Capitolul 8 - Construcţia maşinilor - Anexa 2/2018 la Ordinul nr. 1472/2018 pentru aprobarea cerinţelor tehnice pentru navele de navigaţie interioară - CERINŢE TEHNICE MINIME APLICABILE CONSTRUCŢIILOR NAVALE CARE NAVIGHEAZĂ PE CĂILE NAVIGABILE INTERIOARE DIN ZONELE 1, 2, 3 ŞI 4
M.Of. 844 bis
În vigoare Versiune de la: 24 Aprilie 2024
CAPITOLUL 8:Construcţia maşinilor
Art. 8.01: Generalităţi
1.Maşinile, precum şi instalaţiile auxiliare, trebuie să fie concepute, executate şi instalate conform celei mai bune practici.
2._
(1)Recipientele sub presiune destinate funcţionării navei trebuie controlate de către un expert pentru a verifica siguranţa în funcţiune a acestora:
a)înainte de a fi puse în funcţiune pentru prima oară;
b)înainte de a fi repuse în funcţiune în urma efectuării de modificări sau reparaţii; şi
c)în mod regulat, cel puţin o dată la cinci ani.
(2)Inspecţia trebuie să cuprindă o inspecţie interioară şi una exterioară. Recipientele de aer sub presiune al căror interior nu poate fi inspectat în mod corespunzător sau a căror stare nu poate fi stabilită în mod clar în cursul inspecţiei interioare trebuie să fie supuse unor încercări suplimentare nedistructive sau unei încercări hidraulice de presiune.
(3)Trebuie eliberat un certificat de inspecţie, semnat de expert, în care se menţionează data inspecţiei.
(4)Alte instalaţii care necesită inspecţii regulate, în special căldările cu aburi, alte recipiente sub presiune şi accesoriile acestora, precum şi ascensoarele, respectă reglementările aplicabile într-unul dintre statele membre ale Uniunii Europene.
3.Pot fi instalate numai motoarele cu combustie internă care funcţionează cu combustibil cu punctul de inflamabilitate mai mare de 55°C.
Art. 8.02: Dispozitive de siguranţă
1.Maşinile trebuie să fie instalate şi montate în aşa fel încât să fie suficient de accesibile pentru operare şi întreţinere şi să nu pună în pericol persoanele care realizează aceste activităţi. Ele trebuie să fie asigurate în cazul unei porniri neintenţionate.
2.Maşinile de propulsie, maşinile auxiliare, căldările şi recipientele sub presiune, precum şi accesoriile lor, trebuie să fie dotate cu dispozitive de siguranţă.
3.În caz de urgenţă, oprirea motoarelor care acţionează suflanta şi ventilatoarele de aspiraţie trebuie să fie de asemenea posibilă din exteriorul spaţiului în care se află situate cât şi din exteriorul încăperii de maşini.
4.În caz de necesitate, conectările tubulaturilor care vehiculează combustibil, ulei de ungere, şi ulei uzat în sistemele de transmitere a puterii, control şi acţionare şi în sistemele de încălzire trebuie ecranate sau altfel protejate pentru a nu permite pulverizarea combustibil sau scurgerea acestuia peste suprafeţele încălzite, spre admisia aerului la maşini sau spre alte surse de aprindere. Numărul de conectări la aceste sisteme de tubulaturi trebuie să fie redus la minim.
5.Tubulaturile exterioare de combustibil, de înaltă presiune, ale motoarelor diesel, situate între pompa de combustibil de înaltă presiune şi injectoarele de combustibil trebuie protejate cu un sistem de protecţie a tubulaturii capabil să păstreze combustibilul în cazul spargerii tubulaturii de înaltă presiune. Sistemul de protecţie a tubulaturii trebuie să includă un mijloc pentru colectarea scurgerilor şi trebuie prevăzut cu un sistem de alarmare în cazul spargerii tubulaturii, cu excepţia că alarma nu este cerută pentru motoarele cu unul sau doi cilindrii. Sistemul de protecţie a tubulaturii nu trebuie aplicat motoarelor de pe punţi deschise care acţionează vinciuri sau cabestane.
6.Izolarea componentelor maşinilor trebuie să corespundă cerinţelor art. 3.04 alin. 3, paragraful 2.
Art. 8.03: Maşini de propulsie
1.Propulsia navei trebuie să poată fi pusă în funcţiune, oprită sau inversată în siguranţă şi rapid.
2.Următorii parametrii trebuie să fie controlaţi, prin dispozitive adecvate care să declanşeze alarma atunci când se atinge nivelul critic:
a)temperatura apei de răcire a motoarelor principale;
b)presiunea uleiului de ungere a motoarelor principale şi a transmisiilor;
c)presiunea uleiului şi aerului în dispozitivele de inversare ale motoarelor principale, ale transmisiilor reversibile sau a elicelor;
3.Pentru navele care au un singur motor de propulsie, acest motor nu trebuie oprit automat cu excepţia cazului protecţiei la supraturaţie.
4.Pentru navele care au un singur motor de propulsie, acesta nu poate fi echipat cu un dispozitiv automat pentru reducerea vitezei motorului, decât dacă această reducere automată a vitezei motorului declanşează un semnal optic şi acustic în timonerie şi dispozitivul de reducere poate fi oprit din postul de guvernare.
5.Bucşele arborelui portelice trebuie să fie realizate în aşa fel încât să prevină răspândirea lubrifianţilor care ar polua apa.
Art. 8.04: Instalaţia de evacuare a gazelor arse de la motoare
1.Gazele de evacuare trebuie să fie dirijate complet în afara navei.
2.Trebuie să fie luate toate măsurile necesare pentru evitarea penetrării gazelor de evacuare în diferite compartimente. Tubulaturile de evacuare care traversează încăperile de locuit sau timoneria trebuie să fie dublate, în interiorul acestor încăperi, cu o carcasă de protecţie etanşă la gaze. Spaţiul dintre tubulatura de evacuare şi această carcasă trebuie să comunice cu atmosfera exterioară.
3.Tubulaturile de evacuare trebuie să fie dispuse şi protejate în aşa fel încât să nu poată provoca incendii.
4.În încăperile de maşini, tubulaturile de evacuare trebuie să fie izolate termic sau răcite. La exteriorul încăperilor de maşini este suficientă protecţia termică la atingere.
Art. 8.05: Tancuri de combustibil, tubulaturi şi accesorii
1.Combustibilul lichid trebuie să fie depozitat în tancuri de oţel structurale sau care sunt fixate stabil de corpul navei. Dacă construcţia navei o cere poate fi folosit un material echivalent din punct de vedere al rezistenţei la foc. Aceste cerinţe nu se aplică în cazul tancurilor care au o capacitate mai mică sau egală cu 12 litri, încorporate în echipamente auxiliare în timpul fabricării lor. Tancurile de combustibil nu trebuie să aibă pereţi comuni cu tancurile de apă potabilă.
2.Tancurile de combustibil, precum şi tubulaturile lor şi celelalte accesorii, trebuie să fie dispuse şi amenajate în aşa fel încât să nu poată intra accidental în interiorul navei nici combustibil şi nici vaporii de combustibil. Valvulele tancurilor care servesc la luarea de probe din combustibil sau la evacuarea apei trebuie să se închidă automat.
3.Tancurile de combustibil nu pot fi amplasate în prova peretelui de coliziune şi în pupa peretelui picului pupa.
4.Tancurile de combustibil şi accesoriile lor nu trebuie să fie amplasate direct deasupra motoarelor sau tubulaturilor de evacuare.
5.Orificiile de umplere ale tancurilor de combustibil trebuie să fie marcate clar.
6.Tubulaturile pentru umplerea tancurilor de combustibil trebuie să aibă orificiile situate pe punte, excepţie făcând tancurile pentru consum zilnic. Tubulatura de umplere trebuie să fie dotată cu o piesă de racordare conformă cu standardul EN 12827:1999.
Aceste tancuri trebuie să fie dotate cu tubulaturi de aerisire care să conducă deasupra punţii în atmosferă şi care să fie amplasate astfel încât să nu fie posibilă pătrundere apei. Secţiunea acestei tubulaturi trebuie să fie cel puţin egală cu de 1,25 ori secţiunea tubulaturii de umplere.
Dacă tancurile sunt interconectate între ele, secţiunea tubulaturii de racordare trebuie să fie cel puţin egală cu de 1,25 ori secţiunea tubulaturii de umplere.
7.Tubulaturile pentru distribuţia combustibilului trebuie să fie prevăzute, la ieşirea din tancuri, cu o valvulă cu închidere rapidă care poate fi acţionată de pe punte, inclusiv în cazul în care încăperile respective sunt închise.
Dacă dispozitivul de acţionare este mascat, capacul sau carcasa nu trebuie să fie încuiabile.
Dispozitivul de acţionare trebuie să fie marcat în culoarea roşie. Dacă dispozitivul de acţionare este mascat el trebuie marcat cu un simbol pentru valvula cu închidere rapidă în conformitate cu Fig.9 a Anexei 4 la ES-TRIN cu lungimea laturii de cel puţin 10 cm.
Primul paragraf nu trebuie aplicat tancurilor montate direct pe motor.
8.Tubulaturile de combustibil, racordările lor, îmbinările şi armăturile trebuie să fie realizate din materiale rezistente la solicitările mecanice, chimice şi termice, la care sunt susceptibile de a fi supuse. Tubulaturile pentru combustibil nu trebuie să fie supuse unei influenţe dăunătoare a căldurii şi trebuie să poată fi controlate pe întreaga lor lungime.
9.Tancurile pentru combustibil trebuie să fie dotate cu un dispozitiv de măsurare a nivelului. Dispozitivul de măsurare a nivelului trebuie să fie lizibil până la nivelul maxim de umplere. Sticlele de nivel trebuie să fie protejate în mod eficient contra şocurilor, dotate cu o valvulă cu închidere automată în partea lor inferioară şi racordate în partea superioară la tancuri, deasupra nivelului maxim de umplere. Materialul sticlelor de nivel nu trebuie să se deformeze la temperaturi normale ale mediului ambiant. Extremitatea tubulaturilor de sondă nu trebuie să se găsească în încăperile de locuit. Tubulaturile sondelor terminate într-o încăpere de maşini sau căldări trebuie prevăzute la extremitatea lor cu dispozitive cu auto-închidere.
10._
a)Deversările de combustibil, în timpul buncherării, trebuie să fie făcute imposibile prin montarea la bordul navei a unor dispozitive tehnice corespunzătore care trebuie înregistrate la punctul 52 al certificatului navei de navigaţie interioară.
b)Dacă alimentarea este făcută prin staţia de buncherare cu sistemul ei propriu de prevenire a deversării de combustibil la bord, pe durata buncherării, echipamentul cerut la lit. a) şi alin. 11 nu mai trebuie montat.
11.Dacă tancurile de combustibil sunt prevăzute cu dispozitiv de închidere automat, senzori trebuie să închidă alimentarea când tancul este 97% plin; acest echipament trebuie să fie de un tip sigur în funcţionare.
Dacă senzorul activează un contact electric, care poate întrerupe circuitul de la staţia de buncherare printr-un semnal binar, trebuie să fie posibilă transmiterea semnalului la staţia de buncherare printr-un conector, etanş la apă, ce trebuie să fie conform publicaţiei IEC 60309-1:2012 pentru curent continuu de la 40 la 50 V, de culoare albă, poziţia contactului de împământare la ora zece a ceasului.
12.Tancurile de combustibil lichid trebuie să fie dotate cu deschideri prevăzute cu închidere etanşă, destinate să permită curăţarea şi inspectarea lor.
13.Tancurile de combustibil, care alimentează direct motoarele principale precum şi motoarele necesare pentru operarea sigură a navei, trebuie să fie dotate cu un dispozitiv care să emită un semnal acustic şi optic în timonerie atunci când nivelul lor de umplere nu este suficient pentru continuarea exploatării în siguranţă.
Art. 8.06: Depozitarea uleiului de ungere, tubulaturi şi accesorii
1.Uleiul de ungere trebuie să fie depozitat în tancuri de oţel structurale sau în tancuri care sunt fixate stabil de corpul navei. Dacă construcţia navei o cere, se poate folosi un material echivalent din punct de vedere al rezistenţei la foc. Aceste cerinţe nu se aplică în cazul tancurilor care au o capacitate mai mică sau egală cu 25 litri. Tancurile de ulei de ungere nu trebuie să aibă pereţi comuni cu tancurile de apă potabilă.
2.Tancurile pentru ulei de ungere, precum şi tubulaturile lor şi celelalte accesorii trebuie să fie dispuse şi amenajate în aşa fel încât să nu poată intra accidental în interiorul navei nici uleiul de ungere nici vaporii de ulei de ungere.
3.Tancurile pentru ulei de ungere nu pot fi amplasate în prova peretelui de coliziune.
4.Tancurile pentru ulei de ungere şi accesoriile lor nu trebuie să fie amplasate direct deasupra motoarelor sau tubulaturilor de evacuare.
5.Orificiile de umplere a tancurilor pentru ulei de ungere trebuie să fie marcate clar.
6.Tubulaturile pentru uleiul de ungere, racordările lor, îmbinările şi armăturile trebuie să fie realizate din materiale rezistente la solicitările mecanice, chimice şi termice, la care sunt susceptibile de a fi supuse. Tubulaturile nu trebuie să fie supuse unei influenţe dăunătoare a căldurii şi trebuie să poată fi controlate pe întreaga lor lungime.
7.Tancurile pentru ulei de ungere trebuie să fie dotate cu un dispozitiv de măsurare a nivelului. Dispozitivul de măsurare a nivelului trebuie să fie lizibil până la nivelul maxim de umplere. Sticlele de nivel trebuie să fie protejate în mod eficient contra şocurilor, dotate cu o valvulă cu închidere automată în partea lor inferioară şi racordate în partea superioară la tancuri, deasupra nivelului maxim de umplere. Materialul sticlelor de nivel nu trebuie să se deformeze la temperaturi normale ale mediului ambiant. Extremitatea tubulaturilor de sondă nu trebuie să se găsească în încăperile de locuit. Tubulaturile sondelor terminate într-o încăpere de maşini sau căldări trebuie prevăzute la extremitatea lor cu dispozitive cu auto-închidere.
Art. 8.07: Depozitarea uleiurilor utilizate la sistemele de transmitere a puterii, sistemele de comandă şi acţionare şi sistemele de încălzire, tubulaturi şi accesorii
1.Uleiul utilizat la sistemul de transmitere a puterii, sistemele de comandă şi acţionare şi sistemele de încălzire trebuie să fie depozitat în tancuri de oţel structurale sau care sunt fixate stabil de corpul navei. Dacă construcţia navei o cere poate fi folosit un material echivalent din punct de vedere al rezistenţei. Aceste cerinţe nu se aplică în cazul tancurilor care au o capacitate mai mică sau egală cu 25 litri. Tancurile vizate la prima frază nu trebuie să aibă pereţi comuni cu rezervoarele de apă potabilă.
2.Tancurile, vizate la alin. 1, şi tubulaturile şi celelalte accesorii, trebuie să fie dispuse în aşa fel încât să nu poată intra accidental în interiorul navei nici uleiurile şi nici vaporii de ulei.
3.Tancurile, vizate la alin. 1, nu pot fi amplasate în prova peretelui de coliziune.
4.Tancurile, vizate la alin. 1, şi accesoriile lor nu trebuie să fie amplasate direct deasupra motoarelor sau tubulaturilor de evacuare.
5.Orificiile de umplere ale tancurilor, vizate la alin. 1, trebuie să fie marcate clar.
6.Tubulaturile pentru ulei, vizate la alin. 1, racordările lor, îmbinările şi armăturile trebuie să fie realizate din materiale rezistente la solicitările mecanice, chimice şi termice, la care sunt susceptibile de a fi supuse. Tubulaturile nu trebuie să fie supuse unei influenţe dăunătoare a căldurii şi trebuie să poată fi controlate pe întreaga lor lungime.
7.Tancurile, vizate la alin. 1, trebuie să fie dotate cu un dispozitiv de măsurare a nivelului. Dispozitivul de măsurare a nivelului trebuie să fie lizibil până la nivelul maxim de umplere. Sticlele de nivel trebuie să fie protejate în mod eficient contra şocurilor, dotate cu o valvulă cu închidere automată în partea lor inferioară şi racordate în partea superioară la tancuri, deasupra nivelului maxim de umplere. Materialul sticlelor de nivel nu trebuie să se deformeze la temperaturi normale ale mediului ambiant. Extremitatea tubulaturilor de sondă nu trebuie să se găsească în încăperile de locuit. Tubulaturile sondelor terminate într-o încăpere de maşini sau căldări trebuie prevăzute la extremitatea lor cu dispozitive cu auto-închidere.
Art. 8.08: Instalaţii de santină
1.Fiecare compartiment etanş la apă trebuie să poată fi drenat separat. Totuşi, această prevedere nu se aplică compartimentelor închise în mod normal ermetic în timpul marşului.
2.Navele prevăzute cu echipaj trebuie să fie dotate cu două pompe de santină independente, care să nu fie instalate în acelaşi compartiment. Cel puţin una din acestea trebuie să fie antrenată de un motor. Dacă totuşi aceste nave au o putere de propulsie mai mică de 225 kW sau o capacitate de încărcare mai mică de 350 t, respectiv pentru navele care nu sunt destinate transportului de mărfuri având un deplasament volumetric mai mic de 250 m3, este suficientă o pompă manuală sau antrenată de un motor.
Fiecare dintre pompele prevăzute trebuie să poată fi folosită pentru fiecare compartiment etanş.
3.Debitul minim al primei pompe de santină se calculează cu formula:
Q1 = 0,1 x d12 [l/min.], unde:
d1 se calculează cu formula
Debitul minim al celei de-a doua pompe de santină, în l/min., se calculează cu formula:
Q2 = 0,1 x d22 [l/min.], unde:
d2 se calculează cu formula:
Totuşi, valoarea d2 nu trebuie să depăşească valoarea d1.
Pentru determinarea lui Q2 se adoptă pentru l lungimea compartimentului etanş cel mai lung.
În aceste formule:
l = lungimea compartimentului etanş drenat, în (m);
d1 = diametrul interior calculat al tubulaturii magistrale de santină, în (mm);
d2 = diametrul interior calculat al tubulaturii ramificaţiei, în (mm).
4.Atunci când pompele de santină sunt racordate la o instalaţie de santină, tubulatura principală trebuie să aibă un diametru interior cel puţin egal cu d1, în mm, iar tubulatura ramificaţie un diametru interior cel puţin egal cu d2.
Pentru navele cu o lungime L mai mică de 25 m aceste valori pentru d1 şi d2 pot fi reduse până la 35 mm.
5.Sunt admise numai pompele de santină autoamorsabile.
6.În orice compartiment drenabil, cu fund plat, cu o lăţime mai mare de 5 m trebuie să existe cel puţin câte un sorb de aspiraţie în tribord şi în babord.
7.Drenarea picului pupa poate fi asigurată din încăperea maşinii principale prin intermediul unei tubulaturi cu închidere automată, uşor accesibilă.
8.Tubulatura ramificaţiilor diferitelor compartimente trebuie să fie racordate la tubulatura principală prin intermediul unei valvule cu sens unic.
Compartimentele sau alte încăperi destinate transportului balastului pot fi racordate la instalaţia de santină doar prin intermediul unei simple valvule cu închidere. Această prevedere nu se aplică magaziilor adaptate pentru balastare. Umplerea unor astfel de magazii cu apă de balast trebuie să se facă prin intermediul unei tubulaturi de balastare, montată permanent şi independentă de tubulatura de santină, sau cel puţin care poate fi conectată la tubulatura principală de santină cu ajutorul unei ramificaţii constituite din tubulaturi flexibile sau tubulaturi intermediare. Nu este admisă utilizarea în acest scop a sorburilor de absorbţie amplasate pe fundul magaziei.
9.Santinele magaziilor trebuie să fie dotate cu dispozitive de măsurare.
10.În cazul unui instalaţii de santină cu tubulaturi montate permanent, tubulaturile de santină de pe fundul magaziilor destinate colectării apelor cu hidrocarburi trebuie să fie dotate cu dispozitive de închidere, sigilate în poziţia închis, de către comisia de inspecţie. Numărul şi poziţia acestor dispozitive trebuie să fie menţionate în certificatul navei de navigaţie interioară.
11.Blocarea închiderilor în poziţie trebuie să fie considerată ca echivalentă cu sigilarea în conformitate cu alin. 10. Cheia sau cheile pentru blocarea închiderilor trebuie să fie indicate în mod corespunzător şi păstrate într-un loc marcat şi uşor accesibil în încăperea de maşini.
Art. 8.09: Instalaţii pentru colectarea apelor cu hidrocarburi şi a uleiurilor uzate
1.Apele cu hidrocarburi care provin din exploatare trebuie să poată fi păstrate la bord. În acest sens santina încăperii de maşini este considerată rezervor.
2.Pentru colectarea uleiurilor uzate trebuie să existe în încăperile de maşini unul sau mai multe recipiente speciale, a căror capacitate să fie cel puţin de 1,5 ori cantitatea de uleiuri uzate care provine din carterul tuturor motoarelor cu combustie internă, al tuturor mecanismelor instalate precum şi cantitatea de uleiuri hidraulice care provine din rezervoarele de uleiuri hidraulice.
Racordurile pentru deversarea recipientelor sus menţionate trebuie să fie conforme normei europene EN 1305:1996.
3.Pentru navele folosite numai pentru sectoare de navigaţie scurte, comisia de inspecţie poate acorda derogări de la prevederile alin. 2.
Art. 8.10: Zgomotul produs de nave
1.Zgomotul produs de o navă în marş şi mai ales zgomotele de la aspiraţia şi de la evacuarea aerului motoarelor trebuie să fie atenuate prin folosirea mijloacelor adecvate.
2.Zgomotul produs de navă în marş, la o distanţă laterală de 25 m de la bordaj, nu trebuie să depăşească 75 dB (A).
3.Zgomotul produs de navă în staţionare, exceptând operaţiunile de transbordare, la o distanţă laterală de 25 m de la bordaj, nu trebuie să depăşească 65 dB (A).