Secţiunea 2 - Atribuţiile comisiilor paritare - Hotararea 302/2022 pentru aprobarea normelor privind modul de constituire, organizare şi funcţionare a comisiilor paritare, componenţa, atribuţiile şi procedura de lucru ale acestora, precum şi a normelor privind încheierea şi monitorizarea aplicării acordurilor colective
M.Of. 225
În vigoare Versiune de la: 7 Martie 2022
SECŢIUNEA 2:Atribuţiile comisiilor paritare
Art. 13
(1)Comisia paritară este consultată în situaţiile prevăzute la art. 489 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare. În acest sens, comisia paritară are următoarele atribuţii principale:
a)analizează şi avizează propunerile privind măsurile de îmbunătăţire a activităţii autorităţii sau instituţiei publice pentru care este constituită;
b)analizează şi avizează planul anual de perfecţionare profesională, precum şi orice măsură privind pregătirea profesională a funcţionarilor publici, în condiţiile în care aceasta implică utilizarea fondurilor bugetare ale autorităţii sau instituţiei publice;
c)analizează şi avizează stabilirea programului de lucru pe baza propunerii conducătorului autorităţii sau instituţiei publice şi, dacă este cazul, formulează propuneri privind flexibilizarea acestuia, la solicitarea scrisă a sindicatului reprezentativ al funcţionarilor publici sau, în lipsa acestuia, a sindicatului afiliat la o federaţie reprezentativă la nivelul sectorului de activitate ori la nivelul grupului de unităţi din care face parte autoritatea sau instituţia publică, respectiv a majorităţii funcţionarilor publici din cadrul autorităţii sau instituţiei publice, în cazul în care sindicatul nu este reprezentativ sau funcţionarii publici nu sunt organizaţi într-un sindicat afiliat la o federaţie reprezentativă la nivelul sectorului de activitate ori la nivelul grupului de unităţi din care face parte autoritatea sau instituţia publică, pe care le supune spre aprobare conducătorului acesteia;
d)analizează şi avizează măsurile de adaptare adecvate identificate în vederea asigurării unui mediu de lucru deschis, incluziv şi accesibil persoanelor cu dizabilităţi, inclusiv pentru cei care dobândesc o dizabilitate pe durata raportului de serviciu;
e)participă la soluţionarea sesizărilor adresate de funcţionarii publici conducătorului autorităţii sau instituţiei publice cu privire la modul de respectare a drepturilor prevăzute de lege, precum şi a acordurilor colective;
f)monitorizează aplicarea acordurilor colective încheiate între autoritatea sau instituţia publică cu sindicatele reprezentative ale funcţionarilor publici, respectiv sindicatele afiliate la o federaţie reprezentativă la nivelul sectorului de activitate sau la nivelul grupului de unităţi din care face parte autoritatea sau instituţia publică sau cu reprezentanţii funcţionarilor publici, dacă astfel de acorduri au fost încheiate;
g)întocmeşte un raport anual în condiţiile prevăzute la art. 489 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)În vederea îndeplinirii atribuţiei prevăzute la alin. (1) lit. e), conducătorul autorităţii sau instituţiei publice transmite comisiei paritare sesizările formulate de funcţionarii publici cu privire la modul de respectare a drepturilor prevăzute de lege, precum şi a acordurilor colective, în termen de maximum 7 zile lucrătoare de la înregistrare. Comisia paritară elaborează un punct de vedere cu privire la sesizare, cuprinzând şi propunerea privind modul de soluţionare a acesteia, pe care îl transmite conducătorului autorităţii sau instituţiei publice în termen de maximum 7 zile lucrătoare de la primirea sesizării.
(3)În vederea îndeplinirii atribuţiei prevăzute la alin. (1) lit. f), comisia paritară solicită, trimestrial sau, după caz, la termenele prevăzute în acordurile colective compartimentelor din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice care au atribuţii în implementarea acordurilor colective, comunicarea stadiului aplicării acestora.
(4)În exercitarea atribuţiilor sale prevăzute la alin. (1) lit. a)-d), comisia paritară emite avize consultative. Avizul se adoptă cu votul a jumătate plus unu din numărul membrilor comisiei paritare.
(5)Comisia paritară constituită potrivit art. 4 lit. a) adoptă avize cu unanimitate de voturi.
(6)Avizul comisiei paritare este întotdeauna scris şi motivat. Avizul poate fi favorabil, favorabil cu obiecţiuni sau nefavorabil.
Art. 14
(1)Preşedintele comisiei paritare are următoarele atribuţii:
a)susţine iniţiativele fundamentate ale membrilor comisiei paritare şi dispune cu privire la oportunitatea convocării comisiei paritare în scopul dezbaterii acestora;
b)solicită convocarea comisiei paritare;
c)propune ordinea de zi a şedinţei;
d)conduce şedinţele comisiei paritare;
e)coordonează activitatea comisiei paritare;
f)reprezintă comisia paritară în relaţia cu conducătorul autorităţii sau instituţiei publice.
(2)Secretarul comisiei paritare are următoarele atribuţii:
a)înregistrează solicitările de întrunire a comisiei paritare într-un registru special;
b)convoacă, la solicitarea preşedintelui comisiei paritare ori a conducătorului autorităţii sau instituţiei publice, membrii comisiei paritare şi comunică propunerea pentru ordinea de zi a şedinţei;
c)pregăteşte desfăşurarea în bune condiţii a şedinţei;
d)întocmeşte, redactează şi semnează alături de membrii comisiei paritare procesul-verbal al şedinţei;
e)redactează avizele emise de comisia paritară, precum şi punctele de vedere formulate şi le înaintează spre semnare membrilor acesteia, în termen de două zile lucrătoare de la data la care a avut loc şedinţa în care s-a votat avizul sau, după caz, s-a formulat punctul de vedere.
(3)În cazul în care secretarul titular al comisiei paritare se află în imposibilitate de a-şi îndeplini atribuţiile, acestea sunt îndeplinite de secretarul supleant.