Art. 5. - Art. 5: Metodologia de identificare a scenariilor regionale de criză de energie electrică - Regulamentul 941/05-iun-2019 privind pregătirea pentru riscuri în sectorul energiei electrice şi de abrogare a Directivei 2005/89/CE

Acte UE

Jurnalul Oficial 158L

În vigoare
Versiune de la: 14 Iunie 2019
Art. 5: Metodologia de identificare a scenariilor regionale de criză de energie electrică
(1)Până la 5 ianuarie 2020, ENTSO pentru energie electrică prezintă ACER o propunere de metodologie pentru identificarea celor mai relevante scenarii regionale de criză de energie electrică.
(2)Metodologia propusă identifică scenariile de criză de energie electrică în ceea ce priveşte adecvarea sistemului, securitatea sistemului şi siguranţa aprovizionării cu combustibil pe baza cel puţin a următoarelor riscuri:
a)pericole naturale rare şi extreme;
b)pericole accidentale care depăşesc criteriul de siguranţă N-1 şi situaţii neprevăzute excepţionale;
c)pericole indirecte, inclusiv consecinţele unor atacuri rău-intenţionate şi ale unor deficite de combustibil.
(3)Metodologia propusă include cel puţin următoarele elemente:
a)luarea în considerare a tuturor circumstanţelor naţionale şi regionale pertinente, inclusiv a tuturor subgrupurilor;
b)interacţiunea şi corelarea riscurilor transfrontaliere;
c)simulări ale scenariilor de criză simultană de energie electrică;
d)clasificarea riscurilor în funcţie de impactul şi probabilitatea acestora;
e)principii cu privire la modul de tratare a informaţiilor sensibile într-un mod care să asigure transparenţa pentru public.
(4)Atunci când examinează riscurile unei perturbări a furnizării de gaze în contextul identificării riscurilor în temeiul alineatului (2) litera (c) din prezentul articol, ENTSO pentru energie electrică utilizează scenariile de perturbare a furnizării şi a infrastructurilor de gaze naturale elaborate de către ENTSOG în temeiul articolului 7 din Regulamentul (UE) 2017/1938.
(5)Înainte de prezentarea către ACER a metodologiei propuse, ENTSO pentru energie electrică efectuează o consultare implicând cel puţin centrele de coordonare regionale, organizaţiile sectoriale şi organizaţiile de consumatori, producătorii sau organizaţiile lor profesionale, operatorii de transport şi de sistem şi operatorii de distribuţie relevanţi, autorităţile competente, autorităţile de reglementare şi alte autorităţi naţionale relevante. ENTSO pentru energie electrică ia în considerare în mod corespunzător rezultatele consultării şi le prezintă, împreună cu metodologia propusă, cu ocazia unei reuniuni a GCEE.
(6)În termen de două luni de la primirea metodologiei propuse, după consultarea GCEE, în formaţia sa alcătuită doar din reprezentanţi ai statelor membre, ACER aprobă sau modifică propunerea. ENTSO pentru energie electrică şi ACER publică versiunea finală a metodologiei pe site-urile lor.
(7)ENTSO pentru energie electrică actualizează şi îmbunătăţeşte metodologia în conformitate cu alineatele (1)-(6) în cazul în care devin disponibile noi informaţii semnificative. GCEE, în formaţia sa alcătuită doar din reprezentanţi ai statelor membre, poate recomanda, iar ACER sau Comisia poate solicita astfel de actualizări sau îmbunătăţiri, cu indicarea motivelor. În termen de şase luni de la primirea solicitării, ENTSO pentru energie electrică prezintă ACER un proiect al modificărilor propuse. În termen de două luni de la primirea proiectului, ACER aprobă modificările propuse sau le modifică, după consultarea GCEE, în formaţia sa alcătuită doar din reprezentanţi ai statelor membre. ENTSO pentru energie electrică şi ACER publică versiunea finală a metodologiei actualizate pe site-urile lor.