Secţiunea 2 - Regimul de folosire a albiilor - Legea 107/1996 Legea apelor
M.Of. 244
În vigoare Versiune de la: 8 Iulie 2024
Secţiunea 2:Regimul de folosire a albiilor
Art. 25
(4)Dreptul de folosinţă a albiilor minore, a plajei şi a ţărmului mării, în alte scopuri decât cele prevăzute la alin. (1), se exercită numai după obţinerea autorizaţiei de gospodărire a apelor.
(41)Prin derogare de la prevederile art. 3 alin. (1) lit. c) privind gestionarea şi valorificarea resurselor de apă de suprafaţă şi subterane, cu potenţialele lor naturale, şi a fondului naţional de date din domeniu şi ale anexei nr. 2 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, amplasarea de instalaţii de producere a energiei fotovoltaice pe suprafaţa bunurilor din domeniul public aflate în administrarea Administraţiei Naţionale «Apele Române» se face conform avizului de gospodărire a apelor şi cu respectarea regulamentului de exploatare aprobat conform Ordinului ministrului mediului şi gospodăririi apelor nr. 76/2006 privind aprobarea Metodologiei de elaborare şi competenţele de avizare şi aprobare a regulamentelor de exploatare şi a programelor de exploatare a lacurilor de acumulare, a Normelor metodologice pentru elaborarea regulamentelor de exploatare bazinală şi a Regulamentului-cadru pentru exploatarea barajelor, lacurilor de acumulare şi prizelor de alimentare cu apă, respectiv punerii în funcţiune pe baza autorizaţiei de gospodărire a apelor, cu respectarea Legii energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, şi cu plata contravalorii folosinţei, cedată prin închiriere, pentru o perioadă de maximum 20 de ani, potrivit art. 333 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare.
(5)Utilizarea terenurilor şi a construcţiilor hidrotehnice din domeniul public administrat de Administraţia Naţională «Apele Române» în scopul realizării investiţiilor de interes şi utilitate publică de către autorităţile administraţiei publice centrale sau locale este permisă în baza unui protocol încheiat cu administratorul bunului, cu acordul expres al proprietarului. Conţinutul-cadru al protocolului se aprobă prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale din domeniul apelor.
(6)Dreptul de folosinţă obţinut în condiţiile alin. (5) face dovada deţinerii terenului pentru emiterea actelor de reglementare în domeniul gospodăririi apelor.
(7)Prin derogare de la prevederile art. 1 alin. (1) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru executarea lucrărilor de construcţii de utilitate publică şi de interes naţional, judeţean sau local, titularul poate dobândi un drept de creanţă asupra terenului din domeniul public, pentru şi pe timpul realizării lucrărilor, în baza unui protocol încheiat cu administratorul acestuia, cu acordul expres al proprietarului.
(8)Prin derogare de la prevederile art. 299 şi 300 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, art. 867 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, de la dispoziţiile art. 24 alin. (3) din Legea cadastrului şi publicităţii imobiliare nr. 7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi de la dispoziţiile art. 2 alin. (2) şi anexei nr. 2 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2002 privind înfiinţarea Administraţiei Naţionale «Apele Române», aprobată cu modificări prin Legea nr. 404/2003, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi prin excepţie de la alin. (5), pentru proiectele de infrastructură de transport de interes naţional, pentru proiectele de investiţii a căror valoare se încadrează în pragurile prevăzute la art. 42 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv proiectele de infrastructură de interes public definite potrivit legii a căror finanţare este asigurată din fonduri externe nerambursabile, inclusiv pentru proiectele a căror documentaţii tehnico-economice necesare pentru finanţare din fonduri externe nerambursabile se află în pregătire, exclusiv în scopul pregătirii şi implementării acestor proiecte, se conferă beneficiarilor proiectelor un drept legal de administrare temporară asupra imobilelor, astfel cum sunt ele definite la art. 1 alin. (5) din Legea nr. 7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, din domeniul public al apelor, fără a face anterior dovada deţinerii imobilelor şi fără obligativitatea de a înscrie dreptul de administrare temporară în cartea funciară, exclusiv pe durata implementării şi monitorizării proiectelor prevăzute în contractele de finanţare. Dreptul de administrare temporară încetează odată cu finalizarea duratei de implementare sau, după caz, finalizarea duratei de monitorizare a proiectului.
(9)Beneficiarii proiectelor cu finanţare din fonduri externe nerambursabile pot aloca fonduri pentru elaborarea, aprobarea documentaţiilor cadastrale necesare pentru înscrierea dreptului de administrare temporară în cartea funciară, dacă prin condiţiile de finanţare se prevede obligaţia beneficiarului de a deţine dreptul de administrare temporară înscris în cartea funciară. Intabularea în cartea funciară a dreptului legal de administrare temporară se efectuează în baza declaraţiei pe propria răspundere a reprezentantului legal al beneficiarului, în cuprinsul căreia sunt precizaţi identificatorii imobilului - număr cadastral/topografic, număr de carte funciară, precum şi faptul că acestuia i se aplică dispoziţiile prezentului alineat. Radierea acestei înscrieri se dispune în baza dovezii finalizării duratei de implementare sau, după caz, a duratei de monitorizare a proiectului.
(10)După încetarea dreptului legal de administrare temporară al beneficiarilor proiectelor prevăzute la alin. (8), bunurile imobile reprezentând terenuri afectate de drepturile prevăzute la alin. (8) şi (9), inclusiv noua albie, noua linie de apărare contra inundaţiilor şi noile lucrări hidrotehnice de natura administrării exclusive a Administraţiei Naţionale «Apele Române», realizate conform studiului de fezabilitate şi proiectului, se dau în administrarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor - Administraţia Naţională «Apele Române». Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor - Administraţia Naţională «Apele Române» şi ministerele de resort operează modificările în inventarul bunurilor din domeniul public al statului aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.705/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
(11)Ministerele de resort, prin unităţile aflate sub autoritate, respectiv beneficiarii lucrărilor aferente proiectelor prevăzute la alin. (8), răspund pentru remedierea oricăror vicii care apar pe perioada de garanţie, până la recepţia finală a lucrărilor, cu excepţia viciilor rezultate din exploatarea necorespunzătoare a construcţiei.
(12)La încetarea dreptului de administrare temporară între Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor - Administraţia Naţională «Apele Române» şi autorităţile administraţiei publice locale se încheie un protocol de colaborare în privinţa terenurilor prevăzute la alin. (8) pentru desfăşurarea de activităţi de întreţinere sau reparaţii şi realizarea de investiţii, respectiv pentru a suporta din bugetele locale cheltuielile necesare acestor categorii de activităţi.
(1)Pe malurile apelor aparţinând domeniului public, dacă nu sunt impuse restricţii, orice persoană fizică are dreptul de acces liber, pe propria răspundere, pentru plimbare sau recreere, fără a produce prejudicii apelor, albiilor, malurilor şi riveranilor.
(2)În zonele special organizate ori amenajate pentru agrement pe malurile apelor, accesul este permis în condiţiile stabilite de deţinătorii acestor zone şi cu respectarea prevederilor înscrise în autorizaţia de gospodărire a apelor, eliberată acestora.
(3)Circulaţia pe cursurile de apă, lacuri naturale sau pe mare, cu bărci de agrement fără motor, se efectuează liber, cu respectarea drepturilor riveranilor şi reglementărilor legale.
(4)Dreptul de folosinţă a albiilor minore, a plajei şi a ţărmului mării, în alte scopuri decât cele prevăzute la alin. (1), se exercită numai după obţinerea autorizaţiei de gospodărire a apelor.
(41)Prin derogare de la prevederile art. 3 alin. (1) lit. c) privind gestionarea şi valorificarea resurselor de apă de suprafaţă şi subterane, cu potenţialele lor naturale, şi a fondului naţional de date din domeniu şi ale anexei nr. 2 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, amplasarea de instalaţii de producere a energiei fotovoltaice pe suprafaţa bunurilor din domeniul public aflate în administrarea Administraţiei Naţionale «Apele Române» se face conform avizului de gospodărire a apelor şi cu respectarea regulamentului de exploatare aprobat conform Ordinului ministrului mediului şi gospodăririi apelor nr. 76/2006 privind aprobarea Metodologiei de elaborare şi competenţele de avizare şi aprobare a regulamentelor de exploatare şi a programelor de exploatare a lacurilor de acumulare, a Normelor metodologice pentru elaborarea regulamentelor de exploatare bazinală şi a Regulamentului-cadru pentru exploatarea barajelor, lacurilor de acumulare şi prizelor de alimentare cu apă, respectiv punerii în funcţiune pe baza autorizaţiei de gospodărire a apelor, cu respectarea Legii energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, şi cu plata contravalorii folosinţei, cedată prin închiriere, pentru o perioadă de maximum 20 de ani, potrivit art. 333 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare.
(5)Utilizarea terenurilor şi a construcţiilor hidrotehnice din domeniul public administrat de Administraţia Naţională «Apele Române» în scopul realizării investiţiilor de interes şi utilitate publică de către autorităţile administraţiei publice centrale sau locale este permisă în baza unui protocol încheiat cu administratorul bunului, cu acordul expres al proprietarului. Conţinutul-cadru al protocolului se aprobă prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale din domeniul apelor.
(6)Dreptul de folosinţă obţinut în condiţiile alin. (5) face dovada deţinerii terenului pentru emiterea actelor de reglementare în domeniul gospodăririi apelor.
(7)Prin derogare de la prevederile art. 1 alin. (1) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru executarea lucrărilor de construcţii de utilitate publică şi de interes naţional, judeţean sau local, titularul poate dobândi un drept de creanţă asupra terenului din domeniul public, pentru şi pe timpul realizării lucrărilor, în baza unui protocol încheiat cu administratorul acestuia, cu acordul expres al proprietarului.
(8)Prin derogare de la prevederile art. 299 şi 300 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, art. 867 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, de la dispoziţiile art. 24 alin. (3) din Legea cadastrului şi publicităţii imobiliare nr. 7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi de la dispoziţiile art. 2 alin. (2) şi anexei nr. 2 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2002 privind înfiinţarea Administraţiei Naţionale «Apele Române», aprobată cu modificări prin Legea nr. 404/2003, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi prin excepţie de la alin. (5), pentru proiectele de infrastructură de transport de interes naţional, pentru proiectele de investiţii a căror valoare se încadrează în pragurile prevăzute la art. 42 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv proiectele de infrastructură de interes public definite potrivit legii a căror finanţare este asigurată din fonduri externe nerambursabile, inclusiv pentru proiectele a căror documentaţii tehnico-economice necesare pentru finanţare din fonduri externe nerambursabile se află în pregătire, exclusiv în scopul pregătirii şi implementării acestor proiecte, se conferă beneficiarilor proiectelor un drept legal de administrare temporară asupra imobilelor, astfel cum sunt ele definite la art. 1 alin. (5) din Legea nr. 7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, din domeniul public al apelor, fără a face anterior dovada deţinerii imobilelor şi fără obligativitatea de a înscrie dreptul de administrare temporară în cartea funciară, exclusiv pe durata implementării şi monitorizării proiectelor prevăzute în contractele de finanţare. Dreptul de administrare temporară încetează odată cu finalizarea duratei de implementare sau, după caz, finalizarea duratei de monitorizare a proiectului.
(9)Beneficiarii proiectelor cu finanţare din fonduri externe nerambursabile pot aloca fonduri pentru elaborarea, aprobarea documentaţiilor cadastrale necesare pentru înscrierea dreptului de administrare temporară în cartea funciară, dacă prin condiţiile de finanţare se prevede obligaţia beneficiarului de a deţine dreptul de administrare temporară înscris în cartea funciară. Intabularea în cartea funciară a dreptului legal de administrare temporară se efectuează în baza declaraţiei pe propria răspundere a reprezentantului legal al beneficiarului, în cuprinsul căreia sunt precizaţi identificatorii imobilului - număr cadastral/topografic, număr de carte funciară, precum şi faptul că acestuia i se aplică dispoziţiile prezentului alineat. Radierea acestei înscrieri se dispune în baza dovezii finalizării duratei de implementare sau, după caz, a duratei de monitorizare a proiectului.
(10)După încetarea dreptului legal de administrare temporară al beneficiarilor proiectelor prevăzute la alin. (8), bunurile imobile reprezentând terenuri afectate de drepturile prevăzute la alin. (8) şi (9), inclusiv noua albie, noua linie de apărare contra inundaţiilor şi noile lucrări hidrotehnice de natura administrării exclusive a Administraţiei Naţionale «Apele Române», realizate conform studiului de fezabilitate şi proiectului, se dau în administrarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor - Administraţia Naţională «Apele Române». Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor - Administraţia Naţională «Apele Române» şi ministerele de resort operează modificările în inventarul bunurilor din domeniul public al statului aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.705/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
(11)Ministerele de resort, prin unităţile aflate sub autoritate, respectiv beneficiarii lucrărilor aferente proiectelor prevăzute la alin. (8), răspund pentru remedierea oricăror vicii care apar pe perioada de garanţie, până la recepţia finală a lucrărilor, cu excepţia viciilor rezultate din exploatarea necorespunzătoare a construcţiei.
(12)La încetarea dreptului de administrare temporară între Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor - Administraţia Naţională «Apele Române» şi autorităţile administraţiei publice locale se încheie un protocol de colaborare în privinţa terenurilor prevăzute la alin. (8) pentru desfăşurarea de activităţi de întreţinere sau reparaţii şi realizarea de investiţii, respectiv pentru a suporta din bugetele locale cheltuielile necesare acestor categorii de activităţi.Art. 26
(1)Deţinătorii terenurilor din aval şi ai lucrărilor de desecare sunt obligaţi să primească apele ce se scurg în mod natural de pe terenurile situate în amonte, inclusiv de pe cursurile de apă cadastrate şi necadastrate, permanente sau nepermanente atât în regim de exploatare normal, cât şi de ape mari şi să asigure tranzitarea acestora până în emisarul final.
(2)Lucrările de barare sau de traversare a cursurilor de apă, care pot constitui obstacol în curgerea naturală a apelor, vor fi astfel concepute, realizate şi exploatate încât să nu influenţeze defavorabil curgerea apelor, în vederea asigurării atât a stabilităţii acestor lucrări, a albiilor minore şi a malurilor, cât şi pentru prevenirea unor efecte distructive sau păgubitoare. Lucrările construite fără a avea în vedere astfel de cerinţe trebuie modificate sau demolate de proprietarii sau deţinătorii lor, în condiţiile şi la termenele stabilite de Administraţia Naţională "Apele Române". În caz contrar, autoritatea publică centrală din domeniul apelor, prin unităţile sale teritoriale, este abilitat să aplice sancţiuni potrivit legii, din oficiu sau la sesizarea Administraţia Naţională "Apele Române".
(4)Deţinătorii de lucrări pe cursul de apă sau care au legătură cu apele, care au suferit daune materiale cauzate de nerespectarea cerinţelor prevăzute la alin. (2), au dreptul la despăgubire de la persoanele fizice sau juridice care se fac vinovate.
(1)Deţinătorii terenurilor din aval şi ai lucrărilor de desecare sunt obligaţi să primească apele ce se scurg în mod natural de pe terenurile situate în amonte, inclusiv de pe cursurile de apă cadastrate şi necadastrate, permanente sau nepermanente atât în regim de exploatare normal, cât şi de ape mari şi să asigure tranzitarea acestora până în emisarul final.
(2)Lucrările de barare sau de traversare a cursurilor de apă, care pot constitui obstacol în curgerea naturală a apelor, vor fi astfel concepute, realizate şi exploatate încât să nu influenţeze defavorabil curgerea apelor, în vederea asigurării atât a stabilităţii acestor lucrări, a albiilor minore şi a malurilor, cât şi pentru prevenirea unor efecte distructive sau păgubitoare. Lucrările construite fără a avea în vedere astfel de cerinţe trebuie modificate sau demolate de proprietarii sau deţinătorii lor, în condiţiile şi la termenele stabilite de Administraţia Naţională "Apele Române". În caz contrar, autoritatea publică centrală din domeniul apelor, prin unităţile sale teritoriale, este abilitat să aplice sancţiuni potrivit legii, din oficiu sau la sesizarea Administraţia Naţională "Apele Române".(3)Obturarea sau blocarea, sub orice formă, precum şi scoaterea din funcţiune, în orice mod, a construcţiilor şi instalaţiilor de descărcare a apelor mari, sunt interzise.
(4)Deţinătorii de lucrări pe cursul de apă sau care au legătură cu apele, care au suferit daune materiale cauzate de nerespectarea cerinţelor prevăzute la alin. (2), au dreptul la despăgubire de la persoanele fizice sau juridice care se fac vinovate.Art. 27
(1)Orice activitate pe luciul de apă, în albii minore, arii protejate ori în zone de protecţie, inclusiv navigaţia, plutăritul, flotajul, exploatarea agregatelor minerale sau recoltarea stufului, precum şi exploatarea fondului piscicol şi pescuitul sportiv se vor realiza astfel încât să nu producă efecte negative asupra apei, malurilor şi albiilor cursurilor de apă, malurilor şi cuvetelor lacurilor, monumentelor naturii, zonelor protejate, construcţiilor, lucrărilor sau instalaţiilor existente în albii şi să influenţeze cât mai puţin folosirea apelor de către alţi utilizatori.
(2)În vederea protecţiei şi conservării stării apelor, pe sectoarele de cursuri de apă care nu sunt afectate de activităţi umane se interzic realizarea de lucrări şi activităţi care pot afecta starea ecologică a apelor, cu excepţia obiectivelor declarate de interes naţional şi a celor care vizează siguranţa şi securitatea naţională, potrivit prevederilor legale în vigoare, precum şi realizarea lucrărilor de întreţinere şi reparaţii la obiectivele/construcţiile existente.
(3)Criteriile de selectare şi lista sectoarelor cursurilor de apă prevăzute la alin. (2) se aprobă prin hotărâre a Guvernului, în termen de 180 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(4)Criteriile de selectare şi listele cu sectoarele cursurilor de apă prevăzute la alin. (2) se actualizează pe bază de studii de fundamentare care sunt realizate de autoritatea publică centrală din domeniul apelor.
(1)Orice activitate pe luciul de apă, în albii minore, arii protejate ori în zone de protecţie, inclusiv navigaţia, plutăritul, flotajul, exploatarea agregatelor minerale sau recoltarea stufului, precum şi exploatarea fondului piscicol şi pescuitul sportiv se vor realiza astfel încât să nu producă efecte negative asupra apei, malurilor şi albiilor cursurilor de apă, malurilor şi cuvetelor lacurilor, monumentelor naturii, zonelor protejate, construcţiilor, lucrărilor sau instalaţiilor existente în albii şi să influenţeze cât mai puţin folosirea apelor de către alţi utilizatori.
(2)În vederea protecţiei şi conservării stării apelor, pe sectoarele de cursuri de apă care nu sunt afectate de activităţi umane se interzic realizarea de lucrări şi activităţi care pot afecta starea ecologică a apelor, cu excepţia obiectivelor declarate de interes naţional şi a celor care vizează siguranţa şi securitatea naţională, potrivit prevederilor legale în vigoare, precum şi realizarea lucrărilor de întreţinere şi reparaţii la obiectivele/construcţiile existente.
(3)Criteriile de selectare şi lista sectoarelor cursurilor de apă prevăzute la alin. (2) se aprobă prin hotărâre a Guvernului, în termen de 180 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(4)Criteriile de selectare şi listele cu sectoarele cursurilor de apă prevăzute la alin. (2) se actualizează pe bază de studii de fundamentare care sunt realizate de autoritatea publică centrală din domeniul apelor.