Art. 273. - Art. 27 3 : Art. 27.03: Condiţii limită şi metodă de calcul pentru demonstrarea stabilităţii navelor care transportă containere fixate - Anexa 2/2018 la Ordinul nr. 1472/2018 pentru aprobarea cerinţelor tehnice pentru navele de navigaţie interioară - CERINŢE TEHNICE MINIME APLICABILE CONSTRUCŢIILOR NAVALE CARE NAVIGHEAZĂ PE CĂILE NAVIGABILE INTERIOARE DIN ZONELE 1, 2, 3 ŞI 4
M.Of. 844 bis
În vigoare Versiune de la: 24 Aprilie 2024
Art. 273: Art. 27.03: Condiţii limită şi metodă de calcul pentru demonstrarea stabilităţii navelor care transportă containere fixate
1.În cazul containerelor fixate orice metodă de calcul aplicată pentru a determina stabilitatea navei trebuie să fie conform următoarelor condiţii limită:
a)Înălţimea metacentrică
nu trebuie să fie mai mică de 0,50 m;
b)Sub acţiunea conjugată a forţei centrifuge care rezultă din giraţia navei, din forţa vântului şi din suprafeţele libere de lichid, nici o deschidere a corpului nu trebuie să fie scufundată;
c)Braţele de înclinare care rezultă din forţa centrifugă datorată giraţiei navei, din forţa vântului şi din suprafeţele libere expuse apei, trebuie să fie determinate conform formulelor de la art. 27.02, alin. 1, literele c) până la e);
d)Pentru fiecare situaţie de încărcare trebuie să se ia în considerare jumătate din provizia de carburant şi de apă potabilă.
2.Stabilitatea unei nave încărcate cu containere fixate este considerată ca suficientă atunci când
efectiv nu depăşeşte
ZUL care rezultă din formulă,
ZUL fiind calculat pentru deplasamentele diferite care să acopere întreaga variaţie de pescaj.
a)_

Pentru BWL/F’, nu se va lua o valoare mai mică de 6,6 şi
pentru [(I -i)/2
](1-1,5F/F’) nu se va lua o valoare mai mică de 0.
b)_
ZUL =
- 0,50 [m]
= deplasamentul volumetric al navei la Tm, în [m3]
, în [m], cea mai mică valoare trebuie să fie determinantă.
Cea mai mică valoare
ZUL conform a) şi b) trebuie să fie determinantă.
Astfel, separat de termenii definiţi anterior, în aceste formule mai apar:
I = moment de inerţie transversal al suprafeţei plutirii la linia de plutire Tm, în [m4], (pentru formula aproximativă a se vedea alin. 3).
i = moment de inerţie transversal al suprafeţei plutirii la linia de plutire paralelă cu baza, la înălţimea Tm + 2/3 F’, în [m4]
F’ = bord liber ideal
F’ = H’ - Tm, în [m]
sau
, în [m], cea mai mică valoare trebuie să fie determinantă.a = distanţa verticală între muchia inferioară a deschiderii care este scufundată prima în caz de înclinare şi linia de plutire în poziţie normală a navei, în [m]
b = distanţa la aceeaşi deschidere de la mijlocul navei, în [m]
H’ = înălţimea laterală ideală
, în [m]
, în [m]q = suma volumelor rufurilor, tambuchiurilor, încăperilor punţilor, şi altor suprastructuri până la o înălţime de 1,0 m deasupra H sau până la deschiderea cea mai de jos a volumului considerat, cea mai mică valoare fiind determinantă. Părţile de volume situate într-o porţiune de 0,05L pornind de la extremităţile navei nu sunt părţi luate în considerare, în [m3]
3.Formula aproximativă pentru I:
Atunci când nu există un plan de curbe hidrostatice, valoarea necesară calculului momentului transversal de inerţie I al suprafeţei plutirii la linia de plutire poate fi obţinută pornind de la următoarele aproximative:
a)pentru nave în formă de ponton

b)pentru alte nave
