Capitolul iii - Atestarea persoanelor fizice şi juridice - Instructiuni din 2024 de organizare şi funcţionare a comisiilor de atestare a competenţei tehnice a persoanelor juridice care întocmesc documentaţii şi/sau execută lucrări de cercetare geologică, lucrări de exploatare a petrolului şi a resurselor minerale, lucrări în domeniul stocării geologice a dioxidului de carbon şi de expertizare, precum şi a persoanelor fizice care întocmesc documentaţii şi/sau execută lucrări de cercetare geologică, lucrări în domeniul stocării geologice a dioxidului de carbon şi de expertizare, precum şi procedura de atestare a acestei competenţe

M.Of. 1063

În vigoare
Versiune de la: 23 Octombrie 2024
CAPITOLUL III:Atestarea persoanelor fizice şi juridice
SECŢIUNEA 1:Dispoziţii generale
Art. 14
(1)În vederea obţinerii atestării competenţei pentru întocmirea documentaţiilor geologice, tehnice, tehnico-economice şi/sau executarea lucrărilor de cercetare geologică, lucrărilor de exploatare a petrolului şi a resurselor minerale, lucrărilor în domeniul stocării geologice a dioxidului de carbon şi de expertizare, persoana juridică sau fizică va înainta la ANRMPSG cererea-tip de atestare, ale cărei modele sunt prezentate în anexele nr. 2, 3, 10 şi 11, însoţite de documentele prevăzute la art. 28 şi 32.
(2)Pentru verificarea îndeplinirii de către solicitant, persoană fizică, cetăţean al altui stat membru al Uniunii Europene/Spaţiului Economic European/Confederaţiei Elveţiene, sau persoană juridică stabilită cu sediul principal în alt stat membru al Uniunii Europene/Spaţiului Economic European/în Confederaţia Elveţiană, a condiţiilor prevăzute în prezentele instrucţiuni, ANRMPSG acceptă ca dovadă documentele eliberate în scop similar de către autorităţile competente ale statelor membre.
(3)În cazul în care este necesară verificarea legalităţii documentelor depuse în vederea atestării de către persoanele fizice prevăzute la alin. (2), Compartimentul Afaceri Europene din cadrul ANRMPSG contactează autorităţile competente din statele membre ale Uniunii Europene/Spaţiului Economic European/Confederaţia Elveţiană.
Art. 15
(1)Dosarul de atestare se depune la registratura generală din cadrul ANRMPSG, în format letric şi în format electronic.
(2)În termen de 5 zile de la depunerea documentelor prevăzute la art. 28 şi 32, ANRMPSG confirmă în scris solicitantului primirea acestora şi îl informează, după caz, cu privire la lipsa oricărui document, solicitând completarea dosarului.
(3)Documentele prevăzute la art. 28 şi 32 pot fi transmise la registratura ANRMPSG sau prin intermediul Punctului de contact unic, la adresa de e-mail contact@anrmpsg.gov.ro.
Art. 16
(1)Atestarea se realizează în două etape succesive, după cum urmează:
a)analizarea dosarelor depuse de solicitanţi;
b)susţinerea testării şi/sau interviului privind gradul de cunoaştere a legislaţiei şi reglementărilor din domeniul petrolier, minier şi în domeniul stocării geologice a dioxidului de carbon.
(2)Comisia de atestare, ca urmare a verificării documentelor prevăzute la art. 15 alin. (3), decide, în termen de 30 de zile de la data depunerii dosarului complet, după caz:
a)respingerea dosarului;
b)invitarea solicitantului, pentru testare şi/sau interviu privind gradul de cunoaştere a legislaţiei şi reglementărilor din domeniul petrolier, minier şi în domeniul stocării geologice a dioxidului de carbon, în cadrul unei şedinţe de atestare.
(3)Se pot prezenta la etapa interviului numai solicitanţii declaraţi admişi la etapa precedentă.
(4)Şedinţa de analiză a dosarelor depuse în vederea atestării se desfăşoară în lipsa solicitanţilor.
(5)Deciziile comisiei de atestare se consemnează în procese-verbale, care sunt semnate de membrii acesteia şi se comunică solicitantului în termen de 5 zile de la adoptare.
(6)Persoanele fizice care solicită atestarea vor fi invitate pentru testare şi interviu în şedinţa de atestare, prin grija membrului cu atribuţii de secretar al comisiei de atestare.
(7)Reprezentanţii legali/Reprezentanţii împuterniciţi ai persoanelor juridice care solicită atestarea vor fi invitaţi pentru interviu în şedinţa de atestare, prin grija membrului cu atribuţii de secretar al comisiei de atestare.
Art. 17
(1)Deciziile comisiei luate în urma şedinţei de atestare, după parcurgerea celor două etape, prevăzute la art. 16 alin. (1), respectiv acordarea atestatului sau respingerea solicitării, se consemnează în procese-verbale, care sunt semnate de membrii comisiei şi de solicitant.
(2)Refuzul semnării procesului-verbal de către solicitant se consemnează în procesul-verbal.
(3)Decizia se comunică solicitantului în cadrul şedinţei de atestare şi produce efecte de la data comunicării.
(4)Rezultatele şedinţei comisiei de atestare, însuşite de preşedintele acesteia, sunt publicate pe site-ul ANRMPSG, spre informare publică, în termen de 3 zile lucrătoare de la data şedinţei, prin grija membrului cu atribuţii de secretar al comisiei de atestare, fiind precizate şi modalităţile de contestare a rezultatelor şi căile de atac.
(5)Decizia poate fi atacată în faţa instanţelor judecătoreşti române conform dispoziţiilor din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
(6)Sub sancţiunea nulităţii, decizia trebuie să cuprindă termenul de atac şi instanţa judecătorească competentă.
Art. 18
Dacă solicitantul nu se prezintă la data stabilită pentru interviu, se stabileşte o nouă dată. În cazul în care solicitantul nu se prezintă la al doilea termen, comisia de atestare respinge cererea de atestare.
Art. 19
(1)Examinarea candidatului persoană fizică constă în testarea scrisă privind prevederile legale specifice domeniului pentru care solicită atestarea, precum şi într-un interviu de specialitate, având la bază raportul de activitate şi recomandările prezentate, lucrările publicate şi legislaţia specifică domeniului pentru care solicită atestarea.
(2)Examinarea candidatului persoană juridică constă într-un interviu de specialitate, susţinut de reprezentantul legal/reprezentantul împuternicit, având la bază istoricul persoanei juridice, memoriul de activitate şi recomandările prezentate.
(3)În cazul unor situaţii speciale bine fundamentate, şedinţele comisiei de atestare se pot desfăşura şi în sistem online, prin intermediul unor aplicaţii de comunicare specifice.
(4)Programarea şedinţelor de atestare online, precum şi stabilirea ordinii de zi a şedinţelor se vor face de membrul titular cu atribuţii de secretar al comisiei de atestare, cu cel puţin 10 zile înainte de data desfăşurării şedinţei.
(5)Dosarele de activitate şi calificare profesională ale solicitanţilor se pot analiza în cadrul unei şedinţe de atestare desfăşurate în sistem online.
(6)Ordinea de zi a şedinţei de atestare desfăşurate online, precum şi dosarele de activitate şi calificare profesională ale solicitanţilor, în format digital, sunt transmise membrilor comisiei de atestare de către secretariatul comisiei de atestare, cu cel puţin 3 zile înainte de data şedinţei, urmând să le fie transmis şi Referatul membrului desemnat pentru analiza documentaţiei cu o zi înainte de şedinţă.
(7)În ziua şedinţei desfăşurate online membrii comisiei de atestare participă la şedinţa de atestare utilizând aplicaţia web stabilită în prealabil de membrul titular cu atribuţii de secretar al comisiei de atestare, în baza invitaţiilor trimise prin poşta electronică.
(8)În cazul şedinţelor online, după analiza dosarelor profesionale, membrii comisiei transmit calificative "admis" sau "respins" prin intermediul aplicaţiei web utilizate pentru desfăşurarea şedinţei, iar acestea sunt consemnate de membrul titular cu atribuţii de secretar al comisiei de atestare în procesul-verbal de şedinţă. Pentru calificativele "respins" acordate de membrii comisiei, aceştia transmit online motivele care au stat la baza acestor decizii, pentru a fi consemnate în procesul-verbal de şedinţă.
(9)Modul în care se vor organiza şi desfăşura şedinţele de atestare online sau cele cu un număr restrâns de participanţi, respectiv prezenţa obligatorie a preşedintelui sau a vicepreşedintelui şi a cel puţin jumătate plus unu din numărul membrilor comisiei, se va stabili de către membrul titular cu atribuţii de secretar al comisiei de atestare, cu aprobarea preşedintelui/vicepreşedintelui comisiei.
(10)Suportul tehnic pentru desfăşurarea şedinţelor de avizare în sistem online este asigurat de compartimentul IT din cadrul autorităţii competente şi de reglementare.
Art. 20
Certificatul de atestare va fi înmânat persoanei fizice sau reprezentantului legal/reprezentantului împuternicit al persoanei juridice spre a-l folosi drept recunoaştere a capacităţii tehnice de a executa lucrările specificate.
Art. 21
Perioadele de lucru stabilite potrivit graficului de şedinţe aprobat de preşedintele comisiei de atestare, precum şi programarea persoanelor pentru interviu vor fi comunicate celor interesaţi de către membrul titular cu atribuţii de secretar al comisiei de atestare, cu cel puţin 5 zile înainte de data stabilită pentru şedinţa de atestare.
Art. 22
(1)Concluziile analizelor efectuate şi hotărârile adoptate de comisia de atestare se consemnează în procese-verbale semnate de toţi membrii prezenţi.
(2)Opiniile separate ale membrilor comisiei de atestare se consemnează în procesul-verbal al şedinţei de atestare.
(3)În procesele-verbale se consemnează datele de bază privind persoana fizică sau juridică, precum şi hotărârea comisiei de atestare cu privire la eliberarea certificatului de atestare sau, după caz, de respingere a cererii de atestare.
(4)Membrii fiecărei comisii de atestare, inclusiv preşedintele, vicepreşedintele şi secretarul, poartă întreaga răspundere pentru hotărârile luate.
Art. 23
(1)Certificatele de atestare se întocmesc conform modelelor al căror conţinut este prevăzut în anexele nr. 12 şi 13 (modelul 1 "Certificat de atestare pentru persoane juridice" şi modelul 2 "Certificat de atestare pentru persoane fizice").
(2)Certificatele de atestare vor fi numerotate în ordine curentă, originalul se va înmâna titularului, iar copia-martor se va arhiva în condiţii de siguranţă prin grija secretarului comisiei de atestare.
(3)Certificatul de atestare confirmă calitatea persoanei fizice sau juridice de a executa lucrările pentru care a fost atestată.
(4)Certificatul de atestare se eliberează numai după achitarea tarifului de eliberare a acestuia.
(5)Tariful pentru eliberarea certificatului de atestare se achită în două tranşe, după cum urmează:
a)30% din valoarea tarifului corespunzător activităţilor pentru care se solicită atestarea se achită la depunerea dosarului de atestare; suma este nerambursabilă în cazul respingerii solicitării;
b)70% din valoarea tarifului corespunzător activităţilor pentru care se solicită atestarea se achită la emiterea certificatului de atestare.
(6)Contravaloarea tarifului pentru eliberarea certificatului de atestare se poate achita prin ordin de plată în contul autorităţii sau în numerar la casieria ANRMPSG.
SECŢIUNEA 2:Atestarea persoanelor fizice
Art. 24
Activităţile pentru care se pot solicita şi emite certificate de atestare în domeniul întocmirii de documentaţii, al cercetării geologice şi de expertizare sunt:
A.Efectuarea lucrărilor de teren şi aferente:
(i)studiilor geologice (mineralogice, stratigrafice, geochimice, hidrogeologice);
(ii)altor studii specifice.
B.Elaborarea/Expertizarea documentaţiilor geologice, tehnice şi tehnico-economice pentru activităţi miniere şi operaţiuni petroliere:
(i)proiecte, rapoarte şi programe de explorare-dezvoltare-exploatare;
(ii)evaluarea resurselor/rezervelor pentru substanţe minerale şi petrol;
(iii)studii de prefezabilitate şi fezabilitate în domeniul resurselor minerale;
(iv)plan de refacere a mediului şi proiect tehnic;
(v)documentaţii de fundamentare a metodelor-cadru de exploatare;
(vi)documentaţii pentru instituirea perimetrelor de protecţie hidrogeologică şi sanitară;
(vii)documentaţii pentru instituirea perimetrelor de prospecţiune, explorare, exploatare şi dezvoltare;
(viii)plan de gestionare a deşeurilor din industria extractivă;
(ix)documentarea amenajării şi utilizării golurilor miniere;
(x)alte documentaţii de specialitate.
C.Expertizarea, conducerea/coordonarea activităţilor legate de cercetarea geologică a resurselor minerale:
1) activităţi miniere privind supervizarea lucrărilor cu grad ridicat de risc în domeniul minier:
(i)execuţia puţurilor de mină de mare capacitate;
(ii)monitorizarea iazurilor de decantare şi a haldelor de steril;
(iii)monitorizarea activităţii de utilizare a substanţelor nocive utilizate în minerit;
(iv)supervizarea activităţilor;
(v)verificarea cantităţilor de resurse minerale exploatate;
(vi)verificarea documentaţiilor geologice, tehnice şi economice din minerit;
(vii)verificarea metodelor de exploatare aplicate;
(viii)verificarea perimetrelor de exploatare;
(ix)verificarea calculării redevenţei miniere;
2) operaţiuni petroliere privind supervizarea lucrărilor cu grad ridicat de risc în domeniul petrolier:
(i)tubarea şi cimentarea sondei;
(ii)testele de presiune ale coloanelor;
(iii)fisurările hidraulice;
(iv)perforarea coloanelor;
(v)probele de producţie;
(vi)verificarea producţiei sondelor;
(vii)dopurile de ciment pentru abandonare;
(viii)adiţionarea stratelor, retragerile la strate superioare;
(ix)expertizarea stării tehnice a sistemelor de transport pe conducte;
(x)verificarea cantităţilor vehiculate prin OIL Terminal;
(xi)verificarea cantităţilor de petrol de transportat;
(xii)verificarea cantităţilor de materiale injectate în formaţiunile productive, comparativ cu prevederile proiectului aprobat;
(xiii)iniţierea proceselor de creştere a factorului final de recuperare a petrolului din zăcământ.
Art. 25
Activităţile pentru care se pot solicita şi emite certificate de atestare în domeniul întocmirii de documentaţii, al cercetării geologice şi de expertizare pentru stocarea geologică a dioxidului de carbon sunt:
A.Efectuarea lucrărilor de teren şi aferente:
(i)studiilor geologice (stratigrafice, hidrogeologice, geofizice, geomecanice) pentru identificarea şi evaluarea formaţiunilor geologice adecvate pentru stocarea CO2;
(ii)studiilor specifice de evaluare a riscurilor geologice asociate stocării CO2;
(iii)altor studii de specialitate specifice stocării geologice a CO2.
B.Elaborarea/Expertizarea documentaţiilor geologice, tehnice şi tehnico-economice pentru stocarea geologică a dioxidului de carbon:
(i)proiecte, rapoarte şi programe de explorare, dezvoltare şi operare a siturilor de stocare geologică a CO2;
(ii)evaluarea şi certificarea capacităţii de stocare a formaţiunilor geologice identificate pentru injectarea CO2;
(iii)studii de prefezabilitate şi fezabilitate privind proiectele de stocare geologică a CO2;
(iv)documentaţii pentru stabilirea perimetrelor de explorare, dezvoltare, operare şi monitorizare a siturilor de stocare a CO2;
(v)alte documentaţii de specialitate specifice stocării geologice a CO2.
C.Execuţia, conducerea/coordonarea şi expertizarea lucrărilor cu grad ridicat de risc în domeniul stocării geologice a CO2:
(i)executarea sondelor şi instalaţiilor de injectare pentru stocarea CO2;
(ii)caracterizarea comportamentului dinamic al stocării, caracterizarea sensibilităţii, evaluarea riscurilor asociate stocării CO2;
(iii)evaluarea în vederea reutilizării în condiţii de siguranţă a sondelor, pentru stocarea geologică a CO2;
(iv)supervizarea activităţilor de injectare a CO2, inclusiv verificarea cantităţilor injectate conform proiectului aprobat;
(v)verificarea documentaţiilor geologice, tehnice şi economice aferente stocării CO2;
(vi)monitorizarea şi raportarea performanţelor siturilor de stocare pe termen lung;
(vii)alte lucrări cu grad ridicat de risc în domeniul stocării geologice a CO2.
Art. 26
Atestarea persoanelor fizice care desfăşoară activităţi în domeniul cercetării geologice şi întocmirea documentaţiilor şi expertizelor geologice şi tehnice se acordă cu respectarea specializării şi a criteriilor cuprinse în prezentele instrucţiuni.
Art. 27
Criteriile ce trebuie îndeplinite pentru atestarea persoanei fizice ca specialist sau ca expert în domeniile şi în specialităţile prevăzute în prezentele instrucţiuni sunt cuprinse în anexa nr. 7.
Art. 28
În vederea atestării, persoanele fizice interesate vor depune la ANRMPSG un dosar de atestare conţinând următoarele documente:
(i)curriculum vitae;
(ii)cerere-tip, conform anexei nr. 3 sau anexei nr. 11;
(iii)copie de pe diploma de studii, titluri ştiinţifice;
(iv)copii de pe certificatele de apartenenţă la organizaţii tehnice, ştiinţifice ori profesionale;
(v)copii ale certificatelor sau documentelor care demonstrează absolvirea de către solicitant a unor cursuri de instruire, cursuri postuniversitare şi de specialitate, nivelul tehnic şi durata acestora în domeniul pentru care se solicită atestarea;
(vi)memoriu de activitate, cu specificarea clară a activităţilor de cercetare, studii, proiectare şi/sau producţie, desfăşurate de solicitant în domeniul geologic, minier şi/sau petrolier, precum şi în domeniul stocării geologice a CO2; pentru domeniul stocării geologice a dioxidului de carbon şi al utilizării căldurii pământului fără exploatarea apei geotermale, memoriul de activitate poate face referire la experienţa din domeniul geologic, minier şi/sau petrolier similară cu activităţile pentru care se cere certificarea;
(vii)listă cuprinzând lucrările efectuate în domeniul cercetărilor geologice, miniere, petroliere şi/sau în domeniul stocării geologice a CO2, specificându-se calitatea şi responsabilitatea deţinute; se vor prezenta şi lucrările ştiinţifice redactate, susţinute şi/sau publicate în cadrul unor manifestări interne şi/sau internaţionale de specialitate;
(viii)recomandări din partea instituţiilor, organizaţiilor tehnice, ştiinţifice ori profesionale pentru care au efectuat astfel de activităţi;
(ix)declaraţia de consimţământ privind colectarea şi prelucrarea datelor cu caracter personal.
SECŢIUNEA 3:Atestarea persoanelor juridice
Art. 29
Activităţile miniere şi operaţiunile petroliere pentru care se pot solicita şi emite atestări în domeniile întocmirii de documentaţii, executării lucrărilor de cercetare geologică, lucrărilor de exploatare a petrolului şi a resurselor minerale şi de expertizare, lucrărilor de închidere a minelor/carierelor sunt:
A.Efectuarea lucrărilor de teren şi de laborator aferente:
(i)studiilor geologice (mineralogice, stratigrafice, geochimice, hidrogeologice);
(ii)altor studii specifice.
B.Elaborarea/Expertizarea documentaţiilor geologice, tehnice şi tehnico-economice pentru activităţi miniere şi operaţiuni petroliere, închideri de mine/cariere:
(i)proiecte, programe şi rapoarte de explorare-dezvoltare-exploatare;
(ii)evaluarea resurselor/rezervelor pentru substanţe minerale şi petrol;
(iii)studii de prefezabilitate şi fezabilitate a exploatării zăcămintelor;
(iv)plan iniţial de încetare a activităţii;
(v)plan de încetare a activităţii;
(vi)proiect tehnic de închidere a minei/carierei;
(vii)plan de refacere a mediului şi proiect tehnic;
(viii)documentaţii de fundamentare a metodelor-cadru de exploatare;
(ix)plan de gestionare a deşeurilor din industria extractivă;
(x)documentaţii pentru instituirea perimetrelor de protecţie hidrogeologică şi sanitară;
(xi)documentaţii pentru instituirea perimetrelor de prospecţiune, explorare, dezvoltare şi exploatare;
(xii)documentarea amenajării şi utilizării golurilor miniere;
(xiii)alte documentaţii de specialitate.
C.Execuţia, conducerea/coordonarea şi expertizarea lucrărilor legate de exploatarea resurselor minerale, închideri de mine/cariere
Art. 30
Activităţile pentru care se pot solicita şi emite certificate de atestare în domeniul întocmirii de documentaţii, al cercetării geologice şi de expertizare pentru stocarea geologică a dioxidului de carbon sunt:
A.Efectuarea lucrărilor de teren şi aferente:
(i)studiilor geologice (stratigrafice, hidrogeologice, geofizice, geomecanice) pentru identificarea şi evaluarea formaţiunilor geologice adecvate pentru stocarea CO2;
(ii)studiilor specifice de evaluare a riscurilor geologice asociate stocării CO2;
(iii)altor studii de specialitate specifice stocării geologice a CO2.
B.Elaborarea/Expertizarea documentaţiilor geologice, tehnice şi tehnico-economice pentru stocarea geologică a dioxidului de carbon:
(i)proiecte, rapoarte şi programe de explorare, dezvoltare şi operare a siturilor de stocare geologică a CO2;
(ii)evaluarea şi certificarea capacităţii de stocare a formaţiunilor geologice identificate pentru injectarea CO2;
(iii)studii de prefezabilitate şi fezabilitate privind proiectele de stocare geologică a CO2;
(iv)documentaţii pentru stabilirea perimetrelor de explorare, dezvoltare, operare şi monitorizare a siturilor de stocare a CO2;
(v)alte documentaţii de specialitate specifice stocării geologice a CO2.
C.Execuţia, conducerea/coordonarea şi expertizarea lucrărilor cu grad ridicat de risc în domeniul stocării geologice a CO2:
(i)executarea sondelor şi instalaţiilor de injectare pentru stocarea CO2;
(ii)caracterizarea comportamentului dinamic al stocării, caracterizarea sensibilităţii, evaluarea riscurilor asociate stocării CO2;
(iii)evaluarea în vederea reutilizării în condiţii de siguranţă a sondelor, pentru stocarea geologică a CO2;
(iv)supervizarea activităţilor de injectare a CO2, inclusiv verificarea cantităţilor injectate conform proiectului aprobat;
(v)verificarea documentaţiilor geologice, tehnice şi economice aferente stocării CO2;
(vi)monitorizarea şi raportarea performanţelor siturilor de stocare pe termen lung;
(vii)alte lucrării cu grad ridicat de risc în domeniul stocării geologice a CO2.
Art. 31
Atestarea persoanelor juridice care desfăşoară activităţi în domeniul întocmirii de documentaţii, executării lucrărilor de cercetare geologică, lucrărilor de exploatare a petrolului şi a resurselor minerale, lucrărilor în domeniul stocării geologice a dioxidului de carbon şi de expertizare se acordă cu respectarea specializării şi a criteriilor cuprinse în prezentele instrucţiuni.
Art. 32
În vederea atestării, persoanele juridice interesate vor depune la ANRMPSG un dosar, atât în format letric, cât şi în format digital, care va cuprinde următoarele documente, asumate prin semnătură/semnătură electronică de către emitent:
a)cerere-tip de atestare, conform anexei nr. 2, cu specificarea clară a activităţilor miniere, a operaţiunilor petroliere şi/sau a activităţilor în domeniul stocării geologice a dioxidului de carbon, conform anexei nr. 10, pentru care se solicită atestarea. Activităţile pentru care persoana juridică solicită atestarea trebuie să fie conforme cu cele prevăzute în codul CAEN;
b)documente ce atestă calitatea de persoană juridică a solicitantului (în copie):
(i)actul juridic de înfiinţare al persoanei juridice;
(ii)certificatul de înregistrare la oficiul registrului comerţului;
(iii)dovada înscrierii la oficiul registrului comerţului a activităţilor miniere, a operaţiunilor petroliere şi/sau a activităţilor în domeniul stocării geologice a dioxidului de carbon pentru care se solicită atestarea, conform codului CAEN;
(iv)certificat de atestare fiscală, din care să rezulte că solicitantul nu înregistrează obligaţii restante exigibile la bugetul de stat;
c)memoriu privind activităţile miniere, operaţiunile petroliere şi/sau activităţile în domeniul stocării geologice a dioxidului de carbon reprezentative, desfăşurate în ultimii 3 ani (anexa nr. 4):
(i)în domeniul cercetării geologice;
(ii)în domeniul explorării-exploatării-dezvoltării resurselor minerale şi/sau petroliere;
(iii)în domeniul stocării geologice a dioxidului de carbon şi al utilizării căldurii pământului fără exploatarea apei geotermale, memoriul de activitate poate face referire la experienţa din domeniul geologic, minier şi/sau petrolier similară cu activităţile pentru care se cere certificarea;
d)documente care să ateste pregătirea, calificarea tehnică şi experienţa profesională ale personalului/specialiştilor angajaţi ai persoanei juridice (curriculum vitae, cu specificarea activităţilor miniere şi/sau a operaţiunilor petroliere desfăşurate), precum şi copii ale certificatelor sau ale altor documente care demonstrează frecventarea de către specialişti a cursurilor de instruire de specialitate în domeniul resurselor minerale, menţionate în anexele nr. 5 şi 9;
e)declaraţii care să ateste dotarea tehnică deţinută în proprietate sau închiriată: instalaţii, aparatură, echipamente şi utilaje specifice executării activităţilor miniere, operaţiunilor petroliere şi/sau în domeniul stocării geologice a dioxidului de carbon, pentru care se solicită atestarea (anexa nr. 8);
f)documente care să ateste capacitatea financiară a solicitantului (scrisoare de bonitate cu principalii indicatori: lichiditate patrimonială, solvabilitate, rentabilitate);
g)nota de constatare a inspectoratului zonal pentru resurse minerale privind capacitatea tehnică a solicitantului;
h)apartenenţa în bloc sau individuală a personalului angajat la organismele ştiinţifice de specialitate/organizaţii tehnice profesionale (anexa nr. 6);
i)atestarea persoanei juridice este condiţionată de atestarea individuală a specialiştilor angajaţi de persoana juridică.
SECŢIUNEA 4:Valabilitatea certificatului de atestare
Art. 33
(1)Durata de valabilitate a atestatului este nelimitată, cu condiţia ca titularul atestatului să solicite vizarea periodică.
(2)În scopul continuării activităţilor supuse atestării, titularii de atestate trebuie să solicite vizarea de către ANRMPSG a atestatelor deţinute, o dată la 5 ani, în condiţiile prezentelor instrucţiuni.
(3)Termenul prevăzut la alin. (2) curge de la data emiterii atestatului sau de la data ultimei vize.
(4)Atestatele care nu sunt vizate în condiţiile prezentelor instrucţiuni, de către ANRMPSG, îşi pierd valabilitatea.
(5)Pe durata de valabilitate a certificatului de atestare este obligatorie condiţia îndeplinirii continue a cerinţelor impuse pentru emiterea acestuia, cu posibilitatea modificării sau retragerii în cazul în care titularul nu le mai îndeplineşte.
(6)Cazurile în care nu mai sunt îndeplinite condiţiile iniţiale de atestare sunt sesizate de organele abilitate de lege pentru controlul tehnic şi financiar şi de persoanele competente din cadrul ANRMPSG, aducându-se la cunoştinţa comisiei de atestare, care are obligaţia de a analiza de îndată cazul în mod operativ în şedinţă extraordinară.
(7)Titularii atestatelor sunt obligaţi să comunice ANRMPSG orice modificări intervenite care conduc la situaţia de neîndeplinire a condiţiilor şi criteriilor de atestare, imediat după apariţia acestora.
(8)Vizarea atestatului se face la solicitarea titularului, în baza analizării de către comisia de atestare a unui nou dosar, pe care acesta îl depune la Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier şi al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon, cu cel puţin 30 de zile înainte de data expirării termenului de valabilitate; vizarea atestatului respectă condiţiile şi urmează procedura de la atestarea iniţială.
(9)Dosarul depus în vederea vizării atestatului pentru persoanele fizice va cuprinde prezentarea unui portofoliu de lucrări recente, participarea la cursuri de formare continuă dovedită prin prezentarea unor documente privind participarea la cursuri, precum şi a unui raport de activitate.
(10)Dosarul depus în vederea vizării atestatului pentru persoanele juridice va cuprinde prezentarea unui portofoliu de lucrări recente şi participarea personalului propriu angajat la cursuri de formare continuă dovedită prin prezentarea unor documente privind participarea la cursuri, precum şi a unui raport de activitate.
(11)Persoanele fizice atestate şi personalul atestat angajat al entităţilor atestate au obligaţia să participe anual la cel puţin 20 de ore de formare continuă în domeniul specific de activitate; formarea poate include cursuri, seminare, conferinţe şi workshopuri organizate de Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier şi al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon.
(12)Vizarea certificatului de atestare se realizează numai după achitarea tarifului aferent.
(13)Tariful pentru vizarea certificatului de atestare se achită în două tranşe, după cum urmează:
a)30% din valoarea tarifului corespunzător activităţilor pentru care se solicită prelungirea valabilităţii atestării se achită la depunerea dosarului; suma este nerambursabilă în cazul respingerii solicitării;
b)70% din valoarea tarifului corespunzător activităţilor pentru care se solicită prelungirea valabilităţii atestării se achită la prelungirea valabilităţii certificatului de atestare.
(14)Contravaloarea tarifului pentru eliberarea certificatului de atestare se poate achita prin ordin de plată în contul autorităţii sau în numerar la casieria ANRMPSG.
(15)În cazul pierderii/distrugerii/furtului atestatului, comisia de atestare eliberează un duplicat al acestuia, numai după publicarea anunţului în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a şi după prezentarea dovezii achitării tarifului aferent.
SECŢIUNEA 5:Retragerea certificatului de atestare
Art. 34
Autoritatea competentă şi de reglementare poate retrage certificatul de atestare în următoarele cazuri:
a)titularul atestatului nu mai îndeplineşte criteriile care au fost avute în vedere la momentul atestării competenţei tehnice;
b)titularul atestat a elaborat şi a înaintat la ANRMPSG documentaţii geologice şi tehnico-economice necorespunzătoare, fără respectarea legislaţiei în vigoare în domeniile respective, constatate de specialiştii cu responsabilităţi de inspecţie şi control din cadrul ANRMPSG (3 documentaţii respinse de către ANRMPSG într-un interval de 24 de luni).
Art. 35
(1)Constatarea cazului de retragere a certificatului de atestare se face de către orice structură funcţională din cadrul ANRMPSG, printr-o notă de informare înaintată comisiei de atestare.
(2)Comisia de atestare constată îndeplinirea/neîndeplinirea condiţiilor de retragere a certificatului de atestare, iar în cazul îndeplinirii condiţiilor de retragere înaintează propunerea preşedintelui ANRMPSG.
(3)Decizia de retragere a atestatului se comunică titularului în termen de 3 zile lucrătoare de la finalizarea şedinţei, prin grija membrului cu atribuţii de secretar al comisiei de atestare, fiind precizate modalităţile de contestare şi căile de atac. Decizia produce efecte de la data comunicării.
(4)Contestaţiile împotriva deciziei de retragere a certificatului de atestare se formulează şi se transmit la registratura generală din cadrul ANRMPSG în termen de 5 zile de la comunicarea acesteia.
(5)Contestaţiile privind retragerea atestatului vor fi analizate şi soluţionate conform procedurii prevăzute la art. 37 şi 38.
Art. 36
Prezentarea de date eronate sau false în documentele din dosarul depus în vederea atestării, asumate pe propria răspundere de către persoanele juridice sau fizice, atrage neacordarea şi/sau retragerea certificatului de atestare eliberat de Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier şi al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon.
SECŢIUNEA 6:Procedura de contestare
Art. 37
(1)După afişarea rezultatelor obţinute la etapa de analiză a dosarelor solicitanţilor sau, după caz, a interviului, candidaţii nemulţumiţi pot face contestaţie.
(2)Contestaţia se depune la ANRMPSG şi va fi soluţionată de către o comisie numită prin ordin al preşedintelui ANRMPSG.
(3)Din comisia de soluţionare a contestaţiilor nu pot face parte membrii comisiei de atestare.
(4)Dacă se consideră întemeiată contestaţia, comisia de soluţionare a contestaţiilor va propune revocarea deciziei comisiei de atestare şi va propune preşedintelui ANRMPSG să dispună reexaminarea solicitării de către aceasta, informând contestatarul despre soluţia adoptată; propunerea de revocare emisă de comisia de soluţionare a contestaţiilor va conţine în mod obligatoriu motivarea legală şi tehnică a soluţiei adoptate.
(5)În cazul în care comisia de soluţionare a contestaţiilor consideră că nu sunt întemeiate contestaţia şi modificarea deciziei anterioare, va informa în scris contestatarul asupra soluţiei adoptate şi a motivelor acesteia.
Art. 38
(1)Contestaţiile se depun în termen de 5 zile lucrătoare de la data comunicării deciziei.
(2)Contestaţiile se soluţionează în termen de 30 de zile lucrătoare de la data depunerii.
(3)Decizia comisiei de soluţionare a contestaţiilor poate fi atacată în faţa instanţelor judecătoreşti române conform dispoziţiilor din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
(4)Sub sancţiunea nulităţii, decizia comisiei de soluţionare a contestaţiilor trebuie să cuprindă termenul de atac şi instanţa judecătorească competentă.
SECŢIUNEA 7:Dispoziţii finale şi tranzitorii
Art. 39
Tarifele pentru obţinerea certificatului de atestare/vizare a certificatului de atestare se stabilesc prin ordin al preşedintelui ANRMPSG, diferenţiat pentru persoane juridice şi persoane fizice, în funcţie de activităţile pentru care acestea solicită atestarea/vizarea.
Art. 40
(1)În urma expertizărilor, procesele-verbale sau rapoartele de lucru de la executarea operaţiilor cu grad ridicat de risc, prevăzute la art. 25 lit. C pct. (i) şi (ii), se vor trimite în copie la inspectoratele zonale pentru resurse minerale, purtând şi semnătura expertului atestat ANRMPSG.
(2)Condiţiile de contractare şi de plată pentru expertizarea lucrărilor prevăzute la art. 25 lit. C se vor stabili între agentul economic atestat şi beneficiar.
Art. 41
(1)Certificatele de atestare eliberate anterior intrării în vigoare a prezentelor instrucţiuni rămân valabile pe o perioadă de minimum 2 ani pentru persoanele fizice şi de minimum 3 ani pentru persoanele juridice, de la data intrării în vigoare a prezentelor instrucţiuni, cu expirarea valabilităţii în luna în care au fost emise sau, după caz, până la retragerea acestora în condiţiile prezentelor instrucţiuni.
(2)Menţinerea valabilităţii certificatului de atestare în condiţiile alin. (1) este condiţionată de prezentarea unei declaraţii pe propria răspundere a titularului, din care reiese că nu s-au modificat condiţiile îndeplinite la data emiterii certificatului, în termen de cel mult 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentelor instrucţiuni.
(3)Persoanele fizice sau juridice care deţin certificate de atestare prevăzute la alin. (1) pot solicita vizarea acestora cu cel puţin 90 de zile înainte de expirarea termenului pentru care au fost acordate, în condiţiile prezentelor instrucţiuni.
Art. 42
(1)Certificatele de atestare eliberate anterior intrării în vigoare a prezentelor instrucţiuni persoanelor fizice care la data atestării aveau calitatea de angajaţi ai autorităţii competente sunt suspendate de la data intrării în vigoare a prezentelor instrucţiuni, pe perioada în care aceste persoane au calitatea de angajat al ANRMPSG.
(2)Valabilitatea certificatelor de atestare prevăzute la alin. (1) se prelungeşte cu durata suspendării.
Art. 43
ANRMPSG va suporta cheltuielile legate de funcţionarea comisiei de atestare.
Art. 44
În temeiul art. 8 alin. (1) lit. d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 81/2024, cu completările ulterioare, membrii comisiei de atestare beneficiază de o indemnizaţie de şedinţă de până la 20% din salariul minim brut pe ţară garantat în plată, stabilită prin ordin al preşedintelui ANRMPSG.
Art. 45
Anexele nr. 1-13 fac parte integrantă din prezentele instrucţiuni.