care o unitate de învăţământ de stat, particulară sau confesională nu se supune procedurilor privind asigurarea calităţii educaţiei prevăzute de lege, Ministerul Educaţiei poate să iniţieze procedurile legale pentru desfiinţarea respectivei instituţii.
(4)Desfiinţarea oricărei unităţi de învăţământ se realizează, în condiţiile legii, prin ordin al ministrului educaţiei.
(5)Desfăşurarea activităţilor de învăţământ preuniversitar cu încălcarea prevederilor legale privind tratamentul elevilor/preşcolarilor, utilizarea de personal necalificat sau gestionarea frauduloasă a resurselor financiare atrage ridicarea autorizaţiei de funcţionare a furnizorului de educaţie şi/sau desfiinţarea respectivei unităţi de învăţământ.