Capitolul iv - Angajarea şi sistemul de evidenţă al soldaţilor şi gradaţilor voluntari - Instructiuni din 2010 de aplicare în Ministerul Apărării Naţionale a prevederilor Legii nr. 384/2006 privind statutul soldaţilor şi gradaţilor voluntari
M.Of. 243
În vigoare Versiune de la: 14 Octombrie 2021
CAPITOLUL IV:Angajarea şi sistemul de evidenţă al soldaţilor şi gradaţilor voluntari
Art. 16
(1)Candidaţii declaraţi admişi în urma procesului de selecţionare sunt luaţi în evidenţă cu gradul de soldat voluntar, pe timpul programului de instruire, de către structurile specializate din şcolile de aplicaţie/centrele de pregătire/unităţile de instrucţie ale armelor/serviciilor. Documentele de evidenţă întocmite pe timpul programului de instruire sunt cele specifice cursanţilor din şcolile de aplicaţie/centrele de pregătire.
(2)Soldaţii voluntari care urmează să frecventeze modulul instruirii individuale semnează, la începerea instruirii, un angajament pentru efectuarea modulului instruirii individuale, conform modelului prevăzut în anexa nr. 2.
(3)La începerea cursurilor corespunzătoare modulului perfecţionării instruirii de specialitate, soldaţii voluntari sunt numiţi în funcţii şi încheie un contract pentru efectuarea modulului perfecţionării instruirii de specialitate cu şcolile de aplicaţie/centrele de pregătire/unităţile de instrucţie organizatoare, în conformitate cu modelul prevăzut în anexa nr. 3.
(4)La încheierea angajamentului prevăzut la alin. (2) şi a contractului prevăzut la alin. (3), Ministerul Apărării Naţionale este reprezentat de către comandanţii şcolilor de aplicaţie/centrelor de pregătire/unităţilor de instrucţie.
(5)La absolvirea cursurilor corespunzătoare modulului perfecţionării instruirii de specialitate, soldaţii şi gradaţii voluntari primesc un certificat de absolvire, în conformitate cu modelul prevăzut în anexa nr. 4, ce constituie baza confirmării în armă.
Art. 17
(1)În cazurile şi în condiţiile stabilite prin Statut, soldaţii şi gradaţii profesionişti încheie un contract de angajare, care poate fi reînnoit, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 5. Intenţia de reînnoire a contractului se exprimă de părţi în scris, conform modelelor prevăzute în anexele nr. 51 şi 52.
(2)În situaţiile reglementate la art. 37 alin. (2) din Statut, contractul poate fi modificat cu acordul părţilor prin act adiţional, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 6.
(3)Limita maximă de vârstă până la care pot fi menţinuţi în activitate soldaţii şi gradaţii profesionişti din Ministerul Apărării Naţionale este de 55 de ani.
(1)În cazurile şi în condiţiile stabilite prin Statut, soldaţii şi gradaţii profesionişti încheie un contract de angajare, care poate fi reînnoit, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 5. Intenţia de reînnoire a contractului se exprimă de părţi în scris, conform modelelor prevăzute în anexele nr. 51 şi 52.
(2)În situaţiile reglementate la art. 37 alin. (2) din Statut, contractul poate fi modificat cu acordul părţilor prin act adiţional, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 6.
(3)Limita maximă de vârstă până la care pot fi menţinuţi în activitate soldaţii şi gradaţii profesionişti din Ministerul Apărării Naţionale este de 55 de ani.(4)Soldaţii şi gradaţii voluntari care, pe durata contractului de angajare, sunt trimişi la forme de pregătire cu o durată mai mare de 90 de zile semnează un angajament potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 7.
Art. 18
(1)Soldaţii şi gradaţii voluntari trimişi în misiune permanentă în străinătate încheie noi contracte de angajare la numirea în funcţie, conform modelului din anexa nr. 5, pentru o perioadă egală cu durata mandatului la post. În această situaţie, contractul de angajare se semnează de către şeful Direcţiei personal şi mobilizare din Statul Major General, în calitate de reprezentant al Ministerului Apărării Naţionale. Pe timpul cât se află la post, documentele de evidenţă ale soldaţilor şi gradaţilor voluntari se păstrează la structura responsabilă cu gestiunea soldaţilor şi gradaţilor voluntari, unde se constituie evidenţă separată.
(2)În vederea continuării activităţii în unităţile militare ale Ministerului Apărării Naţionale, cu 6 luni înainte de încetarea misiunii în străinătate, soldaţii şi gradaţii voluntari vor solicita în scris, prin raport personal adresat şefului Direcţiei personal şi mobilizare, reîncadrarea în aceeaşi unitate sau în altă unitate militară, într-o funcţie corespunzătoare. Documentele de evidenţă ale acestor soldaţi şi gradaţi voluntari se trimit la unităţile militare cu care aceştia au încheiat noul contract.
Art. 19
(1)Sistemul de evidenţă al soldaţilor şi gradaţilor voluntari se constituie în scopul cunoaşterii permanente şi exacte a situaţiei necesarului şi existentului acestei categorii de personal, precum şi a principalelor date necesare evoluţiei în carieră, asigurării drepturilor materiale, financiare şi de altă natură cuvenite acestora, potrivit prevederilor legale.
(2)Evidenţa soldaţilor şi gradaţilor voluntari se realizează prin aceleaşi sisteme informatizate ale evidenţei unitare de culegere, stocare, prelucrare şi circulaţie a informaţiilor utilizate pentru cadrele militare, potrivit reglementărilor în acest domeniu.
(3)Comandanţii/şefii unităţilor militare au obligaţia să asigure organizarea şi ţinerea evidenţei soldaţilor şi gradaţilor voluntari, iar şefii structurilor resurse umane răspund de realizarea şi actualizarea permanentă a sistemului de evidenţă a soldaţilor şi gradaţilor voluntari.
(4)Sistemul de evidenţă a soldaţilor şi gradaţilor voluntari este constituit din evidenţa nominală şi evidenţa statistică.
Art. 20
(1)Documentele de evidenţă nominală a soldaţilor şi gradaţilor voluntari sunt:
a)dosarul personal;
b)fişa de evidenţă;
c)registrul de evidenţă pe funcţii.
(2)Documentele de evidenţă nominală se păstrează la unităţile şi formaţiunile corp aparte, care au structură de resurse umane.
Art. 21
(1)Dosarul personal - anexa nr. 8 - constituie principalul document de evidenţă nominală a soldaţilor şi gradaţilor voluntari care reflectă calificarea profesională şi principalele trăsături ale personalităţii acestora, precum şi evoluţia lor în cariera militară.
(2)Dosarul personal se întocmeşte în exemplar unic de către instituţiile unde se desfăşoară modulul perfecţionării instruirii de specialitate, pe baza documentelor din dosarul de candidat şi a informaţiilor furnizate de titular şi se completează pe întreaga perioadă cât soldaţii şi gradaţii voluntari sunt în activitate.
(3)Dosarul cuprinde următoarele documente:
a)fişa matricolă - anexa nr. 9;
b)fişa jurământului militar;
c)aprecierile de serviciu;
d)rezultatele testelor psihologice susţinute sau ale recomandărilor făcute de psiholog cu ocazia încheierii unui nou contract;
e)copiile/fotocopiile documentelor de identitate şi ale actelor de studii;
f)documentele care atestă absolvirea cursurilor de carieră, de perfecţionare a pregătirii profesionale şi de specializare, din ţară şi străinătate;
g)fişa cu încadrarea locurilor de muncă şi a activităţilor desfăşurate în condiţii de muncă în care au lucrat soldaţii şi gradaţii voluntari şi fişa de evidenţă a timpului care nu se ia în calcul la stabilirea timpului efectiv lucrat în condiţiile respective, conform modelelor utilizate pentru cadrele militare în activitate;
h)angajamentul pentru efectuarea modulului instruirii individuale, pentru soldaţii voluntari care au frecventat acest modul;
i)contractul pentru efectuarea modulului perfecţionării instruirii de specialitate, în fotocopie;
j)contractele de angajare;
k)fişele controalelor medicale, în fotocopie;
l)alte documente considerate necesare.
(4)Documentele prevăzute la alin. (3) se înscriu în inventarul documentelor cuprinse în dosarul personal - anexa nr. 10a.
(5)Evidenţa dosarelor personale se ţine de către structura de gestiune a resurselor umane, într-un registru special destinat acestui scop şi întocmit potrivit anexei nr. 10b.
Art. 22
(1)Fişa de evidenţă cuprinde principalele date personale şi cu privire la situaţia militară a soldaţilor şi gradaţilor voluntari şi se întocmeşte în exemplar unic. Întocmirea fişei de evidenţă este iniţiată de birourile informare-recrutare din cadrul centrelor militare zonale, judeţene sau de sector, odată cu constituirea dosarului de candidat.
(2)Fişa de evidenţă se întocmeşte pe formular tip "A+B", se completează şi se actualizează de către structurile în care execută programele de instruire şi unităţile militare în care vor fi încadraţi soldaţii şi gradaţii voluntari, pe întreaga perioadă cât aceştia sunt în activitate.
(3)Pentru soldaţii şi gradaţii voluntari proveniţi, până la data intrării în vigoare a prezentelor instrucţiuni, din tineri care nu au îndeplinit serviciul militar ca militari în termen sau cu termen redus, responsabilitatea întocmirii fişelor de evidenţă revine unităţilor militare în care aceştia sunt încadraţi.
(4)Prevederile alin. (1)-(3) se aplică şi pentru soldaţii şi gradaţii voluntari rezervişti.
Art. 23
Registrul de evidenţă pe funcţii - anexa nr. 11 - este documentul în care se înscriu, în ordinea prevăzută în statul de organizare, toate funcţiile de soldat şi gradat voluntar şi cu cine sunt încadrate, de la unităţile batalion corp aparte şi similare acestora.
Art. 24
(1)Fişa matricolă din dosarul personal se întocmeşte în prima lună de la începerea modulului perfecţionării instruirii de specialitate de către şcolile de aplicaţie ale armelor/centrele de pregătire/unităţile de instrucţie care organizează această formă de pregătire.
(2)Pentru soldaţii şi gradaţii voluntari ale căror fişe matricole/dosare personale nu au fost întocmite, acestea se întocmesc şi se actualizează, în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentelor instrucţiuni, de către unităţile militare în care sunt încadraţi.
Art. 25
(1)Consultarea şi comunicarea de date şi informaţii din sistemul de evidenţă nominală a soldaţilor şi gradaţilor voluntari se fac numai cu aprobarea comandantului/şefului unităţii militare la care acestea se păstrează, cu respectarea strictă a prevederilor legale referitoare la protecţia informaţiilor personale.
(2)Prevederile normelor privind protecţia informaţiilor clasificate în Armata României se aplică şi pentru documentele de evidenţă nominală ale soldaţilor şi gradaţilor voluntari.
Art. 26
(1)Soldaţii şi gradaţii voluntari au obligaţia să raporteze, în termen de cel mult 5 zile lucrătoare, orice schimbare intervenită în situaţia acestora şi a familiilor lor, în scopul actualizării operative a documentelor de evidenţă nominală şi a bazei de date a sistemului informatic.
(2)Personalul din compartimentele de gestiune a resurselor umane, după luarea la cunoştinţă a schimbărilor intervenite în situaţia soldaţilor şi gradaţilor voluntari şi a familiilor acestora, are obligaţia să le înscrie, în termen de 15 zile lucrătoare, în toate documentele de evidenţă nominală pe care le păstrează.
Art. 27
(1)În situaţia mutării soldaţilor şi gradaţilor voluntari, dosarul personal şi fişele de evidenţă se trimit la noua unitate în termen de 5 zile lucrătoare de la data la care a survenit numirea în noua funcţie.
(2)La trecerea în rezervă a soldaţilor şi gradaţilor voluntari, dosarul personal şi fişele de evidenţă se trimit, după caz, la centrul militar zonal, judeţean sau de sector, pe a cărui rază teritorială militarul voluntar îşi stabileşte domiciliul sau, în caz de deces, pe a cărui rază teritorială avea domiciliul, cu respectarea termenului prevăzut la alin. (1).
(3)Fac excepţie de la prevederile alin. (1) şi (2) situaţiile în care soldaţii şi gradaţii voluntari sunt declaraţi "admis" să urmeze cursul pentru formarea subofiţerilor în activitate pe filiera indirectă, când documentele se trimit unităţilor militare unde au fost repartizaţi la absolvire, în termen de 5 zile lucrătoare de la încetarea raporturilor contractuale cu unitatea militară de provenienţă.
Art. 28
Evidenţa statistică se ţine de către structurile de gestiune a resurselor umane de la toate eşaloanele şi constă în stocarea, procesarea şi transmiterea datelor obţinute pe baza documentelor de evidenţă nominală, de regulă, prin utilizarea tehnicii de calcul.
Art. 29
Stocarea, procesarea şi transmiterea datelor privind evidenţa soldaţilor şi gradaţilor voluntari se realizează prin intermediul sistemelor informatice şi de comunicaţii, al aplicaţiilor, modulelor şi procedurilor specifice din domeniul gestiunii resurselor umane, acreditate potrivit normelor în vigoare.
Art. 30
Situaţiile statistice rezultate ca urmare a prelucrării automate a datelor cuprind, în principal, informaţii referitoare la necesarul, existentul şi structura corpului soldaţilor şi gradaţilor voluntari, în activitate sau în rezervă, grupate după anumite criterii: grad, armă sau specialitate militară, vârstă, studii, etnie, stare civilă şi altele.
Art. 31
(1)Calitatea de soldat sau gradat profesionist din structurile Ministerului Apărării Naţionale se dovedeşte cu legitimaţia militară.
(2)Metodologia privind emiterea, utilizarea, evidenţa şi retragerea legitimaţiilor militare ale soldaţilor şi gradaţilor profesionişti este cea stabilită pentru cadrele militare în activitate, cu următoarele particularităţi:
a)banda de identificare a corpului de personal militar este verde;
b)liniile fine anticopiere sunt verzi;
c)seria legitimaţiei este "SGP".Art. 32
(1)După trecerea în rezervă/scoaterea din evidenţă, soldaţilor şi gradaţilor voluntari li se eliberează livrete militare după aceeaşi metodologie ca pentru cadrele militare care au fost trecute în rezervă. Livretele militare ale soldaţilor şi gradaţilor voluntari care au îndeplinit stagiul militar se păstrează şi se actualizează de către compartimentul de resurse umane al unităţii militare cu care soldatul/gradatul voluntar are încheiat contractul de angajare şi se înmânează acestora la trecerea în rezervă.
(2)Pentru soldaţii şi gradaţii voluntari trecuţi în rezervă, centrul militar care are în păstrare dosarele personale şi fişele de evidenţă ale acestora, la cererea celor în cauză, eliberează adeverinţe cu privire la vechimea în serviciul militar, locurile de muncă şi activităţile desfăşurate în condiţii de muncă, natura funcţiilor sau domeniul în care au lucrat pe timpul cât au fost în activitate.
(3)Metodologia organizării sistemului de evidenţă a soldaţilor şi gradaţilor rezervişti voluntari, a luării şi scoaterii din evidenţă, a înaintării în gradul următor şi a altor activităţi, precum şi atribuţiile persoanelor care au competenţe în acest domeniu sunt similare cu cele existente în prezent pentru subofiţerii în rezervă.
Art. 33
Imprimatele tipizate pentru ţinerea evidenţei nominale se tipăresc şi se distribuie prin grija structurilor centrale ale Ministerului Apărării Naţionale, statelor majore ale categoriilor de forţe ale armatei, comandamentelor şi celorlalte structuri subordonate nemijlocit structurilor centrale.