Capitolul iii - Scoaterea din funcţiune a mijloacelor fixe - Instructiunile 167/2009 privind scoaterea din funcţiune, valorificarea şi casarea bunurilor în unităţile Ministerului Administraţiei şi Internelor

M.Of. 597

În vigoare
Versiune de la: 30 Octombrie 2023
CAPITOLUL III:Scoaterea din funcţiune a mijloacelor fixe
Art. 7
(1)Scoaterea din funcţiune a mijloacelor fixe cu durata normală de utilizare îndeplinită sau înainte de expirarea duratei normale de utilizare se aprobă astfel:
a)de către ordonatorul principal de credite pentru unităţile din finanţarea directă a acestuia şi ai căror conducători au calitatea de ordonatori terţiari de credite, precum şi pentru unităţile ai căror conducători au calitatea de ordonatori secundari de credite şi administrează nemijlocit bunuri;
b)de către ordonatorul secundar de credite pentru unităţile din subordine ai căror conducători au calitatea de ordonatori terţiari de credite.
(2)Organul financiar al structurii care aprobă scoaterea din funcţiune acordă viza pentru control financiar preventiv propriu.
Art. 8
(1)Mijloacele fixe pot fi scoase din funcţiune dacă au durata normală de utilizare îndeplinită, cu excepţia celor prevăzute la art. 11.
(2)Pentru scoaterea din funcţiune şi verificarea stării mijloacelor fixe, ordonatorul de credite care are în evidenţă mijloace fixe stabileşte prin dispoziţie zilnică /ordin de zi pe unitate /document similar o comisie tehnică formată din 2-3 specialişti în domeniu, care analizează fiecare mijloc fix în parte şi în funcţie de starea constatată, înaintează propuneri de utilizare în continuare sau de scoatere din funcţiune.
(3)Utilizarea în continuare se aprobă de către ordonatorul de credite care are în evidenţă mijloacele fixe, pe baza propunerilor formulate în scris, pentru fiecare mijloc fix, de către comisia tehnică de verificare a acestora, cu excepţia celor care pot afecta protecţia vieţii, a sănătăţii şi a mediului, pentru care sunt necesare şi documente emise de organismele abilitate în acest sens, care să certifice că starea tehnică permite exploatarea în continuare în siguranţă.
(4)Mijloacele fixe pot fi scoase din funcţiune dacă, potrivit legii, au durata de utilizare îndeplinită şi numai dacă îndeplinesc cel puţin una dintre următoarele condiţii:
a)costul reparaţiei depăşeşte 60% din valoarea de înlocuire a mijloacelor fixe respective. Această prevedere se aplică pentru mijloacele fixe a căror stare tehnică iniţială poate fi restabilită prin înlocuirea componentelor uzate;
b)nu mai prezintă siguranţă în funcţionare întrucât şi-au îndeplinit normele de utilizare exprimate, după caz, în mii kilometri, mii ore de funcţionare, număr de lovituri, prevăzute prin normativele tehnice în vigoare sau instrucţiunile constructorului, iar prin reparare nu mai pot fi readuse la parametrii tehnici impuşi de normativele sau instrucţiunile menţionate;
c)nu mai pot fi reparate din cauza lipsei pieselor de schimb necesare sau inexistenţei capacităţilor de reparare a mijloacelor respective, precum şi în situaţiile când nu există materiale necesare întreţinerii şi funcţionării acestora;
d)organele autorizate de organismele abilitate din stat şi cele de metrologie au interzis folosirea sau exploatarea în continuare, ca urmare a modificării parametrilor funcţionali şi de siguranţă;
e)când mijloacele fixe au devenit inutilizabile datorită avariilor sau distrugerilor provocate de accidente, incendii, calamităţi naturale ori alte întâmplări neprevăzute şi de neînlăturat, în situaţia în care costul reparaţiei depăşeşte 60% din valoarea de înlocuire a mijloacelor fixe respective, cu respectarea prevederilor art. 11 alin. (2);
f)nu mai pot fi utilizate bunurile scoase din înzestrare, aşa cum provin din construcţie, unităţile nemaiavând acest drept;
g)au devenit excedentare ca urmare a depăşirii necesarului prevăzut în tabelele sau normele de înzestrare sau nu mai sunt necesare unităţilor.
Art. 9
Nu se propun pentru scoaterea din funcţiune mijloace fixe care, deşi au îndeplinit durata normală de utilizare, se găsesc în una dintre următoarele situaţii:
a)starea tehnică permite exploatarea lor în continuare;
b)din raţiuni militare sau economice se justifică menţinerea acestora în funcţiune, chiar dacă costul reparaţiei depăşeşte 60% din valoarea de înlocuire;
c)sunt strict necesare unităţilor Ministerului Administraţiei şi Internelor şi nu sunt posibilităţi de înlocuire, iar prin reparaţii şi recondiţionări mai pot fi folosite o anumită perioadă.
Art. 10
(1)Scoaterea din funcţiune a animalelor de serviciu se efectuează când îndeplinesc una dintre următoarele condiţii:
a)pierderea aptitudinilor corespunzătoare unei categorii de serviciu, prin depăşirea limitei de vârstă ori neîndeplinirea criteriilor zootehnice stabilite pentru animalele de serviciu sau tineretul în creştere;
b)contractarea unor boii incurabile sau existenţa unor tare dobândite, stabilite de către personalul care îndeplineşte atribuţii de medic veterinar oficial în unităţile Ministerului Administraţiei şi Internelor.
(2)Animalele care au depăşit limita de vârstă pentru serviciu, dar îşi păstrează capacitatea de muncă şi au o stare de sănătate bună pot fi menţinute în aceeaşi categorie de serviciu, până la limita posibilităţilor normale de muncă.
(3)Animalele de reproducţie care nu mai îndeplinesc criteriile zootehnice pentru a fi menţinute în această categorie întrucât nu mai dau randamentul stabilit prin norme se scot din funcţiune concomitent cu propunerea de valorificare conform prevederilor art. 23.
(4)Scoaterea din funcţiune a animalelor de serviciu la nivelul unităţilor deţinătoare se face în baza documentelor sanitar-veterinare emise de personalul care îndeplineşte atribuţii de medic veterinar oficial în unităţile Ministerului Administraţiei şi Internelor, iar avizarea tehnică a listelor de scoatere din funcţiune pentru toate animalele de serviciu din dotarea unităţilor ministerului se realizează de Direcţia medicală.
Art. 11
(1)Mijloacele fixe care au durata normală de utilizare neîndeplinită se propun pentru scoaterea din funcţiune numai dacă îndeplinesc una dintre următoarele condiţii:
a)când există aprobare pentru executarea unor obiective noi de investiţii sau pentru dezvoltarea capacităţilor existente, al căror amplasament afectează unele clădiri, instalaţii sau alte mijloace;
b)când clădirea prezintă pericol evident de pierdere a stabilităţii, aspect constatat de inspectorul de specialitate din cadrul serviciului de control al calităţii în construcţii şi consemnat în procesul-verbal de inspecţie încheiat în acest sens;
c)când prin expertizarea construcţiei expertul tehnic fundamentează şi propune decizia de intervenţie privind demolarea totală a clădirilor ce prezintă risc în exploatare sau risc seismic;
d)când mijloacele fixe au devenit inutilizabile înaintea expirării duratei normale de utilizare, ca urmare a uzurii morale şi fizice avansate, precum şi în situaţiile când au fost avariate sau distruse, indiferent de cauza;
e)nu mai sunt necesare unităţilor Ministerului Administraţiei şi Internelor;
f)bunurile au fost scoase din înzestrare şi nu mai pot fi utilizate, unităţile nemaiavând acest drept;
g)când există hotărâre judecătorească privind restituirea terenului către persoane îndreptăţite, în condiţiile legii, pentru clădirile situate pe aceste terenuri.
(2)Situaţia bunurilor avariate sau distruse menţionate în cuprinsul lit. d) face obiectul cercetării administrative, potrivit reglementărilor legale în vigoare privind răspunderea materială în Ministerul Administraţiei şi Internelor.
Art. 12
Mijloacele fixe care provin din confiscări, au fost abandonate sau sunt intrate potrivit legii, în proprietatea privată a statului, cu situaţia juridică clarificată, şi care nu fac obiectul introducerii în dotarea unităţilor, al transferului fără plată către alte instituţii publice sau al valorificării, se propun pentru declasare şi casare.
Art. 13
(1)Listele mijloacelor fixe propuse pentru scoaterea din funcţiune se întocmesc de către compartimentele de resortul cărora sunt aceste mijloace, cu participarea nemijlocită a specialiştilor care cunosc caracteristicile tehnico-funcţionale ale bunurilor respective. În cazul aparaturii medicale este obligatoriu avizul organelor de specialitate din structura Direcţiei medicale.
(2)Propunerile pentru scoaterea din funcţiune a construcţiilor se fac în baza avizelor tehnice de desfiinţare emise de Serviciul controlul calităţii în construcţii din cadrul Direcţiei logistice.
(3)Activele corporale de natura mijloacelor fixe care fac parte din domeniul public al statului se scot din funcţiune numai după aprobarea hotărârii Guvernului de trecere a acestora din domeniul public în domeniul privat al statului, în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 112/2000 pentru reglementarea procesului de scoatere din funcţiune, casare şi valorificare a activelor corporale care alcătuiesc domeniul public al statului şi al unităţilor administrativ-teritoriale, aprobată prin Legea nr. 246/2001, şi ale Legii nr. 213/1998 privind proprietatea publică şi regimul juridic al acesteia, cu modificările şi completările ulterioare.
(4)Proiectele de acte normative sunt însoţite de lista prevăzută în anexa nr. 2b, avizată de structurile abilitate, documentaţia justificativă prevăzută la art. 16, extrasul de carte funciară al imobilului, documentul de deţinere, planul de situaţie şi planul de încadrare în zonă, vizate de oficiul judeţean de cadastru şi publicitate imobiliară.
(5)După publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a hotărârii Guvernului de trecere a mijlocului fix în domeniul privat al statului, Direcţia logistică emite autorizaţia de desfiinţare pentru construcţii şi instalaţii.
(6)Lucrările de desfiinţare a obiectivelor de construcţii amplasate în imobile reprezentând monumente şi ansambluri istorice, arheologice, de arhitectură, artă şi cultură şi cele din zonele lor de protecţie se autorizează potrivit prevederilor legale în vigoare privind protecţia bunurilor imobile cu valoare de patrimoniu.
(7)Pentru scoaterea din funcţiune a mijloacelor fixe se întocmesc liste separate, pe compartimente de activitate, potrivit modelelor prevăzute în anexele nr. 2a, 2b şi 2c.
(8)Lista al cărei model este prevăzut în anexa nr. 2a se întocmeşte pentru scoaterea din funcţiune a mijloacelor fixe şi casare directă enumerate la art. 20 lit. b.
(9)Lista prevăzută în anexa nr. 2b se întocmeşte pentru scoaterea din funcţiune a construcţiilor.
(10)Lista prevăzută în anexa nr. 2c se întocmeşte pentru scoaterea din funcţiune a mijloacelor fixe, altele decât clădiri, aflate în stare de funcţionare, pentru care, conform reglementărilor în vigoare, urmează a se aplica procedurile de valorificare.
Art. 14
(1)Listele mijloacelor fixe propuse pentru scoaterea din funcţiune, întocmite potrivit prevederilor art. 13, se prezintă conducătorului unităţii care are calitatea de ordonator de credite şi are în subordine gestiunile materiale de resortul cărora sunt mijloacele fixe propuse pentru scoaterea din funcţiune.
(2)La primirea listelor cu propuneri, conducătorul unităţii numeşte, prin ordin de zi pe unitate /dispoziţie zilnică /document similar, o comisie de analiză compusă din 3-5 persoane din care, obligatoriu, fac parte: şeful formaţiunii logistice /similar, şeful compartimentului de resortul căruia sunt bunurile respective, precum şi alţi specialişti care cunosc caracteristicile şi regulile de folosire ale acestora.
(3)Gestionarii nu pot face parte din comisia de analiză, dar sunt obligaţi să prezinte bunurile şi să dea relaţii şi explicaţii referitoare la existenţa şi starea acestora.
Art. 15
(1)Comisia de analiză verifică la faţa locului starea bunurilor propuse pentru scoaterea din funcţiune, pe de o parte, şi conformitatea datelor cuprinse în documentaţia referitoare la acestea, pe de altă parte, consemnând în coloanele corespunzătoare din lista mijloacelor fixe propuse pentru scoaterea din funcţiune rezultatul analizei efectuate.
(2)După ce a fost avizată şi semnată de comisia de analiză, lista cu propuneri, vizată pentru control financiar preventiv propriu de către organul financiar propriu şi avizată pentru legalitate, se prezintă conducătorului unităţii care are calitatea de ordonator de credite pentru a o semna şi a dispune, după caz, următoarele:
a)înaintarea acesteia la direcţiile centrale de specialitate cu atribuţii logistice, pentru avizare tehnică şi prezentarea, spre aprobare, ordonatorului principal de credite pentru unităţile din finanţarea directă a ordonatorului principal de credite ai căror conducători au calitatea de ordonatori terţiari de credite, precum şi pentru unităţile ai căror conducători au calitatea de ordonatori secundari de credite şi administrează nemijlocit bunurile respective;
b)înaintarea acesteia la ordonatorii secundari de credite pentru avizare tehnică şi aprobarea ordonatorului secundar de credite, de către unităţile care fac parte din structura acestora.
(3)În cazul mijloacelor fixe propuse pentru scoatere din funcţiune în condiţiile art. 11 lit. e), ordonatorii secundari de credite aprobă listele mijloacelor fixe propuse pentru scoaterea din funcţiune numai după epuizarea tuturor posibilităţilor de redistribuire la unităţile din subordine sau la celelalte unităţi ale Ministerului Administraţiei şi Internelor.
Art. 16
(1)Listele mijloacelor fixe propuse pentru scoaterea din funcţiune trebuie să fie însoţite, după caz, de următoarele documente justificative:
a)raportul tehnic justificativ din care să rezulte explicit motivele pentru care mijloacele fixe sunt propuse pentru scoaterea din funcţiune (pierderea caracteristicilor tehnice sau performanţelor, starea fizică a acestora, defecţiuni majore, dacă mai sunt în stare de funcţionare sau nu, plus dotare, devenite atipice etc.), întocmit de şeful compartimentului de resortul căruia sunt mijloacele fixe în cauză, verificat de şeful formaţiunii logistice /similar şi semnat de conducătorul unităţii;
b)documentul legal de evidenţă a exploatării, respectiv cartea tehnică, livretul, carnetul, fişa de evidenţă a funcţionării sau alt asemenea document, pentru mijloacele fixe a căror durată normală de utilizare este stabilită prin norme;
c)devizul estimativ de reparaţii întocmit de organe de specialitate din unitate. În situaţia când unităţile nu dispun de specialişti, unităţile Ministerului Administraţiei şi Internelor specializate în reparaţii asigură consultanţă de specialitate la cererea expresă a beneficiarului sau se apelează la operatori economici specializaţi;
d)documentul emis de autoritatea competentă din care să rezulte că mijloacele fixe respective nu se încadrează în parametrii de siguranţă;

e)raportul justificativ prin care se solicita Direcţiei logistice eliberarea autorizaţiei de desfiinţare a construcţiilor. Raportul justificativ se înaintează pe cale ierarhică şi trebuie să fie însoţit de fişa cu datele tehnice ale construcţiei, fotografii ale obiectivului, copia documentului de aprobare a investiţiei al cărei amplasament impune demolarea ori avizul tehnic de desfiinţare emis de Serviciul controlul calităţii în construcţii din cadrul Direcţiei logistice pentru construcţiile existente ce prezintă pericol evident de pierdere a stabilităţii, risc în exploatare sau risc seismic;
f)procesul-verbal de cercetare administrativă, pentru mijloace fixe degradate datorită exploatării /manipulării /păstrării necorespunzătoare, precum şi pentru cele avariate sau distruse, indiferent de cauză; în situaţia când la data întocmirii procesului-verbal de scoatere din funcţiune cercetarea administrativă nu este încheiată, se anexează actul de constatare tehnică, din care să rezulte natura şi cauza degradării mijlocului fix;
g)actul de constatare tehnică sau fişa utilajului, pentru instalaţii, utilaje sau alte mijloace fixe de acest gen, din care să rezulte natura şi cauza uzurii;
h)carnetele de serviciu şi foile matricole, certificatele sanitar-veterinare, foile de observaţii şi tratament, buletinul de analiză, referatele instructorilor sau conductorilor calificaţi în probleme de dresaj, pentru animalele de serviciu;
i)în cazul mijloacelor fixe care au fost scoase din înzestrare prin hotărâre a Consiliului de Supraveghere a înzestrării al Ministerului Administraţiei şi Internelor, la raportul justificativ se anexează copia acestui document.
(2)Documentele justificative menţionate la lit. a) - i) se asigură prin grija compartimentelor prevăzute la art. 13 alin. (1) şi însoţesc, ca anexe, listele mijloacelor fixe propuse pentru scoatere din funcţiune, urmând ca după aprobarea acestora să fie returnate unităţilor.
Art. 17
(1)Listele mijloacelor fixe propuse pentru scoaterea din funcţiune se avizează din punct de vedere tehnic, după caz, astfel:
a)de către directorul Direcţiei logistice, Direcţiei generale pentru comunicaţii şi tehnologia informaţiei sau Direcţiei medicale, fiecare pentru bunurile de resortul propriu, pentru listele întocmite de unităţile din finanţarea directă a ordonatorului principal de credite ai căror conducători au calitatea de ordonatori terţiari de credite, precum şi pentru listele întocmite de unităţile ai căror conducători au calitatea de ordonatori secundari de credite şi administrează nemijlocit bunuri şi se vizează pentru control financiar preventiv propriu de către persoana desemnată din cadrul Direcţiei generale financiare;
b)de către şeful compartimentelor de specialitate ale ordonatorilor secundari de credite, pentru unităţile din subordine, şi se vizează pentru control financiar preventiv propriu de către şefii organelor financiare ale ordonatorului secundarele credite;
c)pentru armamentul din dotarea proprie, precum şi pentru cel provenit din confiscări sau intrat, potrivit legii, în proprietatea privată a statului, indiferent de competenţa de aprobare, listele mijloacelor fixe propuse pentru scoaterea din funcţiune se transmit ierarhic şi se avizează din punct de vedere tehnic şi de compartimentul de specialitate din Direcţia logistică.
(2)Listele întocmite de unităţile din subordinea ordonatorilor secundari de credite, care se avizează şi de către direcţiile centrale de specialitate cu atribuţii logistice, se înaintează către acestea după ce au fost avizate din punct de vedere tehnic de compartimentul de specialitate al ordonatorului secundar de credite, vizate pentru control financiar preventiv propriu de către şefii organelor logistice şi financiare de la nivelul ordonatorului secundar de credite şi avizate pentru legalitate de către compartimentul juridic al ordonatorului terţiar de credite, cu excepţia animalelor de serviciu şi a aparaturii medicale.
(3)În cazul mijloacelor fixe propuse pentru scoatere din funcţiune în condiţiile art. 11 lit. e), direcţiile centrale de specialitate cu atribuţii logistice îşi dau acordul pe listele mijloacelor fixe propuse pentru scoaterea din funcţiune numai după verificarea derulării procedurilor de redistribuire de către unităţile din finanţarea directă a ordonatorului principal de credite ai căror conducători au calitatea de ordonatori terţiari de credite, precum şi de către unităţile ai căror conducători au calitatea de ordonatori secundari de credite.
Art. 18
(1)Conducătorii unităţilor /compartimentelor care avizează din punct de vedere tehnic listele cu propuneri, atunci când apreciază că unele mijloace fixe înscrise în liste nu trebuie supuse acestei operaţiuni, sunt obligaţi să facă precizări, în scris, privind modul de repunere în funcţiunea respectivelor bunuri.
(2)În cazul când se considera necesar, se verifică pe teren starea mijloacelor fixe propuse pentru scoaterea din funcţiune şi realitatea datelor consemnate în documentele întocmite în acest scop.
Art. 19
(1)După derularea procedurilor cuprinse la art. 17, listele mijloacelor fixe propuse pentru scoaterea din funcţiune se prezintă, ierarhic, spre aprobare, ordonatorului principal, respectiv secundar de credite, de către unităţile /compartimentele ai căror şefi le avizează din punct de vedere tehnic, însoţite de un raport justificativ /de prezentare privind cauzele care determină scoaterea din funcţiune a mijloacelor fixe respective, care se avizează pentru legalitate de către directorul Direcţiei juridice /compartimentul juridic al ordonatorului secundar de credite şi se vizează pentru control financiar preventiv propriu de către persoana desemnată din cadrul Direcţiei generale financiare /compartimentul financiar contabil al ordonatorului secundar de credite.
(2)Pe toate filele listelor mijloacelor fixe propuse pentru scoaterea din funcţiune se aplică ştampila ordonatorului principal de credite, respectiv secundar de credite.
(3)În cazul mijloacelor fixe propuse pentru casare directă, direcţiile centrale de specialitate cu atribuţii logistice, atunci când consideră necesar, fac precizări cu privire la casarea centralizată a acestora, specificând centrele desemnate în acest sens. Bunurile se predau la centrele de casare împreună cu listele mijloacelor fixe propuse pentru scoaterea din funcţiune, aprobate de cei în drept, şi copiile rapoartelor justificative.
(4)Centrele de casare, la primirea bunurilor enunţate la alin. (3), emit documentele legale de primire, după care dispun formarea unei comisii compuse din specialişti cu experienţă în domeniu, procedând la casarea propriu-zisă a bunurilor.
Art. 20
Prin raportul justificativ, întocmit în condiţiile art. 19, se propune aprobarea scoaterii din funcţiune a mijloacelor fixe, simultan cu una dintre următoarele operaţiuni:
a)aplicarea procedurilor de valorificare a mijloacelor fixe scoase din funcţiune, altele decât clădiri şi terenuri;
b)casarea directă, în cazul următoarelor bunuri improprii valorificării:
1.armamentul şi aparatura electronooptică uzată, din dotarea proprie, precum şi bunurile cu regim de "corp delict", cu situaţia juridică clarificată în urma unei hotărâri judecătoreşti rămase definitivă;
2.mijloacele de geniu-chimic cu utilizare strict militară;
3.mijloacele fixe care au fost avariate sau distruse prin accidente, incendii, calamităţi naturale ori în alte împrejurări neprevăzute şi de neînlăturat şi ale căror costuri de reparaţie pentru repunerea în stare de funcţionare, stabilite potrivit reglementărilor specifice, depăşesc 60% din valoarea de înlocuire a acestora;
4.mijloacele fixe cu durată normală de utilizare depăşită / nedepăşită şi care, din cauza uzurii fizice şi morale avansate, nu mai corespund din punct de vedere tehnico-economic şi al siguranţei în exploatare sau sunt generatoare de noxe ori a căror funcţionare contravine altor reglementări legale în vigoare, precum şi cele devenite atipice;
5.bunuri utilizate în activitatea aeronautică, cu resursa de exploatare expirată;
6.aparatura radiofonică, aparatura radiotelefonică, echipamente şi staţii radio şi radioreleu, aparatura de secretizare, părţi sau ansamble din acestea ori componente speciale care, prin procedura de valorificare, ar conduce la furnizarea de informaţii cu caracter secret;
7.mijloacele specifice de control şi supraveghere a traficului rutier - aparatură radar, etiloteste, etilometre etc. - microscoape şi stereomicroscoape, aparatură pentru analize fizico-chimice şi de biologie judiciară, sisteme de implementare şi comparare automată a urmelor /impresiunilor, sisteme audio /video, aparatură foto şi de prelucrare a fotografiilor, mijloace tehnice de determinare a falsurilor;
8.animalele de serviciu care au contractat boli incurabile ori tare fizice, cu respectarea condiţiilor prevăzute la art. 10 lit. b);
9.mijloacele specifice de supraveghere şi control al trecerii frontierei: aparate cu raze X pentru controlul bagajelor şi coletelor poştale; aparate cu raze X pentru controlul scrisorilor şi trimiterilor poştale; detectoare portabile de substanţe explozive; aparate de detectare a drogurilor; inventarul de complet al laboratoarelor criminalistice; spectrografe pentru detectarea şi identificarea drogurilor şi explozibililor; echipamente pentru înregistrarea rapidă a amprentelor; truse de măsurare a densităţii; echipamente de supraveghere aflate în dotarea autospecialelor de supraveghere a frontierei pe principiul termoviziunii, după delotizarea acestora; echipamente portabile de supraveghere cu intensificator de imagine/pe principiul termoviziunii/pe principiul conversiei radiaţiei infraroşii; echipamente de detecţie radiaţii nucleare/materiale radioactive; echipamente radiologice, altele decât cele medicale; echipamente criminalistice aflate în dotarea autolaboratoarelor criminalistice, după delotizarea acestora.

Art. 21
După aprobarea de către ordonatorul principal, respectiv secundar de credite a listelor mijloacelor fixe propuse pentru scoaterea din funcţiune, Direcţia logistică, Direcţia generală pentru comunicaţii şi tehnologia informaţiei sau Direcţia medicală, precum şi ordonatorii secundari de credite desfăşoară următoarele activităţi:
a)restituie unităţilor emitente listele mijloacelor fixe propuse pentru scoaterea din funcţiune, în vederea demarării procedurilor de valorificare de către unităţile deţinătoare, potrivit reglementărilor în vigoare, a mijloacelor fixe scoase din funcţiune, altele decât clădiri şi terenuri;
b)stabilesc şi comunică, prin adresa de restituire a listelor mijloacelor fixe propuse pentru scoaterea din funcţiune, destinaţia şi modul de folosire a mijloacelor fixe a căror scoatere din funcţiune nu a fost aprobată, conform art. 18.
Art. 22
După primirea listelor mijloacelor fixe propuse pentru scoaterea din funcţiune, aprobate, unităţile care deţin mijloacele fixe desfăşoară următoarele activităţi:
a)valorifică mijloacele fixe scoase din funcţiune, altele decât clădiri şi terenuri, în conformitate cu prevederile art. 23;
b)casează /demolează mijloacele fixe a căror casare /demolare directă a fost aprobată.