Capitolul v - Stabilirea cantităţii şi calităţii - Contract-Cadru din 2014 de derulare a ţiţeiului şi produselor petroliere prin terminalul petrolier pentru anul 2015

M.Of. 847

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 23 Noiembrie 2014
CAPITOLUL V:Stabilirea cantităţii şi calităţii
Art. 5.1
a)Recepţia cantitativă a produselor primite/expediate cu vagoanele cisternă se efectuează prin calibrare sau cântărire pe cântarul prestatorului, în funcţie de depozitul unde se descarcă/se încarcă naveta.
Atunci când cântarul este defect, recepţia se efectuează prin calibrare.
Dacă metoda prin cântărire pe cântar avizat metrologic de către Biroul Român de Metrologie Legală nu poate fi aplicată la prestator, beneficiarul va fi informat în timp util.
Diferenţele cantitative de până la ± 0,2% din cantitatea înscrisă în documentul de livrare, pentru fiecare vagon în parte, nu se iau în consideraţie.
În cazul în care diferenţele cantitative depăşesc nivelul tolerantei de ± 0,2%, se va proceda conform clauzelor prevăzute la art. 4.40 (procese-verbale de constatare).
Procesele-verbale de constatare a lipsurilor trebuie să conţină în mod obligatoriu menţiunea că numărul înscris pe sigilii este acelaşi cu cel din nota de greutate şi scrisoarea de trăsură.
Stabilirea cantităţii mărfii (recepţia) se va face numai în prezenţa inspectorului de terţă parte nominalizat de beneficiar care va semna toate documentele după calibrare şi recepţie.
Beneficiarul are obligaţia de a asigura măsurarea cantităţii mărfii cu acelaşi tip de mijloc de măsură, atât la expeditor, cât şi la destinatar.
b)Cantităţile de ţiţei primite prin vagoane-cisternă CF vor fi cele constatate efectiv la rezervoare după terminarea descărcării vagoanelor-cisternă CF. Cantităţile se vor determina/se vor calcula conform ASTM (în aer), iar rezultatele măsurătorilor se vor menţiona într-un proces-verbal de recepţie semnat de prestator şi de inspectorul de terţă parte nominalizat de beneficiar.
c)Recepţia cantitativă a produselor sosite cu autocisternele se va face prin calibrare. Autocisternele trebuie să fie încărcate astfel încât nivelul lichidului să corespundă cu semnul metrologic conform certificatului de calibrare.
d)Cantităţile de produse livrate la nave maritime/barje fluviale pentru care se emit conosamente vor fi cele măsurate la debitmetre, după terminarea încărcării. Debitmetrele trebuie să fie în stare de funcţionare şi omologate metrologic.
În cazul în care debitmetrele nu sunt în stare de funcţionare sau nu sunt omologate metrologic, după terminarea încărcării navei, pentru stabilirea conosamentului se va face o analiză a operaţiunii de către reprezentanţii terminalului şi inspectorii independenţi nominaţi de către beneficiar în care se vor avea în vedere următoarele aspecte:
- cantitatea măsurată la nave (ullage report), Vessel Experience Factor (VEF) al navei;
- cantitatea livrată din rezervoarele şi conductele depozitului/depozitelor, gradul de umplere a conductelor exterioare şi interioare determinat prin deplasamentul conductelor efectuat conform standardelor IP/ASTM;
- trasabilitatea parametrilor din rapoartele de încercare de la navă şi de la rezervoare folosiţi la stabilirea cantităţii (densitate, temperaturi);
- incertitudinea mijloacelor şi dispozitivelor de măsurare, reproductibilitatea şi repetabilitatea metodelor de încercări de laborator;
- alte influenţe asupra determinărilor.
e)Stabilirea cantităţilor livrate la tankurile de buncheraj/autocisterne se face prin citire la debitmetrele prestatorului.
f)Cantităţile de produse primite din import pentru care se emite raportul de descărcare a mărfii (Discharging Cargo Report) vor fi cele măsurate la debitmetre, după terminarea descărcării navelor maritime/barjelor fluviale. Debitmetrele trebuie să fie în stare de funcţionare şi omologate metrologic.
În cazul în care debitmetrele nu sunt în stare de funcţionare sau nu sunt omologate metrologic, după terminarea descărcării navei pentru stabilirea Discharging Cargo Report se va face o analiză a operaţiunii de către reprezentanţii terminalului şi de inspectorii independenţi nominaţi de către beneficiar în care se vor avea în vedere următoarele aspecte:
- cantitatea menţionată în conosament, ullage report în portul de încărcare, ullage report în portul de descărcare, VEF navei, cantitatea rămasă în navă (ROB) după ce comandantul declară ca a terminat descărcarea;
- cantitatea primită în rezervoarele şi conductele depozitului/depozitelor, gradul de umplere a conductelor exterioare şi interioare determinat prin deplasamentul conductelor efectuat conform standardelor IP/ASTM;
- trasabilitatea parametrilor din rapoartele de încercare de la navă şi de la rezervoare folosiţi la stabilirea cantităţii (densitate, temperaturi);
- incertitudinea mijloacelor şi dispozitivelor de măsurare, reproductibilitatea şi repetabilitatea metodelor de încercări de laborator;
- alte influenţe asupra determinărilor.
g)Cantitatea de produs primită la nava maritimă prin transhipment, menţionată în conosament, se va determina în urma bilanţului cantitativ al operaţiunii în prezenţa inspectorului de terţă parte şi va fi diferenţa dintre cantităţile măsurate la bordul navei ce descarcă înainte de începerea şi după terminarea operaţiunii de transbordare.
Deplasamentul conductelor se va efectua înainte/după încărcare/descărcare conform procedurilor standard IP/ASTM pentru verificarea gradului de umplere a acestora, numai în prezenţa inspectorului independent desemnat de beneficiar, în mod regulat pentru fiecare navă/barjă.
Art. 5.2
În cazul în care beneficiarul dispune de produse care nu se încadrează în condiţiile de calitate contractuale menţionate în anexa nr. 2, înainte ca aceste produse să fie expediate spre Constanţa, este obligat să ceară din timp acordul prestatorului pentru livrarea acestora.
Transmiterea acestui accept nu va fi întârziată nejustificat.
În cazul în care beneficiarul expediază către prestator produse care nu se încadrează în condiţiile de calitate contractuale fără acordul prestatorului, produsele vor fi puse la dispoziţia beneficiarului, acesta suportând toate cheltuielile ocazionate, procedându-se potrivit dispoziţiilor legale.
Art. 5.3
Calitatea produselor predate/primite este aceea care s-a stabilit în laboratoarele prestatorului şi a fost acceptată de beneficiar.
În cazul în care laboratoarele prestatorului se află în incapacitate temporară de funcţionare, prestatorul va încheia un contract cu un laborator terţ agreat de beneficiar, prin care va fi preluată această activitate. Laboratorul terţ va avea acreditare RENAR.
Prestatorul va obţine de la beneficiar agrearea pentru terţ, în forma scrisă, înainte de data de încheiere a contractului prestator-terţ.
Costurile contractului prestator-terţ vor fi achitate integral de către prestator.
În cazul în care, în urma efectuării recepţiei calitative a produselor primite de la beneficiar, se constată ca acestea nu se încadrează în condiţiile specificaţiilor de calitate cuprinse în anexele prezentului contract, prestatorul va informa beneficiarul, urmând a se decide de comun acord asupra situaţiei apărute.
Disputele referitoare la calitatea produselor primite/expediate se vor soluţiona pe cale amiabilă.
Art. 5.4
Prestatorul are obligaţia de a menţine calitatea produselor primite în condiţiile contractului de prestări servicii.
Prestatorul nu va fi răspunzător de deprecierea calitativă a produselor dacă aceasta apare ca urmare a unor vicii inerente ale produselor.
Prestatorul nu va fi ţinut răspunzător de deprecierea calitativă a produselor cauzată de starea de curăţenie necorespunzătoare a mijloacelor de transport (nave maritime, barje fluviale, vagoane-cisternă, autocisterne).
Cu privire la produsele pe care le expediază prestatorul în numele şi pe seama beneficiarului, prestatorul va fi obligat să nu înceapă încărcarea decât după ce primeşte certificatul de inspecţie din partea inspectorului de terţă parte nominat de către beneficiar, din care să reiasă ca mijloacele de transport sunt curate, în stare bună pentru a fi încărcate. Dacă beneficiarul nu nominează un inspector, prestatorul nu va începe încărcarea.
Art. 5.5
Mostrele de arbitraj:
a)pentru primirea produselor:
- din fiecare navetă/lot de vagoane-cisternă CF/autocisternă descărcată se vor păstra câte ............. mostre de arbitraj de 1 litru timp de 30 de zile calendaristice;
- mostre x 1 litru amestec tancuri navă, eşantionate înainte de începerea descărcării, vor fi eşantionate, etichetate şi sigilate împreună cu inspectorul de terţă parte şi/sau de reprezentantul navei, .................. mostre vor fi păstrate în laboratorul prestatorului timp de 90 de zile calendaristice la dispoziţia beneficiarului, iar ............. se vor preda inspectorului de terţă parte;
- după primirea produselor în rezervoare se vor eşantiona ........ mostre medii x 1 litru din fiecare rezervor. O mostră se va păstra în laboratorul prestatorului timp de 10 zile calendaristice de la data golirii rezervorului, iar o mostră se predă inspectorului independent nominat de beneficiar;
b)pentru fiecare navă încărcată se vor constitui următoarele mostre de arbitraj:
- .... x 1 litru amestec rezervoare/vagoane-cisternă CF constituite din mostre individuale amestecate proporţional cu cantităţile livrate la navă. Din acestea se predau ................... mostre la navă sigilate împreună cu inspectorii de terţă parte şi reprezentantul navei, iar .... mostre sigilate împreună cu inspectorii de terţă parte şi reprezentantul navei se păstrează în laboratorul prestatorului timp de ... zile calendaristice;
- .... x 1 litru amestec cap conductă constituite prin amestecarea mostrelor de arbitraj recoltate din cap conductă pe tot timpul încărcării. Din acestea, ... mostre se predau la navă, sigilate împreună cu inspectorii de terţă parte şi reprezentantul navei şi ...... mostre sigilate împreună cu inspectorii de terţă parte şi reprezentantul navei se păstrează în laboratorul prestatorului timp de ... zile calendaristice;
- .... x 1 litru amestec tancuri constituite prin efectuarea amestecului conform Ullage a mostrelor recoltate din tancurile navei. Din acestea ...... mostre sigilate împreună cu inspectorii de terţă parte şi reprezentantul navei se păstrează în laboratorul prestatorului timp de ...... zile calendaristice şi ...... mostre sigilate împreună cu inspectorii de terţă parte se predau la navă;
- .... x 1 litru recoltate la 30 cm marfă încărcată în tancul/tancurile navei (mostră de prim picior). Din acestea se predă ............... mostră la navă sigilată împreună cu inspectorii de terţă parte şi reprezentantul navei, iar .......... mostră sigilată împreună cu inspectorii de terţă parte şi reprezentantul navei se păstrează în laboratorul prestatorului timp de .......... zile calendaristice;
c)mostre de arbitraj încărcare barje fluviale:
- ..... x 1 litru cap conductă recoltate înainte de începerea încărcării. Din acestea, ...... mostre se predau la navă, sigilate împreună cu inspectorii de terţă parte şi reprezentantul barjei şi ... mostre sigilate împreună cu inspectorii de terţă parte şi reprezentantul barjei se păstrează în laboratorul prestatorului timp de ... zile calendaristice;
- ... x 1 litru amestec tancuri constituite prin efectuarea amestecului conform Ullage a mostrelor recoltate din tancurile barjei. Din acestea ..... mostre sigilate împreună cu inspectorii de terţă parte şi reprezentantul barjei se păstrează în laboratorul prestatorului timp de ..... zile calendaristice şi ..... mostre sigilate împreună cu inspectorii de terţă parte se predau la barjă;
d)pentru încărcarea în autocisterne, o mostră de arbitraj de 1 litru din cap tub instalaţie încărcare, sigilată împreună cu reprezentantul beneficiarului şi inspectorul de terţă parte, care se păstrează în laboratorul prestatorului timp de ..... zile calendaristice;
e)pentru încărcare în vagoane-cisternă CF,..... mostre de arbitraj de 1 litru recoltate din fiecare lot de vagoane-cisternă CF încărcate se păstrează în laboratorul prestatorului timp de ..... de zile calendaristice;
f)pentru încărcarea tancurilor de buncheraj:
- .... x 1 litru din cap conductă înainte de începerea încărcării, sigilate împreună cu inspectorul de terţă parte şi reprezentantul navei; o mostră se va preda reprezentantului navei şi ...... mostre se vor păstra în laboratorul prestatorului timp de ...... zile calendaristice;
- .... x 1 litru din rezervorul din care se face livrarea, sigilate împreună cu inspectorul de terţă parte şi cu reprezentantul navei; o mostră se va preda reprezentantului navei şi ..... mostre se vor păstra în laboratorul prestatorului timp de ..... de zile calendaristice.
g)....... mostre x 1 litru se vor eşantiona din fiecare rezervor după primirea ţiţeiului din navă, ...... mostre se vor păstra în laboratorul prestatorului timp de ...... de zile de la golirea rezervorului, iar ... mostre se vor preda inspectorului de terţă parte;
h)din fiecare rezervor predat la Societatea Comercială CONPET - S.A., prestatorul împreună cu reprezentantul Societăţii Comerciale CONPET - S.A. vor sigila ...... mostre compuse, reprezentative, care se vor păstra în laboratorul prestatorului timp de ..... de zile.
Pentru ţiţei, metodologia de eşantionare este conform ASTM D 4057, iar pentru celelalte produse conformă SR EN ISO 3170 sau altui standard în vigoare în cazul anulării acestuia.
Art. 5.6
În cazul în care beneficiarul sau inspectorul de terţă parte nominalizat de către beneficiar solicită eşantioane ori încercări suplimentare, acestea vor face obiectul unei comenzi emise sau aprobate de către beneficiar şi vor fi facturate separat.
Beneficiarul va achita contravaloarea acestor facturi la 30 de zile calendaristice de la data emiterii facturii în original.
Art. 5.7
Rapoartele de încercare bazate pe efectuarea recepţiei calitative asupra mostrelor prelevate conform art. 5.5, precum şi certificatele de cantitate emise în conformitate cu procedurile de măsurare valabile la data emiterii şi semnate atât de către prestator, cât şi de către inspectorii independenţi vor fi finale şi obligatorii pentru părţi.
Art. 5.8
Cantităţile de produse primite vor fi diminuate cu coeficienţii de consum tehnologic rezultaţi în urma manipulării acestora, conform anexelor.
Coeficienţii de consum tehnologic sunt cei avizaţi de către Ministerul Economiei şi de către Ministerul Finanţelor Publice (conform Ordinului ministrului de stat, ministrul economiei şi comerţului, şi al ministrului finanţelor publice nr. 615/1.654/2004 privind metodologia de aprobare a coeficienţilor maximi de consumuri tehnologice, specifici activităţilor de depozitare, manipulare, distribuţie şi transport al uleiurilor minerale şi produselor petroliere tipice şi atipice din activităţile specifice industrie petroliere, în baza unor studii efectuate de persoane juridice abilitate).
Determinarea consumurilor tehnologice efective se face lunar prin balanţa (mişcarea) produselor şi trimestrial prin inventarierea stocurilor de produse în prezenţa reprezentanţilor beneficiarului.
Art. 5.9
Prestatorul va întocmi lunar situaţia mişcării produselor (numit în continuare "raport lunar"), care va cuprinde:
- stocul la început de lună;
- primirile de produse prin vagoane-cisternă CF/autocisterne, indicându-se produsul, cantitatea conform documentelor de livrare şi cantitatea recepţionată efectiv;
- primirile din nave maritime/barje fluviale conform Discharging Cargo Report;
- primirile de ţiţei prin conductă;
- primirile/livrările prin in tank transfer;
- marfă pe drum (marfă nerecepţionată în cursul lunii pentru care se face raportarea), indicându-se numărul navetei, nota de greutate, produsul, numărul vagoanelor;
- livrările prin pompare la Societatea Comercială CONPET - S.A., indicându-se şi numărul procesului-verbal;
- livrările, indicându-se produsul, numele vasului/barjelor fluviale/tancului de buncheraj, numerele vagoanelor - cisternă/autocisternelor, numărul documentelor de livrare, data încărcării şi cantitatea;
- consumul tehnologic;
- stocul la sfârşit de lună.
Raportul lunar, semnat de reprezentanţii legali ai prestatorului, va fi trimis beneficiarului prin fax sau e-mail, până la data de 5 a lunii următoare.
Beneficiarul va răspunde în maximum 5 zile calendaristice de la data primirii, transmiţând acceptul sau observaţiile sale referitor la datele menţionate în raportul lunar.
Dacă prestatorul nu primeşte răspuns de la beneficiar în termen de 5 zile de la emiterea raportului lunar, se consideră că beneficiarul şi-a însuşit şi este de acord cu raportul lunar.