Capitolul 27 - Prevederi specifice aplicabile navelor care transportă containere - Anexa 2/2018 la Ordinul nr. 1472/2018 pentru aprobarea cerinţelor tehnice pentru navele de navigaţie interioară - CERINŢE TEHNICE MINIME APLICABILE CONSTRUCŢIILOR NAVALE CARE NAVIGHEAZĂ PE CĂILE NAVIGABILE INTERIOARE DIN ZONELE 1, 2, 3 ŞI 4

M.Of. 844 bis

În vigoare
Versiune de la: 24 Aprilie 2024
CAPITOLUL 27:Prevederi specifice aplicabile navelor care transportă containere
Art. 271: Art. 27.01: Generalităţi
1.Dispoziţiile acestui capitol se aplică navelor care transportă containere atunci când documentele referitoare la stabilitate sunt cerute în virtutea reglementărilor în vigoare ale autorităţii navale din statele membre.
Documentele referitoare la stabilitate trebuie să fie verificate, transmise altundeva pentru verificare şi ştampilate de o comisie de inspecţie.
2.Documentele referitoare la stabilitate trebuie să furnizeze informaţii clare pentru comandant cu privire la stabilitatea navei pentru fiecare situaţie de încărcare.
Documentele referitoare la stabilitate trebuie să cuprindă cel puţin:
a)informaţii despre coeficienţii de stabilitate admisibili, valorile admisibile sau înălţimile admisibile ale centrului de greutate al încărcăturii;
b)datele referitoare la volumele care pot fi umplute cu apa de balast;
c)formularele pentru controlul stabilităţii;
d)instrucţiuni pentru exploatare sau un exemplu de calcul pentru exploatarea de către comandant.
3.În cazul navelor susceptibile de a transporta alternativ containere fixate şi respectiv containere nefixate, trebuie prevăzute metode de calcul separate pentru confirmarea stabilităţii, pentru transportul containerelor nefixate şi fixate.
4.O încărcătură de containere este considerată ca fixată atunci când fiecare container în parte este bine fixat de corpul navei prin glisiere sau extensoare şi când poziţia lui nu se poate modifica în timpul navigaţiei.
Art. 272: Art. 27.02: Condiţii limită şi metodă de calcul pentru demonstrarea stabilităţii navelor care transportă containere nefixate
1.În cazul containerelor nefixate, orice metodă de calcul aplicată pentru determinarea stabilităţii navei trebuie sa se conformeze următoarelor condiţii limită:
a)înălţimea metacentrică nu trebuie să fie mai mică de 1,00m;
b)sub acţiunea conjugată a forţei centrifuge care rezultă din giraţia navei, din forţa vântului şi din suprafeţele libere de lichid, unghiul de înclinare nu trebuie sa fie mai mare de 5°, iar marginea punţii nu trebuie sa fie scufundată;
c)braţul de înclinare care rezultă din forţa centrifugă datorată giraţiei navei trebuie sa fie determinat conform următoarei formule:
unde:
cKZ = parametru (cKZ = 0,04) [s˛/m]
v = viteza maximă a navei în raport cu apa, [m/s]
= înălţimea centrului de greutate al navei încărcate deasupra bazei sale, [m]
T’ = pescajul navei încărcate, [m]
d)braţul de înclinare care rezultă din puterea vântului trebuie să fie determinat conform următoarei formule:
unde:
cKW = parametru (cKZ = 0,025) [t/m˛]
A’ = suprafaţa laterală situată deasupra respectivului plan de plutire cu nava încărcată, [m˛]
D’ = deplasamentul navei încărcate, [t]
lw = înălţimea centrului de greutate al suprafeţei laterale A’ de deasupra respectivului plan de plutire cu nava încărcată, [m]
T’ = pescajul navei încărcate,[m]
e)braţul de înclinare care rezultă din suprafeţele libere expuse apei de ploaie şi apelor reziduale în interiorul magaziei sau al fundului dublu, trebuie să fie determinat conform următoarei formule:
unde:
cKfO = parametru (cKfO = 0,015) [t/m˛]
b = lăţimea magaziei sau a secţiunii magaziei luate în considerare [m]*
l = lungimea magaziei sau a secţiunii magaziei luate în considerare [m]*
D’ = deplasamentul navei încărcate [t]
f)pentru fiecare caz de încărcare trebuie să se ia în considerare jumătate din provizia de carburant şi de apă potabilă.
* Secţiunile magaziei cu suprafeţe libere obţinute prin compartimentare longitudinală şi transversală etanşă la apă formează suprafeţe libere de lichid independente.
2.Stabilitatea unei nave încărcate cu containere nefixate este considerată ca suficientă atunci când efectiv nu depăşeşte ZUL care rezultă din următoarea formulă:
ZUL trebuie să fie calculat pentru deplasamente diferite care să acopere întreaga variaţie de pescaj.
a)_
Pentru BWL/2F nu se va lua o valoare mai mică de 11,5 (11,5 = 1/tan5°)
b)ZUL = - 1,00 [m]
Cea mai mică valoare ZUL conform formulei a) sau b) este determinantă.
În formule:
ZUL = înălţimea maximă admisibilă a centrului de greutate al navei încărcate până deasupra bazei, [m]
= înălţimea metacentrului deasupra bazei [m] după formula aproximativă de la alin. 3
F = bord liber efectiv respectiv la 1/2L, în [m]
Z = parametru pentru forţa centrifugă care rezultă din giraţie
v = viteza maximă a navei în raport cu apa, în [m/s]
Tm = pescaj mediu respectiv [m]
hKW = braţul de inclinare care rezulta din presiunea vântului lateral (conform alin. 1, lit. d)), în [m]
hKfO = suma braţelor de inclinare care rezultă din suprafeţele libere de lichid (conform alin. 1, lit. e)), în [m]
3.Formula aproximativă pentru
Atunci când nu sunt disponibile curbe hidrostatice, valoarea pentru calculul conform alin. 2 şi art. 27.03, alin. 2, poate fi determinată spre exemplu pornind de la următoarele formule aproximative:
a)pentru navele în formă de ponton:
b)pentru alte nave:
Art. 273: Art. 27.03: Condiţii limită şi metodă de calcul pentru demonstrarea stabilităţii navelor care transportă containere fixate
1.În cazul containerelor fixate orice metodă de calcul aplicată pentru a determina stabilitatea navei trebuie să fie conform următoarelor condiţii limită:
a)Înălţimea metacentrică nu trebuie să fie mai mică de 0,50 m;
b)Sub acţiunea conjugată a forţei centrifuge care rezultă din giraţia navei, din forţa vântului şi din suprafeţele libere de lichid, nici o deschidere a corpului nu trebuie să fie scufundată;
c)Braţele de înclinare care rezultă din forţa centrifugă datorată giraţiei navei, din forţa vântului şi din suprafeţele libere expuse apei, trebuie să fie determinate conform formulelor de la art. 27.02, alin. 1, literele c) până la e);
d)Pentru fiecare situaţie de încărcare trebuie să se ia în considerare jumătate din provizia de carburant şi de apă potabilă.
2.Stabilitatea unei nave încărcate cu containere fixate este considerată ca suficientă atunci când efectiv nu depăşeşte ZUL care rezultă din formulă, ZUL fiind calculat pentru deplasamentele diferite care să acopere întreaga variaţie de pescaj.
a)_
Pentru BWL/F’, nu se va lua o valoare mai mică de 6,6 şi
pentru [(I -i)/2](1-1,5F/F’) nu se va lua o valoare mai mică de 0.
b)_
ZUL = - 0,50 [m]
Cea mai mică valoare ZUL conform a) şi b) trebuie să fie determinantă.
Astfel, separat de termenii definiţi anterior, în aceste formule mai apar:
I = moment de inerţie transversal al suprafeţei plutirii la linia de plutire Tm, în [m4], (pentru formula aproximativă a se vedea alin. 3).
i = moment de inerţie transversal al suprafeţei plutirii la linia de plutire paralelă cu baza, la înălţimea Tm + 2/3 F’, în [m4]
= deplasamentul volumetric al navei la Tm, în [m3]
F’ = bord liber ideal
F’ = H’ - Tm, în [m]
sau
, în [m], cea mai mică valoare trebuie să fie determinantă.
a = distanţa verticală între muchia inferioară a deschiderii care este scufundată prima în caz de înclinare şi linia de plutire în poziţie normală a navei, în [m]
b = distanţa la aceeaşi deschidere de la mijlocul navei, în [m]
H’ = înălţimea laterală ideală , în [m]
q = suma volumelor rufurilor, tambuchiurilor, încăperilor punţilor, şi altor suprastructuri până la o înălţime de 1,0 m deasupra H sau până la deschiderea cea mai de jos a volumului considerat, cea mai mică valoare fiind determinantă. Părţile de volume situate într-o porţiune de 0,05L pornind de la extremităţile navei nu sunt părţi luate în considerare, în [m3]
3.Formula aproximativă pentru I:
Atunci când nu există un plan de curbe hidrostatice, valoarea necesară calculului momentului transversal de inerţie I al suprafeţei plutirii la linia de plutire poate fi obţinută pornind de la următoarele aproximative:
a)pentru nave în formă de ponton
b)pentru alte nave
Art. 274: Art. 27.04: Procedura de evaluare a stabilităţii la bord
Procedura de evaluare a stabilităţii la bord poate fi determinată pornind de la documentele avute în vedere la art. 27.01, alin. 2.