Art. 51. - Recepţia cantitativă a produselor primite/expediate cu vagoanele cisternă se efectuează prin calibrare sau cântărire pe cântarul prestatorului, în funcţie de depozitul unde se descarcă/se încarcă naveta. - Contract-Cadru din 2014 de derulare a ţiţeiului şi produselor petroliere prin terminalul petrolier pentru anul 2015
M.Of. 847
Ieşit din vigoare Versiune de la: 23 Noiembrie 2014
Art. 5.1
a)Recepţia cantitativă a produselor primite/expediate cu vagoanele cisternă se efectuează prin calibrare sau cântărire pe cântarul prestatorului, în funcţie de depozitul unde se descarcă/se încarcă naveta.
Atunci când cântarul este defect, recepţia se efectuează prin calibrare.
Dacă metoda prin cântărire pe cântar avizat metrologic de către Biroul Român de Metrologie Legală nu poate fi aplicată la prestator, beneficiarul va fi informat în timp util.
Diferenţele cantitative de până la ± 0,2% din cantitatea înscrisă în documentul de livrare, pentru fiecare vagon în parte, nu se iau în consideraţie.
În cazul în care diferenţele cantitative depăşesc nivelul tolerantei de ± 0,2%, se va proceda conform clauzelor prevăzute la art. 4.40 (procese-verbale de constatare).
Procesele-verbale de constatare a lipsurilor trebuie să conţină în mod obligatoriu menţiunea că numărul înscris pe sigilii este acelaşi cu cel din nota de greutate şi scrisoarea de trăsură.
Stabilirea cantităţii mărfii (recepţia) se va face numai în prezenţa inspectorului de terţă parte nominalizat de beneficiar care va semna toate documentele după calibrare şi recepţie.
Beneficiarul are obligaţia de a asigura măsurarea cantităţii mărfii cu acelaşi tip de mijloc de măsură, atât la expeditor, cât şi la destinatar.
b)Cantităţile de ţiţei primite prin vagoane-cisternă CF vor fi cele constatate efectiv la rezervoare după terminarea descărcării vagoanelor-cisternă CF. Cantităţile se vor determina/se vor calcula conform ASTM (în aer), iar rezultatele măsurătorilor se vor menţiona într-un proces-verbal de recepţie semnat de prestator şi de inspectorul de terţă parte nominalizat de beneficiar.
c)Recepţia cantitativă a produselor sosite cu autocisternele se va face prin calibrare. Autocisternele trebuie să fie încărcate astfel încât nivelul lichidului să corespundă cu semnul metrologic conform certificatului de calibrare.
d)Cantităţile de produse livrate la nave maritime/barje fluviale pentru care se emit conosamente vor fi cele măsurate la debitmetre, după terminarea încărcării. Debitmetrele trebuie să fie în stare de funcţionare şi omologate metrologic.
În cazul în care debitmetrele nu sunt în stare de funcţionare sau nu sunt omologate metrologic, după terminarea încărcării navei, pentru stabilirea conosamentului se va face o analiză a operaţiunii de către reprezentanţii terminalului şi inspectorii independenţi nominaţi de către beneficiar în care se vor avea în vedere următoarele aspecte:
- cantitatea măsurată la nave (ullage report), Vessel Experience Factor (VEF) al navei;
- cantitatea livrată din rezervoarele şi conductele depozitului/depozitelor, gradul de umplere a conductelor exterioare şi interioare determinat prin deplasamentul conductelor efectuat conform standardelor IP/ASTM;
- trasabilitatea parametrilor din rapoartele de încercare de la navă şi de la rezervoare folosiţi la stabilirea cantităţii (densitate, temperaturi);
- incertitudinea mijloacelor şi dispozitivelor de măsurare, reproductibilitatea şi repetabilitatea metodelor de încercări de laborator;
- alte influenţe asupra determinărilor.
e)Stabilirea cantităţilor livrate la tankurile de buncheraj/autocisterne se face prin citire la debitmetrele prestatorului.
f)Cantităţile de produse primite din import pentru care se emite raportul de descărcare a mărfii (Discharging Cargo Report) vor fi cele măsurate la debitmetre, după terminarea descărcării navelor maritime/barjelor fluviale. Debitmetrele trebuie să fie în stare de funcţionare şi omologate metrologic.
În cazul în care debitmetrele nu sunt în stare de funcţionare sau nu sunt omologate metrologic, după terminarea descărcării navei pentru stabilirea Discharging Cargo Report se va face o analiză a operaţiunii de către reprezentanţii terminalului şi de inspectorii independenţi nominaţi de către beneficiar în care se vor avea în vedere următoarele aspecte:
- cantitatea menţionată în conosament, ullage report în portul de încărcare, ullage report în portul de descărcare, VEF navei, cantitatea rămasă în navă (ROB) după ce comandantul declară ca a terminat descărcarea;
- cantitatea primită în rezervoarele şi conductele depozitului/depozitelor, gradul de umplere a conductelor exterioare şi interioare determinat prin deplasamentul conductelor efectuat conform standardelor IP/ASTM;
- trasabilitatea parametrilor din rapoartele de încercare de la navă şi de la rezervoare folosiţi la stabilirea cantităţii (densitate, temperaturi);
- incertitudinea mijloacelor şi dispozitivelor de măsurare, reproductibilitatea şi repetabilitatea metodelor de încercări de laborator;
- alte influenţe asupra determinărilor.
g)Cantitatea de produs primită la nava maritimă prin transhipment, menţionată în conosament, se va determina în urma bilanţului cantitativ al operaţiunii în prezenţa inspectorului de terţă parte şi va fi diferenţa dintre cantităţile măsurate la bordul navei ce descarcă înainte de începerea şi după terminarea operaţiunii de transbordare.
Deplasamentul conductelor se va efectua înainte/după încărcare/descărcare conform procedurilor standard IP/ASTM pentru verificarea gradului de umplere a acestora, numai în prezenţa inspectorului independent desemnat de beneficiar, în mod regulat pentru fiecare navă/barjă.