Hotararea 387/2025 pentru aprobarea metodologiei privind organizarea şi funcţionarea Programului naţional de reducere a abandonului universitar

M.Of. 348

În vigoare
Versiune de la: 22 Aprilie 2025
Hotararea 387/2025 pentru aprobarea metodologiei privind organizarea şi funcţionarea Programului naţional de reducere a abandonului universitar
Dată act: 16-apr-2025
Emitent: Guvernul
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 121 alin. (7) din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I:Dispoziţii generale
Art. 1
Obiectul prezentei hotărâri îl constituie aprobarea metodologiei privind organizarea şi funcţionarea Programului naţional de reducere a abandonului universitar, denumit în continuare PNRAU, în vederea creşterii retenţiei studenţilor în mediul universitar.
Art. 2
(1)PNRAU este cuprins în Programul educaţie universitară şi postuniversitară, cod program 2512 din Legea bugetului de stat pe anul 2025 nr. 9/2025, şi are ca obiectiv principal reducerea semnificativă a ratei abandonului universitar în instituţiile de învăţământ superior din România.
(2)Obiectivele PNRAU, prevăzute la art. 121 alin. (8) din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare, se adaptează specificului fiecărei instituţii de învăţământ superior.
Art. 3
(1)Abandonul universitar la nivelul unui ciclu de studii universitare reprezintă ponderea studenţilor din cadrul unei generaţii care nu au reuşit să absolve studiile în termen de 2 ani peste durata legală a programului de studii urmat.
(2)Abandonul universitar este calculat, la cererea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, de Unitatea Executivă pentru Finanţarea Învăţământului Superior, Cercetării, Dezvoltării şi Inovării, în baza datelor înscrise de instituţiile de învăţământ superior în Registrul matricol unic din România, denumit în continuare RMUR, respectiv în Registrul unic naţional integrat al diplomelor şi actelor de studii, denumit în continuare RUNIDAS.
(3)Situaţia privind abandonul universitar este prezentată anual ca parte a raportului privind starea învăţământului superior, inclusiv ca parte a procesului de monitorizare a relevanţei învăţământului superior şi de prognoză a evoluţiei acestuia în raport cu dinamica pieţei muncii, prevăzut la art. 263 din Legea nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL II:Metodologia privind organizarea şi funcţionarea PNRAU
Art. 4
(1)În vederea aplicării măsurilor PNRAU, instituţiile de învăţământ superior elaborează un plan de acţiuni privind reducerea abandonului universitar, adaptat la categoriile de studenţi înmatriculaţi aflaţi în risc de abandon şi la particularităţile de risc identificate la nivelul instituţiei şi programelor de studii.
(2)La începutul fiecărui an universitar, instituţiile de învăţământ superior organizează activităţi de orientare academică, destinate cu precădere studenţilor din anul I, care pot include:
a)sesiuni de introducere în mediul universitar şi viaţa academică, inclusiv prin prezentări ale departamentelor, facultăţilor şi instituţiei de învăţământ superior;
b)tururi ghidate ale infrastructurii universitare, inclusiv de suport studenţesc, din cadrul instituţiilor de învăţământ superior, în vederea familiarizării studenţilor cu facilităţile disponibile, inclusiv sălile de curs, laboratoarele, căminele, cantinele, bibliotecile, sălile de lectură, centrul de consiliere şi orientare în carieră, bazele sportive sau alte elemente de infrastructură;
c)sesiuni de informare cu privire la desfăşurarea procesului educaţional, cerinţele academice, regulile de evaluare şi sistemele de suport academic disponibile;
d)prezentarea măsurilor de sprijin pentru studenţi, inclusiv a serviciilor de consiliere şi orientare în carieră, cazare, alimentaţie şi sănătate, a formelor de sprijin financiar acordate de instituţie, a oportunităţilor de voluntariat şi a altor facilităţi disponibile;
e)activităţi sociale pentru a ajuta studenţii să cunoască alţi colegi, să îşi facă prieteni şi să se integreze în comunitatea universitară;
f)sesiuni de informare despre resursele şi serviciile oferite de biblioteci, cum ar fi accesul la cărţi, articole ştiinţifice, baze de date digitale, programe de instruire în utilizarea eficientă a resurselor academice şi asistenţă în cercetare.
Art. 5
(1)Instituţiile de învăţământ superior implementează măsuri specifice, corelate cu măsurile prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre, pentru identificarea timpurie a studenţilor aflaţi în risc de abandon, inclusiv prin utilizarea de instrumente de monitorizare şi evaluare a progresului academic.
(2)Prin PNRAU pot fi susţinute:
a)organizarea unor târguri de cariere pentru studenţi şi absolvenţi, în colaborare cu partenerii instituţionali şi economici ai instituţiilor de învăţământ superior, în vederea facilitării accesului la stagii de practică, internship şi locuri de muncă;
b)dezvoltarea de programe de consiliere academică şi psihologică, menite să sprijine studenţii în dificultate şi să le ofere sprijin în vederea îmbunătăţirii performanţei academice şi gestionării stresului;
c)funcţionarea în cadrul instituţiilor de învăţământ superior a centrelor de consiliere şi orientare în carieră, denumite în continuare CCOC, şi formarea continuă a resursei umane în vederea consilierii studenţilor aflaţi în risc de abandon universitar;
d)dezvoltarea sentimentului de apartenenţă la comunitatea universitară în rândul studenţilor, inclusiv prin încurajarea acestora să se implice în activităţi de voluntariat, şi sprijinirea şi recunoaşterea acţiunilor acestora de către instituţia de învăţământ superior;
e)desfăşurarea de cursuri remediale diverse şi adaptate nevoilor studenţilor;
f)îmbunătăţirea condiţiilor în campusurile universitare, inclusiv în sinergie cu obiectivele de investiţii din cadrul Planului naţional de redresare şi rezilienţă, precum şi crearea sau dezvoltarea spaţiilor comune de învăţare, a spaţiilor de recreere şi a sălilor de lectură;
g)înfiinţarea de centre de cercetare în care studenţii să fie implicaţi în activităţi specifice pregătirii academice, ce pot aduce venituri;
h)implementarea de programe de mentorat şi tutoriat, prin care studenţii din ani de studii mai mari şi cadrele didactice vor oferi sprijin şi îndrumare studenţilor nou-veniţi sau celor care întâmpină dificultăţi academice.
(3)Susţinerea studenţilor netradiţionali în vederea integrării optime în mediul universitar, respectiv a reînmatriculării în cadrul unei instituţii de învăţământ superior se poate realiza prin:
a)consultarea studenţilor în vederea stabilirii unor opţiuni flexibile de programare a cursurilor, respectiv de participare în sistem online sau hibrid, raportat la studenţii care au responsabilităţi de muncă sau familiale;
b)consiliere academică şi profesională particularizată la nevoile acestora, inclusiv prin oferirea de sprijin în vederea gestionării timpului, prioritizarea sarcinilor de lucru şi îndeplinirea cerinţelor academice, în vederea finalizării studiilor universitare;
c)servicii de îngrijire a copiilor în campusurile universitare sau parteneriate cu creşe şi grădiniţe locale, pentru a sprijini studenţii care sunt părinţi;
d)aplicarea politicilor de recunoaştere a creditelor anterioare şi a experienţei de muncă relevante pentru programul de studii ales;
e)realizarea unor grupuri de suport pentru studenţii netradiţionali, facilitând schimbul de experienţe şi sprijin reciproc.
Art. 6
(1)Finanţarea măsurilor prevăzute în PNRAU se asigură prin bugetul Ministerului Educaţiei şi Cercetării din sume alocate de la bugetul de stat şi din fonduri europene nerambursabile, în limita sumelor alocate şi cu respectarea prevederilor şi regulilor de eligibilitate stabilite la nivelul programului.
(2)În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, regulile de eligibilitate în cadrul PNRAU se stabilesc prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3)Instituţiile de învăţământ superior pot accesa finanţări suplimentare prin proiecte şi parteneriate cu sectorul privat şi organizaţii neguvernamentale, în scopul dezvoltării şi extinderii programelor de suport pentru studenţi.
CAPITOLUL III:Dispoziţii finale
Art. 7
(1)Ministerul Educaţiei şi Cercetării, în colaborare cu Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior şi Unitatea Executivă pentru Finanţarea Învăţământului Superior, Cercetării, Dezvoltării şi Inovării, monitorizează implementarea şi eficienţa PNRAU.
(2)Instituţiile de învăţământ superior raportează anual progresul şi rezultatele măsurilor adoptate, inclusiv date privind rata abandonului universitar şi impactul programelor de suport.
Art. 8
(1)Prin implementarea PNRAU, Ministerul Educaţiei şi Cercetării încurajează parteneriatele interuniversitare şi colaborările cu institute de cercetare, instituţii publice, operatori economici şi alte entităţi relevante pentru dezvoltarea şi implementarea unor programe inovative de reducere a abandonului universitar.
(2)Implementarea măsurilor privind combaterea fenomenului de abandon universitar se poate realiza cu consultarea şi implicarea studenţilor, prin organizarea de dezbateri şi grupuri de lucru dedicate problemelor şi nevoilor studenţilor aflaţi în risc de abandon.
Art. 9
Ministerul Educaţiei şi Cercetării, Unitatea Executivă pentru Finanţarea Învăţământului Superior, Cercetării, Dezvoltării şi Inovării, instituţiile de învăţământ superior, Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior duc la îndeplinire măsurile specifice domeniului lor de activitate necesare pentru punerea în aplicare a PNRAU.
-****-

PRIM-MINISTRU

ION-MARCEL CIOLACU

Contrasemnează:

Viceprim-ministru,

Marian Neacşu

Viceprim-ministru, ministrul finanţelor,

Tanczos Barna

Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,

Marian-Cătălin Predoiu

Ministrul educaţiei şi cercetării,

Daniel-Ovidiu David

ANEXĂ:MĂSURI din cadrul Programului naţional de reducere a abandonului universitar

Nr. crt.

Măsura

Finanţare

1

Elaborarea unei analize privind limitele valorice (în urma analizelor longitudinale) ce vor fi considerate risc de abandon universitar în vederea dezvoltării mecanismului de avertizare timpurie la nivel naţional

Finanţare din fonduri externe nerambursabile, în limita sumelor alocate şi cu respectarea prevederilor şi regulilor de eligibilitate stabilite la nivelul programului

2

Analiza riscului de abandon universitar şi a ratei privind abandonul universitar şi afişarea la nivel naţional, regional şi la nivel de instituţie de învăţământ superior

Finanţare din fonduri externe nerambursabile, în limita sumelor alocate şi cu respectarea prevederilor şi regulilor de eligibilitate stabilite la nivelul programului

3

Dezvoltarea unui sistem de monitorizare a riscului de abandon la nivelul instituţiilor de învăţământ superior

Finanţare din fonduri externe nerambursabile, în limita sumelor alocate şi cu respectarea prevederilor şi regulilor de eligibilitate stabilite la nivelul programului

4

Publicarea unui raport naţional detaliat privind abandonul universitar

Finanţare din fonduri externe nerambursabile, în limita sumelor alocate şi cu respectarea prevederilor şi regulilor de eligibilitate stabilite la nivelul programului

5

Susţinerea schimbului de bune practici între instituţiile de învăţământ superior

Elaborarea unui set de bune practici/modele de măsuri de reducere a abandonului universitar, organizarea de evenimente în vederea creării unei comunităţi de experţi locali/profesori/consilieri, centrată pe subiectul abandonului, organizarea de evenimente pentru distribuirea şi promovarea modelelor de bune practici la nivel local

Finanţare din fonduri externe nerambursabile, în limita sumelor alocate şi cu respectarea prevederilor şi regulilor de eligibilitate stabilite la nivelul programului

Bugetul de stat

6

Dezvoltarea de materiale informative la nivel naţional cu privire la facilităţile oferite studenţilor de Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi de instituţiile de învăţământ superior

Materialele cu privire la oferta educaţională şi serviciile sociale de sprijin pentru studenţii din categorii defavorizate vor putea fi distribuite inclusiv în unităţile de învăţământ.

Finanţare din fonduri externe nerambursabile, în limita sumelor alocate şi cu respectarea prevederilor şi regulilor de eligibilitate stabilite la nivelul programului

Bugetul de stat

7

Dezvoltarea de analize de politici privind îmbunătăţirea cadrului legislativ în vederea combaterii fenomenului de abandon universitar:

a) opţiunile de politici care să vizeze recuperarea studenţilor care nu şi-au finalizat la timp studiile - program-tip "A doua şansă";

b) posibile modele de adaptare a actualelor politici sociale la specificul local (valorile riscurilor de abandon);

c) motivele abandonului universitar;

d) analiza privind calitatea serviciilor oferite de centrele de consiliere şi orientare în carieră

Finanţare din fonduri externe nerambursabile, în limita sumelor alocate şi cu respectarea prevederilor şi regulilor de eligibilitate stabilite la nivelul programului

Bugetul de stat

8

Implementarea unor măsuri de combatere a abandonului universitar: acordarea de burse speciale pentru combaterea fenomenului de abandon universitar şi oferirea de consiliere studenţilor aflaţi în risc de abandon universitar

Finanţare din fonduri externe nerambursabile, în limita sumelor alocate şi cu respectarea prevederilor şi regulilor de eligibilitate stabilite la nivelul programului

Bugetul de stat

9

Analiza impactului măsurilor de combatere a abandonului universitar, în special al politicii de acordare a burselor sociale şi a consilierii

Finanţare din fonduri externe nerambursabile, în limita sumelor alocate şi cu respectarea prevederilor şi regulilor de eligibilitate stabilite la nivelul programului

Bugetul de stat

10

Actualizarea modulelor de interconectare Registrul matricol unic din România/Registrul unic naţional integrat al diplomelor şi actelor de studii RMUR/RUNIDAS - Sistemul informatic integrat al învăţământului din România în vederea preluării automate a datelor privind situaţia şcolară a studenţilor din perioada învăţământului liceal şi rezultatele de la examenul de bacalaureat şi dezvoltarea unui modul al instrumentului de monitorizare care calculează automat indicatorii privind tranziţia către învăţământul superior la nivel naţional, regional şi la nivel de unitate de învăţământ/instituţie de învăţământ superior

Finanţare din fonduri externe nerambursabile, în limita sumelor alocate şi cu respectarea prevederilor şi regulilor de eligibilitate stabilite la nivelul programului

Bugetul de stat

11

Implementarea de activităţi în vederea facilitării tranziţiei la studiile universitare, începând cu clasa a XI-a (primul student din familie)

Finanţare din fonduri externe nerambursabile, în limita sumelor alocate şi cu respectarea prevederilor şi regulilor de eligibilitate stabilite la nivelul programului

Bugetul de stat

12

Implementarea de activităţi de prevenire şi combatere a abandonului universitar în rândul studenţilor proveniţi din medii şi grupuri dezavantajate (primul student din familie)

Finanţare din fonduri externe nerambursabile, în limita sumelor alocate şi cu respectarea prevederilor şi regulilor de eligibilitate stabilite la nivelul programului

Bugetul de stat

13

Facilitarea accesului la instituţiile de învăţământ superior, inclusiv prin achiziţia de echipamente IT şi dezvoltarea de instrumente specifice proceselor educaţionale care includ studenţi cu dizabilităţi (primul student din familie)

Finanţare din fonduri externe nerambursabile, în limita sumelor alocate şi cu respectarea prevederilor şi regulilor de eligibilitate stabilite la nivelul programului

Bugetul de stat

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 348 din data de 22 aprilie 2025