Capitolul 2 - DISPOZITII COMUNE MAI MULTOR INSTITUTII - Tratat din 25-mar-1957 DE INSTITUIRE A COMUNITĂŢII EUROPENE - VERSIUNE CONSOLIDATĂ

Acte UE

Jurnalul Oficial 325C

În vigoare
Versiune de la: 7 Iunie 2016
CAPITOLUL 2:DISPOZITII COMUNE MAI MULTOR INSTITUTII
Art. 249: (FOSTUL ARTICOL 189)
Pentru îndeplinirea misiunii lor si în conditiile prevazute de prezentul tratat, Parlamentul European împreuna cu Consiliul, Consiliul si Comisia adopta regulamente si directive, iau decizii si formuleaza recomandari sau avize.
Regulamentul are aplicabilitate generala. Acesta este obligatoriu în toate elementele sale si se aplica direct în fiecare stat membru.
Directiva este obligatorie pentru fiecare stat membru destinatar cu privire la rezultatul care trebuie atins, lasând autoritatilor nationale competenta în ceea ce priveste forma si mijloacele.
Decizia este obligatorie în toate elementele sale pentru destinatarii pe care îi indica.
Recomandarile si avizele nu sunt obligatorii.
Art. 250: (FOSTUL ARTICOL 189a)
(1)În cazul în care, în temeiul prezentului tratat, un act al Consiliului se adopta la propunerea Comisiei, Consiliul poate adopta un act care constituie o modificare a acestei propuneri numai hotarând în unanimitate, sub rezerva articolului 251 alineatele (4) si (5).
(2)Atât timp cât Consiliul nu a luat o hotarâre, Comisia îsi poate modifica propunerea pe tot parcursul procedurilor care duc la adoptarea unui act comunitar.
Art. 251: (FOSTUL ARTICOL 189b)
(1)În cazul în care, în prezentul tratat, se face trimitere la prezentul articol pentru a se adopta un act, se aplica procedura de mai jos.
(2)Comisia prezinta o propunere Parlamentului European si Consiliului.
Consiliul, hotarând cu majoritate calificata, dupa avizul emis de Parlamentul European:
- în cazul în care aproba toate modificarile cuprinse în avizul Parlamentului European, poate adopta actul propus cu modificarile respective;
- în cazul în care Parlamentul European nu propune nici o modificare, poate adopta actul propus;
- în celelalte cazuri, adopta o pozitie comuna si o transmite Parlamentului European. Consiliul informeaza Parlamentul European despre toate motivele care l-au condus la adoptarea pozitiei respective. Comisia informeaza Parlamentul despre pozitia pe care o adopta.
În cazul în care, în termen de trei luni de la transmiterea pozitiei, Parlamentul European:
a)aproba pozitia comuna sau nu s-a pronuntat, actul respectiv se considera aprobat în conformitate cu pozitia comuna;
b)respinge pozitia comuna, cu majoritatea absoluta a membrilor din care este constituit, actul propus se considera neadoptat;
c)propune, cu majoritatea absoluta a membrilor din care este constituit, modificari ale pozitiei comune, textul astfel modificat se transmite Consiliului si Comisiei, care emite un aviz privind modificarile respective.
(3)În cazul în care, în termen de trei luni de la primirea modificarilor din partea Parlamentului European, Consiliul, hotarând cu majoritate calificata, aproba toate modificarile respective, actul în cauza se considera adoptat sub forma pozitiei comune astfel modificate; cu toate acestea, Consiliul hotaraste în unanimitate în ceea ce priveste modificarile care au facut obiectul unui aviz negativ al Comisiei. În cazul în care Consiliul nu aproba toate modificarile, presedintele Consiliului convoaca, de comun acord cu presedintele Parlamentului European, comitetul de conciliere într-un termen de sase saptamâni.
(4)Comitetul de conciliere, care reuneste membrii Consiliului sau reprezentantii acestora si un numar egal de reprezentanti ai Parlamentului European, are misiunea de a ajunge la un acord privind un proiect comun, cu votul majoritatii calificate a membrilor Consiliului sau a reprezentantilor lor si al majoritatii reprezentantilor Parlamentului European. Comisia participa la lucrarile comitetului de conciliere si ia toate initiativele necesare în vederea promovarii unei apropieri între pozitiile Parlamentului European si ale Consiliului. Pentru a-si îndeplini misiunea, comitetul de conciliere analizeaza pozitia comuna pe baza modificarilor propuse de Parlamentul European.
(5)În cazul în care, în termen de sase saptamâni de la convocare, comitetul de conciliere aproba un proiect comun, Parlamentul European si Consiliul dispun fiecare de un termen de sase saptamâni de la aprobarea respectiva pentru a adopta actul în cauza în conformitate cu proiectul comun, cu majoritatea absoluta a voturilor exprimate, în cazul Parlamentului European, si cu majoritate calificata în cazul Consiliului. În lipsa unei aprobari acordate în termenul prevazut, de catre una sau cealalta institutie, actul propus se considera neadoptat.
(6)În cazul în care comitetul de conciliere nu aproba un proiect comun, actul propus se considera neadoptat.
(7)Termenele de trei luni si de sase saptamâni, prevazute de prezentul articol, se proroga cu cel mult o luna si, respectiv, doua saptamâni, la initiativa Parlamentului European sau Consiliului.
Art. 252: (FOSTUL ARTICOL 189c)
În cazul în care în prezentul tratat se face trimitere la prezentul articol pentru adoptarea unui act, se aplica urmatoarea procedura:
(a)Consiliul, hotarând cu majoritate calificata la propunerea Comisiei si dupa obtinerea avizului Parlamentului European, adopta o pozitie comuna;
(b)pozitia comuna a Consiliului este comunicata Parlamentului European. Consiliul si Comisia informeaza pe larg Parlamentul European cu privire la motivele care au determinat Consiliul sa adopte pozitia sa comuna, precum si cu privire la pozitia Comisiei.
În cazul în care, în termen de trei luni de la comunicare, Parlamentul European aproba aceasta pozitie comuna sau în care nu s-a pronuntat în acest termen, Consiliul adopta definitiv actul respectiv, în conformitate cu pozitia comuna;
(c)în termenul de trei luni mentionat la litera (b), Parlamentul European, cu majoritatea absoluta a membrilor sai, poate sa propuna modificari ale pozitiei comune a Consiliului. Acesta poate de asemenea respinge, cu aceeasi majoritate, pozitia comuna a Consiliului. Rezultatul deliberarilor se transmite Consiliului si Comisiei.
În cazul în care Parlamentul European a respins pozitia comuna a Consiliului, acesta, la o a doua lectura, nu poate sa hotarasca decât în unanimitate;
(d)Comisia reexamineaza, în termen de o luna, propunerea pe baza careia Consiliul a adoptat pozitia sa comuna, luând în considerare modificarile propuse de Parlamentul European.
Comisia transmite Consiliului, împreuna cu propunerea sa reexaminata, si modificarile Parlamentului European pe care nu le-a preluat, exprimându-si avizul cu privire la acestea. Consiliul poate adopta aceste modificari în unanimitate;
(e)Consiliul, hotarând cu majoritate calificata, adopta propunerea reexaminata de Comisie.
Consiliul poate modifica propunerea reexaminata a Comisiei numai în unanimitate;
(f)în cazurile prevazute la literele (c), (d) si (e), Consiliul este obligat sa hotarasca în termen de trei luni. În lipsa unei decizii luata în acest termen, propunerea Comisiei este considerata neadoptata;
(g)termenele mentionate la literele (b) si (f) pot fi prelungite cu cel mult o luna, prin acordul comun al Consiliului si Parlamentului European.
Art. 253: (FOSTUL ARTICOL 190)
Regulamentele, directivele si deciziile adoptate împreuna de Parlamentul European si de Consiliu, precum si cele adoptate de Consiliu sau de Comisie sunt motivate si se refera la propunerile sau avizele a caror obtinere este obligatorie în executarea prezentului tratat.
Art. 254: (FOSTUL ARTICOL 191)
(1)Regulamentele, directivele si deciziile adoptate în conformitate cu procedura prevazuta la articolului 251 sunt semnate de presedintele Parlamentului European si de presedintele Consiliului si se publica în "Jurnalul Oficial al Uniunii Europene". Acestea intra în vigoare la data pe care o prevad sau, în lipsa acesteia, în a douazecea zi de la publicarea lor.
(2)Regulamentele, directivele care se adresează tuturor statelor membre, precum şi deciziile, în cazul în care acestea nu indică destinatarii, se publică în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Acestea intră în vigoare la data prevăzută de textul lor sau, în absenţa acesteia, în a douăzecea zi de la data publicării.

(3)Celelalte directive, precum si deciziile sunt notificate destinatarilor lor si intra în vigoare prin aceasta notificare.
Art. 255: (FOSTUL ARTICOL 191a)
(1)Orice cetatean al Uniunii si orice persoana fizica sau juridica, care are resedinta sau sediul într-un stat membru, are drept de acces la documentele Parlamentului European, ale Consiliului si ale Comisiei, sub rezerva principiilor si conditiilor care vor fi stabilite în conformitate cu alineatele (2) si (3).
(2)Principiile generale si limitele care, din motive de interes public sau privat, reglementeaza exercitarea dreptului de acces la documente, se stabilesc de catre Consiliu, hotarând în conformitate cu procedura prevazuta la articolul 251, în urmatorii doi ani de la intrarea în vigoare a Tratatului de la Amsterdam.
(3)Fiecare institutie mentionata anterior elaboreaza, în regulamentul sau de procedura, dispozitii speciale privind accesul la propriile documente.
Art. 256: (FOSTUL ARTICOL 192)
Deciziile Consiliului sau ale Comisiei care impun o obligatie pecuniara în sarcina altor persoane decât statele membre constituie titlu executoriu.
Executarea silita este reglementata de normele de procedura civila în vigoare în statul pe teritoriul caruia are loc aceasta procedura. Decizia este învestita cu formula executorie, fara îndeplinirea nici unei alte formalitati decât cea a verificarii autenticitatii acestui titlu de catre autoritatea nationala pe care guvernul fiecarui stat membru o desemneaza în acest scop si a carei desemnare este adusa la cunostinta Comisiei si Curtii de Justitie.
După îndeplinirea acestor formalităţi, la cererea părţii interesate, aceasta poate proceda la executarea silită, sesizând direct autoritatea competentă în conformitate cu legislaţia internă.

Executarea silita poate fi suspendata numai în temeiul unei decizii a Curtii de Justitie. Cu toate acestea, controlul legalitatii masurilor de executare este de competenta instantelor judecatoresti nationale.