Secţiunea 2 - Încheierea contractului individual de muncă - Contract Colectiv de Munca 1247/2023 UNIC la Nivel de Grupuri de Unităţi Sistemul Caselor de Ajutor Reciproc ale Salariaţilor pe anii 2023-2025

M.Of. 2 cc

În vigoare
Versiune de la: 23 August 2023
SECŢIUNEA 2:Încheierea contractului individual de muncă
Art. 14
(1)Contractul individual de muncă este contractul în temeiul căruia o persoană fizică, denumită salariat, se obligă să presteze muncă pentru şi sub autoritatea unui angajator, persoană fizică sau juridică, în schimbul unei remuneraţii denumite salariu.
(2)Clauzele contractului individual de muncă nu pot conţine prevederi contrare sau drepturi sub nivelul minim stabilit prin acte normative ori prin Contractul Colectiv de Muncă.
Art. 15
(1)Încheierea contractului individual de muncă se face în baza consimţământului părţilor, în formă scrisă, în limba română, cel târziu în ziua anterioară începerii activităţii de către salariat, cu respectarea drepturilor fundamentale ale cetăţeanului şi numai pe criteriul aptitudinilor şi competenţelor profesionale.
(2)Angajatorii pot să utilizeze la încheierea contractului individual de muncă/actului adiţional la contract, după caz, semnătura electronică avansată sau semnătura electronică calificată, însoţită de marca temporară electronică calificată şi sigiliul electronic calificat al angajatorului.
(3)Angajatorii pot opta pentru utilizarea mecanismelor menţionate la alin. 2 pentru întocmirea tuturor documentelor rezultate la încheierea contractelor individuale de muncă.
(4)Nerespectarea oricăreia dintre condiţiile legale necesare pentru încheierea valabilă a contractului individual de muncă atrage nulitatea acestuia, conform prevederilor Codului muncii.
Art. 16
(1)Contractul individual de muncă va cuprinde la angajare cel puţin clauzele prevăzute în modelul-anexă şi se va completa ulterior cu actele adiţionale intervenite pe parcursul derulării acestuia, în scris, câte un exemplar pentru fiecare parte, prin grija angajatorului.
(2)În contractele individuale de muncă încheiate părţile pot cuprinde clauze precum cele de neconcurenţă, confidenţialitate, mobilitate, formare profesională, după caz.
(3)Concilierea este modalitatea de soluţionare amiabilă a conflictelor individuale de muncă, cu ajutorul unui consultant extern specializat în legislaţia muncii, în condiţii de neutralitate, imparţialitate, confidenţialitate şi având liberul consimţământ al părţilor.
(4)La încheierea contractelor individuale de muncă sau pe parcursul executării acestuia, părţile pot cuprinde în contract o clauză prin care stabilesc că orice conflict individual de muncă se soluţionează pe cale amiabilă, prin procedura concilierii.
Art. 17
(1)Regulile privind procedura concilierii trebuie să cuprindă:
a)oricare dintre părţi se poate adresa consultantului extern în vederea deschiderii procedurii de conciliere a conflictului individual de muncă;
b)acesta va transmite celeilalte părţi invitaţia scrisă prin mijloacele de comunicare prevăzute în contractul individual de muncă;
c)data deschiderii procedurii de conciliere nu poate depăşi 5 zile lucrătoare de la data comunicării invitaţiei privind deschiderea procedurii de conciliere;
d)în cazul în care se ajunge la o soluţie, consultantul extern va redacta un acord care va conţine înţelegerea părţilor şi modalitatea de stingere a conflictului;
e)procedura concilierii se închide prin întocmirea unui proces-verbal semnat de către părţi şi consultantul extern, în următoarele situaţii: încheierea unei înţelegeri între părţi, în urma soluţionării conflictului; constatarea eşuării concilierii de către consultantul extern; neprezentarea uneia dintre părţi la data concilierii.
(2)Toată procedura de soluţionare pe cale amiabilă a conflictelor individuale de muncă va fi inclusă în Regulamentul intern al unităţii, conform legii.
(3)Clauza cu privire la formarea profesională va fi introdusă prin act adiţional la contractul individual de muncă semnat de părţi şi va cuprinde, în principal, drepturile şi obligaţiile părţilor, partea care suportă costurile, în ce proporţie, după caz, eventualele sancţiuni etc.
(4)Clauza de neconcurenţă va avea în vedere reglementarea cel puţin a următoarelor aspecte:
a)descrierea activităţilor care vor fi interzise salariatului după încetarea contractului individual de muncă;
b)perioada pentru care îşi produce efectele;
c)terţii în favoarea cărora se interzice prestarea activităţii;
d)aria geografică de aplicare a clauzei.
(5)Clauza de navetă/relocare reprezintă clauza prin care se reglementează înlesniri acordate salariaţilor potrivit art. 18.
(6)Clauza de confidenţialitate va fi reglementată la nivelul fiecărei unităţi în regulamentul intern cu prevederi referitoare la obligaţiile de confidenţialitate. Clauza de confidenţialitate va fi introdusă în contractul individual de muncă şi va cuprinde prevederi care se referă la transmiterea categoriilor de date sau informaţii de care angajatul ia cunoştinţă în timpul executării contractului individual de muncă.
Art. 18
(1)Angajatorul poate, în măsura în care consideră necesar pentru desfăşurarea activităţii sale, să acorde unele înlesniri în cazul în care salariatul îşi desfăşoară activitatea în altă localitate decât cea de domiciliu/reşedinţă.
(2)Înlesnirile privesc:
a)naveta - situaţia în care un salariat se deplasează, de regulă zilnic, din localitatea de domiciliu/reşedinţă în localitatea unde se află locul de muncă. În cazul în care angajatorul decide să acorde facilitatea navetei, stabileşte condiţiile de acordare, retragere, prelungire, distanţele minime şi maxime, cuantumul sumelor suportate, periodicitatea acordării etc.;
b)relocarea - situaţia în care salariatul îşi schimbă, la iniţiativa angajatorului, locul de muncă în altă localitate decât cea de domiciliu/reşedinţă, la o distanţă care nu permite efectuarea navetei şi decide să îşi mute şi domiciliul în localitatea în care se află locul de muncă. În cazul acordării facilităţii relocării, vor fi negociate şi stabilite condiţiile de acordare, însemnând: distanţa minimă peste care poate fi acordată facilitatea, cheltuielile suportate de angajator, cuantumul lor, altele.
Art. 19
(1)Contractul individual de muncă se încheie pe durată nedeterminată; se poate încheia şi pe durată determinată, în cazurile şi în modalităţile prevăzute expres de lege şi de Contractul Colectiv de Muncă.
(2)Contractul individual de muncă are ca anexă obligatorie fişa postului.
(3)Salariaţii pot încheia şi contracte individuale de muncă cu timp parţial.
Art. 20
(1)Salariaţii, în afara obligaţiilor prevăzute expres de lege, având în vedere faptul că activează în sectorul financiar al C.A.R., au următoarele obligaţii:
a)obligaţia de a exercita activitatea cu bună-credinţă şi responsabilitate;
b)obligaţia de a respecta legislaţia în vigoare şi reglementările interne ale sistemului C.A.R. şi ale unităţii;
c)obligaţia de a îndeplini atribuţiile cu profesionalism, eficienţă şi corectitudine;
d)obligaţia de a păstra confidenţialitatea datelor şi informaţiilor cu caracter confidenţial şi/sau personal;
e)obligaţia de a avea un comportament decent, respectuos şi echilibrat cu ceilalţi salariaţi şi cu membrii C.A.R.;
f)obligaţia de a-şi îmbunătăţi permanent cunoştinţele, aptitudinile profesionale proprii;
g)obligaţia de a avea în orice moment o bună reputaţie şi probitate morală şi profesională;
h)obligaţia unei ţinute vestimentare decente şi a unui limbaj adecvat în relaţiile de serviciu.
(2)Salariaţii au, în principal, următoarele drepturi:
a)la salarizare pentru munca depusă;
b)la repaus zilnic şi săptămânal;
c)la concediu de odihnă anual;
d)la egalitate de şanse şi de tratament;
e)la demnitate în muncă;
f)la securitate şi sănătate în muncă;
g)la acces la formare profesională;
h)la informare şi consultare;
i)de a lua parte la determinarea şi ameliorarea condiţiilor de muncă;
j)la protecţie în caz de concediere prin voinţa angajatorului;
k)la negociere colectivă şi individuală;
l)să fie informaţi despre orice modificare care apare în legătură cu locul muncii, felul muncii, salarizarea, timpul de muncă şi timpul de odihnă;
m)să fie informaţi cu privire la orice modificare a relaţiilor de subordonare şi colaborare la locurile lor de muncă;
n)să nu se supună niciunei încercări de subordonare din partea altor persoane decât cea a şefilor direcţi;
o)să solicite asistenţă organizaţiilor sindicale în cazul suspiciunii de sancţionare datorită exercitării drepturilor lor;
p)să solicite asistenţă organizaţiei sindicale în situaţiile în care le sunt periclitate locurile de muncă, felul muncii, salariile sau alte drepturi prevăzute în Contractul Colectiv de Muncă sau în legislaţia muncii în vigoare;
q)dreptul de a solicita trecerea pe un post vacant care le asigură condiţii de muncă mai favorabile dacă şi-au încheiat perioada de probă şi au o vechime de cel puţin şase luni la acelaşi angajator.
Art. 21
Angajatorii au, în principal, următoarele obligaţii:
a)de a implementa, la nivel de unitate, politici/reglementări interne relevante referitoare la recrutarea personalului;
b)să asigure securitatea şi protecţia sănătăţii salariaţilor în toate aspectele legate de muncă;
c)să informeze salariaţii asupra condiţiilor de muncă şi asupra elementelor care privesc desfăşurarea relaţiilor de muncă;
d)să acorde, dacă situaţia financiară a unităţii o permite, toate drepturile ce decurg din Contractul Colectiv Muncă şi din contractele individuale de muncă;
e)să respecte şi să aplice prevederile Contractului Colectiv de Muncă;
f)să se consulte cu sindicatul sau, după caz, cu reprezentanţii salariaţilor în privinţa deciziilor susceptibile să afecteze substanţial drepturile şi interesele acestora;
g)să plătească toate contribuţiile aflate în sarcina lor, precum şi să reţină şi să vireze contribuţiile datorate de salariaţi, în condiţiile legii;
h)să asigure confidenţialitatea datelor cu caracter personal ale salariaţilor;
i)să răspundă motivat, în scris, în termen de 30 de zile de la primirea solicitării salariatului de a fi trecut pe un post vacant;
j)să informeze salariatul cu privire la obligaţia de a adera la un fond de pensii administrat privat, în condiţiile legii.
Art. 22
Angajatorii au, în principal, următoarele drepturi:
a)să stabilească organizarea şi funcţionarea unităţii;
b)să stabilească atribuţiile corespunzătoare pentru fiecare salariat, în condiţiile legii şi ale Contractului Colectiv de Muncă;
c)să dea dispoziţii cu caracter obligatoriu pentru salariaţi, sub rezerva legalităţii lor;
d)să exercite controlul asupra modului de îndeplinire a sarcinilor de serviciu;
e)să constate săvârşirea abaterilor disciplinare şi să aplice sancţiunile corespunzătoare, în condiţiile Codului muncii, ale Contractului Colectiv de Muncă şi ale Regulamentului intern;
f)să stabilească obiective de performanţă individuală, precum şi criteriile de evaluare a realizării acestora.