Secţiunea 3 - Organizarea şi desfăşurarea perioadei de stagiu, a cursurilor de pregătire şi specializare şi evaluarea debutanţilor - Legea 145/2019 privind statutul poliţiştilor de penitenciare

M.Of. 631

În vigoare
Versiune de la: 16 Iunie 2023
SECŢIUNEA 3:Organizarea şi desfăşurarea perioadei de stagiu, a cursurilor de pregătire şi specializare şi evaluarea debutanţilor
SUBSECŢIUNEA 1:§1. Dispoziţii generale
Art. 22
(1)Perioada de stagiu are ca obiectiv însuşirea specificului activităţii sistemului penitenciar, formarea şi evaluarea abilităţilor profesionale ale poliţiştilor de penitenciare debutanţi în scopul îndeplinirii atribuţiilor şi responsabilităţilor funcţiei.
(2)Parcurgerea perioadei de stagiu pentru poliţiştii de penitenciare debutanţi este obligatorie.
Art. 23
Stagiul poliţiştilor de penitenciare debutanţi se desfăşoară în 3 etape, astfel:
a)debutul în carieră;
b)cursul de iniţiere;
c)formarea deprinderilor practice.
Art. 24
(1)Perioada de stagiu se desfăşoară pe baza unui program aprobat de directorul unităţii în care este încadrat poliţistul de penitenciare debutant, la propunerea şefului ierarhic al acestuia, a îndrumătorului şi a ofiţerului responsabil cu formarea profesională din unitate.
(2)Prin programul de desfăşurare a perioadei de stagiu se stabilesc următoarele:
a)planificarea activităţilor ce urmează să fie desfăşurate, în funcţie de nivelul cunoştinţelor teoretice şi al deprinderilor practice dobândite anterior;
b)cursul de iniţiere la care trebuie să participe poliţistul de penitenciare debutant;
c)alocarea a minimum 30 de ore lunar, din timpul normal de lucru, studiului individual.
(3)Poliţistul de penitenciare debutant îşi desfăşoară activitatea conform programului de lucru al compartimentului din care face parte.
(4)Poliţistului de penitenciare debutant i se asigură dreptul de a asista la îndeplinirea atribuţiilor de serviciu de către poliţiştii de penitenciare definitivi din cadrul altor compartimente.
(5)Activitatea prevăzută la alin. (4) se desfăşoară sub coordonarea unui poliţist de penitenciare definitiv desemnat de conducătorul compartimentului respectiv.
Art. 25
(1)Poliţistul de penitenciare debutant are următoarele drepturi specifice:
a)să fie îndrumat în îndeplinirea atribuţiilor de serviciu pe parcursul perioadei de stagiu;
b)să îndeplinească atribuţii de serviciu al căror nivel de dificultate şi complexitate să corespundă nivelului de pregătire dobândit pe parcursul perioadei de stagiu;
c)să i se asigure timpul necesar pregătirii individuale, în scopul dobândirii cunoştinţelor teoretice şi a deprinderilor practice necesare exercitării funcţiei;
d)să participe la activităţi profesionale, în vederea desăvârşirii formării profesionale iniţiale;
e)să i se asigure accesul la sursele de informare necesare specializării sale.
(2)Poliţistul de penitenciare debutant are următoarele obligaţii specifice:
a)să îşi perfecţioneze pregătirea profesională teoretică şi să îşi formeze deprinderile practice necesare exercitării funcţiei încredinţate;
b)să consulte îndrumătorul pentru realizarea lucrărilor repartizate de conducătorul compartimentului;
c)să participe la formele de pregătire profesională organizate pentru poliţiştii de penitenciare debutanţi;
d)să îşi ţină evidenţa activităţilor desfăşurate în cadrul programelor de formare stabilite, într-un caiet de stagiu.
Art. 26
(1)Pe parcursul perioadei de stagiu activitatea poliţistului de penitenciare debutant se desfăşoară sub îndrumarea unui poliţist de penitenciare definitiv, de regulă din cadrul aceluiaşi compartiment, denumit în continuare îndrumător.
(2)Îndrumătorul este numit de directorul unităţii, la propunerea conducătorului compartimentului în care îşi desfăşoară activitatea poliţistul de penitenciare debutant.
(3)În situaţia în care, în unitatea în care a fost încadrat poliţistul de penitenciare debutant, nu există niciun poliţist de penitenciare definitiv care să îşi desfăşoare activitatea în domeniul de activitate al poliţistului de penitenciare debutant, la solicitarea directorului unităţii, Administraţia Naţională a Penitenciarelor va proceda la desemnarea unui îndrumător dintr-o altă unitate.
(4)Îndeplinirea atribuţiilor de îndrumător este o îndatorire de serviciu şi se trece în fişa postului.
(5)Un îndrumător poate coordona activitatea mai multor poliţişti de penitenciare debutanţi, fără ca numărul acestora să fie mai mare de 5.
Art. 27
(1)Îndrumătorul este desemnat de către directorul unităţii dintre poliţiştii de penitenciare definitivi care îndeplinesc următoarele condiţii:
a)au grad profesional mai mare decât poliţistul de penitenciare debutant;
b)au fost apreciaţi cu calificativul de cel puţin "foarte bun" în ultimii 2 ani.
(2)Nu poate avea calitatea de îndrumător poliţistul de penitenciare care:
a)se află sub efectul unei sancţiuni disciplinare;
b)este soţ, soţie ori rudă sau afin până la gradul al IV-lea inclusiv cu poliţistul de penitenciare debutant;
c)este director sau director adjunct al unităţii.
(3)Dacă îndrumătorul devine incompatibil cu această calitate în timpul coordonării stagiului de practică al poliţistului de penitenciare debutant, directorul unităţii va stabili, la propunerea conducătorului compartimentului în care îşi desfăşoară activitatea acesta, un alt poliţist de penitenciare care să preia aceste atribuţii.
Art. 28
Ofiţerul responsabil cu formarea profesională din unitate instruieşte îndrumătorul desemnat privind atribuţiile, metodele şi mijloacele utilizate în transmiterea informaţiilor.
Art. 29
Îndrumătorul are următoarele atribuţii:
a)îndrumă, monitorizează şi verifică poliţistul de penitenciare debutant în îndeplinirea atribuţiilor şi misiunilor primite;
b)instruieşte poliţistul de penitenciare debutant cu privire la modul de desfăşurare a activităţilor de serviciu şi desfăşoară activităţi de serviciu cu rol demonstrativ;
c)monitorizează activitatea profesională şi conduita poliţistului de penitenciare debutant îndrumat şi ia măsuri de îmbunătăţire a pregătirii acestuia;
d)întocmeşte, împreună cu şeful compartimentului în care îşi desfăşoară activitatea poliţistul de penitenciare debutant, planul lunar al pregătirii profesionale pe care o efectuează acesta;
e)urmăreşte respectarea planului de pregătire lunar de către poliţistul de penitenciare debutant;
f)întocmeşte referatul cu privire la activitatea de integrare socioprofesională a poliţistului de penitenciare debutant, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1.
SUBSECŢIUNEA 2:§2. Debutul în carieră
Art. 30
(1)Debutul în carieră are durata de două săptămâni şi este destinat familiarizării poliţistului de penitenciare debutant cu aspectele profesionale ale funcţiei pe care a ocupat-o prin concurs sau examen.
(2)Pe perioada debutului în carieră, poliţistului de penitenciare debutant nu i se va încredinţa nicio responsabilitate, iar activitatea sa este coordonată de către îndrumător.
(3)Pentru fiecare categorie de poliţişti de penitenciare debutanţi se întocmeşte de către ofiţerul responsabil cu formarea profesională din unitate un program de pregătire pentru debutul în carieră, care cuprinde teme specifice tuturor domeniilor de activitate din penitenciar.
(4)După finalizarea perioadei prevăzute la alin. (1) şi până la începerea cursului de iniţiere, poliţistul de penitenciare debutant îşi va desfăşura activitatea în cadrul compartimentului în care este încadrat, cu îndeplinirea îndatoririlor prevăzute în fişa postului. Documentele întocmite de către debutant vor fi avizate de către îndrumător.
SUBSECŢIUNEA 3:§3. Cursul de iniţiere
Art. 31
(1)Cursul de iniţiere a poliţiştilor de penitenciare debutanţi se organizează în centrele de formare profesională din subordinea Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, sub coordonarea Şcolii Naţionale de Pregătire a Agenţilor de Penitenciare Târgu Ocna.
(2)În situaţia în care într-una sau mai multe unităţi se încadrează mai mult de 15 poliţişti de penitenciare debutanţi din acelaşi domeniu de activitate sau în raport cu numărul locurilor de cazare disponibile în centrul de formare profesională unde se organizează cursul, cursul de iniţiere se poate organiza şi în alte unităţi decât cele prevăzute la alin. (1).
(3)Perioada de desfăşurare a cursului şi locul de organizare, precum şi planul de învăţământ care cuprinde graficul desfăşurării cursului, baza de calcul al timpului de învăţământ, repartiţia timpului pe categorii de pregătire şi module de învăţământ, precum şi date privind desfăşurarea examenului de absolvire se stabilesc prin decizie a directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.
(4)Cursul de iniţiere se finalizează cu susţinerea de către poliţiştii de penitenciare debutanţi a unui examen de absolvire, în perioada stabilită în planul de învăţământ al cursului.
(5)Examenul de absolvire se desfăşoară în unităţi nominalizate prin decizie a directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.
Art. 32
(1)Cursurile de iniţiere a poliţiştilor de penitenciare debutanţi constau în cursuri de pregătire teoretică şi practică a căror durată este stabilită prin decizie a directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.
(2)Planul de învăţământ al cursului de iniţiere este întocmit pentru fiecare serie de poliţişti de penitenciare debutanţi de către Şcoala Naţională de Pregătire a Agenţilor de Penitenciare Târgu Ocna şi este aprobat de directorul general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.
Art. 33
(1)Examenul de absolvire a cursului de iniţiere se susţine din următoarele domenii:
a)pregătire de specialitate, potrivit specificului domeniului de activitate al poliţistului de penitenciare debutant;
b)pregătire juridică;
c)management penitenciar, numai pentru ofiţerii debutanţi.
(2)La absolvirea cursului de iniţiere, Şcoala Naţională de Pregătire a Agenţilor de Penitenciare Târgu Ocna eliberează un certificat de absolvire.
(3)Definitivarea în funcţie a poliţistului de penitenciare debutant este condiţionată de promovarea examenului de absolvire a cursului de iniţiere.
(4)Poliţistul de penitenciare debutant care nu a promovat examenul de absolvire a cursului de iniţiere se poate prezenta încă o dată pentru susţinerea acestuia. În cazul în care poliţistul de penitenciare debutant nu se prezintă, în mod nejustificat, la examen sau nu promovează examenul în sesiunea de reexaminare, el este declarat necorespunzător din punct de vedere profesional, iar raportul de serviciu al acestuia încetează.
SUBSECŢIUNEA 4:§4. Examenul de absolvire a cursului de iniţiere
Art. 34
(1)Examenul de absolvire a cursurilor de iniţiere constă în:
a)susţinerea unei probe scrise sau on-line, după caz;
b)susţinerea unei probe orale sau practice, după caz.
(2)Pentru ofiţerii debutanţi, în cadrul probelor prevăzute la alin. (1) sunt incluse şi subiecte din domeniul managementului penitenciar.
(3)Proba on-line prevăzută la alin. (1) lit. a) constă în rezolvarea de către cursanţi a unui test pe platforme on-line.
(4)Disciplinele din care se întocmesc subiecte pentru susţinerea probelor prevăzute la alin. (1) se stabilesc prin planul de învăţământ prevăzut la art. 32 alin. (2).
(5)Tipurile de probe care sunt susţinute de către cursanţi în cadrul fiecărui examen de absolvire, precum şi graficul de desfăşurare a examenului se stabilesc prin decizie emisă de către directorul general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.
(6)Pentru organizarea şi desfăşurarea examenului de absolvire, prin decizie a directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, emisă cu cel puţin 15 zile înainte de începerea examenului de absolvire, se numesc următoarele comisii:
a)comisia centrală de absolvire;
b)comisia de examinare pentru verificarea competenţelor profesionale, denumită comisia de examinare, pentru fiecare centru de examen şi, după caz, pentru fiecare domeniu de activitate al cursanţilor;
c)comisia pentru soluţionarea contestaţiilor, pentru fiecare centru de examen şi, după caz, pentru fiecare domeniu de activitate al cursanţilor.
(7)Comisia centrală de absolvire este compusă dintr-un număr de 5 membri, iar celelalte comisii sunt compuse dintr-un număr de 3 membri, unul dintre membrii acestor comisii fiind desemnat preşedinte al comisiei. În cazul comisiilor prevăzute la alin. (6) lit. b) şi c), membrii acesteia trebuie să fie specialişti din domeniul de activitate al cursanţilor. Membrii comisiilor trebuie să aibă calitatea de poliţist de penitenciare.
(8)Procedura de organizare şi desfăşurare a sesiunii de reexaminare este aceeaşi cu cea prevăzută pentru examenul de absolvire.
(9)Fraudarea sau tentativa de fraudare a examenului de absolvire atrage excluderea celui în cauză din examen, fără posibilitatea de reexaminare. Se consideră fraudă sau tentativă de fraudă încercarea de a folosi sau folosirea surselor de informare sau comunicare, copierea şi comunicarea între cursanţi.
Art. 35
(1)În comisiile de examen nu se numesc persoane care au soţul sau soţia, rude ori afini până la gradul IV inclusiv în rândul cursanţilor.
(2)Fiecare persoană desemnată în comisii semnează o declaraţie pe propria răspundere, în care precizează că nu se află în vreuna dintre situaţiile de incompatibilitate prevăzute la alin. (1) şi că va respecta confidenţialitatea tuturor activităţilor desfăşurate în cadrul comisiilor.
(3)O persoană poate deţine calitatea de membru într-o singură comisie.
Art. 36
(1)Comisia centrală de absolvire coordonează desfăşurarea examenului de absolvire, asigurând aplicarea dispoziţiilor legale privind organizarea şi desfăşurarea acestuia. Preşedintele comisiei centrale de absolvire propune directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, în cazuri justificate, operarea unor schimbări în componenţa comisiilor.
(2)Comisiile de examinare asigură:
a)elaborarea subiectelor şi baremelor de corectare şi notare pentru proba scrisă;
b)elaborarea subiectelor pentru proba orală sau practică, după caz;
c)corectarea şi notarea lucrărilor scrise, conform baremelor;
d)notarea răspunsurilor date de cursanţi la proba orală, precum şi a prestaţiilor acestora la proba practică, după caz, în baza unui punctaj de evaluare elaborat de comisie.
(3)Comisiile de soluţionare a contestaţiilor asigură soluţionarea contestaţiilor formulate de cursanţi cu privire la rezultatele obţinute la probele examenului de absolvire a cursului de iniţiere.
Art. 37
(1)Subiectele pentru proba scrisă sau proba on-line, indiferent de structura subiectelor şi modalitatea de desfăşurare a probei, sunt întocmite în concordanţă cu tematica pentru examenul de absolvire, fiind astfel formulate încât să permită verificarea cunoştinţelor şi competenţelor cursanţilor.
(2)Timpul destinat susţinerii de către cursanţi a probei scrise sau a probei on-line este de cel mult 3 ore şi jumătate şi este stabilit de către preşedintele comisiei centrale de absolvire în funcţie de complexitatea subiectelor, precum şi de modalitatea de organizare şi desfăşurare a probei.
(3)Din momentul primirii subiectelor, cursanţii mai pot părăsi sala doar în cazuri excepţionale, însoţiţi de unul dintre supraveghetori, până la înapoierea în sală.
(4)Cursanţii care nu se află în sală în momentul primirii subiectelor din motive imputabile lor pierd dreptul de a susţine proba aflată în desfăşurare.
Art. 38
(1)Pentru susţinerea probei scrise, membrii comisiei de examinare stabilesc două variante de subiecte. Fiecare variantă, semnată de membrii comisiei, se introduce într-un plic care se sigilează. Baremul de corectare şi notare final se afişează la sediul centrului de examen, după expirarea timpului stabilit pentru desfăşurarea probei.
(2)Cursanţii ocupă locurile în sală în ordinea înscrisă în tabel numai după ce le-a fost stabilită identitatea şi au lăsat, în afara sălilor de examen, toate materialele sau obiectele pe care le au asupra lor: cărţi, caiete, notiţe, serviete, telefoane mobile şi orice aparatură electronică. La susţinerea probei scrise este interzisă utilizarea de către cursanţi a oricăror materiale care pot constitui surse de informare.
(3)Pentru redactarea lucrărilor de către cursanţi se utilizează foi tipizate şi ştampilate, cu colţ negru pentru secretizare. La redactarea lucrărilor cursanţii folosesc numai cerneală sau pastă de culoare albastră. Se interzice înscrierea oricărui semn distinctiv care ar permite identificarea lucrării, sub sancţiunea anulării acesteia.
(4)Responsabilul de sală distribuie cursanţilor ciorne ştampilate, precum şi, suplimentar, foi ştampilate.
(5)În cazul în care unii cursanţi doresc să îşi transcrie lucrarea, vor primi alte foi tipizate. Transcrierea nu trebuie să depăşească ora-limită stabilită. Foile tipizate de pe care s-a făcut transcrierea se anulează, sub semnătura responsabilului de sală, imediat ce a fost distribuită şi secretizată o nouă foaie tipizată.
(6)Corectarea şi notarea lucrărilor scrise se realizează de către comisia de examinare, în perioada stabilită în graficul de desfăşurare a examenului de absolvire.
(7)Lucrările scrise se corectează şi se notează de fiecare membru al comisiei de examinare, individual, inclusiv de către preşedintele comisiei, cu note de la 1 la 10, respectându-se baremele de corectare şi notare. Preşedintele comisiei calculează nota finală, reprezentând media aritmetică a notelor acordate de fiecare corector, cu două zecimale, fără rotunjire.
(8)În cazul în care preşedintele comisiei constată la una dintre lucrări o diferenţă egală sau mai mare de un punct între notele acordate de membrii comisiei, acesta recorectează lucrarea în prezenţa acestora şi stabileşte nota finală a lucrării.
Art. 39
(1)Pentru desfăşurarea probei on-line, spaţiul destinat desfăşurării acesteia va fi amenajat astfel încât fiecare cursant să susţină proba individual şi în condiţii de confidenţialitate. Specialistul informatician din unitatea organizatoare, împreună cu preşedintele comisiei de examinare, are obligaţia de a verifica spaţiul amenajat şi staţiile de lucru cu privire la starea de funcţionare şi asigurarea corectitudinii probei.
(2)Subiectele şi baremele de corectare şi notare pentru proba on-line sunt elaborate de specialiştii din sistemul penitenciar şi gestionate de compartimentul de resurse umane din Administraţia Naţională a Penitenciarelor.
(3)Numărul minim de întrebări care se regăseşte în baza de date este de 300, câte 100 pentru fiecare dintre domeniile prevăzute la art. 33 alin. (1). Fiecare întrebare va avea 3 răspunsuri, dintre care numai unul corect.
(4)Chestionarele vor fi selectate automat de platforma on-line şi vor conţine câte 30 de întrebări pentru fiecare dintre domeniile prevăzute la art. 33 alin. (1) lit. a) şi b) şi 10 întrebări pentru domeniul prevăzut la art. 33 alin. (1) lit. c).
(5)Înaintea începerii probei on-line, cursanţii vor fi instruiţi cu privire la procedurile de urmat în vederea completării şi înregistrării rezultatelor, nerealizarea acestei proceduri atrăgând după sine nevalidarea probei on-line.
(6)La ora stabilită în graficul de desfăşurare a examenului de absolvire, subiectele devin vizibile cursanţilor pe platforma on-line, numărul de întrebări fiind cel stabilit de comisia centrală de absolvire.
(7)În timpul alocat cursanţii rezolvă testele-grilă on-line, conform instrucţiunilor primite.
(8)Notarea se realizează automat de către platforma on-line.
(9)Fiecare cursant va imprima testul-grilă rezolvat în sala de examen, care include numele şi prenumele cursantului şi nota obţinută. Acestea sunt primite de către responsabilul de sală, pe bază de proces-verbal, şi predate, ulterior, preşedintelui comisiei de examinare.
(10)Rapoartele notelor obţinute la proba on-line vor fi transmise de către specialistul informatician, în prezenţa tuturor membrilor comisiei de examinare, preşedintelui comisiei centrale.
Art. 40
(1)În cazul în care, din motive tehnice, proba on-line nu poate fi susţinută sau este întreruptă, aceasta se va susţine sau, după caz, va fi reluată imediat după remedierea problemelor care au determinat întreruperea ei.
(2)În cazul în care, din motive tehnice, proba on-line nu se poate desfăşura în maximum 2 ore de la ora stabilită în graficul de desfăşurare a examenului de absolvire, respectiv nu se poate relua în maximum 2 ore, aceasta se amână de către preşedintele comisiei centrale de absolvire pentru ziua următoare.
Art. 41
(1)Procesele-verbale cu rezultatele probei scrise sau ale probei on-line se afişează la sediul centrului de examen şi al unităţilor în care sunt încadraţi cursanţii, la data şi potrivit celor stabilite în graficul de desfăşurare a examenului de absolvire a cursului.
(2)Cursanţii nemulţumiţi de nota obţinută la proba scrisă sau la proba on-line pot formula contestaţie, solicitând recorectarea lucrărilor.
(3)Contestaţiile sunt depuse personal sau transmise prin fax de către cursanţi la biroul resurse umane al unităţii unde s-a susţinut examenul, în termen de cel mult 48 de ore de la afişarea rezultatelor probelor.
(4)Birourile resurse umane transmit contestaţiile înregistrate, cu rezoluţia directorului unităţii, către preşedintele comisiei de soluţionare a contestaţiilor.
(5)Contestaţiile depuse în afara termenului prevăzut la alin. (3) se resping.
Art. 42
(1)În cazul înregistrării unei contestaţii, lucrarea respectivă se recorectează de către comisia pentru soluţionarea contestaţiilor.
(2)În vederea recorectării, preşedintele comisiei de examinare resigilează lucrările prin lipirea colţului drept, acoperă cu etichete notele acordate iniţial şi numerele de ordine şi renumerotează lucrările în prezenţa membrilor comisiei de examinare.
(3)Preşedintele comisiei de examinare predă lucrările sigilate, pe bază de proces-verbal, preşedintelui comisiei pentru soluţionarea contestaţiilor.
(4)Lucrările se corectează şi se notează de membrii comisiei pentru soluţionarea contestaţiilor, cu respectarea procedurii şi a baremului de corectare şi notare folosit la proba contestată.
(5)În cazul în care preşedintele comisiei pentru soluţionarea contestaţiilor constată diferenţe de un punct sau mai mari între notele acordate de membrii comisiei, recorectează lucrarea în prezenţa acestora, stabileşte nota finală a lucrării şi o înscrie distinct în borderoul centralizator.
Art. 43
(1)Proba orală sau practică se desfăşoară în perioada stabilită în graficul de desfăşurare a examenului de absolvire.
(2)Subiectele pentru proba orală sau practică se stabilesc de către comisia de examinare în baza temelor incluse în planul de învăţământ, precum şi a recomandărilor primite de la direcţiile de specialitate din Administraţia Naţională a Penitenciarelor, după caz.
(3)În cazul poliţiştilor de penitenciare debutanţi care vor desfăşura activităţi de aplicare a regimului penitenciar şi siguranţei deţinerii, proba practică va consta în parcurgerea unui circuit practic de verificare a cunoştinţelor. Circuitul practic de verificare a cunoştinţelor reprezintă un itinerar în cadrul căruia se regăsesc mai multe sarcini de aplicare a regimului penitenciar şi siguranţei deţinerii care trebuie executate de către fiecare cursant, acestea fiind corelate cu atribuţiile incluse în fişa postului şi în concordanţă cu planul tematic. Parcurgerea unui circuit practic de verificare a cunoştinţelor se va realiza în minimum 10 minute.
(4)Verificarea cunoştinţelor la proba orală sau practică se desfăşoară cu bilete de examen, elaborate de comisiile de examinare. Fiecare bilet are acelaşi număr de subiecte, cu grad de dificultate apropiat şi care permite tratarea lor integrală în maximum 30 de minute. Numărul de bilete de examen este cu cel puţin 20% mai mare decât numărul cursanţilor care susţin proba orală sau practică în aceeaşi zi, la o comisie de examinare.
(5)După ce i s-a verificat identitatea, preşedintele comisiei de examinare solicită cursantului să aleagă unul dintre bilete. În situaţia în care cursantul constată că nu poate să rezolve subiectele de pe biletul ales, poate să solicite al doilea bilet, caz în care membrii comisiei de examinare scad un punct din nota acordată pentru răspunsul prezentat. Fiecărui cursant i se acordă 5 minute pentru pregătirea răspunsurilor la subiectele de pe biletele de examen.
(6)Cursanţii prezintă răspunsurile la subiectele de pe biletele de examen, în ordinea intrării lor în sala de examinare. Proba orală sau practică a examenului de absolvire se înregistrează audiovideo.
(7)Membrii comisiei de examinare pot interveni cu întrebări suplimentare pentru clarificarea unor aspecte din răspunsurile prezentate de cursanţi.
(8)Răspunsurile date de cursanţi la subiectele de pe biletele de examen se notează de preşedintele şi ceilalţi membri ai comisiei de examinare cu note de la 1 la 10. Notarea se face în baza punctajului de evaluare elaborat de comisia de examinare.
(9)Notele acordate de fiecare membru al comisiei se înscriu într-un proces-verbal de către preşedintele comisiei respective. Acesta calculează nota finală, reprezentând media aritmetică a notelor acordate, cu două zecimale, fără rotunjire.
(10)La sfârşitul fiecărei zile în care se desfăşoară proba orală sau practică se afişează rezultatele obţinute la sediul centrului de examen şi al unităţilor în care sunt încadraţi cursanţii.
Art. 44
Împotriva notei obţinute la proba orală sau practică cursanţii pot formula contestaţie, prevederile art. 41 şi 42 fiind aplicabile în mod corespunzător. Soluţionarea contestaţiei se realizează pe baza înregistrării audiovideo a probei şi a punctajului de evaluare elaborat de comisia de examinare.
Art. 45
(1)Nota finală la examenul de absolvire o reprezintă media aritmetică a rezultatelor probei scrise sau on-line şi rezultatelor probei orale sau practice, cu două zecimale, fără rotunjire. Pentru a fi declaraţi "Promovat" la examenul de absolvire, cursanţii trebuie să obţină cel puţin nota 5,00 la fiecare probă.
(2)Procesul-verbal final privind desfăşurarea examenului de absolvire se afişează la data şi locul stabilite în graficul de desfăşurare a examenului de absolvire.
(3)Procesul-verbal final cuprinde: numele şi prenumele cursanţilor, mediile obţinute la fiecare probă de examen, nota finală a examenului de absolvire şi una dintre menţiunile: "promovat", "nepromovat", "neprezentat", "eliminat din examen".
(4)Borderourile de notare şi procesul-verbal final sunt transmise preşedintelui comisiei centrale de absolvire.
Art. 46
(1)Sesiunea de reexaminare se organizează şi se desfăşoară în baza deciziei directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, în termen de cel mult 30 de zile de la data finalizării examenului de absolvire.
(2)În cazul în care, în perioada prevăzută la alin. (1), intervine suspendarea raporturilor de serviciu ale cursantului, sesiunea unică de reexaminare se va organiza în termen de cel mult 30 de zile de la data revenirii acestuia în activitate.
(3)La sesiunea de reexaminare pot participa cursanţii care se află în una dintre următoarele situaţii:
a)au fost declaraţi "Nepromovat" în condiţiile art. 45 alin. (1);
b)le-au fost anulate lucrările în condiţiile art. 38 alin. (3).
(4)În cazul cursanţilor care au lipsit motivat de la probele examenului de absolvire, precum şi în cazul celor care au întrerupt examenul de absolvire din motive obiective şi neimputabile lor, se va relua examenul de absolvire cu proba sau probele respective.
SUBSECŢIUNEA 5:§5. Formarea deprinderilor practice
Art. 47
(1)După absolvirea cursului de iniţiere, poliţistul de penitenciare debutant este repartizat în activitate sub directa îndrumare a îndrumătorului, principalul scop fiind formarea deprinderilor practice.
(2)În etapa formării deprinderilor practice, şeful compartimentului în care este încadrat poliţistul de penitenciare debutant, împreună cu îndrumătorul şi ofiţerul cu formarea profesională, va întocmi, lunar, un program de pregătire pentru formarea deprinderilor practice.
SUBSECŢIUNEA 6:§6. Evaluarea activităţii poliţiştilor de penitenciare debutanţi
Art. 48
(1)La sfârşitul perioadei de stagiu, şeful ierarhic din cadrul compartimentului în care îşi desfăşoară activitatea poliţistul de penitenciare debutant, denumit în continuare evaluator, va întocmi raportul de evaluare a activităţii acestuia, prin care face propuneri cu privire la definitivarea sau nedefinitivarea în funcţie a poliţistului de penitenciare debutant. În cazul în care compartimentul în care îşi desfăşoară activitatea poliţistul de penitenciare debutant nu este organizat sub forma unei direcţii, serviciu sau birou, calitatea de evaluator o are directorul adjunct al unităţii.
(2)Nu poate avea calitatea de evaluator persoana care a avut calitatea de îndrumător al persoanei evaluate.
Art. 49
(1)Evaluarea activităţii poliţistului de penitenciare debutant constă în aprecierea modului de dobândire a cunoştinţelor teoretice şi a deprinderilor practice necesare îndeplinirii atribuţiilor aferente funcţiei încredinţate şi a cunoaşterii specificului activităţii penitenciare.
(2)Evaluarea activităţii poliţistului de penitenciare debutant se face în termen de 5 zile lucrătoare de la terminarea perioadei de stagiu.
Art. 50
Evaluarea activităţii poliţiştilor de penitenciare debutanţi se face pe baza:
a)referatului cu privire la activitatea de integrare socioprofesională întocmit de îndrumător;
b)raportului de stagiu întocmit de poliţistul de penitenciare debutant;
c)certificatului de absolvire a cursului de iniţiere;
d)raportului de evaluare întocmit de evaluator.
Art. 51
(1)Referatul cu privire la activitatea de integrare socioprofesională se întocmeşte de către îndrumător, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1, cu 5 zile lucrătoare înainte de terminarea perioadei de stagiu, şi cuprinde următoarele elemente:
a)descrierea activităţii desfăşurate de poliţistul de penitenciare debutant;
b)nivelul de însuşire de către poliţistul de penitenciare debutant a legislaţiei specifice activităţii desfăşurate;
c)aptitudinile pe care le-a dovedit poliţistul de penitenciare debutant în modul de îndeplinire a atribuţiilor de serviciu;
d)conduita poliţistului de penitenciare debutant în timpul serviciului;
e)concluzii privind desfăşurarea perioadei de stagiu şi recomandări privind definitivarea sau nedefinitivarea în funcţie a poliţistului de penitenciare debutant.
(2)Referatul va fi înaintat persoanei care are calitatea de evaluator.
Art. 52
(1)În cazul modificării, suspendării sau încetării raportului de serviciu al îndrumătorului sau când îi este retras dreptul de a desfăşura activităţi ca îndrumător, acesta întocmeşte referatul parţial pentru perioada de stagiu parcursă de poliţistul de penitenciare debutant până în acel moment.
(2)În situaţia prevăzută la alin. (1) directorul unităţii numeşte un alt îndrumător pentru perioada de stagiu rămasă.
(3)Referatul parţial se înaintează noului îndrumător şi este avut în vedere la evaluarea activităţii poliţistului de penitenciare debutant, la terminarea perioadei de stagiu.
Art. 53
(1)Poliţistul de penitenciare debutant întocmeşte raportul de stagiu, cu 5 zile lucrătoare înainte de terminarea perioadei de stagiu, conform modelului prevăzut în anexa nr. 2.
(2)Raportul de stagiu cuprinde descrierea activităţii desfăşurate de poliţistul de penitenciare debutant pe parcursul perioadei de stagiu, prin prezentarea atribuţiilor de serviciu, a modalităţilor de îndeplinire a acestora, precum şi a eventualelor dificultăţi întâmpinate.
(3)Raportul de stagiu se înaintează evaluatorului de către poliţistul de penitenciare debutant.
Art. 54
(1)La finalul perioadei de stagiu, evaluatorul întocmeşte raportul de evaluare a perioadei de stagiu, prevăzut în anexa nr. 3.
(2)La întocmirea raportului de evaluare a perioadei de stagiu, evaluatorul:
a)analizează referatul îndrumătorului şi raportul de stagiu al poliţistului de penitenciare debutant;
b)verifică existenţa certificatului de absolvire a cursului de iniţiere;
c)notează criteriile de evaluare prevăzute în anexa nr. 3 în funcţie de gradul de îndeplinire a atribuţiilor de serviciu;
d)stabileşte calificativul de evaluare;
e)face propuneri cu privire la definitivarea sau nedefinitivarea în funcţie a poliţistului de penitenciare debutant.
Art. 55
(1)Notarea criteriilor de evaluare şi stabilirea calificativului de evaluare se fac astfel:
a)criteriile de evaluare se notează de la 1 la 5, nota 1 fiind cea mai mică, iar nota 5 fiind cea mai mare;
b)se calculează media aritmetică a notelor acordate pentru fiecare criteriu de evaluare;
c)calificativul de evaluare se obţine încadrând media finală după cum urmează: între 1,00-3,00 - calificativ "nesatisfăcător"; între 3,01-5,00 - calificativ "satisfăcător".
(2)Semnificaţia calificativelor de evaluare este următoarea:
a)"nesatisfăcător" - poliţistul de penitenciare debutant nu a făcut dovada cunoştinţelor teoretice şi a deprinderilor practice necesare exercitării funcţiei;
b)"satisfăcător" - poliţistul de penitenciare debutant a făcut dovada că deţine cunoştinţele teoretice şi deprinderile practice necesare exercitării funcţiei.
Art. 56
(1)Raportul de evaluare a perioadei de stagiu se aduce la cunoştinţă, pe bază de semnătură, poliţistului de penitenciare debutant.
(2)Poliţistul de penitenciare debutant nemulţumit de rezultatul evaluării perioadei de stagiu poate solicita reevaluarea, în condiţiile prezentei legi.
Art. 57
Alte atribuţii ale comisiilor de examen, precum şi reguli suplimentare de natură a asigura buna organizare şi desfăşurare a examenului de absolvire se stabilesc prin regulament aprobat prin decizie a directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.