Capitolul vii - Publicitatea - Cod Deontologic din 2021 al medicului stomatolog
M.Of. 833
În vigoare Versiune de la: 1 Iulie 2025
CAPITOLUL VII:Publicitatea
SECŢIUNEA 1:Dispoziţii generale
Art. 69
(1)Termenul «publicitate» se referă la orice formă de prezentare a activităţii şi serviciilor prestate de medicul stomatolog, în scopul promovării acestora în faţa publicului.
(2)Conţinutul publicitar permis se rezumă exclusiv la următoarele informaţii:
a)serviciile autorizate în condiţiile legii pe care medicul stomatolog sau echipa medicală le furnizează;
b)competenţele tehnice şi profesionale, gradele profesionale şi specialităţile medicale ale personalului medical emise sau recunoscute de Ministerul Sănătăţii în condiţiile legii;
c)titlurile academice, ştiinţifice sau profesionale dobândite sau recunoscute în condiţiile legii;
d)curriculum vitae academic şi profesional al medicului stomatolog;
e)denumirea formei de exercitare a profesiei, denumirea comercială, adresa sediului principal şi secundar;
f)logo, siglă, slogan, care respectă principiile deontologice;
g)toate canalele de comunicare disponibile;
h)imagini şi/sau materiale video care reflectă exclusiv cazuistica proprie, cu respectarea drepturilor pacienţilor;
i)informaţii în vederea educaţiei pacientului;
j)orarul de funcţionare.
Art. 70
(1)Publicitatea este autorizată în măsura în care nu conţine informaţii false ori care ar putea induce publicul în eroare sau ar putea afecta imaginea profesiei ori reputaţia colegilor.
(2)Orice informaţii ori imagini transmise prin mijloace de comunicare publică trebuie să corespundă unor criterii obiective de verificare a veridicităţii, precum şi unor criterii de discreţie în raport cu principiile generale în exercitarea profesiei de medic stomatolog.
(3)Publicitatea trebuie să respecte următoarele condiţii:
a)să respecte drepturile pacienţilor;
b)să fie clară, onestă, veridică şi să nu fie înşelătoare;
c)să nu promită rezultate nerealiste sau garanţia rezultatului, să nu includă afirmaţii înşelătoare conform cărora respectivul serviciu/tratament va vindeca boli, disfuncţii sau malformaţii;
d)să nu fie lipsită de respect faţă de profesie şi confraţi;
e)să nu încurajeze tratamente care determină pacientul să contracteze sau să solicite servicii medicale fără beneficii clinice pentru sănătatea sau bunăstarea pacientului.
(4)Publicitatea în stomatologie nu poate conţine:
a)menţiuni comparative şi/sau denigratoare şi/sau superlative;
b)facilităţi financiare, reduceri, preţuri sau alte avantaje materiale, cu excepţia preţurilor care vor putea fi afişate pe pagina de internet;
c)orice referire la funcţii, titluri sau activităţi care nu au legătură cu exercitarea profesiei;
d)menţiuni privind cantitatea rezultatelor obţinute, cifra de afaceri sau procentajul de succes, cu excepţia cazurilor în care acestea pot fi dovedite (documentate ştiinţific, articole publicate, rezultatul unui masterat sau doctorat);
e)alte menţiuni exemplificate în Ghidul de bune practici privind publicitatea în domeniul stomatologiei care va fi aprobat de Consiliul naţional.
SECŢIUNEA 2:Mijloacele de publicitate
Art. 71
(1)Principalele mijloace de publicitate care pot fi utilizate sunt:
a)firma, care va respecta modelul aprobat de Consiliul naţional;
b)sigla;
c)corespondenţă profesională şi cărţi de vizită profesionale;
d)pagina de internet (şi/sau pagina în cadrul reţelelor de socializare);
e)participarea la congrese/simpozioane/evenimente/forme de pregătire adresate medicilor sau publicarea de studii, articole, comentarii şi lucrări ştiinţifice;
f)participarea la emisiuni TV/radio/în mediul online/alte evenimente pe teme medicale, în scopul furnizării de informaţii medicale şi/sau al schimbului de experienţă şi opinii în beneficiul exclusiv al pacientului şi al sănătăţii publice;
g)reclame în mediul online realizate în condiţiile prezentului cod deontologic;
h)diseminarea de broşuri ori pliante, în scopul promovării serviciilor medicale stomatologice furnizate, precum şi a importanţei actului medical în scopul asigurării sănătăţii orale a pacientului;
i)publicitate stradală care poate să conţină elementele prevăzute la art. 69 alin. (2) lit. a), b), c), e), f), g), i) şi j).
(2)Dacă nu se prevede altfel în prezentul cod deontologic, utilizarea mijloacelor de publicitate trebuie să se realizeze cu respectarea conţinutului publicitar reglementat la art. 69, principiilor publicităţii prevăzute la art. 70, principiilor deontologice şi a reglementărilor legale în vigoare.
(3)Firma prevăzută la alin. (1) lit. a) trebuie să respecte dimensiunile maxime de 80 x 60 cm şi să fie amplasată atât la sediul principal de activitate, cât şi la sediile secundare.
(4)Sigla prevăzută la alin. (1) lit. b) poate fi amplasată doar la sediul principal şi/sau secundar de activitate.
Art. 72
Este interzisă reclama efectuată de un medic stomatolog sau de o formă de exercitare a profesiei, în orice mod, la produse farmaceutice, suplimente alimentare, dispozitive medicale, materiale sanitare sau de tehnică dentară ori alte produse de uz medical.
SECŢIUNEA 3:Garantarea actului medical stomatologic
Art. 73
(1)Garantarea directă sau indirectă a unui act medical stomatologic sau a unui rezultat predefinit este interzisă. De asemenea, este interzisă oferirea de garanţii generale pentru tratamentele, procedurile stomatologice sau orice acte medicale pe care medicul stomatolog le realizează.
(2)Medicul stomatolog nu va putea garanta vindecarea afecţiunii pentru care pacientul i s-a adresat.
(3)Este interzisă utilizarea unor cuvinte sau formulări care sugerează o durată nelimitată sau nerealistă a eficacităţii unui act medical stomatologic sau a unor termeni care garantează rezultate sau succesul actului medical.
SECŢIUNEA 4:Răspunderea disciplinară
Art. 74
(1)Publicitatea realizată cu încălcarea regulilor prevăzute în prezentul cod deontologic şi acordarea de garanţii constituie abatere disciplinară.
(2)Colegiul teritorial poate solicita medicului stomatolog sau formei de exercitare a profesiei să efectueze modificările necesare în cazul în care mijlocul de publicitate utilizat sau garanţiile oferite nu respectă prevederile prezentului cod deontologic sau deciziile Consiliului naţional.
(3)Repetarea abaterii disciplinare sau neconformarea cu deciziile colegiului teritorial emise în conformitate cu alin. (2) constituie o circumstanţă agravantă, care va fi luată în considerare la aplicarea sancţiunii.
(4)În cazul unor abateri repetate sau încălcări în formă continuă ale regimului de publicitate sau ale dispoziţiilor privitoare la garanţii conform prezentului cod deontologic, amenda disciplinară care poate fi aplicată se va îndrepta către maximul special prevăzut de Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(5)În cazul încălcării obligaţiilor stabilite în baza legii, de prezentul cod deontologic şi prin deciziile organelor de conducere ale CMSR în sarcina formelor de exercitare a profesiei şi a altor furnizori de servicii medicale, răspunde disciplinar medicul stomatolog titular sau asociat al formei de exercitare a profesiei sau, după caz, medicul stomatolog administrator ori membru al consiliului de administraţie.
(6)Dacă datorită organizării unităţii sau instituţiei în cadrul căreia este organizat cabinetul stomatologic nu există un medic stomatolog care să deţină una dintre calităţile prevăzute la alin. (5), răspunde disciplinar medicul stomatolog coordonator al activităţilor de asistenţă stomatologică.
(7)Nu va fi angajată răspunderea disciplinară a persoanei prevăzute la alin. (6) dacă aceasta a informat în scris conducerea unităţilor sau instituţiilor în cadrul cărora este organizat cabinetul stomatologic cu privire la încălcarea dispoziţiilor prezentului cod deontologic în 30 de zile de la data la care a luat cunoştinţă de săvârşirea faptei.
Art. 75
Prevederile privind desfăşurarea publicităţii, conţinutul materialului publicitar şi garanţiile cuprinse în prezentul cod deontologic sunt aplicabile medicilor stomatologi, formelor de exercitare a profesiei şi tuturor unităţilor şi instituţiilor în cadrul cărora se desfăşoară activităţi profesionale de către medicul stomatolog.
Art. 76
Exemplificarea şi detalierea condiţiilor ce trebuie îndeplinite de conţinutul mijloacelor folosite pentru publicarea informaţiilor privind exercitarea profesiei, promovarea profesională, atragerea şi dobândirea de noi pacienţi vor fi prevăzute în Ghidul de bune practici privind publicitatea în domeniul stomatologiei, care va fi aprobat de Consiliul naţional.