Subcapitolul 1 - _ - Criterii din 2012 PE BAZA CĂRORA SE STABILEŞTE APTITUDINEA ŞI ÎNCADRAREA ÎN GRADE DE INVALIDITATE PENTRU CADRELE MILITARE, SOLDAŢII ŞI GRADAŢII VOLUNTARI, POLIŢIŞTII ŞI FUNCŢIONARII PUBLICI CU STATUT SPECIAL DIN SISTEMUL ADMINISTRAŢIEI PENITENCIARE

M.Of. 117 bis

În vigoare
Versiune de la: 15 Februarie 2012
SUBCAPITOLUL 1:_
SECŢIUNEA 1:I. COORDONATE GENERALE
Criteriile de diagnostic clinic vor fi conforme cu ICD-10 (codificarea tulburării psihiatrice) şi/sau DSM-IV-TR pentru evaluarea clinică şi funcţională.
Utilizarea diagnosticului multiaxial permite obiectivarea diagnosticului funcţional, ţinând cont de dinamica evolutivă şi posibilitatea de cuantificare atât în momentul iniţial al diagnosticului, cât mai ales pe parcursul evaluărilor periodice.
Aprecierea clasării de APT/AL se va face prin cuantificarea restantului morfo-funcţional în raport cu solicitările locului de muncă pe care îl ocupă subiectul în momentul examinării.
Dacă subiectul îşi schimbă specificul activităţii sau locului de muncă, iar implicit fişa postului şi atribuţiile se schimbă, unitatea va solicita o nouă expertiză pentru stabilirea aptitudinii în concordanţă cu cerinţele noului post.
Expertizarea şi cuantificarea aptitudinii şi eventual, încadrarea în grad de invaliditate nu pot fi influenţate în niciun fel de către situaţia juridică de moment, statutul profesional sau de altă natură al subiectului.
În cadrul componentei somatice va fi acordată o atenţie specială efectelor adverse induse de medicaţia psihotropă necesară şi oportună pentru menţinerea remisiunii:
- manifestări extrapiramidale - posibil de cuantificat prin scalele AIMS, BARNES etc.;
- sindromul cardiometabolic - creşterea în greutate, dislipdemiile, EKG, diabetul zaharat, prelungirea intervalului QT;
- niveluri de prolactină crescute.
Evaluarea corectă a remisiunilor, remisiunile parţiale, incomplete sau cu simptome reziduale antrenând dizabilităţi psihiatrice ce pot afecta într-o manieră evidentă capacitatea funcţională în vederea exercitării cerinţelor impuse de atribuţiile de serviciu specifice.
Evaluarea interferării în evoluţia bolii a unor evenimente psihotraumatice majore sau a unor comportamente antisociale.
SECŢIUNEA 2:II. CRITERII DE DIAGNOSTIC FUNCŢIONAL
În scopul creşterii obiectivităţii diagnosticului funcţional, se recomandă utilizarea GAFS (Global Assessment of Functioning Scale) de către medicii specialişti psihiatri. Scala GAFS este validată internaţional.
Scala globală de evaluare a funcţionalităţii sociale (GAFS)

100-91

- funcţionează la nivel superior într-o gamă largă de activităţi;

- problemele existenţei par să nu scape niciodată de sub control;

- este apreciat de ceilalţi datorită calităţilor sale;

- niciun simptom psihopatologic.

90-81

- simptome absente sau minime (de exemplu, anxietate uşoară înaintea unui examen);

- funcţionare bună în toate zonele de activitate;

- este interesat şi implicat într-o gamă largă de activităţi;

- este eficient social, în general satisfăcut de viaţă;

- nu are mai mult decât problemele şi grijile de fiecare zi (de exemplu, o ceartă ocazională cu membrii familiei).

80-71

- dacă sunt prezente simptome psihopatologice, ele sunt tranzitorii şi sunt reacţii comprehensibile la stresori psihosociali (de exemplu, dificultăţi de concentrare după un conflict cu familia);

- nu mai mult decât tulburări discrete în funcţionarea socială, ocupaţională sau şcolară (de exemplu, rămâne pentru scurt timp în urmă cu temele);

70-61

- simptome uşoare (de exemplu, dispoziţie depresivă sau insomnie uşoară);

- unele dificultăţi în funcţionarea socială, ocupaţională sau şcolară (de exemplu, chiul ocazional sau furturi din casă), dar funcţionarea generală este relativ bună);

- există câteva relaţii interpersonale semnificative.

60-51

- simptome moderate (de exemplu, aplatizare afectivă, vorbire circumstanţială, ocazional atacuri de panică);

- dificultate moderată în funcţionarea socială, ocupaţională sau şcolară (de exemplu, prieteni puţini, conflicte cu colegii, salariaţii).

50-41

- simptome serioase (de exemplu, ideaţie suicidară, ritualuri obsesionale severe, furt frecvent din magazin);

- tulburări severe în funcţionarea socială, ocupaţională sau şcolară (de exemplu, fără prieteni, incapabil de a-şi păstra slujba).

40-31

- tulburări în testarea realităţii sau în comunicare (de exemplu, în unele momente vorbirea este ilogică, obscură, irelevantă);

- tulburări majore în unele domenii, printre care: judecată, gândire, dispoziţie, muncă sau şcoală, relaţii din familie (de exemplu, persoana depresivă care îşi evită prietenii, îşi neglijează familia, este incapabil de muncă, manifestă agresivitate, înregistrează eşecuri şcolare).

30-21

- comportament influenţat considerabil de delir sau halucinaţii;

- tulburare severă în comunicare sau judecată (de exemplu, uneori incoerent, acţionează evident neconcordant cu situaţia);

- preocupări suicidare;

- incapacitate de a funcţiona în majoritatea domeniilor: social, ocupaţional sau familial (de exemplu, stă în pat toată ziua, nu are serviciu, nu are prieteni).

20-11

- există pericol de a face rău altora sau sieşi (de exemplu, tentative suicidare);

- frecvent violent, agresivitate sau excitaţie maniacală;

- nu reuşeşte să menţină o minimă igienă personală;

- tulburare grosieră în comunicare (de exemplu, incoerenţă cvasipermanentă).

10-1

- pericol persistent de a produce rănire severă altora sau sieşi (de exemplu, violenţă recurentă);

- inabilitate persistentă de a menţine igiena personală minimă;

- acte homicidare;

- expectaţie mare de moarte;

- frecvente tentative de suicid.

SECŢIUNEA 3:III. CORELAŢIA ÎNTRE SCALA GAFS (EVALUAREA GLOBALĂ A FUNCŢIONALITĂŢII SOCIALE), DEFICIENŢA FUNCŢIONALĂ, INCAPACITATEA ADAPTATIVĂ ŞI APTITUDINE

Scorul GAFS-SEGFS

Deficienţa funcţională

Incapacitatea adaptativă

Aptitudinea

Gradul de invaliditate

100-81

Fără deficienţă psihică

0-19%

APT

Nu se încadrează

80-61

Deficienţă psihică uşoară

20-49%

AL

Nu se încadrează

60-41

Deficienţă psihică medie

50-69%

IPALR/ISE

Gradul III

40-21

Deficienţă psihică accentuată

70-89%

ISE

Gradul II

20-1

Deficienţă psihică gravă

90-100%

ISE

Gradul I