Capitolul iv - Gestionarea crizelor de energie electrică - Regulamentul 941/05-iun-2019 privind pregătirea pentru riscuri în sectorul energiei electrice şi de abrogare a Directivei 2005/89/CE

Acte UE

Jurnalul Oficial 158L

În vigoare
Versiune de la: 14 Iunie 2019
CAPITOLUL IV:Gestionarea crizelor de energie electrică
Art. 14: Alerta timpurie şi declararea unei crize de energie electrică
(1)În cazul în care evaluarea adecvării sezoniere sau o altă sursă calificată furnizează informaţii concrete, importante şi credibile conform cărora ar putea avea loc o criză de energie electrică într-un stat membru, autoritatea competentă a respectivului stat membru emite, fără întârziere, o alertă timpurie adresată Comisiei, autorităţilor competente din statele membre din aceeaşi regiune şi, dacă acestea nu fac parte din aceeaşi regiune, autorităţilor competente ale statelor membre conectate în mod direct. Autoritatea competentă în cauză furnizează, de asemenea, informaţii cu privire la cauzele posibilei crize de energie electrică, la măsurile planificate sau întreprinse pentru a preveni o criză de energie electrică şi la posibila nevoie de asistenţă din partea altor state membre. Informaţiile includ impacturile posibile ale măsurilor asupra pieţei interne a energiei electrice. Comisia transmite aceste informaţii GCEE.
(2)Atunci când se confruntă cu o criză de energie electrică, autoritatea competentă, după consultarea operatorului de transport şi de sistem în cauză, declară criza de energie electrică şi informează fără întârziere nejustificată autorităţile competente ale statelor membre din aceeaşi regiune şi, dacă nu fac parte din aceeaşi regiune, autorităţile competente din statele membre conectate direct, precum şi Comisia. Respectivele informaţii includ cauzele deteriorării semnificative a situaţiei alimentării cu energie electrică, motivele declarării unei crize de energie electrică, măsurile planificate sau întreprinse pentru atenuarea acesteia şi posibila nevoie de asistenţă din partea altor state membre.
(3)În cazurile în care consideră că informaţiile furnizate în temeiul alineatului (1) sau (2) sunt insuficiente, Comisia, GCEE sau autorităţile competente ale statelor membre din aceeaşi regiune şi, dacă nu fac parte din aceeaşi regiune, autorităţile competente ale statelor membre conectate direct pot solicita statului membru vizat să furnizeze informaţii suplimentare.
(4)În cazul în care o autoritate competentă emite o alertă timpurie sau declară o criză de energie electrică, măsurile prevăzute în planul de pregătire pentru riscuri sunt urmate în cea mai mare măsură posibilă.
Art. 15: Cooperare şi asistenţă
(1)Statele membre acţionează şi cooperează în spiritul solidarităţii pentru a preveni sau a gestiona situaţiile de criză de energie electrică.
(2)În cazul în care dispun de capacitatea tehnică necesară, statele membre îşi oferă asistenţă reciprocă prin intermediul unor măsuri regionale sau bilaterale convenite în temeiul prezentului articol şi al articolului 12 înainte de acordarea asistenţei respective. În acest scop şi pentru a proteja siguranţa publică şi securitatea personală, statele membre aleg şi convin asupra unor măsuri regionale sau bilaterale în scopul de a livra energie electrică într-o manieră coordonată.
(3)Statele membre se pun de acord cu privire la dispoziţiile tehnice, juridice şi financiare necesare pentru punerea în aplicare a măsurilor regionale sau bilaterale înainte de acordarea asistenţei. Aceste acorduri prevăd, printre altele, cantitatea maximă de energie electrică ce urmează să fie livrată la nivel regional sau bilateral, factorul declanşator pentru asistenţă şi pentru suspendarea asistenţei, modul în care va fi livrată energia electrică şi dispoziţiile privind compensaţia echitabilă între statele membre în conformitate cu alineatele (4), (5) şi (6).
(4)Asistenţa se acordă sub rezerva unui acord prealabil între statele membre în cauză privind compensaţia echitabilă, ce acoperă cel puţin:
a)costul energiei electrice livrate pe teritoriul statului membru care solicită asistenţă, precum şi costurile de transport aferente; şi
b)orice alte costuri rezonabile suportate de statul membru care acordă asistenţă, inclusiv în ceea ce priveşte rambursarea asistenţei pregătite, dar care nu a fost acordată efectiv, precum şi orice costuri rezultate din procedurile judiciare, din procedurile de arbitraj sau din proceduri şi din soluţionări similare.
(5)Compensaţia echitabilă în temeiul alineatului (4) include, printre altele, toate costurile rezonabile pe care statul membru care acordă asistenţă le suportă ca urmare a unei obligaţii de a plăti o compensaţie în virtutea drepturilor fundamentale garantate de dreptul Uniunii şi în virtutea obligaţiilor internaţionale aplicabile în momentul punerii în aplicare a dispoziţiilor prezentului regulament în ceea ce priveşte asistenţa, precum şi costurile rezonabile suplimentare suportate ca urmare a plăţii unei compensaţii în temeiul normelor naţionale în materie de compensare.
(6)Statul membru care solicită asistenţă plăteşte prompt compensaţia echitabilă statului membru care acordă asistenţă sau asigură cu promptitudine o astfel de plată.
(7)Până la 5 ianuarie 2020 şi după consultarea GCEE şi a ACER, Comisia furnizează orientări fără caracter obligatoriu privind elementele esenţiale ale compensaţiei echitabile menţionate la alineatele (3)-(6) şi privind alte elemente esenţiale ale dispoziţiilor tehnice, juridice şi financiare menţionate la alineatul (3), precum şi privind principiile de asistenţă reciprocă menţionate la alineatul (2).
(8)În cazul unei crize de energie electrică în care statele membre nu au convenit încă asupra unor măsuri regionale sau bilaterale şi asupra unor dispoziţii tehnice, juridice şi financiare în temeiul prezentului articol, statele membre convin, pentru aplicarea prezentului articol, asupra unor măsuri şi dispoziţii ad hoc, inclusiv în ceea ce priveşte compensaţia echitabilă în temeiul alineatelor (4), (5) şi (6). În cazul în care un stat membru solicită asistenţă înainte să fi fost convenite astfel de măsuri şi dispoziţii ad hoc, acesta se angajează, înainte de a primi asistenţă, să plătească o compensaţie echitabilă în conformitate cu alineatele (4), (5) şi (6).
(9)Statele membre se asigură că dispoziţiile prezentului regulament privind asistenţa sunt puse în aplicare în conformitate cu tratatele, cu Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene şi cu alte obligaţii internaţionale aplicabile. Acestea iau măsurile necesare în acest sens.
Art. 16: Respectarea normelor pieţei
(1)Măsurile întreprinse pentru a preveni sau a atenua crizele de energie electrică respectă normele care reglementează piaţa internă a energiei electrice şi operarea sistemului.
(2)Măsurile care nu se bazează pe piaţă sunt activate într-o situaţie de criză de energie electrică doar în ultimă instanţă, în cazul în care toate opţiunile furnizate de piaţă au fost epuizate sau dacă este evident că, singure, măsurile bazate pe piaţă nu sunt suficiente pentru a preveni o deteriorare semnificativă suplimentară a situaţiei alimentării cu energie electrică. Măsurile care nu se bazează pe piaţă nu trebuie să denatureze în mod nejustificat concurenţa şi funcţionarea eficace a pieţei interne a energiei electrice. Ele trebuie să fie necesare, proporţionale, nediscriminatorii şi temporare. Autoritatea competentă informează părţile interesate relevante din statul său membru cu privire la aplicarea oricărei măsuri care nu se bazează pe piaţă.
(3)Restricţionarea tranzacţiilor, inclusiv restricţionarea capacităţii interzonale deja alocate, limitarea furnizării de capacitate interzonală pentru alocarea de capacitate sau limitarea furnizării de programe se iniţiază numai în conformitate cu articolul 16 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2019/943 şi cu normele adoptate pentru punerea în aplicare a respectivei dispoziţii.