Secţiunea 4 - Operaţiuni cu titluri şi operaţiuni diverse - Anexa din 1997 privind aprobarea Planului de conturi pentru instituţiile de credit şi normele metodologice de utilizare a acestuia
M.Of. 212 bis
Ieşit din vigoare Versiune de la: 25 Februarie 2004
SECTIUNEA C:Operaţiuni cu titluri şi operaţiuni diverse
62.În înţelesul prezentelor norme sunt considerate "titluri" următoarele:
- valorile mobiliare;
- titlurile de stat (certificate de trezorerie, bonuri de tezaur);
- titlurile de creanţe negociabile;
- titlurile de piaţă interbancară;
- alte creanţe reprezentate printr-un titlu, negociabile pe piaţă.
Valorile mobiliare sunt instrumente negociabile, emise în formă materială sau evidenţiate prin înscrieri în cont, care conferă deţinătorilor lor drepturi patrimoniale asupra emitentului, conform legii şi în condiţiile specifice de emisiune a acestora. Valorile mobiliare pot fi acţiunile, obligaţiunile, precum şi instrumentele financiare derivate sau orice alte titluri de credit, încadrate de Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare în această categorie, potrivit reglementărilor în vigoare.
Titlurile de stat se emit de organele de specialitate ale administraţiei publice centrale, de regulă sub formă dematerializată. Proprietatea asupra acestor titluri se înregistrează la Banca Naţională a României, iar orice schimbare a titularului dreptului de proprietate se anunţă acesteia, în conformitate cu procedura stabilită.
Titlurile pieţei interbancare se emit numai de către bănci şi sunt negociabile pe piaţa interbancară.
Din această categorie fac parte, în principal, biletul la ordin negociabil, certificatele interbancare şi alte titluri emise şi negociabile pe piaţa interbancară, potrivit reglementărilor în vigoare.
În categoria titlurilor de creanţe negociabile se includ: certificatele de depozit, biletele de trezorerie şi alte titluri emise de bănci în baza unor reglementări specifice.
63.În funcţie de veniturile pe care le generează, titlurile se împart în titluri cu venit fix şi titluri cu venit variabil.
Se consideră cu venit fix, titlurile cu rată fixă a dobânzii, cum sunt de regulă, obligaţiunile, certificatele de trezorerie şi alte titluri cu dobândă fixă.
Titlurile cu venit variabil sunt, în principal, acţiunile, care dau dreptul la un dividend ce constituie un venit variabil.
64.Contabilizarea titlurilor se efectuează în funcţie de intenţia băncii cu privire la durata de deţinere, în momentul achiziţionării sau reclasării acestora. În acest scop, titlurile se clasifică în următoarele categorii:
- titluri de tranzacţie;
- titluri de plasament;
- titluri de investiţii;
- părţi în societăţi comerciale legate;
- titluri de participare;
- titluri ale activităţii de portofoliu.
Titlurile de tranzacţie, de plasament şi de investiţii se înregistrează în contabilitate cu ajutorul conturilor din clasa 3 - "Operaţiuni cu titluri şi operaţiuni diverse", iar părţile în societăţile comerciale legate, titlurile de participare şi titlurile activităţii de portofoliu, reprezentând titluri cu venit variabil, se înregistrează în conturile clasei 4 - "Valori imobilizate".
65._
(1)Titlurile de tranzacţie sunt titluri achiziţionate cu intenţia de a le revinde după un termen scurt, înainte de scadenţă, de regulă în mai puţin de 6 luni, şi care îndeplinesc simultan următoarele condiţii:
a)titlurile să fie tranzacţionabile în orice moment pe o piaţă lichidă;
b)preţul de piaţă al titlurilor să fie în mod sistematic accesibil terţilor şi să constituie suportul în justificarea evaluărilor efectuate după achiziţia titlurilor.
(11)În principiu, lichiditatea unei pieţe este considerată ca asigurată, în special, prin prezenţa instituţiilor formatoare de piaţă, respectiv a instituţiilor care asigură cotaţii permanente ale cursurilor de cumpărare şi de vânzare, cu valori maxime şi minime acceptate de piaţă.
(12)La aprecierea lichidităţii unei pieţe se vor avea în vedere, în special, şi următoarele criterii:
a)volumul titlurilor emise şi tranzacţionabile;
b)numărul de operaţiuni ce asigură lichiditatea pieţei;
c)calitatea emitentului;
d)volumul titlurilor deţinute de instituţia de credit, ce pot fi tranzacţionale fără dificultate pe piaţă.(2)În categoria titlurilor de tranzacţie se includ titlurile cu venit fix, cum sunt: obligaţiuni, efecte publice şi valori asimilate şi alte titluri cu venit fix, precum şi titluri cu venit variabil, ca de exemplu: acţiuni şi alte titluri cu venit variabil.
(3)Instituţiile de credit analizează periodic, obligatoriu la sfârşitul fiecărei luni, în cadrul termenului de 6 luni, portofoliul lor de titluri de tranzacţie. Fie ca urmare a analizei periodice, fie cel mai târziu la expirarea unei perioade de deţinere de 6 luni, titlurile sunt scoase definitiv din categoria titlurilor de tranzacţie pentru a fi reclasificate, după caz, în titluri de plasament sau în titluri de investiţii. Reclasarea titlurilor de plasament sau de investiţii în titluri de tranzacţie nu este posibilă.
(31)În cazul în care titlurile sunt reclasate în titluri de plasament sau de investiţii, acestea sunt scoase din categoria titlurilor de tranzacţie şi sunt incluse în categoria titlurilor de plasament sau de investiţii, la preţul pieţei din ziua transferului.
(4)La intrarea în patrimoniu titlurile de tranzacţie se înregistrează la valoarea de achiziţie, formată din preţul de cumpărare, inclusiv cheltuielile de achiziţie şi dobânzile calculate pentru perioada scursă în cazul titlurilor de tranzacţie cu venit fix.(5)Primele sau decontările aferente titlurilor de tranzacţie cu venit fix nu se înregistrează separat în contabilitate, acestea fiind incluse în preţul de cumpărare.
(6)Periodic, titlurile de tranzacţie se evaluează la preţul pieţei, iar diferenţele rezultate din evaluare se înregistrează în contabilitate în conturile de venituri sau cheltuieli, după caz.
(7)Contabilizarea cesiunii titlurilor de tranzacţie se face la preţul de vânzare, iar diferenţele între preţul de înregistrare şi preţul de vânzare (cesiune) al acestora se înregistrează în conturile de venituri sau cheltuieli, după caz.
(8)La inventar, titlurile de tranzacţie se evaluează la preţul pieţei din ziua cea mai recentă datei inventarului.
66._
(1)Titlurile de plasament sunt titluri achiziţionate cu intenţia de a le deţine o perioadă mai mare de şase luni, dar fără ca acestă deţinere să implice o conservare până la scadenţa lor.
(11)Titlurile de plasament includ titlurile care nu pot fi clasificate în categoria titlurilor de tranzacţie şi de investiţii, în special:
a)titlurile înscrise anterior în cadrul titlurilor de tranzacţie, a căror reclasare s-a efectuat în aplicarea pct. 65;
b)titlurile achiziţionate cu intenţia de a le revinde într-o perioadă mai scurtă de 6 luni, dar pentru care piaţa nu satisface condiţiile cerute conform pct. 65.(2)În categoria titlurilor de plasament se includ titlurile cu venit fix, precum şi titlurile cu venit variabil, de aceeaşi natură cu titlurile de tranzacţie.
(3)La intrarea în patrimoniu titlurile de plasament se înregistrează la valoarea de achiziţie, formată din preţul de cumpărare, exclusiv cheltuielile de achiziţie şi dobânzile calculate pentru perioada scursă în cazul titlurilor de plasament cu venit fix.(4)Cheltuielile de achiziţie a titlurilor de plasament, cum sunt comisioanele, curtajele şi alte cheltuieli similare, se înregistrează în conturile de cheltuieli corespunzătoare.
(5)Dobânzile (cupoanele) calculate pentru perioada scursă în cazul titlurilor de plasament cu venit fix se înregistrează în contul "Creanţe ataşate".
(6)Primele sau decontările aferente titlurilor de plasament cu venit fix nu se înregistrează în contabilitate separat, acestea sunt incluse în preţul de cumpărare.
(7)Dobânzile cuvenite, pe perioada reziduală (cupon nescurs), aferente titlurilor de plasament cu venit fix, se înregistrează în contul "Creanţe ataşate", prin contul de venituri corespunzător, iar dividendele încasate aferente titlurilor de plasament cu venit variabil se înregistrează în contul de venituri corespunzător.
(8)Contabilizarea cesiunii titlurilor de plasament se face la preţul de vânzare (cesiune), iar diferenţele între preţul de vânzare şi preţul de înregistrare al titlurilor cedate se înregistrează în conturile de venituri sau cheltuieli, după caz.
(9)Titlurile de plasament provenite din portofoliul titlurilor de tranzacţie, se înregistrează în contabilitate la cursul din ziua transferului (preţul pieţei).
(10)Periodic, titlurile de plasament se evaluează la preţul pieţei, caz în care diferenţele favorabile nu se înregistrează în contabilitate, iar pentru diferenţele nefavorabile, respectiv pentru deprecierea valorii titlurilor de plasament, se constituie provizioane.
(11)În cazul în care cesiunea se referă la o parte dintr-un ansamblu de titluri de aceeaşi natură şi care conferă aceleaşi drepturi, preţul de intrare al titlurilor cedate se stabileşte pe baza costului de achiziţie mediu ponderat sau după metoda FIFO. În situaţia în care o parte din titlurile cedate provin dintr-un transfer de titluri de tranzacţie, data "primei intrări" ce se ia în calcul după metoda FIFO este considerată ziua transferului.
(12)La inventar, titlurile de plasament se evaluează la preţul pieţei, în funcţie de cotarea sau necotarea titlului.Valoarea de inventar a titlurilor cotate se stabileşte pe baza cursului cel mai recent, iar a titlurilor necotate în funcţie de valoarea probabilă de negociere determinată, de regulă, în funcţie de cursurile utilizate în tranzacţiile cele mai recente.
67._
(1)Titlurile de investiţii sunt titluri cu venit fix care au fost achiziţionate cu intenţia de a le deţine de o manieră durabilă, în principiu, până la scadenţă.
(2)În această categorie se cuprind obligaţiuni, efecte publice şi alte titluri cu venit fix.
(3)La intrarea în patrimoniu titlurile de investiţii se înregistrează la valoarea de achiziţie, formată din preţul de cumpărare, exclusiv cheltuielile de achiziţie şi dobânzile calculate pentru perioada scursă.(4)Cheltuielile de achiziţie a titlurilor de investiţii, cum sunt comisioanele, curtajele şi alte cheltuieli similare, se înregistrează în conturile de cheltuieli corespunzătoare.
(5)În cazul în care preţul de achiziţie al titlului este superior preţului de rambursare, diferenţa (prima) trebuie amortizată, prorata temporis, pe durata de viaţă rămasă a titlului, pe seama cheltuielilor.
(6)În situaţia inversă (preţul de achiziţie este mai mic decât preţul de rambursare), diferenţa (decotarea) se eşalonează, prorata temporis, pe perioada rămasă de parcurs, pe seama veniturilor.
(7)Primele sau decontările aferente titlurilor de investiţii nu se înregistrează în contabilitate separat, acestea sunt incluse în preţul de cumpărare.
(8)Dobânzile (cupoanele) calculate pentru perioada scursă aferente titlurilor de investiţii se înregistrează în contul "Creanţe ataşate".
(9)Dobânzile cuvenite, pe perioada reziduală (cupon nescurs), aferente titlurilor de investiţii, se înregistrează în contul "Creanţe ataşate", prin contul de venituri corespunzător.
(10)Titlurile de investiţii provenite din portofoliul titlurilor de plasament, se înregistrează la valoarea lor de achiziţie. În această situaţie, provizioanele constituite pentru deprecierea acestor titluri, se reiau la venituri "prorata temporis" pe perioada reziduală a titlurilor.
(11)Titlurile de investiţii provenite din portofoliul titlurilor de tranzacţie, se înregistrează în contabilitate la valoarea din ziua transferului (preţul pieţei).
(12)Periodic, titlurile de investiţii se evaluează la preţul pieţei, caz în care diferenţele favorabile nu se înregistrează în contabilitate, iar pentru diferenţele nefavorabile, nu se constituie, de regulă, provizioane. Se pot constitui provizioane pentru deprecierea titlurilor de investiţii, în situaţia unei posibile vânzări a titlurilor de investiţii înainte de scadenţă, sau în caz de risc de faliment al emitentului titlurilor.
(13)Cesiunea titlurilor de investiţii se contabilizează conform regulilor aplicabile imobilizărilor finanicare, respectiv părţilor în societăţile comerciale legate, titlurilor de participare şi titlurilor activităţii de portofoliu.
(14)La inventar, titlurile de investiţii se evaluează potrivit regulilor aplicabile titlurilor de plasament.
68.Principalele operaţiuni privind titlurile sunt:
- operaţiuni de pensiune şi de împrumut;
- operaţiuni de vânzare cu posibilitate de răscumpărare;
- emisiunea de titluri.
69.Operaţiunile de pensiune reprezintă cesiuni ale elementelor de activ, pe o bază contractuală irevocabilă, prin care instituţia cedentă se angajează să reprimească, iar instituţia cesionară să retrocedeze, aceleaşi elemente de activ, la un preţ şi o dată stabilite prin contractul de pensiune.
Operaţiunile de pensiune, în funcţie de livrarea sau nelivrarea efectivă a titlurilor, se clasifică în:
- pensiune simplă;
- pensiune livrată.
Operaţiunile de pensiune simplă reprezintă operaţiuni de credit sau împrumut, garantate prin transferul temporar de proprietate asupra elementelor de activ cedate care nu fac obiectul unei livrări efective de titluri (efecte publice, valori mobiliare, titluri de creanţe negociabile) sau de efecte de comerţ indiferent că sunt sau nu livrate.
Operaţiunile de pensiune simplă se contabilizează cu ajutorul conturilor din clasa 1 (pentru operaţiuni interbancare) şi a conturilor din clasa 2 (pentru operaţiuni cu clientela).
Cedentul (banca care primeşte împrumutul), menţine în activ elementele cedate şi contabilizează în pasiv preţul cesiunii în contul "Valori date în pensiune", reprezentând datorii faţă de cesionar.
Cesionarul (banca care acordă creditul), contabilizează aceeaşi sumă în activ în contul "Valori primite în pensiune", reprezentând creanţă faţă de cedent.
Cesionarul poate la rândul său, să redea în pensiune titlurile primite în pensiune, caz în care, va înregistra în pasiv, în contul "Valori date în pensiune", suma încasată reprezentând datoria sa faţă de cesionar.
Operaţiunile de pensiune livrată reprezintă operaţiunile ce se realizează cu titluri care îndeplinesc una din următoarele condiţii:
- titluri create material care, în momentul punerii în pensiune, sunt livrate efectiv şi fizic cesionarului sau mandatarului acestuia;
- titluri dematerializate şi cele create material, păstrate la o societate depozitară, dar circulând prin virament din cont în cont, şi care fac obiectul unei înregistrări în contul deschis pe numele cesionarului la un intermediar abilitat, la societatea depozitară sau, dacă este cazul, la emitent.
Operaţiunile de pensiune livrată se înregistrează în contabilitate, exclusiv cu ajutorul conturilor din clasa 3 - "Operaţiuni cu titluri şi operaţiuni diverse", indiferent de calitatea contrapartidei (bancă sau clientelă).
Contabilizarea pensiunilor livrate la cedent (cel care primeşte împrumutul) se realizează astfel:
- la începutul operaţiunii, titlurile cedate se menţin în activ, iar preţul cesiunii se înregistrează în contul "Titluri date în pensiune livrată";
- la fiecare închidere contabilă, titlurile cedate menţinute în activ se evaluează după regulile proprii categoriei în care sunt clasate titlurile; dobânzile aferente împrumuturilor primite privind titlurile se înregistrează în contul "Datorii ataşate";
- la scadenţă, cedentul reprimeşte titlurile, rambursează împrumutul şi plăteşte dobânzile.
Contabilizarea pensiunilor livrate la cesionar (cel care acordă creditul) se realizează astfel:
- la începutul operaţiunii, titlurile nu sunt înscrise în activul cesionarului, ieşirea de lichidităţi înregistrându-se în contul "Titluri primite în pensiune livrată";
- la fiecare închidere contabilă, dobânzile aferente creditelor acordate privind titlurile se înregistrează în contul "Creanţe ataşate", iar titlurile primite nu fac obiectul reevaluării;
- la scadenţă, cesionarul retrocedează titlurile, încasează creditul şi dobânzile aferente.
Titlurile primite în pensiune livrată de către cesionar pot fi redate în pensiune, vândute ferm sau date cu împrumut.
În cazul titlurilor primite în pensiune şi date din nou în pensiune, operaţiunile contabile urmează procedura prevăzută pentru pensiunile livrate la cedent.
La vânzarea fermă a titlurilor primite în pensiune livrată, cesionarul înregistrează datoria de titluri în contul "Alte datorii privind titlurile", care se evaluează la fiecare închidere contabilă, iar diferenţele rezultate se înregistrează în conturile de venituri sau cheltuieli, după caz.
Titlurile primite în pensiune şi apoi date cu împrumut se înregistrează de către cesionar în contul "Titluri date cu împrumut", în contrapartida contului "Alte datorii privind titlurile" şi se evaluează la fiecare închidere contabilă. Diferenţele rezultate se contabilizează în aceleaşi conturi.
În afara operaţiunilor de pensiune, băncile pot efectua împrumuturi de titluri având ca scop facilitarea operaţiunilor solicitate de clientelă şi care permit împrumutatului să satisfacă imediat cererea, fără ca titlurile să fi fost cumpărate.
Contabilizarea împrumuturilor de titluri se realizează astfel:
- la împrumutător, creanţa reprezentând titlurile date cu împrumut se înregistrează în contul "Titluri date cu împrumut" în contrapartida conturilor de titluri. Dacă împrumutul este garantat cu titluri, acestea se înscriu în contul în afara bilanţului "Titluri primite în garanţie".
La fiecare închidere contabilă, titlurile se evaluează după regulile proprii categoriei în care au fost clasate, iar dobânda aferentă împrumutului de titluri se înregistrează în contul "Creanţe ataşate".
La scadenţă, împrumutătorul primeşte titlurile proprii, încasează dobânda aferentă şi restituie titlurile primite în garanţie în cazul în care împrumutul a fost garantat cu titluri.
- la împrumutat, datoria aferentă titlurilor se înregistrează în contul "Datorii privind titlurile luate cu împrumut" în contrapartida contului "Titluri luate cu împrumut", la preţul pieţei din ziua realizării tranzacţiei. Eventualele titluri date în garanţie se înscriu în contul în afara bilanţului "Titluri date în garanţie".
La fiecare închidere contabilă, titlurile şi datoria aferentă acestora se evaluează la cursul pieţei, conform regulilor titlurilor de tranzacţie, iar dobânda de plătit se înregistrează în contul "Datorii ataşate".
La scadenţă, împrumutatul restituie titlurile, plăteşte dobânda şi primeşte titlurile date în garanţie în cazul în care împrumutul a fost garantat cu titluri.
Titlurile luate cu împrumut pot fi date în pensiune livrată, vândute ferm sau date cu împrumut. În cazul pensiunii livrate, împrumutatul constată o datorie, pentru valoarea primită, în contul "Titluri date în pensiune livrată" sau creditează contul "Titluri luate cu împrumut" cu valoarea de piaţă a titlurilor, în situaţia de vânzare fermă sau dare cu împrumut.
Pentru titlurile luate cu împrumut şi vândute ferm, datoria de titluri înregistrată se evaluează la fiecare închidere contabilă după rgulile titlurilor de tranzacţie.
70.Operaţiunile de vânzare cu posibilitate de răscumpărare sunt operaţiunile însoţite de un acord prin care banca îşi rezervă posibilitatea de a relua sau răscumpăra elementele cedate, contra plăţii unui preţ convenit, la o dată sau la un termen stabilit.
Principalele operaţiuni de vânzare cu posibilitate de răscumpărare, la cedent, se contabilizează astfel:
- cesiunea titlurilor la preţul de înregistrare şi înregistrarea diferenţei între preţul de vânzare şi preţul de înregistrare al titlurilor în contul "Diferenţe privind vânzările de titluri cu posibilitate de răscumpărare". Concomitent, titlurile vândute cu posibilitate de răscumpărare se înregistrează în contul în afara bilanţului "Titluri vândute cu posibilitate de răscumpărare", la preţul convenit;
- înregistrarea dobânzilor datorate aferente titlurilor vândute cu posibilitate de răscumpărare în conturile de cheltuieli corespunzătoare, prin creditul contului "Cheltuieli de plătit";
- evaluarea periodică a titlurilor vândute cu posibilitate de răscumpărare, conform regulilor prevăzute pentru categoria de titluri respective;
- exercitarea operaţiunii de răscumpărare la preţul de înregistrare şi regularizarea diferenţei între preţul de vânzare şi preţul de înregistrare al titlurilor.
Principalele operaţiuni de vânzare cu posibilitate de răscumpărare, la cesionar, se contabilizează astfel:
- achiziţionarea titlurilor la preţul de cumpărare şi înregistrarea acestora în categoria respectivă de titluri. Concomitent, titlurile cumpărate cu posibilitate de răscumpărare se înregistrează în contul în afara bilanţului "Titluri cumpărate cu posibilitate de răscumpărare", la preţul convenit;
- înregistrarea dobânzilor cuvenite aferente titlurilor cumpărate cu posibilitate de răscumpărare, în conturile de venituri corespunzătoare prin debitul contului "Venituri de primit";
- cedarea titlurilor la preţul de cumpărare, în cazul exercitării opţiunii de răscumpărare.
71.Datoriile constituite prin titluri reprezintă împrumuturile obţinute de o bancă, pe baza emisiunii de titluri, pentru asigurarea necesităţilor de lichidităţi, pe termen scurt, mediu şi lung. Titlurile care pot fi emise în acest scop sunt, în principal, următoarele: titluri de piaţă interbancară, titluri de creanţe negociabile, obligaţiuni şi alte titluri.
Contabilizarea operaţiunilor privind datoriile constituite prin titluri asigură evidenţa:
- emisiunii şi subscrierii de titluri;
- rambursării împrumuturilor primite şi plata dobânzilor aferente.
Împrumuturile primite pe baza titlurilor emise se înregistrează în conturile de datorii constituite prin titluri, la valoarea de rambursare. Cheltuielile de emisiune aferente titlurilor emise (cheltuieli de publicitate, tipărire sau pentru diverse documente informative, precum şi comisioanele plătite eventualilor intermediari) pot fi cuprinse, în totalitate, în conturile de cheltuieli ale exerciţiului contabil în care au apărut, sau pot fi repartizate pe mai multe exerciţii, caz în care vor fi înregistrate în contul "Alte cheltuieli de repartizat".
Primele de emisiune şi primele de rambursare se înregistrează în conturi distincte şi se amortizează eşalonat, până la scadenţa titlurilor.
Dobânzile datorate pentru împrumuturile primite se înregistrează în contul "Datorii ataşate".
Banca poate emite obligaţiuni convertibile în acţiuni, ai căror posesori au dreptul ca, în cadrul unui termen fixat prin contractul de emisiune, să-şi exercite opţiunea de convertire a titlurilor obligatare în acţiuni.
Contabilizarea operaţiunii de conversie a obligaţiunilor în acţiuni se face prin convertirea (transformarea) împrumutului obligatar în capital.
72.Contabilizarea operaţiunilor de cumpărare şi de vânzare a titlurilor, în cont propriu, în contul clientelei şi al altor bănci, inclusiv mişcarea fondurilor legate de aceste operaţiuni se realizează cu ajutorul conturilor din grupa 33 - "Conturi de decontare privind operaţiunile cu titluri".
73.Contabilitatea operaţiunilor diverse asigură evidenţa:
- decontările intrabancare;
- debitorilor şi creditorilor;
- stocurilor;
- operaţiunilor de regularizare.
74.Contabilitatea decontărilor intrabancare cuprinde operaţiunile efectuate între sediu şi subunităţile din ţară ale aceleiaşi bănci, precum şi cele efectuate între aceste subunităţi. La sfârşitul perioadei (luna de regulă), acest cont nu trebuie să prezinte sold. Eventualul sold debitor sau creditor, înregistrat cu totul excepţional, se regularizează în cel mai scurt timp posibil.
75.Potrivit art. 7, alin. 2 din lege, creanţele şi datoriile băncii se înregistrează în contabilitate la valoarea lor nominală.
76.Contabilitatea debitorilor şi creditorilor asigură evidenţa creanţelor şi datoriilor băncii în relaţiile acesteia cu: personalul, asigurările şi protecţia socială, bugetul statului şi fondurile speciale, asociaţii sau acţionarii, precum şi cu diverşi debitori şi creditori.
77.Potrivit art. 15 din lege, contabilitatea debitorilor şi creditorilor, a celorlalte datorii şi creanţe se ţine pe categorii, precum şi pe fiecare persoană fizică sau juridică.
În acest sens, în contabilitatea analitică, debitorii şi creditorii se grupează astfel: interni şi externi, iar în cadrul acestora pe termene de plată, respectiv de încasare (termen lung- peste cinci ani, mediu - de la unu la cinci ani şi scurt - sub un an).
În cadrul conturilor de debitori şi creditori se grupează distinct datoriile şi creanţele izvorâte din tranzacţiile cu clauze de rezervă de proprietate. De asemenea, în contabilitatea analitică se grupează distinct debitorii şi creditorii la care banca deţine titluri de participare.
78.Contabilitatea decontărilor cu personalul cuprinde drepturile salariale, sporurile, adaosurile, premiile din fondul de salarii, indemnizaţiile pentru concediile de odihnă şi cele pentru incapacitatea temporară de muncă suportate din fondul de salarii, precum şi alte drepturi în bani şi/sau în natură datorate de bancă personalului pentru munca prestată şi care se suportă, potrivit reglementărilor, din fondul de salarii.
În contabilitate se înregistrează distinct alte drepturi şi avantaje, care, potrivit reglementărilor în vigoare, nu se suportă din fondul de salarii (masă caldă, alimentaţie antidot etc.), stimulentele din profitul net realizat acordate după aprobarea bilanţului contabil anual, precum şi avansurile acordate, potrivit legii.
Drepturile de personal neridicate în termen de trei zile se înregistrează într-un cont distinct, pe persoane.
Reţinerile din salariile personalului pentru cumpărări cu plata în rate, chirii sau pentru obligaţii opozabile salariaţilor şi datorate terţilor (popriri, pensii alimentare şi altele), se efectuează numai în baza unor titluri executorii sau ca urmare a unor relaţii contractuale.
Sumele datorate şi neachitate personalului (concediile de odihnă şi alte drepturi de personal), respectiv eventualele sume ce urmează a fi încasate de la acesta, aferente exerciţiului în curs, se înregistrează, la finele exerciţiului, ca alte datorii şi creanţe în legătură cu personalul.
79.Contabilitatea decontărilor privind asigurările sociale cuprinde obligaţiile băncii pentru contribuţia la asigurările sociale şi la constituirea fondului pentru ajutorul de şomaj, precum şi contribuţia personalului pentru pensia suplimentară şi pentru ajutorul de şomaj.
Eventualele sume datorate sau care urmează a se încasa de către bancă în perioadele următoare, aferente exerciţiului în curs, se înregistrează la finele acestuia ca alte datorii şi creanţe sociale.
80.În cadrul decontărilor cu bugetul statului şi fondurile speciale se cuprind: impozitul pe profit, taxa pe valoarea adăugată, impozitul pe salarii, subvenţiile de primit şi alte impozite, taxe şi vărsăminte asimilate.
Taxa pe valoarea adugată datorată bugetului de stat se stabileşte lunar, pe bază de decont, ca diferenţă între valoarea taxei exigibile aferentă bunurilor livrate sau serviciilor prestate (pentru TVA colectată) şi a taxei deductibile pentru cumpărările de bunuri şi servicii (TVA deductibilă).
În situaţia în care există decalaje între faptul generator de TVA şi exigibilitatea acesteia, totalul TVA se înregistrează într-un cont distinct, denumit TVA neexigibilă, care, pe măsură ce devine exigibilă, se trece la TVA colectată, respectiv la TVA deductibilă.
De asemenea, în acest cont se înregistrează şi TVA deductibilă sau colectată, pentru livrări de bunuri şi servicii pentru care nu au sosit sau nu s-au întocmit facturile până la data încheierii exerciţiului.
Diferenţa de taxă, în plus sau în minus, între TVA colectată şi TVA deductibilă se înregistrează în conturi distincte (TVA de plată, respectiv TVA de recuperat) şi se regularizează în condiţiile legii.
Impozitul pe salarii, ce se înregistrează în contabilitate, cuprinde totalul impozitelor individuale, calculate asupra veniturilor impozabile lunare ale personalului băncii, precum şi impozitul reţinut din drepturile băneşti acordate salariaţilor zilieri temporari, precum şi colaboratorilor de orice fel, potrivit legii.
La alte impozite, taxe şi văsăminte datorate bugetului statului sau bugetelor loale se cuprind: accizele, impozitul pe clădiri, impozitul pe terenuri, impozitul pe dividende, taxa asupra mijloacelor de transport, taxa pentru folosirea terenurilor proprietate de stat şi alte impozite şi taxe. Acestea se defalcă în contabilitatea analitică pe feluri de impozite, taxe şi vărsăminte asimilate.
Subvenţiile primite sau de primit de către bancă se înregistrează în contabilitate într-un cont distinct.
81.Contabilitatea decontărilor în cadrul unităţilor de grup şi cu asociaţii cuprinde: operaţiunile care se înregistrează reciproc şi în aceeaşi perioadă de gestiune, atât în contabilitatea unităţii patrimoniale debitoare, cât şi a celei creditoare, aparţinând aceluiaşi grup, precum şi decontările între asociaţi şi unitatea patrimonială privind capitalul social, dividendele cuvenite acestora, alte decontări cu asociaţii şi de asemenea conturile coparticipanţilor referitoare la operaţiunile efectuate în comun, în cazul asocierilor în participaţie, conform prevederilor legale.
Sumele depuse sau lăsate temporar de către asociaţi la unitatea patrimonială, precum şi dobânzile aferente se înregistrează în contabilitate în conturi distincte.
Debitele provenite din avansuri nedecontate, din distribuiri de uniforme şi echipament de lucru, precum şi debitele provenite din pagube materiale, amenzile şi penalităţile pretinse, stabilite în baza unor hotărâri ale instanţelor judecătoreşti, şi alte creanţe faţă de personalul băncii se înregistrează ca alte creanţe în legătură cu personalul. Creanţele datorate de alte persoane fizice sau juridice se înregistrează în conturile de debitori diverşi.
82.Sumele datorate terţilor de către bancă pentru furnizări de materiale, prestări de servicii şi executări de lucrări, depozite de garanţii primite pentru operaţiunile de leasing şi de locaţie simplă, precum şi alte sume datorate terţilor, se înregistrează în contul "Creditori diverşi".
83.Contabilitatea stocurilor asigură evidenţa existenţei şi mişcării următoarelor bunuri: valori din aur, metale şi pietre preţioase, materiale, obiecte de inventar, stocuri aflate la terţi şi alte stocuri şi bunuri.
84.Obiectele de inventar reprezintă bunurile cu o valoare mai mică decât limita prevăzută de lege pentru a fi considerate mijloace fixe, indiferent de durata lor de serviciu, sau cu o durată mai mică de un an, indiferent de valoarea lor, precum şi alte bunuri asimilate acestora (echipamentul de protecţie, echipamentul de lucru, mecanismele, dispozitivele, verificatoarele, SDV-urile, aparatele de măsură şi control şi alte bunuri similare). Obiectele de inventar în folosinţă se evidenţială distinct în contabilitatea analitică.
Valoarea obiectelor de inventar se include în cheltuieli integral, la darea lor în folosinţă, sau eşalonat, într-o perioadă de cel mult trei ani.
În cazul includerii eşalonate în cheltuieli sau integral la darea lor în folosinţă, se utilizează un cont distinct pentru evidenţa uzurii obiectelor de inventar.
85.Bunurile de natura celor prevăzute la pct. 83 din prezentele norme, sunt considerate ca fiind în proprietatea băncii care le deţine, în cadrul acestora incluzându-se şi bunurile aflate în custodie, în prelucrare sau consignaţie la terţi, care se întregistrează distinct în contabilitate pe categorii de stocuri.
86.Potrivit art. 12 alin. 2 din lege, deţinerea de valori materiale şi băneşti, sub orice formă şi cu orice titlu, a oricăror drepturi şi obligaţii patrimoniale, precum şi efectuarea de operaţiuni patrimoniale, fără înregistrarea lor în contabilitate, sunt interzise.
În aplicarea acestor prevederi este necesar să se asigure:
a)recepţionarea tuturor bunurilor materiale intrate în patrimoniul băncii şi înregistrarea lor la locurile de depozitare. Bunurile materiale primite în custodie sau în consignaţie se recepţionează şi înregistrează distinct ca intrări în gestiune. În contabilitate, valoarea acestor bunuri se înregistrează în conturi în afara bilanţului;
b)în situaţia unor decalaje ivite între aprovizionarea şi recepţia bunurilor care se dovedesc a fi în mod cert în proprietatea băncii, se procedează astfel:
- bunurile materiale în curs de aprovizionare sau sosite şi nerecepţionate se întregistrează distinct în contabilitate ca intrare în patrimoniu;
- bunurile sosite fără factură se înregistrează ca intrări în gestiune atât la locul de depozitare, cât şi în contabilitate, pe baza recepţiei şi a documentelor însoţitoare;
c)în cazul unor decalaje între vânzarea şi livrarea bunurilor, acestea se înregistrează ca ieşiri din patrimoniu, nemaifiind considerate proprietatea băncii, astfel:
- bunurile vândute şi nelivrate se înregistrează distinct în gestiune, iar în contabilitate, în conturi în afara bilanţului;
- bunurile livrate, dar nefacturate, se înregistrează ca ieşiri din gestiune atât la locurile de depozitare, cât şi în contabilitate, pe baza documentelor care confirmă ieşirea din gestiune potrivit legii;
d)bunurile aprovizionate sau vândute cu clauze de rezerve de proprietate se înregistrează la intrări şi, respectiv, la ieşiri, atât în gestiune, cât şi în contabilitate, potrivit contractelor încheiate.
87.La intarea în patrimoniu, bunurile de natura stocurilor prevăzute la pct. 83 din prezentele norme, procurate cu titlu oneros, se înregistrează în contabilitate la costul de achiziţie, iar bunurile produse de către bancă se înregistrează la costul de producţie.
88.La ieşirea din patrimoniu, bunurile menţioante la punctul anterior se evaluează şi se înregistrează în contabilitate prin aplicarea metodei "costului mediu ponderat" (CMP), metodei "primei intrări - primei ieşiri" (FIFO) sau a metodei "ultimei intrări-primei ieşiri" (LIFO).
Costul unitar mediu ponderat se calculează fie după fiecare intrare, fie lunar, ca raport între valoarea totală a stocului iniţial plus valoarea intrărilor şi cantitatea existentă în stocul iniţial plus cantităţile intrate.
Potrivit metodei "primei intrări - primei ieşiri" (FIFO) bunurile ieşite din gestiune se evaluează la costul de achiziţie al primei intrări (lot). Pe măsura epuizării lotului, bunurile ieşite din gestiune se evaluează la costul de achiziţie al lotului următor, în ordine cronologică.
Potrivit metodei "ultimei intrări - primei ieşiri" (LIFO), bunurile ieşite din gestiune se evaluează la costul de achiziţie al lotului anterior, în ordine cronologică.
89.Rechizitele de birou, imprimatele şi alte materiale consumabile pe care banca consideră că nu este cazul să le stocheze pot fi incluse direct în cheltuieli, cu excepţia formularelor cu regim special care se gestionează potrivit normelor elaborate în acest scop.
90.În baza prevederilor art. 13 alin. 2 din lege, băncile ţin contabilitatea valorilor materiale cantitativ şi valoric, prin folosirea inventarului permanent.
Prin folosirea inventarului permanent, în contabilitate se înregistrează toate operaţiunile de intrare şi ieşire, ceea ce permite stabilirea şi cunoaşterea în orice moment a stocurilor, atât cantitativ cât şi valoric.
Pentru folosirea inventarului permanent, contabilitatea analitică a stocurilor se poate organiza după una din următoarele metode, în funcţie de specificul activităţii şi necesităţile proprii ale băncii:
a)metoda operativ - contabilă (pe solduri), care constă în ţinerea, la locul de depozitare, a evidenţei cantitative a bunurilor materiale pe categorii, iar la contabilitate a evidenţei valorice desfăşurate pe gestiuni, iar în cadrul gestiunilor, pe grupe sau subgrupe de bunuri, după caz. Controlul exactităţii şi concordanţei înregistrărilor din evidenţa depozitelor cu cele din contabilitate se asigură lunar, prin evaluarea stocurilor cantitative transcrise din fişele de magazie în registrul stocurilor;
b)metoda cantitativ-valorică (pe fişe de cont analitic), care constă în ţinerea evidenţei cantitative pe categorii de bunuri la locul de depozitare, iar în contabilitate, a evidenţei cantitativ-valorice.
Contabilitatea stocurilor se desfăşoară pe gestiuni, iar în cadrul acestora pe categorii de bunuri. Controlul exactităţii şi concordanţei înregistrărilor din evidenţa de la locurile de depozitare şi din contabilitate se face prin punctajul periodic dintre cantităţile înregistrate în fişele de depozit şi cele din fişele de cont analitic de la contabilitate.
91.Pentru deprecierea stocurilor de materiale, obiecte de inventar şi alte bunuri materiale, de regulă, la finele exerciţiului, cu ocazia inventarierii, se constituie provizioane pe seama cheltuielilor.
În perioadele următoare, la finele fiecărui exerciţiu sau la ieşirea din patrimoniu a bunurilor respective, provizioanele constituite se suplimentează, diminuează sau se anulează similar prevederilor pct. 125 din prezentele norme.
92.Cecurile, efectele de comerţ şi alte valori primite la încasare se înregistrează în conturi distincte "Valori primite la încasare", în funcţie de modul de decontare a acestora şi de parcursul circuitului bancar (plata imediată prin creditarea contului beneficiarului sau plata amânată în aşteptarea încasării).
93.Dobânzile de primit (calculate şi neajunse la scadenţă) corespunzătoare creanţelor constituite prin titluri şi creanţelor asupra debitorilor, aferente exerciţiului în curs, se calculează de la data punerii la dispoziţie a fondurilor, respectiv data înregistrării debitelor şi se înregistrează în contabilitate lunar, sau la scadenţa operaţiunilor dacă creanţele şi debitele în cauză au termen de restituire în cursul lunii, în conturile "Creanţe ataşate" din cadrul grupelor de conturi, în contrapartida conturilor de venituri.
Dobânzile de plătit (calculate şi neajunse la scadenţă) corespunzătoare datoriilor constituite prin titluri şi datoriilor faţă de creditori, aferente exerciţiului în curs, se calculează de la data primirii fondurilor şi se înregistrează în contabilitate lunar, sau la scadenţa operaţiunilor dacă fondurile aferente au termen de restituire în cursul lunii, în conturile "Datorii ataşate" din cadrul grupelor de conturi, în contrapartida conturilor de cheltuieli.
94.Cheltuielile efectuate şi veniturile realizate în perioada curentă, dar care privesc perioadele sau exerciţiile următoare, se înregistrează distinct în contabilitate prin folosirea conturilor de regularizare "Cheltuieli înregistrate în avans", respectiv "Venituri înregistrate în avans". În aceste conturi se înregistrează, în principal, următoarele cheltuieli şi venituri: dobânzi plătite în avans, abonamente, chirii, poliţe de asigurare, cheltuieli privind reparaţiile capitale neprevizibile, reparaţiile curente, reviziile tehnice şi alte cheltuieli, respectiv dobânzi încasate în avans, scont, agio, prime de emisiune, chirii şi alte venituri aferente perioadelor următoare.
Datoriile constatate, de regulă, la sfârşitul anului, reprezentând: dobânzi aferente titlurilor luate cu împrumut şi operaţiunilor în devize la termen; datorii faţă de terţi privind telecomunicaţiile şi energia electrică; comisioane pentru angajamente în afara bilanţului, şi care nu se regăsesc în conturile de creanţe şi datorii ataşate, se înregistrează într-un cont distinct "Cheltuieli de plătit".
Creanţele constatate, de regulă, la sfârşitul anului, reprezentând: dobânzi aferente titlurilor date cu împrumut şi operaţiunilor în devize la termen; comisioane pentru angajamente în afara bilanţului, şi care nu se regăsesc în conturile de creanţe şi datorii ataşate, se înregistrează într-un cont distinct "Venituri de primit".
95.Creanţele din titluri şi creanţele asupra debitorilor, precum şi dobânzile aferente, nerambursate la scadenţă, respectiv neîncasate la scadenţă, se înregistrează în conturile "Creanţe restante" şi "Dobânzi restante".
Creanţele din titluri, creanţele asupra debitorilor, creanţele restante, precum şi dobânzile aferente, trecute în litigiu, se înregistrează în conturile "Creanţe îndoielnice" şi "Dobânzi îndoielnice".
96.Provizioanele privind operaţiuni cu titluri şi operaţiuni diverse se constituie pe seama cheltuielilor, de regulă la finele exerciţiului sau la alte perioade, potrivit reglementărilor în vigoare, pentru: deprecierea titlurilor de plasament şi de investiţii şi pentru creanţe restante şi îndoielnice.
La finele exerciţiului sau la alte perioade, precum şi la ieşirea din patrimoniu a elementelor respective, provizioanele constituite anterior se analizează şi se regularizează similar prevederilor pct. 38 din prezentele norme.