Capitolul ii - Metodologia privind organizarea şi funcţionarea PNRAU - Hotararea 387/2025 pentru aprobarea metodologiei privind organizarea şi funcţionarea Programului naţional de reducere a abandonului universitar

M.Of. 348

În vigoare
Versiune de la: 22 Aprilie 2025
CAPITOLUL II:Metodologia privind organizarea şi funcţionarea PNRAU
Art. 4
(1)În vederea aplicării măsurilor PNRAU, instituţiile de învăţământ superior elaborează un plan de acţiuni privind reducerea abandonului universitar, adaptat la categoriile de studenţi înmatriculaţi aflaţi în risc de abandon şi la particularităţile de risc identificate la nivelul instituţiei şi programelor de studii.
(2)La începutul fiecărui an universitar, instituţiile de învăţământ superior organizează activităţi de orientare academică, destinate cu precădere studenţilor din anul I, care pot include:
a)sesiuni de introducere în mediul universitar şi viaţa academică, inclusiv prin prezentări ale departamentelor, facultăţilor şi instituţiei de învăţământ superior;
b)tururi ghidate ale infrastructurii universitare, inclusiv de suport studenţesc, din cadrul instituţiilor de învăţământ superior, în vederea familiarizării studenţilor cu facilităţile disponibile, inclusiv sălile de curs, laboratoarele, căminele, cantinele, bibliotecile, sălile de lectură, centrul de consiliere şi orientare în carieră, bazele sportive sau alte elemente de infrastructură;
c)sesiuni de informare cu privire la desfăşurarea procesului educaţional, cerinţele academice, regulile de evaluare şi sistemele de suport academic disponibile;
d)prezentarea măsurilor de sprijin pentru studenţi, inclusiv a serviciilor de consiliere şi orientare în carieră, cazare, alimentaţie şi sănătate, a formelor de sprijin financiar acordate de instituţie, a oportunităţilor de voluntariat şi a altor facilităţi disponibile;
e)activităţi sociale pentru a ajuta studenţii să cunoască alţi colegi, să îşi facă prieteni şi să se integreze în comunitatea universitară;
f)sesiuni de informare despre resursele şi serviciile oferite de biblioteci, cum ar fi accesul la cărţi, articole ştiinţifice, baze de date digitale, programe de instruire în utilizarea eficientă a resurselor academice şi asistenţă în cercetare.
Art. 5
(1)Instituţiile de învăţământ superior implementează măsuri specifice, corelate cu măsurile prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre, pentru identificarea timpurie a studenţilor aflaţi în risc de abandon, inclusiv prin utilizarea de instrumente de monitorizare şi evaluare a progresului academic.
(2)Prin PNRAU pot fi susţinute:
a)organizarea unor târguri de cariere pentru studenţi şi absolvenţi, în colaborare cu partenerii instituţionali şi economici ai instituţiilor de învăţământ superior, în vederea facilitării accesului la stagii de practică, internship şi locuri de muncă;
b)dezvoltarea de programe de consiliere academică şi psihologică, menite să sprijine studenţii în dificultate şi să le ofere sprijin în vederea îmbunătăţirii performanţei academice şi gestionării stresului;
c)funcţionarea în cadrul instituţiilor de învăţământ superior a centrelor de consiliere şi orientare în carieră, denumite în continuare CCOC, şi formarea continuă a resursei umane în vederea consilierii studenţilor aflaţi în risc de abandon universitar;
d)dezvoltarea sentimentului de apartenenţă la comunitatea universitară în rândul studenţilor, inclusiv prin încurajarea acestora să se implice în activităţi de voluntariat, şi sprijinirea şi recunoaşterea acţiunilor acestora de către instituţia de învăţământ superior;
e)desfăşurarea de cursuri remediale diverse şi adaptate nevoilor studenţilor;
f)îmbunătăţirea condiţiilor în campusurile universitare, inclusiv în sinergie cu obiectivele de investiţii din cadrul Planului naţional de redresare şi rezilienţă, precum şi crearea sau dezvoltarea spaţiilor comune de învăţare, a spaţiilor de recreere şi a sălilor de lectură;
g)înfiinţarea de centre de cercetare în care studenţii să fie implicaţi în activităţi specifice pregătirii academice, ce pot aduce venituri;
h)implementarea de programe de mentorat şi tutoriat, prin care studenţii din ani de studii mai mari şi cadrele didactice vor oferi sprijin şi îndrumare studenţilor nou-veniţi sau celor care întâmpină dificultăţi academice.
(3)Susţinerea studenţilor netradiţionali în vederea integrării optime în mediul universitar, respectiv a reînmatriculării în cadrul unei instituţii de învăţământ superior se poate realiza prin:
a)consultarea studenţilor în vederea stabilirii unor opţiuni flexibile de programare a cursurilor, respectiv de participare în sistem online sau hibrid, raportat la studenţii care au responsabilităţi de muncă sau familiale;
b)consiliere academică şi profesională particularizată la nevoile acestora, inclusiv prin oferirea de sprijin în vederea gestionării timpului, prioritizarea sarcinilor de lucru şi îndeplinirea cerinţelor academice, în vederea finalizării studiilor universitare;
c)servicii de îngrijire a copiilor în campusurile universitare sau parteneriate cu creşe şi grădiniţe locale, pentru a sprijini studenţii care sunt părinţi;
d)aplicarea politicilor de recunoaştere a creditelor anterioare şi a experienţei de muncă relevante pentru programul de studii ales;
e)realizarea unor grupuri de suport pentru studenţii netradiţionali, facilitând schimbul de experienţe şi sprijin reciproc.
Art. 6
(1)Finanţarea măsurilor prevăzute în PNRAU se asigură prin bugetul Ministerului Educaţiei şi Cercetării din sume alocate de la bugetul de stat şi din fonduri europene nerambursabile, în limita sumelor alocate şi cu respectarea prevederilor şi regulilor de eligibilitate stabilite la nivelul programului.
(2)În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, regulile de eligibilitate în cadrul PNRAU se stabilesc prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3)Instituţiile de învăţământ superior pot accesa finanţări suplimentare prin proiecte şi parteneriate cu sectorul privat şi organizaţii neguvernamentale, în scopul dezvoltării şi extinderii programelor de suport pentru studenţi.