Capitolul iii - Stabilirea şi structura bugetului - Regulamentul 942/05-iun-2019 de instituire a Agenţiei Uniunii Europene pentru Cooperarea Autorităţilor de Reglementare din Domeniul Energiei

Acte UE

Jurnalul Oficial 158L

În vigoare
Versiune de la: 5 Februarie 2025
Capitolul III:Stabilirea şi structura bugetului
Art. 31: Structura bugetului
(1)Fără a aduce atingere altor resurse, veniturile ACER sunt compuse din:
a)o contribuţie din partea Uniunii;
b)taxe plătite către ACER în conformitate cu articolul 32;
c)orice contribuţii voluntare din partea statelor membre sau din partea autorităţilor de reglementare, în temeiul articolului 19 alineatul (1) litera (g);
d)succesiuni, donaţii sau granturi acordate în temeiul articolului 19 alineatul (1) litera (g).
(2)Cheltuielile ACER cuprind cheltuieli cu personalul, cheltuieli administrative, cheltuieli cu infrastructura şi cheltuieli operaţionale.
(3)Se asigură un echilibru între veniturile şi cheltuielile ACER.
(4)Toate veniturile şi cheltuielile ACER fac obiectul unor previziuni pentru fiecare exerciţiu financiar, care coincide cu anul calendaristic, şi sunt introduse în bugetul ACER.
(5)Venitul perceput de ACER nu compromite neutralitatea, independenţa sau obiectivitatea acesteia.
Art. 32: Taxe
(1)Se datorează ACER taxe pentru colectarea, utilizarea, prelucrarea şi analizarea informaţiilor raportate de participanţii la piaţă sau de persoanele sau entităţile care raportează în numele acestora în temeiul articolului 8 din Regulamentul (UE) nr. 1227/2011 şi pentru publicarea informaţiilor privilegiate în temeiul articolelor 4 şi 4a din regulamentul respectiv. Taxele se plătesc prin intermediul mecanismelor de raportare înregistrate şi al platformelor de publicare a informaţiilor privilegiate. Veniturile obţinute din aceste taxe pot acoperi şi costurile suportate de ACER pentru exercitarea competenţelor de supraveghere şi de investigare în temeiul articolelor 13-13c şi al articolului 16 din Regulamentul (UE) nr. 1227/2011.

(2)Taxele menţionate la alineatul (1), precum şi modul în care acestea trebuie plătite, se stabilesc de Comisie, după organizarea unei consultări publice şi după consultarea consiliului de administraţie şi a Consiliului autorităţilor de reglementare. Taxele sunt proporţionale cu costurile serviciilor relevante furnizate într-un mod eficient din punctul de vedere al costurilor şi sunt suficiente pentru a acoperi costurile respective. Taxele respective se stabilesc la un nivel la care să se asigure că nu sunt discriminatorii şi că nu reprezintă o sarcină financiară sau administrativă nejustificată în sarcina participanţilor la piaţă sau a entităţilor care acţionează în numele lor.
Comisia examinează periodic nivelul taxelor respective pe baza unei evaluări şi, dacă este necesar, adaptează nivelul taxelor şi modul în care trebuie plătite.
Art. 33: Elaborarea bugetului
(1)În fiecare an, directorul întocmeşte un proiect provizoriu de buget estimativ, acoperind cheltuielile operaţionale şi programul de activitate anticipat pentru exerciţiul financiar următor, şi trimite consiliului de administraţie respectivul proiect provizoriu de buget estimativ, împreună cu o listă a posturilor provizorii.
(2)Proiectul provizoriu de buget estimativ se bazează pe obiectivele şi rezultatele preconizate indicate în documentul de programare menţionat la articolul 20 alineatul (1) şi ţine cont de resursele financiare necesare pentru atingerea acestor obiective şi rezultate preconizate.
(3)În fiecare an, consiliul de administraţie, în baza proiectului provizoriu de buget estimativ pregătit de către director, adoptă un proiect provizoriu de buget estimativ al veniturilor şi al cheltuielilor ACER pentru următorul exerciţiu financiar.
(4)Proiectul provizoriu de buget estimativ, incluzând un proiect de schemă de personal, este transmis Comisiei de către consiliul de administraţie până la data de 31 ianuarie a fiecărui an. Anterior adoptării bugetului estimativ, proiectul pregătit de către director este transmis Consiliului autorităţilor de reglementare, care poate emite un aviz motivat cu privire la acesta.
(5)Bugetul estimativ prevăzut la alineatul (3) se transmite de către Comisie Parlamentului European şi Consiliului, împreună cu proiectul bugetului general al Uniunii.
(6)Pe baza proiectului de buget estimativ, Comisia înscrie în proiectul bugetului general al Uniunii estimările pe care le consideră necesare, ţinând cont de schema de personal şi de cuantumul subvenţiei din bugetul general al Uniunii în conformitate cu articolele 313-316 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (TFUE).
(7)Consiliul, în calitate de autoritate bugetară, adoptă schema de personal pentru ACER.
(8)Bugetul ACER este adoptat de către consiliul de administraţie. Acesta se definitivează odată cu adoptarea definitivă a bugetului general al Uniunii. Dacă este necesar, acesta este adaptat în consecinţă.
(9)Orice modificare a bugetului, inclusiv a schemei de personal, urmează aceeaşi procedură.
(10)Până la 5 iulie 2020, Comisia evaluează dacă resursele financiare şi umane de care dispune ACER îi permit acesteia să îşi îndeplinească rolul conferit de prezentul regulament de a promova piaţa internă a energiei şi de a contribui la securitatea energetică în beneficiul consumatorilor din Uniune.
(11)Consiliul de administraţie notifică de îndată autoritatea bugetară în legătură cu intenţia sa de a pune în aplicare orice proiect care ar putea avea implicaţii financiare semnificative pentru finanţarea bugetului ACER, în special proiectele de natură imobiliară. Consiliul de administraţie informează de asemenea Comisia cu privire la intenţiile sale. În cazul în care una dintre autorităţile bugetare intenţionează să emită un aviz, aceasta notifică ACER în acest sens în termen de două săptămâni de la primirea informaţiilor privind proiectul în cauză. În absenţa unui răspuns, ACER poate demara proiectul planificat.
Art. 34: Execuţia şi controlul bugetului
(1)Directorul îşi exercită competenţele de ordonator de credite şi execută bugetul ACER.
(2)Până la data de 1 martie după încheierea fiecărui exerciţiu financiar, contabilul ACER transmite contabilului Comisiei şi Curţii de Conturi situaţia conturilor provizorii, precum şi raportul privind gestiunea bugetară şi financiară pentru exerciţiul financiar respectiv. De asemenea, contabilul ACER transmite Parlamentului European şi Consiliului raportul privind gestiunea bugetară şi financiară până la data de 31 martie a anului următor. Contabilul Comisiei consolidează conturile provizorii ale instituţiilor şi ale organismelor descentralizate, în conformitate cu articolul 245 din Regulamentul (UE, Euratom) 2018/1046 al Parlamentului European şi al Consiliului (22) (denumit în continuare "regulamentul financiar").
(22)Regulamentul (UE, Euratom) 2018/1046 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 iulie 2018 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1296/2013, (UE) nr. 1301/2013, (UE) nr. 1303/2013, (UE) nr. 1304/2013, (UE) nr. 1309/2013, (UE) nr. 1316/2013, (UE) nr. 223/2014, (UE) nr. 283/2014 şi a Deciziei nr. 541/2014/UE şi de abrogare a Regulamentului (UE, Euratom) nr. 966/2012 (JO L 193, 30.7.2018, p. 1).
Art. 35: Prezentarea conturilor şi descărcarea de gestiune
(1)Contabilul ACER transmite conturile provizorii pentru exerciţiul financiar (exerciţiul N) contabilului Comisiei şi Curţii de Conturi până la data de 1 martie a următorului exerciţiu financiar (exerciţiul N+1).
(2)ACER transmite raportul privind gestiunea bugetară şi financiară pentru exerciţiul N Parlamentului European, Consiliului, Comisiei şi Curţii de Conturi până la data de 31 martie a exerciţiului N+1.
Până la data de 31 martie a exerciţiului N+1, contabilul Comisiei transmite Curţii de Conturi situaţia conturilor provizorii ale ACER. Comisia transmite, de asemenea, raportul privind gestiunea bugetară şi financiară pentru exerciţiul financiar respectiv Parlamentului European şi Consiliului.
(3)După primirea observaţiilor formulate de Curtea de Conturi cu privire la conturile provizorii ale ACER pentru exerciţiul N, în conformitate cu dispoziţiile articolului 246 din regulamentul financiar, contabilul elaborează, pe propria răspundere, situaţia conturilor finale ale ACER pentru anul respectiv. Directorul o trimite spre avizare consiliului de administraţie.
(4)Consiliul de administraţie emite un aviz cu privire la conturile finale ale ACER pentru exerciţiul N.
(5)Până la data de 1 iulie a exerciţiului N+1, contabilul ACER transmite Parlamentului European, Consiliului, Comisiei şi Curţii de Conturi situaţia conturilor finale pentru exerciţiul N împreună cu avizul consiliului de administraţie.
(6)Conturile finale se publică în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene până la data de 15 noiembrie a exerciţiului N+1.
(7)Directorul transmite Curţii de Conturi un răspuns la observaţiile formulate de aceasta, până la data de 30 septembrie a exerciţiului N+1. Acesta trimite, de asemenea, o copie a acestui răspuns consiliului de administraţie şi Comisiei.
(8)Directorul prezintă Parlamentului European, la solicitarea acestuia, toate informaţiile necesare derulării eficiente a procedurii de descărcare de gestiune pentru exerciţiul N în conformitate cu articolul 109 alineatul (3) din Regulamentul delegat (UE) nr. 1271/2013.
(9)La recomandarea Consiliului, hotărând cu majoritate calificată, Parlamentul European aprobă descărcarea de gestiune a directorului pentru execuţia bugetului pentru exerciţiul financiar N, până la data de 15 mai a exerciţiului N+2.
Art. 36: Norme financiare
Normele financiare aplicabile ACER sunt adoptate de către consiliul de administraţie după consultarea Comisiei. Aceste norme se pot abate de la Regulamentul delegat (UE) nr. 1271/2013, dacă nevoile funcţionale specifice ACER o cer şi numai cu acordul prealabil al Comisiei.
Art. 37: Combaterea fraudei
(1)Pentru a facilita combaterea fraudei, a corupţiei şi a altor activităţi ilegale în temeiul Regulamentului (UE, Euratom) nr. 883/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului (23), ACER aderă la Acordul interinstituţional din 25 mai 1999 privind investigaţiile interne desfăşurate de OLAF (24) şi adoptă dispoziţiile corespunzătoare care se aplică tuturor angajaţilor ACER, utilizând modelul prevăzut în anexa la acordul respectiv.
(23)Regulamentul (UE, Euratom) nr. 883/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 septembrie 2013 privind investigaţiile efectuate de Oficiul European de Luptă Antifraudă (OLAF) şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1073/1999 al Parlamentului European şi al Consiliului şi a Regulamentului (Euratom) nr. 1074/1999 al Consiliului (JO L 248, 18.9.2013, p. 1).
(24)JO L 136, 31.5.1999, p. 15.
(2)Curtea de Conturi este abilitată să desfăşoare audituri la faţa locului, precum şi audituri pe bază de documente, cu privire la beneficiarii de granturi, contractanţii şi subcontractanţii care au primit fonduri ale Uniunii de la ACER.
(3)OLAF poate desfăşura investigaţii, inclusiv controale şi inspecţii la faţa locului, pentru a stabili dacă s-a comis o fraudă, un act de corupţie sau orice altă activitate ilegală care afectează interesele financiare ale Uniunii în legătură cu un grant sau un contract finanţat de ACER, în conformitate cu dispoziţiile şi cu procedurile stabilite în Regulamentul (UE, Euratom) nr. 883/2013 şi în Regulamentul (Euratom, CE) nr. 2185/96 al Consiliului (25).
(25)Regulamentul (Euratom, CE) nr. 2185/96 al Consiliului din 11 noiembrie 1996 privind controalele şi inspecţiile la faţa locului efectuate de Comisie în scopul protejării intereselor financiare ale Comunităţilor Europene împotriva fraudei şi a altor abateri (JO L 292, 15.11.1996, p. 2).
(4)Fără a aduce atingere alineatelor (1), (2) şi (3), acordurile de cooperare cu ţări terţe şi cu organizaţii internaţionale, contractele, acordurile de grant şi deciziile privind granturile luate de ACER conţin dispoziţii care împuternicesc în mod expres Curtea de Conturi şi OLAF să efectueze auditurile şi investigaţiile menţionate la prezentul articol, potrivit competenţelor care le revin.