Secţiunea 2 - Obţinerea autorizării de funcţionare provizorie - Legea 198/2023 a învăţământului preuniversitar

M.Of. 613

În vigoare
Versiune de la: 1 Septembrie 2025
SECŢIUNEA 2:Obţinerea autorizării de funcţionare provizorie
Art. 237
(1)Autorizarea de funcţionare provizorie conferă furnizorului dreptul de a face înscrieri şi de a desfăşura procesul de învăţământ. Pentru obţinerea autorizării de funcţionare provizorie, organizaţia interesată de furnizarea de servicii de învăţământ preuniversitar se adresează ARACIIP, în vederea demarării procedurii de obţinere a autorizării provizorii.
(2)În învăţământul preuniversitar, evaluarea şi autorizarea se fac pentru fiecare nivel de învăţământ, filieră, profil, domeniu sau specializare, limbă de predare, formă de învăţământ şi, după caz, locaţie. În cazul unităţilor de învăţământ acreditate, nivelul inferior se supune direct procesului de acreditare, respectiv nu parcurge procesul de autorizare provizorie anterioară acreditării.
(3)Autorizaţia de funcţionare provizorie se acordă prin ordin al ministrului educaţiei, la propunerea ARACIIP.
(4)Ordinul ministrului educaţiei de acordare a autorizaţiei de funcţionare provizorie şi de înfiinţare ca persoană juridică a unităţii de învăţământ se comunică autorităţii publice locale în vederea includerii, de drept, în reţeaua şcolară a unităţii administrativ-teritoriale.
(5)După obţinerea autorizaţiei de funcţionare provizorie, unitatea de învăţământ preuniversitar implementează mecanismul de asigurare internă a calităţii şi întocmeşte rapoarte de evaluare internă a calităţii educaţiei, pe care are obligaţia de a le face publice, anual, sub sancţiunea retragerii autorizării de funcţionare provizorie.
Art. 238
Organismul abilitat să efectueze evaluarea externă în vederea autorizării pentru funcţionare provizorie este ARACIIP.
Art. 239
Procedura de autorizare de funcţionare provizorie cuprinde următoarele activităţi:
a)furnizorul de educaţie elaborează un raport de evaluare internă, pe baza prevederilor art. 233, pentru fiecare nivel de învăţământ, filieră, profil, domeniu, specializare sau, după caz, locaţie;
b)raportul de evaluare internă se depune la ARACIIP împreună cu o cerere de declanşare a procedurii de evaluare externă şi de autorizare de funcţionare provizorie;
c)ARACIIP numeşte o comisie de experţi în evaluare şi acreditare, care analizează raportul de evaluare internă, verifică prin vizite la instituţia solicitantă îndeplinirea standardelor pe domeniile şi criteriile prevăzute la art. 233 şi elaborează propriul raport de evaluare;
d)ARACIIP validează raportul de evaluare prin verificarea respectării, după caz, a metodologiilor de evaluare externă, prevăzute la art. 233 alin. (1) şi (2), respectiv art. 247 alin. (1), iar agenţia propune Ministerului Educaţiei acordarea sau, după caz, neacordarea autorizaţiei de funcţionare provizorie.