Nou Capitolul xvi - Reguli privind publicarea, informarea, raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de stat - Actul din 2025 Schemă de ajutor de stat şi de minimis pentru dezvoltarea antreprenoriatului prin finanţarea înfiinţării şi dezvoltării parcurilor industriale
M.Of. 1073
În vigoare Versiune de la: 21 Noiembrie 2025
CAPITOLUL XVI:Reguli privind publicarea, informarea, raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de stat
Art. 38
Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene are obligaţia de a monitoriza permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare, pentru a se asigura că nu se depăşeşte intensitatea maximă admisă şi că se respectă normele privind cumulul, şi de a dispune măsurile care se impun în cazul nerespectării condiţiilor din prezenta schemă sau din legislaţia naţională ori europeană aplicabilă la momentul respectiv.
Art. 39
În vederea asigurării monitorizării ajutoarelor de stat la nivel european şi naţional, Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene are obligaţia să păstreze evidenţa detaliată a ajutoarelor acordate în baza ordinului de aprobare a schemei pe o perioadă de 10 ani de la data acordării ultimei alocări specifice acordate în baza prezentei scheme. Această evidenţă trebuie să conţină toate informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor impuse de legislaţia comunitară în domeniul ajutorului de stat şi de minimis.
Art. 40
(1)Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, în calitate de autoritate responsabilă cu implementarea prezentei scheme, are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor la nivel naţional, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, în formatul şi în termenul prevăzute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis, aprobat prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 441/2022, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi datele şi informaţiile necesare pentru întocmirea inventarului ajutoarelor de stat şi a rapoartelor şi informărilor necesare îndeplinirii obligaţiilor României în calitate de stat membru al Uniunii Europene.
(2)Furnizorul de ajutor de stat are obligaţia să furnizeze informaţiile necesare pentru verificarea respectării prevederilor comunitare în domeniul ajutorului de stat, la solicitarea scrisă a Comisiei Europene sau a Consiliului Concurenţei, în maximum 20 de zile lucrătoare, cu excepţia situaţiei în care datele, informaţiile şi documentele cu privire la ajutoarele de stat sunt solicitate de Comisia Europeană sau reglementările Uniunii Europene în termene mai scurte.
(3)Pentru a crea posibilitatea verificării ex ante a eligibilităţii potenţialilor beneficiari ai schemei, în conformitate cu prevederile art. 29 din Regulamentul privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 437/2016, cu modificările şi completările ulterioare, Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, în calitate de furnizor al măsurii de ajutor de stat, are obligaţia încărcării în Registrul general al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) a prezentei măsuri, în termen de 10 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a acesteia.
(4)În conformitate cu art. 17 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, furnizorul va informa Consiliul Concurenţei în termen de 15 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei scheme.
(5)În conformitate cu art. 29 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, furnizorul are obligaţia să respecte anumite termene privind încărcarea datelor şi informaţiilor în registrul ajutoarelor de stat şi de minimis, după cum urmează:
a)măsurile de ajutor se încarcă în termen de 10 zile lucrătoare de la data intrării acestora în vigoare, respectiv de la data modificării lor;
b)informaţiile referitoare la actele de acordare a finanţării se încarcă în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării actului sau a publicării acestuia în Monitorul Oficial al României, dacă este cazul;
c)actele de acordare a ajutoarelor se încarcă în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării actului de acordare (contracte de subvenţie);
d)plăţile se încarcă în termen de 10 zile lucrătoare de la data plăţii;
e)obligaţiile de recuperare a ajutoarelor ilegale sau utilizate abuziv şi rambursările efective ale respectivelor obligaţii se încarcă în termen de 7 zile lucrătoare de la data instituirii obligaţiei de recuperare, respectiv de la data rambursării.
Art. 41
În baza unei cereri scrise, emisă de Comisia Europeană, Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene va transmite acesteia, prin intermediul Consiliului Concurenţei, în termen de 20 de zile lucrătoare sau într-un termen mai lung stabilit în cerere, toate informaţiile pe care Comisia le consideră necesare pentru evaluarea respectării condiţiilor stabilite prin prezenta schemă, inclusiv valoarea totală a ajutorului de minimis primit de o întreprindere unică, în acord cu prevederile comunitare în domeniul ajutorului de minimis.
Art. 42
(1)Beneficiarul are obligaţia de a pune la dispoziţia Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, în formatul şi în termenul solicitate de către acesta, toate datele şi informaţiile necesare în vederea respectării procedurilor de raportare şi monitorizare a ajutoarelor ce îi revin ca responsabilitate.
(2)Beneficiarul trebuie să păstreze, pe o perioadă de minimum 10 ani de la data acordării ajutorului în cadrul prezentei scheme, toate documentele referitoare la ajutoarele primite pentru a demonstra respectarea tuturor condiţiilor impuse de legislaţia comunitară în acest domeniu. Această evidenţă trebuie să conţină informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea tuturor condiţiilor impuse prin actul de acordare, cum sunt: datele de identificare a beneficiarului, durata, cheltuielile eligibile, valoarea, data şi modalitatea acordării ajutorului, originea acestuia, durata, metoda de calcul al ajutoarelor acordate, instrumentul de ajutor şi sectorul implicat pe baza nomenclatorului statistic al activităţilor economice în Uniunea Europeană (NACE). Beneficiarii de ajutoare au obligaţia de a pune la dispoziţia furnizorului schemei, în formatul şi în termenul solicitate de acesta, toate datele şi informaţiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare ce cad în sarcina furnizorului.
(3)Furnizorul ajutorului va informa în scris beneficiarii cu privire la cuantumul ajutorului acordat în baza prezentei scheme şi caracterul acestuia, cu menţionarea reglementărilor aplicabile şi a plafoanelor maxime permise.
(4)În conformitate cu art. 17 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, furnizorul va informa Consiliul Concurenţei în termen de 15 zile de la data adoptării schemei de ajutor de stat şi de minimis.
(5)În conformitate cu prevederile art. 42 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, furnizorul va informa Consiliul Concurenţei cu privire la intrarea în vigoare a prezentei scheme de ajutor de stat şi de minimis, precum şi a oricărei modificări aduse acesteia, în termen de maximum 5 zile de la momentul la care acest eveniment a avut loc, cu excepţia situaţiilor în care se impune aplicarea prevederilor art. 15 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014.