Capitolul iv - Marcajele rutiere - Conventie din 1968 asupra semnalizarii rutiere

B.Of. 86

În vigoare
Versiune de la: 20 Octombrie 1980
CAPITOLUL IV:Marcajele rutiere
Art. 25
Marcajele pe partea carosabila (marcajele rutiere) sint folosite, atunci cind autoritatea competenta socoteste necesar, pentru a dirija circulatia, a avertiza sau orienta pe participantii la circulatie. Pot fi folosite fie singure, fie cu alte mijloace de semnalizare care le intaresc sau precizeaza semnificatia.
Art. 26
1.Marcajul longitudinal care consta dintr-o linie continua, aplicata pe suprafata partii carosabile, inseamna ca interzice oricarui vehicul de a-l trece sau incalca, precum si, atunci cind marcajul separa cele doua sensuri de circulatie, de a circula pe acea parte a marcajului care este pentru conducator opusa marginii partii carosabile corespunzatoare sensului circulatiei. Marcajul longitudinal format din doua linii continue are aceeasi semnificatie.
2._
a)Marcajul longitudinal constind dintr-o linie discontinua aplicata pe suprafata partii carosabile, nu are semnificatia de interdictie, insa este destinata:
(i)fie de a delimita benzile de circulatie in vederea dirijarii traficului;
(ii)fie de a anunta apropierea de o linie continua si interdictia impusa de aceasta, sau apropierea de o alta trecere care prezinta un risc deosebit.
b)Raportul intre lungimea intervalului dintre linii si lungimea liniei va fi mult mai mic la liniile discontinue care se folosesc in scopurile aratate la alin. a) ii) din prezentul paragraf decit la liniile folosite in scopurile aratate la alin. a) i) al aceluiasi paragraf.
3.Atunci cind marcajul longitudinal consta dintr-o linie continua aplicata pe suprafata partii carosabile alaturi de o linie discontinua, conducatorii trebuie sa tina seama numai de linia care este situata pe partea lor. Aceasta dispozitie nu impiedica pe conducatorii care au executat o depasire permisa de a-si relua locul normal pe partea carosabila.
4.In sensul prezentului articol, nu sint marcaje longitudinale liniile longitudinale care delimiteaza, pentru a le face mai vizibile, marginile partii carosabile sau care, unite cu liniile transversale, delimiteaza locurile de stationare pe partea carosabila.
Art. 27
1.Marcajul transversal care consta dintr-o linie continua sau din doua linii continue paralele aplicate pe latimea uneia sau mai multor benzi de circulatie indica linia de oprire impusa de indicatorul B, 2 "Oprire" de la paragraful 3 al art. 10 din prezenta conventie. Un astfel de marcaj poate fi folosit si pentru a indica linia de oprire impusa eventual de un semnal luminos, de un semnal al agentului care dirijeaza circulatia sau inaintea unei treceri la nivel. Inaintea marcajelor ce insotesc indicatorul B, 2 poate fi aplicat pe partea carosabila a drumului cuvintului "Stop".
2.In afara de cazul cind din punct de vedere tehnic nu este posibil, marcajul transversal descris la paragraful 1 al prezentului articol va fi aplicat de fiecare data cind se instaleaza indicatorul B, 2.
3.Marcajul transversal ce consta dintr-o linie discontinua sau sau din doua linii discontinue paralele, aplicate pe latimea uneia sau a mai multor benzi de circulatie, indica linia pe care vehiculele nu trebuie sa o incalce in mod obisnuit atunci cind trebuie sa cedeze trecerea potrivit indicatorului B, 1 "Cedeaza trecerea" prevazut la paragraful 2 al art. 10 al prezentei conventii. Inaintea unui astfel de marcaj poate fi desenat pe partea carosabila a drumului, pentru a simboliza indicatorul B, 1, un triunghi cu marginea lata avind o latura paralela cu marcajul, iar virful opus indreptat spre vehiculele care se apropie.
4.Pentru a marca trecerile prevazute pentru traversarea partii carosabile de catre pietoni, se vor aplica, de preferinta, benzi suficient de largi, paralele cu axa partii carosabile.
5.Pentru a marca trecerile prevazute pentru traversarea partii carosabile de catre biciclisti se vor folosi fie linii transversale, fie alte marcaje care nu pot fi confundate cu marcajele aplicate la trecerile pentru pietoni.
Art. 28
1.Alte marcaje pe partea carosabila ca sageti, linii paralele sau oblice ori inscriptii, pot fi folosite pentru a repeta semnificatiile indicatoarelor sau pentru a da participantilor la circulatie indicatii ce nu pot fi date in mod corespunzator de indicatoare. Asemenea marcaje vor fi folosite, mai ales, pentru a indica limitele zonelor sau benzilor de stationare, locurile de oprire a autobuzelor sau troleibuzelor unde stationarea este interzisa, precum si preselectia inaintea intersectiilor. Totusi, cind pe partea carosabila separata in benzi de circulatie prin marcaje longitudinale este aplicata o sageata, conducatorii trebuie sa urmeze directia sau una din directiile indicate pe banda pe care se gasesc.
2.Cu exceptia dispozitiilor paragrafului 4 al art. 26 din prezenta conventie referitoare la trecerile pentru pietoni, marcarea unei zone a partii carosabile sau a unei zone situate mai sus de nivelul partii carosabile cu linii oblice paralele incadrate de o banda continua sau de benzi discontinue inseamna, daca banda este continua, ca vehiculele nu trebuie sa intre in aceasta zona, iar daca benzile sint discontinue, ca vehiculele nu trebuie sa intre in zona decit in cazul cind aceasta manevra nu prezinta nici un pericol sau ca este destinata sa faca legatura cu o strada transversala situata de partea cealalta a partii carosabile.
3.O linie in zig-zag la marginea partii carosabile inseamna ca este interzis de a stationa pe partea respectiva a drumului pe toata lungimea acestei linii.
Art. 29
1.Marcajele de pe partea carosabila mentionate la nr. 26 la 28 din prezenta conventie pot fi vopsite pe partea carosabila sau aplicate in orice alt mod, cu conditia sa fie la fel de eficace.
2.Daca marcajele de pe partea carosabila sint vopsite, ele vor fi de culoare galbena sau alba, culoarea albastra putind fi folosita pentru marcajele care indica locurile unde stationarea este permisa sau limitata. Cind, pe teritoriul unei parti contractante se folosesc cele doua culori, galbena si alba, marcajele de aceeasi categorie vor trebui sa fie din aceeasi culoare. Pentru aplicarea prezentului paragraf, termenul alb include nuantele argintiu sau gri deschis.
3.La aplicarea inscriptiilor, a simbolurilor si a sagetilor ca marcaje, se va tine seama de necesitatea sporirii considerabile a dimensiunii lor in sensul circulatiei, tinind seama de unghiul foarte redus sub care aceste inscriptii, simboluri si sageti sint vazute de conducatori.
4.Se recomanda ca marcajele rutiere destinate vehiculelor in miscare sa fie reflectorizante daca intensitatea circulatiei o impune, iar iluminarea este slaba sau inexistenta.
Art. 30
- Anexa nr. 8 a prezentei conventii instituie o serie de recomandari referitoare la schemele si desenele marcajelor rutiere.