Capitolul ii - Evaluarea riscurilor - Regulamentul 941/05-iun-2019 privind pregătirea pentru riscuri în sectorul energiei electrice şi de abrogare a Directivei 2005/89/CE

Acte UE

Jurnalul Oficial 158L

În vigoare
Versiune de la: 14 Iunie 2019
CAPITOLUL II:Evaluarea riscurilor
Art. 4: Evaluarea riscurilor la adresa siguranţa alimentării cu energie electrică
Fiecare autoritate competentă se asigură că toate riscurile relevante referitoare la siguranţa alimentării cu energie electrică sunt evaluate în conformitate cu normele stabilite în prezentul regulament şi în capitolul IV din Regulamentul (UE) 2019/943. În acest scop, autoritatea cooperează cu operatorii de transport şi de sistem, cu operatorii de distribuţie, cu autorităţile de reglementare, cu ENTSO pentru energie electrică, cu centrele de coordonare regionale şi cu alte părţi interesate relevante, în funcţie de necesităţi.
Art. 5: Metodologia de identificare a scenariilor regionale de criză de energie electrică
(1)Până la 5 ianuarie 2020, ENTSO pentru energie electrică prezintă ACER o propunere de metodologie pentru identificarea celor mai relevante scenarii regionale de criză de energie electrică.
(2)Metodologia propusă identifică scenariile de criză de energie electrică în ceea ce priveşte adecvarea sistemului, securitatea sistemului şi siguranţa aprovizionării cu combustibil pe baza cel puţin a următoarelor riscuri:
a)pericole naturale rare şi extreme;
b)pericole accidentale care depăşesc criteriul de siguranţă N-1 şi situaţii neprevăzute excepţionale;
c)pericole indirecte, inclusiv consecinţele unor atacuri rău-intenţionate şi ale unor deficite de combustibil.
(3)Metodologia propusă include cel puţin următoarele elemente:
a)luarea în considerare a tuturor circumstanţelor naţionale şi regionale pertinente, inclusiv a tuturor subgrupurilor;
b)interacţiunea şi corelarea riscurilor transfrontaliere;
c)simulări ale scenariilor de criză simultană de energie electrică;
d)clasificarea riscurilor în funcţie de impactul şi probabilitatea acestora;
e)principii cu privire la modul de tratare a informaţiilor sensibile într-un mod care să asigure transparenţa pentru public.
(4)Atunci când examinează riscurile unei perturbări a furnizării de gaze în contextul identificării riscurilor în temeiul alineatului (2) litera (c) din prezentul articol, ENTSO pentru energie electrică utilizează scenariile de perturbare a furnizării şi a infrastructurilor de gaze naturale elaborate de către ENTSOG în temeiul articolului 7 din Regulamentul (UE) 2017/1938.
(5)Înainte de prezentarea către ACER a metodologiei propuse, ENTSO pentru energie electrică efectuează o consultare implicând cel puţin centrele de coordonare regionale, organizaţiile sectoriale şi organizaţiile de consumatori, producătorii sau organizaţiile lor profesionale, operatorii de transport şi de sistem şi operatorii de distribuţie relevanţi, autorităţile competente, autorităţile de reglementare şi alte autorităţi naţionale relevante. ENTSO pentru energie electrică ia în considerare în mod corespunzător rezultatele consultării şi le prezintă, împreună cu metodologia propusă, cu ocazia unei reuniuni a GCEE.
(6)În termen de două luni de la primirea metodologiei propuse, după consultarea GCEE, în formaţia sa alcătuită doar din reprezentanţi ai statelor membre, ACER aprobă sau modifică propunerea. ENTSO pentru energie electrică şi ACER publică versiunea finală a metodologiei pe site-urile lor.
(7)ENTSO pentru energie electrică actualizează şi îmbunătăţeşte metodologia în conformitate cu alineatele (1)-(6) în cazul în care devin disponibile noi informaţii semnificative. GCEE, în formaţia sa alcătuită doar din reprezentanţi ai statelor membre, poate recomanda, iar ACER sau Comisia poate solicita astfel de actualizări sau îmbunătăţiri, cu indicarea motivelor. În termen de şase luni de la primirea solicitării, ENTSO pentru energie electrică prezintă ACER un proiect al modificărilor propuse. În termen de două luni de la primirea proiectului, ACER aprobă modificările propuse sau le modifică, după consultarea GCEE, în formaţia sa alcătuită doar din reprezentanţi ai statelor membre. ENTSO pentru energie electrică şi ACER publică versiunea finală a metodologiei actualizate pe site-urile lor.
Art. 6: Identificarea scenariilor regionale de criză de energie electrică
(1)În termen de şase luni de la aprobarea metodologiei în temeiul articolului 5 alineatul (6), pe baza metodologiei respective şi în strânsă cooperare cu GCEE, cu centrele de coordonare regionale, cu autorităţile competente şi cu autorităţile de reglementare, ENTSO pentru energie electrică identifică cele mai relevante scenarii de criză de energie electrică pentru fiecare regiune. Aceasta poate delega sarcini legate de identificarea scenariilor regionale de criză de energie electrică către centrele de coordonare regionale.
(2)ENTSO pentru energie electrică prezintă scenariile regionale identificate de criză de energie electrică operatorilor relevanţi de transport şi de sistem, centrelor de coordonare regionale, autorităţilor competente şi autorităţilor de reglementare, precum şi GCEE. GCEE poate recomanda să se efectueze modificări.
(3)ENTSO pentru energie electrică actualizează scenariile regionale de criză de energie electrică la fiecare patru ani, cu excepţia cazului în care împrejurările justifică actualizări mai frecvente.
Art. 7: Identificarea scenariilor naţionale de criză de energie electrică
(1)În termen de patru luni de la identificarea scenariilor regionale de criză de energie electrică în conformitate cu articolul 6 alineatul (1), autoritatea competentă identifică cele mai relevante scenarii naţionale de criză de energie electrică.
(2)Pentru identificarea scenariilor naţionale de criză de energie electrică, autoritatea competentă consultă operatorii de transport şi de sistem, operatorii de distribuţie pe care autoritatea competentă îi consideră relevanţi, producătorii relevanţi sau organizaţiile lor profesionale şi autoritatea de reglementare, atunci când aceasta nu este autoritatea competentă.
(3)Scenariile naţionale de criză de energie electrică se identifică pe baza cel puţin a riscurilor menţionate la articolul 5 alineatul (2) şi sunt coerente cu scenariile regionale de criză de energie electrică identificate în conformitate cu articolul 6 alineatul (1). Statele membre actualizează scenariile naţionale de criză de energie electrică la fiecare patru ani, cu excepţia cazului în care împrejurările justifică actualizări mai frecvente.
(4)În termen de patru luni de la identificarea scenariilor regionale de criză de energie electrică în conformitate cu articolul 6 alineatul (1), statele membre informează GCEE şi Comisia cu privire la evaluările lor referitoare la riscurile legătură cu dreptul de proprietate asupra infrastructurii relevante pentru siguranţa alimentării cu energie electrică şi la orice măsuri întreprinse pentru a preveni sau a atenua astfel de riscuri, indicând motivul pentru care astfel de măsuri sunt considerate necesare şi proporţionate.
Art. 8: Metodologia pentru evaluările adecvării pe termen scurt şi sezoniere
(1)Până la 5 ianuarie 2020, ENTSO pentru energie electrică prezintă ACER o propunere de metodologie pentru evaluarea adecvării sezoniere şi pe termen scurt, şi anume adecvarea lunară şi pentru săptămâna următoare şi cel puţin pentru ziua următoare, aceasta cuprinzând cel puţin următoarele elemente:
a)incertitudinea unor factori precum probabilitatea unei întreruperi a capacităţii de transport, probabilitatea unei întreruperi neplanificate a centralelor electrice, condiţii meteorologice extrem de nefavorabile, cererea variabilă, în special vârfuri ale cererii care depind de condiţiile meteorologice şi variabilitatea producţiei de energie din surse regenerabile;
b)probabilitatea apariţiei unei crize de energie electrică;
c)probabilitatea apariţiei unei crize simultane de energie electrică.
(2)Metodologia menţionată la alineatul (1) prevede o abordare probabilistică, care cuprinde scenarii multiple, şi ia în considerare contextul naţional, regional şi la nivelul Uniunii, inclusiv nivelul de interconectare dintre statele membre şi, în măsura în care este posibil, ţările terţe din cadrul zonelor sincrone ale Uniunii. Metodologia ţine seama de specificul sectorului energetic al fiecărui stat membru, inclusiv de condiţiile meteorologice specifice şi de circumstanţele externe.
(3)Înainte de prezentarea metodologiei propuse, ENTSO pentru energie electrică efectuează o consultare implicând cel puţin centrele de coordonare regionale, organizaţiile sectoriale şi organizaţiile de consumatori, producătorii sau organizaţiile lor profesionale, operatorii de transport şi de sistem, operatorii de distribuţie relevanţi, autorităţile competente, autorităţile de reglementare şi alte autorităţi naţionale relevante. ENTSO pentru energie electrică ia în considerare în mod corespunzător rezultatele consultării şi le prezintă, împreună cu metodologia propusă, cu ocazia unei reuniuni GCEE.
(4)În termen de două luni de la primirea metodologiei propuse, după consultarea GCEE, în formaţia sa alcătuită doar din reprezentanţi ai statelor membre, ACER aprobă sau modifică propunerea. ENTSO pentru energie electrică şi ACER publică versiunea finală a metodologiei pe site-urile lor.
(5)ENTSO pentru energie electrică actualizează şi îmbunătăţeşte metodologia în conformitate cu alineatele (1)-(4) în cazul în care devin disponibile noi informaţii semnificative. GCEE, în formaţia sa alcătuită doar din reprezentanţi ai statelor membre, poate recomanda, iar ACER sau Comisia poate solicita astfel de actualizări sau îmbunătăţiri, cu indicarea motivelor. În termen de şase luni de la primirea solicitării, ENTSO pentru energie electrică prezintă ACER un proiect al modificărilor propuse. În termen de două luni de la primirea proiectului, ACER aprobă modificările propuse sau le modifică, după consultarea GCEE, în formaţia sa alcătuită doar din reprezentanţi ai statelor membre. ENTSO pentru energie electrică şi ACER publică versiunea finală a metodologiei actualizate pe site-urile lor.
Art. 9: Evaluările adecvării pe termen scurt şi sezoniere
(1)Toate evaluările adecvării pe termen scurt, fie că sunt efectuate la nivel naţional, regional sau la nivelul Uniunii, se efectuează în conformitate cu metodologia elaborată în temeiul articolului 8.
(2)ENTSO pentru energie electrică realizează evaluări ale adecvării sezoniere în conformitate cu metodologia dezvoltată în temeiul articolului 8. Aceasta publică rezultatele până la data de 1 decembrie a fiecărui an, în cazul evaluării adecvării pentru perioada de iarnă, şi până la data de 1 iunie a fiecărui an, în cazul evaluării adecvării pentru perioada de vară. ENTSO pentru energie electrică poate delega sarcini referitoare la evaluările adecvării către centrele de coordonare regionale. Aceasta prezintă evaluarea adecvării cu ocazia unei reuniuni a GCEE, care poate formula recomandări, dacă este cazul.
(3)Centrele de coordonare regionale efectuează evaluări ale adecvării pentru săptămâna următoare şi cel puţin pentru ziua următoare în conformitate cu Regulamentul (UE) 2017/1485, pe baza metodologiei adoptate în temeiul articolului 8 din prezentul regulament.