Titlul xii - EDUCAŢIA, FORMAREA PROFESIONALĂ, TINERETUL ŞI SPORTUL - Tratat din 25-mar-1957 PRIVIND FUNCŢIONAREA UNIUNII EUROPENE (VERSIUNE CONSOLIDATĂ)

Acte UE

Jurnalul Oficial 326C

În vigoare
Versiune de la: 25 Mai 2019
TITLUL XII:EDUCAŢIA, FORMAREA PROFESIONALĂ, TINERETUL ŞI SPORTUL
Art. 165: (ex-articolul 149 TCE)
(1)Uniunea contribuie la dezvoltarea unei educaţii de calitate, prin încurajarea cooperării dintre statele membre şi, în cazul în care este necesar, prin sprijinirea şi completarea acţiunii acestora, respectând pe deplin responsabilitatea statelor membre faţă de conţinutul învăţământului şi de organizarea sistemului educaţional, precum şi diversitatea lor culturală şi lingvistică.
Uniunea contribuie la promovarea obiectivelor europene ale sportului, având în vedere totodată caracterul specific, structurile bazate pe voluntariat, precum şi funcţia socială şi educativă a sportului.
(2)Acţiunea Uniunii urmăreşte:
- să dezvolte dimensiunea europeană a educaţiei şi, în special, prin învăţarea şi răspândirea limbilor statelor membre;
- să favorizeze mobilitatea studenţilor şi a profesorilor, inclusiv prin încurajarea recunoaşterii universitare a diplomelor şi a perioadelor de studiu;
- să promoveze cooperarea dintre instituţiile de învăţământ;
- să dezvolte schimbul de informaţii şi de experienţă privind problemele comune sistemelor educaţionale din statele membre;
- să favorizeze dezvoltarea schimburilor de tineri şi de formatori socio-educativi şi să sprijine participarea tinerilor la viaţa democratică a Europei;
- să încurajeze dezvoltarea educaţiei la distanţă,
- să dezvolte dimensiunea europeană a sportului, prin promovarea spiritului de echitate şi de deschidere în competiţiile sportive şi a cooperării între organizaţiile cu responsabilităţi în domeniul sportului, precum şi prin protejarea integrităţii fizice şi morale a sportivilor, îndeosebi a celor mai tineri dintre aceştia.
(3)Uniunea şi statele membre favorizează cooperarea cu ţările terţe şi cu organizaţiile internaţionale care au competenţe în domeniul educaţiei şi sportului şi, în special, cu Consiliul Europei.
(4)Pentru a contribui la realizarea obiectivelor menţionate de prezentul articol:
- Parlamentul European şi Consiliul adoptă acţiuni de încurajare, cu excepţia oricărei armonizări a actelor cu putere de lege şi a normelor administrative ale statelor membre, hotărând în conformitate cu procedura legislativă ordinară şi după consultarea Comitetului Economic şi Social şi a Comitetului Regiunilor;
- Consiliul adoptă recomandări, la propunerea Comisiei.
Art. 166: (ex-articolul 150 TCE)
(1)Uniunea pune în aplicare o politică de formare profesională care sprijină si completează acţiunile statelor membre, respectând pe deplin responsabilitatea statelor membre faţă de conţinutul si organizarea formării profesionale.
(2)Acţiunea Uniunii urmăreşte:
- să faciliteze adaptarea la transformările industriale, în special prin formarea si reconversia profesională;
- să îmbunătăţească formarea profesională iniţială si formarea continuă, pentru a facilita inserţia si reinserţia profesională pe piaţa forţei de muncă;
- să faciliteze accesul la formarea profesională si să favorizeze mobilitatea formatorilor si a persoanelor care urmează un program de formare si, în special, a tinerilor;
- să stimuleze cooperarea în domeniul formării dintre instituţiile de învăţământ sau de formare profesională si întreprinderi;
- să dezvolte schimbul de informaţii si de experienţă privind problemele comune sistemelor de formare ale statelor membre.
(3)Uniunea si statele membre favorizează cooperarea cu ţările terţe si cu organizaţiile internaţionale care au competenţe în domeniul formării profesionale.
(4)Parlamentul European si Consiliul, hotărând în conformitate cu procedura legislativă ordinară si după consultarea Comitetului Economic si Social si a Comitetului Regiunilor, adoptă măsuri pentru a contribui la realizarea obiectivelor menţionate de prezentul articol, cu excepţia oricărei armonizări a actelor cu putere de lege si a normelor administrative ale statelor membre si Consiliul adoptă recomandări, la propunerea Comisiei.