Subcapitolul 1 - _ - Criterii din 2012 PE BAZA CĂRORA SE STABILEŞTE APTITUDINEA ŞI ÎNCADRAREA ÎN GRADE DE INVALIDITATE PENTRU CADRELE MILITARE, SOLDAŢII ŞI GRADAŢII VOLUNTARI, POLIŢIŞTII ŞI FUNCŢIONARII PUBLICI CU STATUT SPECIAL DIN SISTEMUL ADMINISTRAŢIEI PENITENCIARE
M.Of. 117 bis
În vigoare100-91 | - funcţionează la nivel superior într-o gamă largă de activităţi; - problemele existenţei par să nu scape niciodată de sub control; - este apreciat de ceilalţi datorită calităţilor sale; - niciun simptom psihopatologic. |
90-81 | - simptome absente sau minime (de exemplu, anxietate uşoară înaintea unui examen); - funcţionare bună în toate zonele de activitate; - este interesat şi implicat într-o gamă largă de activităţi; - este eficient social, în general satisfăcut de viaţă; - nu are mai mult decât problemele şi grijile de fiecare zi (de exemplu, o ceartă ocazională cu membrii familiei). |
80-71 | - dacă sunt prezente simptome psihopatologice, ele sunt tranzitorii şi sunt reacţii comprehensibile la stresori psihosociali (de exemplu, dificultăţi de concentrare după un conflict cu familia); - nu mai mult decât tulburări discrete în funcţionarea socială, ocupaţională sau şcolară (de exemplu, rămâne pentru scurt timp în urmă cu temele); |
70-61 | - simptome uşoare (de exemplu, dispoziţie depresivă sau insomnie uşoară); - unele dificultăţi în funcţionarea socială, ocupaţională sau şcolară (de exemplu, chiul ocazional sau furturi din casă), dar funcţionarea generală este relativ bună); - există câteva relaţii interpersonale semnificative. |
60-51 | - simptome moderate (de exemplu, aplatizare afectivă, vorbire circumstanţială, ocazional atacuri de panică); - dificultate moderată în funcţionarea socială, ocupaţională sau şcolară (de exemplu, prieteni puţini, conflicte cu colegii, salariaţii). |
50-41 | - simptome serioase (de exemplu, ideaţie suicidară, ritualuri obsesionale severe, furt frecvent din magazin); - tulburări severe în funcţionarea socială, ocupaţională sau şcolară (de exemplu, fără prieteni, incapabil de a-şi păstra slujba). |
40-31 | - tulburări în testarea realităţii sau în comunicare (de exemplu, în unele momente vorbirea este ilogică, obscură, irelevantă); - tulburări majore în unele domenii, printre care: judecată, gândire, dispoziţie, muncă sau şcoală, relaţii din familie (de exemplu, persoana depresivă care îşi evită prietenii, îşi neglijează familia, este incapabil de muncă, manifestă agresivitate, înregistrează eşecuri şcolare). |
30-21 | - comportament influenţat considerabil de delir sau halucinaţii; - tulburare severă în comunicare sau judecată (de exemplu, uneori incoerent, acţionează evident neconcordant cu situaţia); - preocupări suicidare; - incapacitate de a funcţiona în majoritatea domeniilor: social, ocupaţional sau familial (de exemplu, stă în pat toată ziua, nu are serviciu, nu are prieteni). |
20-11 | - există pericol de a face rău altora sau sieşi (de exemplu, tentative suicidare); - frecvent violent, agresivitate sau excitaţie maniacală; - nu reuşeşte să menţină o minimă igienă personală; - tulburare grosieră în comunicare (de exemplu, incoerenţă cvasipermanentă). |
10-1 | - pericol persistent de a produce rănire severă altora sau sieşi (de exemplu, violenţă recurentă); - inabilitate persistentă de a menţine igiena personală minimă; - acte homicidare; - expectaţie mare de moarte; - frecvente tentative de suicid. |
Scorul GAFS-SEGFS | Deficienţa funcţională | Incapacitatea adaptativă | Aptitudinea | Gradul de invaliditate |
100-81 | Fără deficienţă psihică | 0-19% | APT | Nu se încadrează |
80-61 | Deficienţă psihică uşoară | 20-49% | AL | Nu se încadrează |
60-41 | Deficienţă psihică medie | 50-69% | IPALR/ISE | Gradul III |
40-21 | Deficienţă psihică accentuată | 70-89% | ISE | Gradul II |
20-1 | Deficienţă psihică gravă | 90-100% | ISE | Gradul I |