Capitolul vii - Metodologia evaluării activităţii profesionale - Criterii din 2013 privind evaluarea performanţelor activităţii profesionale a funcţionarilor publici cu statut special definitivi din sistemul administraţiei penitenciare
M.Of. 356
În vigoare Versiune de la: 1 Decembrie 2013
CAPITOLUL VII:Metodologia evaluării activităţii profesionale
SECŢIUNEA 1:Competenţa întocmirii şi hotărârii evaluării activităţii profesionale
Art. 23
(1)Realizarea evaluării performanţelor activităţii profesionale şi contrasemnarea pentru funcţionarii publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare încadraţi pe diferite categorii de funcţii se fac potrivit structurii Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi unităţilor subordonate.
(2)Pentru directorul general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, evaluator este ministrul justiţiei sau, după caz, persoana din conducerea Ministerului Justiţiei căreia i s-a delegat prin ordin coordonarea activităţii Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor. Evaluarea activităţii profesionale a directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor nu este supusă contrasemnării.
(3)Directorul general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor este evaluator, iar ministrul justiţiei sau, după caz, persoana din conducerea Ministerului Justiţiei căreia i s-a delegat prin ordin coordonarea activităţii Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor este contrasemnatar pentru:
a)directorii generali adjuncţi din Administraţia Naţională a Penitenciarelor;
b)directorii unităţilor subordonate Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor;
c)şefii structurilor din Administraţia Naţională a Penitenciarelor (direcţii, servicii, birouri etc.) din subordinea directă a directorului general;
d)ofiţerii coordonatori ai compartimentelor din Administraţia Naţională a Penitenciarelor din subordinea directă a directorului general.
(4)Directorul general adjunct care le coordonează activitatea este evaluator şi directorul general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor este contrasemnatar pentru:
a)şefii structurilor din Administraţia Naţională a Penitenciarelor (direcţii, servicii, birouri etc.) din subordinea directă a unui director general adjunct;
b)ofiţerii coordonatori ai compartimentelor din Administraţia Naţională a Penitenciarelor din subordinea directă a unui director general adjunct.
(5)Pentru funcţionarii publici cu statut special din Administraţia Naţională a Penitenciarelor, din subordinea şefilor de structuri, precum şi coordonatorilor compartimentelor prevăzuţi la alin. (3) şi (4), evaluator este persoana care conduce structura în care îşi desfăşoară activitatea evaluatul sau care coordonează activitatea acesteia, şi contrasemnatar este şeful ierarhic al evaluatorului.
(6)Directorul unităţii este evaluator şi şeful structurii sau coordonatorul compartimentului de profil din Administraţia Naţională a Penitenciarelor este contrasemnatar pentru:
a)directorii adjuncţi ai unităţilor subordonate Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor;
b)şefii structurilor (servicii, birouri etc.) din subordinea directă a directorilor unităţilor subordonate Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor;
c)ofiţerii coordonatori ai compartimentelor din subordinea directă a directorilor unităţilor subordonate Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.
(7)Pentru ofiţerii şi agenţii din unităţile subordonate Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, cu excepţia celor prevăzuţi la alin. (6), evaluator este persoana care conduce/este desemnată să coordoneze structura în care îşi desfăşoară activitatea evaluatul şi contrasemnatar este şeful ierarhic al evaluatorului.
(8)Pentru şefii structurilor/coordonatorii compartimentelor de prevenire a criminalităţii în mediul penitenciar din unităţile subordonate Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, evaluator este directorul direcţiei de specialitate din Administraţia Naţională a Penitenciarelor şi contrasemnatar este şeful ierarhic al evaluatorului.
(9)Pentru funcţionarii publici cu statut special din cadrul structurilor de prevenire a criminalităţii în mediul penitenciar din unităţile subordonate Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, evaluator este persoana care conduce/este desemnată să coordoneze structura în care îşi desfăşoară activitatea evaluatul şi contrasemnatar este directorul direcţiei de specialitate din Administraţia Naţională a Penitenciarelor.
Art. 24
Evaluarea anuală a funcţionarilor publici cu statut special se va realiza astfel:
a)în situaţia în care raporturile de serviciu ale evaluatului şi evaluatorului nu au fost modificate pe parcursul perioadei evaluate, se completează direct fişa de evaluare anuală;
b)în situaţia în care raporturile de serviciu ale evaluatului şi/sau ale evaluatorului au fost modificate pe parcursul perioadei evaluate, se completează fişa de evaluare anuală, luându-se în considerare evaluările parţiale, proporţional cu perioadele evaluate.
SECŢIUNEA 2:Organizarea şi desfăşurarea activităţii de evaluare a personalului
Art. 25
Conducerea unităţii ia măsuri ca în perioada 1-31 decembrie să se desfăşoare următoarele activităţi pregătitoare:
a)emiterea deciziei privind organizarea şi desfăşurarea activităţii de evaluare anuală a personalului pe anul în curs, care cuprinde: baza legală, etapele activităţii, stabilirea nominală a evaluatorilor şi a personalului care urmează a fi evaluat, precum şi nominalizarea evaluatorilor pentru anul următor şi a personalului pentru care urmează să fie stabilite obiectivele individuale;
b)completarea de către structurile de resurse umane şi formare profesională a cap. A din formularele tipizate "Fişă de evaluare" şi distribuirea acestora în vederea realizării activităţii de evaluare;
c)completarea de către structurile de resurse umane şi formare profesională a cap. A din formularele tipizate "Fişă de obiective individuale" şi distribuirea acestora către evaluatori în vederea stabilirii obiectivelor individuale pentru anul următor;
d)instruirea evaluatorilor pe bază de semnătură.
Art. 26
(1)Activitatea de evaluare a personalului se desfăşoară în perioada 1 ianuarie - 15 martie, după cum urmează:
a)până la 31 ianuarie:
- completarea fişei de evaluare de către evaluator;
- desfăşurarea interviului;
- stabilirea obiectivelor individuale pentru anul următor;
- înaintarea fişelor de evaluare la contrasemnatar;
b)până la 10 februarie - contrasemnarea fişelor de evaluare;
c)până la 20 februarie - aducerea la cunoştinţă a fişei de evaluare;
d)până la 15 martie - soluţionarea contestaţiilor.
(2)Până la 25 martie, după finalizarea activităţii de evaluare a personalului din sistemul administraţiei penitenciare, se întocmeşte de structura de resurse umane din unitate şi se înaintează la Administraţia Naţională a Penitenciarelor - Direcţia management resurse umane: raportul privind organizarea şi desfăşurarea activităţii de evaluare, situaţia statistică privind evaluarea personalului, întocmită conform anexei nr. 4, tabelul nominal cu întregul personal evaluat şi calificativele acordate, tabelul nominal cu personalul evaluat cu calificativul "nesatisfăcător" şi măsurile luate conform Legii nr. 293/2004 privind Statutul funcţionarilor publici cu statut special din Administraţia Naţională a Penitenciarelor, republicată, cu modificările ulterioare.
(3)Până în 5 aprilie, Direcţia management resurse umane întocmeşte: raportul privind organizarea şi desfăşurarea activităţii de evaluare la nivelul sistemului penitenciar, situaţia statistică privind evaluarea personalului, întocmită conform anexei nr. 4, precum şi tabelul nominal cu personalul evaluat cu calificativul "nesatisfăcător" şi măsurile luate conform Legii nr. 293/2004, republicată, cu modificările ulterioare.
SECŢIUNEA 3:Procedura de evaluare
Art. 27
(1)Evaluatorul realizează evaluarea şi acordă punctaje rezultatelor obţinute de evaluat, raportat la obiectivele individuale/indicatorii de evaluare prevăzuţi la cap. B, respectiv C.
(2)Obiectivele individuale pentru anul în curs sunt stabilite de către evaluator, cu respectarea definiţiei prevăzute la art. 2, în legătură cu atribuţiile de serviciu şi obligaţiile ce incumbă evaluatului, conform legii. În situaţii temeinic justificate, obiectivele pot fi schimbate în cursul perioadei evaluate de către evaluator cu aducerea lor la cunoştinţa evaluatului.
(3)După stabilirea obiectivelor individuale evaluatorul trebuie să se asigure de faptul că acestea au fost corect transmise şi înţelese de către evaluat.
Art. 28
(1)Evaluatorul are datoria de a nu se lăsa influenţat de aprecierile altor persoane şi de a evalua nepărtinitor, fără prejudecăţi, severitate sau indulgenţă inutile fiecare obiectiv/indicator cuprins în fişa de evaluare.
(2)În cadrul interviului, pentru o evaluare cât mai corectă a gradului de îndeplinire a obiectivelor individuale, evaluatorul, împreună cu evaluatul, poate să analizeze documentele relevante întocmite la nivelul unităţii penitenciare sau în afara ei, dar în legătură cu aceste obiective.
(3)Evaluatorul şi evaluatul pot solicita şi folosi documente care conţin informaţii cu privire la activitatea supusă evaluării, cu respectarea cadrului legal privind accesul la informaţii clasificate. în etapa interviului, evaluatorul, dar şi evaluatul se pot folosi de propriile constatări scrise întocmite cu privire la activitatea evaluată sau constatările scrise ale altor persoane sau structuri. Evaluaţii pot să întocmească o analiză a propriei activităţi în scopul prezentării ei în timpul discuţiilor purtate cu evaluatorul.
Art. 29
În situaţia în care, din motive temeinic justificate, evaluatorul nu poate realiza evaluarea anuală sau atribuţiile funcţiei evaluatorului nu sunt exercitate, contrasemnatarul devine evaluator.
Art. 30
(1)Prin evaluarea anuală, parţială sau intermediară evaluatorul va urmări:
a)transmiterea către evaluat a unui feedback atât pozitiv, cât şi negativ acolo unde este cazul;
b)ascultarea punctelor de vedere ale evaluatului;
c)motivarea evaluatului;
d)aprecierea corectă şi realistă a performanţelor.
(2)După finalizarea etapei interviului fişele de evaluare se transmit prin structura de resurse umane către contrasemnatar.
Art. 31
(1)În procesul de evaluare contrasemnatarul este responsabil de corectitudinea şi realismul calificativelor acordate evaluaţilor. El monitorizează întregul proces, are un rol proactiv şi ia măsuri astfel încât:
a)obiectivele individuale stabilite de evaluator să respecte cerinţa de a fi specifice, măsurabile/cuantificabile, realizabile, relevante şi prevăzute cu termene de realizare;
b)evaluatorii să îşi înţeleagă rolul şi să fie familiarizaţi cu legislaţia aferentă procesului de evaluare.
(2)Dacă este cazul, contrasemnatarul se întâlneşte cu evaluatorii anterior demarării evaluării finale, evaluării parţiale, respectiv evaluării intermediare pentru realizarea unui schimb de opinii cu privire la procesul de evaluare şi cunoaşterea nivelului de performanţă atins de personalul din subordine.
(3)Dacă, din motive temeinic justificate, contrasemnatarul nu poate contrasemna fişa de evaluare sau atribuţiile funcţiei contrasemnatarului nu sunt exercitate, conducătorul unităţii în al cărei stat de organizare se regăseşte funcţia contrasemnatarului desemnează o persoană care realizează această activitate.
Art. 32
În activitatea de evaluare calificativele trebuie să reflecte cu acurateţe nivelul real al performanţelor profesionale individuale. Calificativele "excepţional" şi "nesatisfăcător" se acordă doar în situaţii temeinic justificate.
Art. 33
(1)Fişa de evaluare se aduce la cunoştinţa evaluatului după contrasemnare, de regulă de către evaluator.
(2)În cazul în care persoana evaluată refuză să semneze de luare la cunoştinţă, dovada comunicării rezultatului evaluării activităţii profesionale se face prin proces-verbal constatator semnat de evaluator şi 2 ofiţeri sau agenţi, dintre care unul va fi obligatoriu din structura de resurse umane şi formare profesională.
(3)Pentru persoanele care nu sunt prezente în instituţie, aducerea la cunoştinţă a calificativului se realizează printr-un curier al unităţii, telefonic, prin scrisoare recomandată cu aviz de primire sau prin e-mail, păstrându-se confirmarea de trimitere ori primire. În situaţia în care evaluatul refuză primirea documentului se întocmeşte un proces-verbal conform alin. (2).