Capitolul 4 - Distanţă de siguranţă, bord liber şi scări de pescaj - Anexa 2/2018 la Ordinul nr. 1472/2018 pentru aprobarea cerinţelor tehnice pentru navele de navigaţie interioară - CERINŢE TEHNICE MINIME APLICABILE CONSTRUCŢIILOR NAVALE CARE NAVIGHEAZĂ PE CĂILE NAVIGABILE INTERIOARE DIN ZONELE 1, 2, 3 ŞI 4
M.Of. 844 bis
În vigoare Versiune de la: 24 Aprilie 2024
CAPITOLUL 4:Distanţă de siguranţă, bord liber şi scări de pescaj
Art. 4.01: Distanţa de siguranţă
1.Distanţa de siguranţă trebuie să fie de cel puţin 300 mm.
2.Pentru navele ale căror deschideri nu pot fi închise de dispozitive etanşe contra stropilor de val sau intemperiilor şi pentru navele care navighează cu magaziile neacoperite, distanţa de siguranţă se măreşte în aşa fel încât fiecare dintre aceste deschideri să se găsească la o distanţă de cel puţin 500 mm faţă de planul pescajului maxim.
Art. 4.02: Bord liber
1.Bordul liber al navelor cu punte continuă, fără selatură şi suprastructuri trebuie să fie de 150 mm.
2.Bordul liber al navelor cu selatură şi suprastructuri trebuie să fie calculat cu următoarea formulă:
= coeficient de corecţie, care ţine cont de toate suprastructurile avute în vedere;
v = coeficient de corecţie datorat influenţei selaturii din prova care rezultă din existenţa unor suprastructurilor în sfertul din prova a lungimii L a navei;
a = coeficient de corecţie datorat influenţei selaturii din pupa care rezultă din existenţa suprastructurilor în sfertul din pupa a lungimii L a navei;
F = 150 (1 -
) - (bv x Sev + ba x Sea)/15 [mm]
unde:
Sev = selatura efectivă în prova, în mm;
Sea = selatura efectivă în pupa, în mm.
3.Coeficientul
se calculează cu următoarea formulă:
= (
lea +
lem +
lev)/L
unde:
lem = lungimea efectivă, în m, a suprastructurilor situate în partea mediană corespunzând jumătăţii lungimii L a navei;
lev = lungimea efectivă, în m, a unei suprastructuri din sfertul din prova a lungimii L a navei;
lea = lungimea efectivă, în m, a unei suprastructuri din sfertul din pupa a lungimii L a navei.
Lungimea efectivă a unei suprastructuri se calculează cu următoarea formulă:
lem = 1 (2,5 x b/B -1,5) x h/0,36 [m].
lev respectiv lea = 1 (2,5 x b/B1 - 1,5) x h/0,36 [m].
unde:
l = lungimea efectivă, în m, a suprastructurii avute în vedere;
b = lăţimea suprastructurii avute în vedere, în m;
B1 = lăţimea navei, în m, măsurată la exteriorul tablelor bordajului la înălţimea punţii, la jumătatea lungimii suprastructurilor avute în vedere;
h = înălţimea suprastructurii avute în vedere, în m. Totuşi, în cazul gurilor de magazie, h se obţine prin reducerea înălţimii ramelor gurii de magazie cu jumătatea distanţei de siguranţă cerute la art. 4.01. Pentru h nu se va lua în nici un caz o valoare mai mare de 0,36 m.
Dacă raportul b/B respectiv b/B1 este mai mic de 0,6, lungimea efectivă a suprastructurii va fi zero.
4.Coeficienţii
v şi
a se calculează cu următoarele formule:
v = 1 - (3 x lev)/L
a = 1 - (3 x lea)/L
5.Selaturile efective din pupa/prova, Sev/Sea, se calculează cu următoarele formule:
Sev = Sv x p
Sea = Sa x p
unde:
Sv = selatura reală a provei, în m; totuşi Sv nu poate fi considerat mai mare de 1000 mm;
Sa = selatura reală a pupei, în m; totuşi Sa nu poate fi considerat mai mare de 500 mm.
p = coeficient calculat cu următoarea formulă:
p = 4 x X/L
X = abscisa măsurată pornind de la extremitatea punctului în care selatura este egală cu 0,25 x Sv, respectiv 0,25 x Sa (a se vedea schiţa)

Totuşi, coeficientul p nu poate fi considerat mai mare decât 1.
6.Dacă
a x Sea este mai mare decât
v x Sev, se va adopta ca valoare a lui
a x Sea valoarea
v x Sev.
Art. 4.03: Bord liber minim
Ţinând cont de reducerile prevăzute de art. 4.02, bordul liber minim nu trebuie să fie mai mic de 0 mm.
Art. 4.04: Mărci de pescaj
1.În scopurile art. 4.04 şi 4.05 zona R este echivalentă cu Zona 3.
2.Planul pescajului maxim trebuie determinat astfel încât să fie respectate atât cerinţele referitoare la bordul liber minim cât şi cele referitoare la distanţa de siguranţă minimă. Totuşi, din motive de siguranţă, comisia de inspecţie poate stabili o valoare mai mare pentru distanţa de siguranţă sau pentru bordul liber.
Planul pescajului maxim trebuie să fie determinat cel puţin pentru Zona 3.
3.Planul pescajului maxim trebuie să fie indicat prin mărci de pescaj foarte vizibile şi care nu se pot şterge.
4.Mărcile de pescaj pentru Zona 3 trebuie să fie reprezentate printr-un dreptunghi de 300 mm lungime şi 40 mm înălţime, a cărui bază este orizontală şi corespunde cu planul pescajului maxim. Diferitele mărci de pescaj trebuie să conţină un asemenea dreptunghi.
5.Navele trebuie să aibă cel puţin trei perechi de astfel de mărci de pescaj, dintre care o pereche aşezată la 1/2 din lungimea L iar celelalte două la o distanţă faţă de prova şi pupa egală cu circa 1/6 din lungimea L.
Totuşi,
a)pentru navele a căror lungime L este mai mică de 40 m, este suficientă aplicarea a două perechi de mărci de pescaj, aşezate faţa de prova şi pupa la o distanţă egală cu o pătrime din lungimea L;
b)pentru navele care nu sunt destinate transportului de mărfuri este suficientă o pereche de mărci de pescaj, amplasată aproximativ la mijlocul navei.
6.Mărcile de pescaj sau indicaţiile care după o nouă inspecţie încetează să mai fie valabile, trebuie să fie şterse sau marcate, sub supravegherea comisiei de inspecţie, pentru a arăta că nu mai sunt valabile. Dacă o marcă de pescaj trebuie să dispară, ea nu poate fi înlocuită decât sub supravegherea comisiei de inspecţie.
7.În cazul în care unei nave i-a fost măsurat tonajul aplicându-se Convenţia 1966 privind măsurarea tonajului navelor de navigaţie interioară şi în cazul în care planul mărcilor de măsurare respectă cerinţele prezentului Standard, mărcile de măsurare ţin locul mărcilor de pescaj; acest fapt trebuie să fie menţionat în certificatul navei de navigaţie interioară.
8.Pentru navele care operează în zonele căilor de navigaţie interioară altele decât Zona 3 (de ex. Zonele 1, 2, sau 4) cele două perechi de mărci de pescaj prova şi pupa, privitoare la aceste zone, prevăzute conform alin. 4, trebuie să fie completate prin adăugarea unei linii verticale la care una sau, în cazul diferitelor zone, mai multe linii suplimentare de pescaj, cu lungimea de 150 mm trebuie să fie aplicate înspre prova navei, în raport cu marca de pescaj pentru Zona 3.
Aceste linii orizontale şi verticale trebuie să aibă grosimea de 30 mm. Suplimentar faţă de marca de pescaj din prova navei, numerele relevante ale zonei de navigaţie trebuie să fie indicate cu litere de 60 mm înălţime şi 40 mm lăţime. (vezi fig. 1).

Figura 1
Art. 4.05: Pescajul maxim al navelor ale căror magazii nu sunt totdeauna închise etanş contra stropilor de val şi intemperiilor
Dacă planul pescajului maxim de la o navă pentru Zona 3 este determinat considerând că magaziile pot fi închise etanş contra stropilor de val şi intemperiilor şi dacă distanţa de siguranţă dintre planul pescajului maxim şi muchia superioară a ramelor gurilor de magazie este mai mică de 500 mm, atunci trebuie să fie determinat pescajul maxim pentru navigaţia cu magaziile deschise.
În certificatul navei de navigaţie interioară trebuie făcută următoarea precizare:
"În cazul în care capacele magaziilor sunt în totalitate sau parţial deschise, nava nu poate fi încărcată decât până la ....... mm sub mărcile de pescaj pentru Zona 3/Zona R".
Art. 4.06: Scări de pescaj
1.Navele, al căror pescaj poate depăşi 1 m, trebuie să aibă de fiecare parte a pupei câte o scară de pescaj. Ele pot avea şi scări de pescaj suplimentare.
2.Punctul zero al fiecărei scări de pescaj trebuie să fie considerat pe verticala acesteia în planul paralel planului pescajului maxim trecând prin punctul cel mai de jos al corpului sau al chilei, dacă există. Distanţa verticală de deasupra punctului zero trebuie să fie gradată în decimetri. Această gradaţie trebuie să fie marcată pe fiecare scară, de la planul de plutire al navei goale până la 100 mm deasupra pescajului maxim, prin repere poansonate sau gravate şi vopsite având forma unei benzi foarte vizibile, în două culori alternante. Gradaţia trebuie să fie indicată prin cifre marcate pe o parte a scării, cel puţin din 5 în 5 dm, precum şi la capătul ei.
3.Cele două scări de tonaj din pupa aplicate în conformitate cu Convenţia prevăzută la art. 4.04, alin. 7, pot ţine loc de scări de pescaj cu condiţia ca acestea să conţină o gradaţie conform cerinţelor, completată, dacă este cazul, cu cifre care să indice pescajul.
Art. 4.07: Cerinţe specifice aplicabile navelor care navighează pe căile navigabile din zona 4
1.Prin derogare de la art. 4.01 alin. 1 şi 2, distanţa de siguranţă a uşilor şi deschiderilor altele decât cele pentru capacele magaziilor navelor care navighează pe căile navigabile din Zona 4 este redusă după cum urmează:
a)pentru deschideri care pot fi închise etanş contra stropilor de val şi intemperiilor, la 150 mm;
b)pentru deschideri care nu pot fi închise etanş contra stropilor de val şi intemperiilor, la 200 mm.
2.Prin derogare de la art. 4.02, bordul liber minim al navelor care navighează pe căile navigabile din Zona 4 este de 0 mm, dacă distanţa de siguranţă în conformitate cu alin. 1 este respectată.